Samsung C49RG90 – superbred 49-tummare

Permalänk
Melding Plague

Samsung C49RG90 – superbred 49-tummare

Samsung tar sig an 32:9-formatet på 49 tum med ett spelperspektiv om 120 Hz, Freesync 2 och tungkörda 5 120 × 1 440 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag upplever inte dina problem med ryckighet och flimmer gällande freesync 2 och har haft skärmen rätt länge nu. Vad använder du för program för att testa? Jag körde igång nvidia pendulum nu för att se om något ändrat sig och det är buttersmooth som det heter i intervallet 48-55. Jag upplever inga problem alls förrän möjligen ner mot 25fps där frametime eventuellt blir ojämn.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Vad är grundorsaken till problemet med VRR:en? Har ni frågat Samsung om de har en firmware på G som löser detta?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@laxpudding: Vilket galet nice format på videon! Diggade starkt de snabba klippningarna och informationen kom fram på ett snabbt och tydligt sätt!

Synd att skärmen inte verkar vara någon höjdare för det jag skulle vilja syssla med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺

@leadc4ge: AMD:s Windmill är ganska tydlig, liksom flimret och rycken med Nvidias pendelum-demo. Hela skärmen flimrar konstant med Freesync aktiverat och det är inte ett flyt i rörelsen. Det hackar inte mindre än att köra V-sync när man väljer variabel FPS som då pendlar runt 40-60 FPS i de demoslingorna. Tyvärr är ju dessa demon begränsade i sin frekvens. Det kanske inte är uppenbart hur illa det är innan man har en jämförelse med en skärm som fungerar rätt.

AMD:s demo har ofta den ironiska effekten att Nvidias GPU:er gör det bättre under VESA Adaptive. Men här är det samma typ av hackande, särskilt precis under 60 FPS. Rörelsen hoppar fram i stötar – samt flimmer. För mer spelorienterat och varierat kör jag Far Cry 4 och 5, mest för att de är så bekanta och jag kört dem så många gånger i så många olika miljöer. Ser direkt när något är det oväntade. Under 48 FPS är mer reguljärt och över 70 FPS fungerar problemfritt i fråga om hackande. Flimmer kan dock förekomma beroende på kombinationen GPU, spelmotor och Freesync-inställning.

Flimmer är lätt att fånga på kamera medan ryckigheten i stort försvinner i själva processen att filma av skärmen då filmandet sker med en kamera som har en fast frekvens och det presenteras på ett sätt med en fast frekvens kodat i video reproducerat på en skärm som har en fast frekvens. Då blir avvikelserna ganska svåra att presentera.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infiniti:

Vad är grundorsaken till problemet med VRR:en? Har ni frågat Samsung om de har en firmware på G som löser detta?

Att man saknar kunskapen och resurserna att implementera fungerande VRR.

Den adaptiva synken på C49RG90 fungerar mycket, mycket bättre än på C32HG70 där det flimrar konstant i bilden vid 80 FPS. https://www.sweclockers.com/test/25622 med videoexempel här: https://youtu.be/t-FM5gvVrzY?t=273

Så ur allas synpunkt är det betydligt bättre på C49RG90. Bara så mycket mer svårdrivet att nå hög frekvens på 5120x1440-paneler.

Inget företag har någon förklaring till varför det inte fungerar på just deras skärm. AMD själva har aldrig kunnat kunnat förklara hur de själva kunnat skicka en skärm som den ovan som exempel på (för dem) hur bra Freesync2-certifieringen är. Det var alltså AMD, inte Samsung, som skickade C32HG70 till oss för test, just för att visa Freesync 2. Vilket säger en hel del.

Med ersättande Samsung Odyssey G9 är det enligt reklamen G-Sync-certifierat som gäller från Samsung. Vilket kanske också säger en hel del.

Permalänk
Medlem

Bra recension. Skärmen recenseras ändamålsenligt och får inte få frikort då den presterar dåligt i vissa avseenden.

Vill dock skjuta till min upplevelse och det intryck och de förväntningar jag hade då jag köpte denna vid release.

För min del införskaffades skärmen för att det enligt mig är den bästa kompromissen av produktivitet & gaming om man bara vill en skärm på väggen eller skrivbordet.

Testat otaliga skärmar, kombinationer. Säkert gått igenom 10+ skärmar på två år! Det är rackligt med flera skärmar. Det ser inte bra ut estetiskt enligt mig.. och att ha en stor 16:9-skärm för produktivitet är ofta till nackdel i gaming och vice versa.

När jag spelar på denna 49" kör jag i mitten av skärmen i 2560x1440 och svartar ut resterande delar - Fungerar utmärkt med Gsync på i windowed mode i de titlar jag testat likaså men det är ju enkelt att nå 60+ FPS i halva upplösningen skärmen totalt innefattar!

Kommer aldrig spela i 5120x1440 då jag inte ser anledningen, men det är fantastiskt trevligt när man är färdig med en gaming-session att ha tillgång till ~4K-upplösning på 'bredden' kontra en 16:9-skärm i 40"+ där man knappt nyttjar övre delen pga nackspärr (been there, done that)

Kanske inte det bästa av två världar som någonsin går att uppnå, men kanske för stunden.. iallafall för min del.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

@leadc4ge: Får ta och hålla med, mitt exemplar har varit exemplariskt. Nu sitter jag inte och pixelpeepar och inte tränade ögon för sådant här förvisso. (samt buyer-bias så klart.)

Men personligen är jag ypperligt nöjd som digital tecknare som game'ar lite på sidan har jag varit väldigt nöjd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har samma skärm-format på jobbet. Riktigt bra till jobb, hade aldrig spelat på det dock. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till 'vanlig' skärm i arbetslivet igen. Mycket mer produktivt när man jobba mycket med text/rapporter.

Permalänk
Medlem

Tack för denna video! Mer såna här härliga recensioner. Kör själv Samsung 43" av denna typ i jobbet och är riktigt nöjd. Tittat på klipp av "World of tanks" och kan tänka mig att det är roligt att spela på en sån här skärm.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS | 2x24GB G.Skill 8000C36 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Avstängd

Fint med ljusstarka skärmar, tycker min på 400 nits är för mörk ibland, kanske för att jag har 80 watt LED i taket för att motverka mörkret på vintern

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vad är dealen med 🍆?

🍑?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Hade hellre velat haft denna recensionen för några månader sen när den var ny.

Jag köpte en sån här skärm och fick problem efter bara några veckor. Ett märkligt "poppande" ljud uppstod i majoriteten av fall efter jag stängt av skärmen på kvällen. Ljuden slutade inte komma från skärmen på flera timmar i bland och en del ljud kunde vara så högljudda att jag vaknade mitt i natten efter jag somnat. Skickade den på RMA och Samsung bekräftade att det var fel på den och bytte ut den. Köpte en annan typ av skärm sen...

Bra recension i övrigt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@leadc4ge: AMD:s Windmill är ganska tydlig, liksom flimret och rycken med Nvidias pendelum-demo. Hela skärmen flimrar konstant med Freesync aktiverat och det är inte ett flyt i rörelsen. Det hackar inte mindre än att köra V-sync när man väljer variabel FPS som då pendlar runt 40-60 FPS i de demoslingorna. Tyvärr är ju dessa demon begränsade i sin frekvens. Det kanske inte är uppenbart hur illa det är innan man har en jämförelse med en skärm som fungerar rätt.

AMD:s demo har ofta den ironiska effekten att Nvidias GPU:er gör det bättre under VESA Adaptive. Men här är det samma typ av hackande, särskilt precis under 60 FPS. Rörelsen hoppar fram i stötar – samt flimmer. För mer spelorienterat och varierat kör jag Far Cry 4 och 5, mest för att de är så bekanta och jag kört dem så många gånger i så många olika miljöer. Ser direkt när något är det oväntade. Under 48 FPS är mer reguljärt och över 70 FPS fungerar problemfritt i fråga om hackande. Flimmer kan dock förekomma beroende på kombinationen GPU, spelmotor och Freesync-inställning.

Flimmer är lätt att fånga på kamera medan ryckigheten i stort försvinner i själva processen att filma av skärmen då filmandet sker med en kamera som har en fast frekvens och det presenteras på ett sätt med en fast frekvens kodat i video reproducerat på en skärm som har en fast frekvens. Då blir avvikelserna ganska svåra att presentera.

Tack för svar. Jag ska testa windmill också. Men jag kan garantera att jag skulle uppleva minsta lilla ryckighet om det existerade i pendulum. Jag var en av de allra första entusiasterna som hade ett sample direkt från nvidia av gsynv modulen som jag fick montera själv i min Asus skärm så du förstår att jag vet vad jag letar efter. Jag undrar om ni har ett måndagsex. Men som sagt jag ska testa windmill också och leta noggrant. Enda stället jag upplevt flimmer är laddningsskärmar och då snabbt övergående.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Upplever lite smått problem med Freesync jag med på denna skärmen, därför har jag det avstängt.

Men annars så tycker jag det är en underbar skärm, kommer aldrig vilja spela på något annat än 32:9 i framtiden även om det just nu håller på att döda mitt 1080ti kort i flera spel.

Kan även rekommendera att köra Windows PowerToys (heter det så?) för er som kör denna skärmen, om ni har något bättre verktyg för detta så får ni gärna säga till.

Permalänk
Medlem

Kör med Freesync ON och har satt 118fps som max i Nvidia exp. Tycker det funkar ganska bra har inte sett något konstigt flimmer.
Localdimming är det stor skämt på denna skärm. så det är ett BIG NO NO från mig.

Men som sagt så får mitt 2080ti svettas lite i 5120*1440 =P

Permalänk
Bildexpert 📺

@leadc4ge: "Måndagsex" är den vanligaste reaktionen från tillverkarna när det krånglar. "Du fick nog ett måndagsex, vi skickar nytt" och så kommer det inget nytt exemplar eller ens svar på vad som gäller. Där har man bränt sig några gånger och det är bättre om tillverkaren återkommer med mer info efter testet publicerats.

Har några exempel på detta, likt Asus MG279 och Benq EX3203R där båda skärmarna har felaktig firmware som gör att de inte nådde 144 Hz utan frame-droppade till 120 respektive 60 Hz, samt Acer X35 där en firmware-bugg (igen!) nullar RGB-värdena i Color-temp-inställningarna så att skärmen blev helt svart.

För mig är det verkligen ögonbrynen i pannan att man släppa en 144 Hz-spelskärm och inte märka att den faktisk tappar frames då det hackar sönder totalt. Så att man bygger en skärm som inte fungerar 100% med adaptiv synk är vare sig första eller sista gången. De flesta användarna tar nog inte tiden att särskåda den adaptiva synken och tänker förmodligen aldrig på att det fungerar sämre än det borde. Och C49RG90 är verkligen problemfri med flytet vid 70+ FPS adaptiv synk även flimmer kan finnas kvar.

Det som utmärker just de här skärmarna är icke-konsekvensen. Det fanns alltså gånger där det sällan flimrade så länge jag höll 60+ FPS och gånger där det alltid flimrade. Rycken var dock konsekvent där, särskilt under 60 FPS. Och det är inte första gången det beter sig så här. Mer tionde gången eller så. Föregående skärm med VESA Adaptive, LG 27GL850, hade aldrig dessa problem och visar en distinkt skillnad med och utan adaptiv synk på. Ja, tills FPS hamnar under 48 FPS där det inte var någon skillnad mot att köra vanlig v-sync.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dizzö:

Vad är dealen med 🍆?

Det är en referens till denna årsgamla artikel (och första försöket att reda ut G-sync/Freesync-soppan) med slutet på videon: https://youtu.be/xbk1pjLyUZo?t=956

Permalänk
Medlem

Köpte mig själv lille bror till denna skärm C49HG90 och måste säga att det är helt underbart att spela på en såpass bred skärm.

Har inte upplevt några bekymmer med lillebror gällande fressync problem etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är en referens till denna årsgamla artikel (och första försöket att reda ut G-sync/Freesync-soppan) med slutet på videon: https://youtu.be/xbk1pjLyUZo?t=956

Hahaha ollat skärmen.

Fan vad sjukt (bra)!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Super Ultra Wide, ännu bredare blir Super Ultra Mega Wide?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@leadc4ge: "Måndagsex" är den vanligaste reaktionen från tillverkarna när det krånglar. "Du fick nog ett måndagsex, vi skickar nytt" och så kommer det inget nytt exemplar eller ens svar på vad som gäller. Där har man bränt sig några gånger och det är bättre om tillverkaren återkommer med mer info efter testet publicerats.

Har några exempel på detta, likt Asus MG279 och Benq EX3203R där båda skärmarna har felaktig firmware som gör att de inte nådde 144 Hz utan frame-droppade till 120 respektive 60 Hz, samt Acer X35 där en firmware-bugg (igen!) nullar RGB-värdena i Color-temp-inställningarna så att skärmen blev helt svart.

För mig är det verkligen ögonbrynen i pannan att man släppa en 144 Hz-spelskärm och inte märka att den faktisk tappar frames då det hackar sönder totalt. Så att man bygger en skärm som inte fungerar 100% med adaptiv synk är vare sig första eller sista gången. De flesta användarna tar nog inte tiden att särskåda den adaptiva synken och tänker förmodligen aldrig på att det fungerar sämre än det borde. Och C49RG90 är verkligen problemfri med flytet vid 70+ FPS adaptiv synk även flimmer kan finnas kvar.

Det som utmärker just de här skärmarna är icke-konsekvensen. Det fanns alltså gånger där det sällan flimrade så länge jag höll 60+ FPS och gånger där det alltid flimrade. Rycken var dock konsekvent där, särskilt under 60 FPS. Och det är inte första gången det beter sig så här. Mer tionde gången eller så. Föregående skärm med VESA Adaptive, LG 27GL850, hade aldrig dessa problem och visar en distinkt skillnad med och utan adaptiv synk på. Ja, tills FPS hamnar under 48 FPS där det inte var någon skillnad mot att köra vanlig v-sync.

Det verkar rimligt att recensera baserat på det ex ni faktiskt fått det håller jag med om. Som du skriver är det ibland undermåliga produkter som släpps och otillräcklig information från tillverkare. Där är det jätteviktigt att ni håller er professionalism och oberoende, tycker jag. Bättre som sagt att tillverkare och leverantörer får jobba för att kommentera och förbättra i efterhand.

Vi kan väl se mina inlägg som ngn sorts indikation då på att icke-konsekvensen finns absolut där och att ibland, kanske vid systemspecifika förutsättningar, så funkar det faktiskt. Och ibland inte. Och en ytterligare slutsats är väl att vi, som konsumenter och chefredaktörer, bör pusha tillverkare och leverantörer hårdare till att lansera färdiga och fungerande produkter som lever upp till förväntningar och specifikationer.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Bildexpert 📺

@leadc4ge: Hear hear! Och jag spenderar hellre tre dagar på att testa nästa skärm än att försöka reda ut när var och varför adaptiva synken inte riktigt fungerar.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra källa till vilka spel som fixar 5120x1440? Man vill ju inte sitta där med sina favoritspel och ha svarta kanter eller, ännu värre, fel aspect ratio.

(Och jag väntar på Odyssey G9 innan jag, i så fall, agerar )

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Hur är det med texten på denna skärm som jag minns var lite si och så tidigare (som det ofta kan vara med VA), kan den fixas till via inställningar, firmware etc? Hade ju skärmen själv i typ två veckor (måndagsexemplar) och minns att just texten var största problemet. Det gick att förbättra via inställningar på skärmne, cleartype, registerhack osv (Windows) men blev ändå inte riktigt bra. Till viss del säkert också beronde på att pixlarna inte riktigt räcker till för att få skarp text skulle jag tro, eller iaf att den blir så pass stor att den därigenom blir lite "blockig" (men jag är ju å andra sidan van med 4K utan skalning på 27" ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur är det med texten på denna skärm som jag minns var lite si och så tidigare (som det ofta kan vara med VA), kan den fixas till via inställningar, firmware etc? Hade ju skärmen själv i typ två veckor (måndagsexemplar) och minns att just texten var största problemet. Det gick att förbättra via inställningar på skärmne, cleartype, registerhack osv (Windows) men blev ändå inte riktigt bra. Till viss del säkert också beronde på att pixlarna inte riktigt räcker till för att få skarp text skulle jag tro, eller iaf att den blir så pass stor att den därigenom blir lite "blockig" (men jag är ju å andra sidan van med 4K utan skalning på 27" ).

Läs artikeln.

https://www.sweclockers.com/test/29082-samsung-c49rg90-superb...

Citat:

Ett par justeringar värda att nämna
Vi noterar att Sharpness-reglaget som står på läge 60 från början, precis adderar kantskärpa runt text och grafik. Ställer vi det reglage ett steg lägre, som är 56, försvinner detta fel från bilden.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Tack, men du behöver nog läsa mitt inlägg lite mer noggrant (och i ärlighetens namn kanske jag borde formulerat mig lite bättre). Jag skriver redan samma sak i mitt inlägg men jag upplevde att trots de ändringar som beskrivs i artikeln (och de ytterligare man kan göra) ändå inte fick det riktigt klockrent med texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack, men du behöver nog läsa mitt inlägg lite mer noggrant (och i ärlighetens namn kanske jag borde formulerat mig lite bättre). Jag skriver redan samma sak i mitt inlägg men jag upplevde att trots de ändringar som beskrivs i artikeln (och de ytterligare man kan göra) ändå inte fick det riktigt klockrent med texten.

Du hade väl en massa problem du skrev om i Samsung-tråden? Ingen annan som verkar stött på samma sak. Måndagsex kanske?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Svårt att veta vad för textproblem det handlar om om det inte pekas ut specifikt. Men C49RG90 har halva subpixlar som den tänder och släcker vilket kan påverka texten. Inget jag reagerade över direkt, men det går att se hyfsat i den här bilden

Länk till större bild

Titta på texten vid Deliver us the moon. Upplösningen är inte helt rätt, det är inte taget med mitt macro, men man kan se hur på D och e hur halva subpixlar är tända vilket kan bryta sönder textstrukturen. Man tänder alltså en halv subpixel fullt och låter andra halvan vara mörk istället för att låta en subpixeln lysa med 50% viket skapar det här brutna intrycket.

Själva bakgrundsfärgen är i sin tur byggd på halva subpixlar vilket skapar ytterligare ett rastermönster som ögat kan reagera på.

Detta är inget som "fixas" utan är en typisk följd av hur flera VA-paneler fungerar. En del VA-paneler har även 1/3-dels subpixlar som tänds och släcks med tydligt bruten text.

I den här tråden finns en tydlig bild på hur halva subpixlar kan påverka textrenderingen: #18322243

Så är man noga med textrendering? Kör på IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Du hade väl en massa problem du skrev om i Samsung-tråden? Ingen annan som verkar stött på samma sak. Måndagsex kanske?

Snarare lite för bra syn för mitt eget bästa skulle jag tro, samt en överkänslighet gällande skärmar

Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Svårt att veta vad för textproblem det handlar om om det inte pekas ut specifikt. Men C49RG90 har halva subpixlar som den tänder och släcker vilket kan påverka texten. Inget jag reagerade över direkt, men det går att se hyfsat i den här bilden
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/80903?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODA5MDMiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9MTM2LDU2NSw3MjAsNDIwIiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI4YzUxZWRmZWMxMzZiMGIwMTlmNjA1NzNiZTE1ODViNSJ9

Länk till större bild

Titta på texten vid Deliver us the moon. Upplösningen är inte helt rätt, det är inte taget med mitt macro, men man kan se hur på D och e hur halva subpixlar är tända vilket kan bryta sönder textstrukturen. Man tänder alltså en halv subpixel fullt och låter andra halvan vara mörk istället för att låta en subpixeln lysa med 50% viket skapar det här brutna intrycket.

Själva bakgrundsfärgen är i sin tur byggd på halva subpixlar vilket skapar ytterligare ett rastermönster som ögat kan reagera på.

Detta är inget som "fixas" utan är en typisk följd av hur flera VA-paneler fungerar. En del VA-paneler har även 1/3-dels subpixlar som tänds och släcks med tydligt bruten text.

I den här tråden finns en tydlig bild på hur halva subpixlar kan påverka textrenderingen: #18322243

Så är man noga med textrendering? Kör på IPS.

Laxpudding har (som vanligt ) besvarat min fråga med ett bra och utförligt svar. Det är just detta jag menar och som jag minns att jag retade mig på, blir lite BGR känsla över det hela. Nu har jag inte kvar skärmen längre sen ett par månader men minns att min slutsats då var att det inte bara handlade om att texten var större utan att den även var "sämre" än vad jag var van med.

Sen är det väl upp till var och en att avgöra hur stort problem detta är. Jag jämför med en Acer X27 som förmodligen är en av de bättre IPS paneler som finns, och sen blir det väl naturligt så att en skärm med högre upplösning och halva storleken rätt naturligt blir skarpare också, även om det precis som Laxpudding illustrerar inte är hela problemet här.

Rimligtvis bör tittavståndet i kombination med den egna synen påverka detta, jag föreställer mig att med en normal syn och skärmen på lite länger avstånd så kanske man inte ser detta på samma sätt

(Jag har inte på något sätt någon övermänskligt bra syn, snarare att jag har förvånansvärt bra syn för nån som kommit en hyfsat bit norr om 40 bast )