telefon med dual sim-card, hur funkar whatsapp?

Permalänk

telefon med dual sim-card, hur funkar whatsapp?

om man har en telefon med dual sim-card

hur funkar det med whatsapp?

väljer man då i whatsapp vilket nummer man vill skicka meddelande med samt ringa med?

Permalänk
Medlem

@relevantia: Jag böt sim kort med ett annat telefonnummer och whats up funkade eftersom det är telefonnumren som den går på

Permalänk
Skrivet av anton studs:

@relevantia: Jag böt sim kort med ett annat telefonnummer och whats up funkade eftersom det är telefonnumren som den går på

jag vet att man kan byta simkort och gamla numret behålls i whatsapp men finns det möjlighet att välja vilket simkort man skickar meddelande ifrån precis som man gör i vanliga sms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

om man har en telefon med dual sim-card

hur funkar det med whatsapp?

väljer man då i whatsapp vilket nummer man vill skicka meddelande med samt ringa med?

Det finns en lösning i en del androidmobiler kallat Dubbelappar (eller liknande).
Det innebär att man kan köra samma app men i två olika instanser. Tar man då t.ex. WhatsApp, så får man två ikoner man kan starta de olika instanserna med. Då installerar man två olika nummer på resp instans.

Någon enkel lösning på att bara enkelt byta mellan nummer som du frågar efter känner jag inte till.

Permalänk
Skrivet av bog11:

Det finns en lösning i en del androidmobiler kallat Dubbelappar (eller liknande).
Det innebär att man kan köra samma app men i två olika instanser. Tar man då t.ex. WhatsApp, så får man två ikoner man kan starta de olika instanserna med. Då installerar man två olika nummer på resp instans.

Någon enkel lösning på att bara enkelt byta mellan nummer som du fråger efter känner jag inte till.

dubbelappar, är det hacker grejjer eller vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av relevantia:

dubbelappar, är det hacker grejjer eller vanligt?

Det är inbyggt, officiellt och så vidare. Flera tillverkare stöder det.

Man skulle även kunna använda samsung secure folder som är lite mer avancerat och låter dig ha två avskilda ”liv” på telefonen. Typ jobb/privat, familj1/familj2 eller annan kombo.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

jag vet att man kan byta simkort och gamla numret behålls i whatsapp men finns det möjlighet att välja vilket simkort man skickar meddelande ifrån precis som man gör i vanliga sms?

Eftersom whatsapp bara använder sig utav data för att skicka så nej, det går inte att specifiera där.

Du kan ju välja dock vilket simkort du vill använda för data.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

dubbelappar, är det hacker grejjer eller vanligt?

En funktion som finns som standard i en del Android-mobiler. Finns i menyerna under inställningar på våra Huawei och Xiaomi, men inte i en del av våra Motorola/Lenovo. Det verkar vara lite slumpmässigt vilka modeller som stöder detta. Kallas ibland också för Tvillingappar.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det är inbyggt, officiellt och så vidare. Flera tillverkare stöder det.

Man skulle även kunna använda samsung secure folder som är lite mer avancerat och låter dig ha två avskilda ”liv” på telefonen. Typ jobb/privat, familj1/familj2 eller annan kombo.

Skrivet av bog11:

En funktion som finns som standard i en del Android-mobiler. Finns i menyerna under inställningar på våra Huawei och Xiaomi, men inte i en del av våra Motorola/Lenovo. Det verkar vara lite slumpmässigt vilka modeller som stöder detta. Kallas ibland också för Tvillingappar.

jag tänkte skaffa samsung a40 som är ett år gammal modell. tror ni den stödjer dubbelappar? telefonen stödjer dual-sim.

Permalänk
Medlem

@relevantia:

Svårt att tro något. Man måste nog gå in i mobilens menysystem och kolla om funktionen finns där. Jag har inte hittat uppgifter om vilka modeller som har dubbelappar/tvillingappar. Inte heller verkar det vara något speciellt fabrikat som har det i alla sina modeller. Inte heller priset tycks ge någon fingervisning. Våra allra billigaste Xiaomi har det men inte de betydligt dyrare Nokia.

Permalänk
Medlem

Man loggar väl bara in med telefonnumret? Alla meddelanden osv skickas väl efter det via data som alla andra appar.

Permalänk
Medlem

du väljer vilket sim-kort som telefonen skall använda för samtal, sms och datatrafik.. sen vad du reggar whatsapp med spelar ingen roll

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@m4gnify:

Ja, men SIM-kortets nummer måste inte nödvändigtvis vara det samma som det registrerade WhatsApp-numret. Du kan byta kort i mobilen utan att WhatsApp-numret påverkas.

Permalänk

samsung facebook skrev detta till mig:

"För att ha två stuckenn whatapp konton krävs det att du har 2 stycken simkort i telefonen. Har du detta så ska det inte vara något problem."

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

samsung facebook skrev detta till mig:

"För att ha två stuckenn whatapp konton krävs det att du har 2 stycken simkort i telefonen. Har du detta så ska det inte vara något problem."

Låter som en unik Samsung-lösning. Så fungerar det inte på våra mobiler. På min egen mobil har jag, för tillfället, ett SIM-kort i en Dual-SIM-mobil, och WhatsApp installerat för två olika nummer. Det går alldeles utmärkt.

Permalänk
Skrivet av bog11:

Låter som en unik Samsung-lösning. Så fungerar det inte på våra mobiler. På min egen mobil har jag, för tillfället, ett SIM-kort i en Dual-SIM-mobil, och WhatsApp installerat för två olika nummer. Det går alldeles utmärkt.

var jobbar du?

du använder tvillingappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

du använder tvillingappar?

Helt rätt.