Testpilot: Stationära speldatorn Ångström Black Ultra Gaming 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av PerUtanZ:

Väldigt gnäll i denna tråd.

Jag tyckte om läsningen och tyckte det var intressant, bra jobbat Björn.

"Går man in på prisjakt..."
Håll er till en datorbutik, orättvist att leta bästa deals över hela nätet.

"Utan windows 10"
Tycker också windows 10 är overpriced men tror inte dom som bygger denna är inne på någon halvfishy sida och köper licenser till bra priser.

"Gamla komponenter"
Det är det senaste just nu, ska man köpa en dator idag så är det ju det senaste hårdvaran just nu. Jag hade också valt att vänta men jag har lyxen att kunna vänta också då jag redan sitter på en ok burk.

"Rog är överprisat, man kan spara tusenlappar om man väljer annat"
Nej. Asus har 2080ti modeller med strixkylaren som är i samma prisnivå som andra ordentliga kylare.
Visst man kan spara en 1000lapp om man väljer en struntkylare men är man redan uppe i dessa summor så tror jag inte många snålar här.
Moderkortet verkar ju vara bland dom billigare, lite mer påkostade korten så ser ingen anledning att byta ut det heller.

På komplett skulle delarna (valde liknande psu då den i artikeln ej fanns) gå på 33000.
Har man denna budget och bara vill spela och inte är ett dugg intresserad av att bygga själv kan jag tänka mig att folk är villiga att betala den skillnaden.

Yep /thread

Visa signatur

1) AMD Ryzen 5 2600 | ASUS GTX 1070 Dual | Corsair 16GB DDR4 @ 3000 MHz | Crucial 250GB M.2 | WD Blue 1TB

2) AMD Ryzen 2600X | ASUS ROG Strix RTX 2060 | G.Skill 16GB DDR4 @ 3200 MHz | Samsung EVO 250 GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Måste säga att det här är den mest idiotiska "review" jag sett på sweclockers.

Behöver inte vara en skitstövel, men konstruktiv kritik är alltid befogat.
Mitt problem med de här recensionerna är att de alltid saknar refernspunkter, 3dmark och även fps I spel är fullständigt bortkastat om man inte har något att jämföra med.
Som minimum borde de ha med Sweclockers vinterdator.
Annars har jag inte så mycket att klaga på, recensionen är inte riktad mot hardcore nördar och det är inte datorn heller, bara rika troll.

Permalänk
Medlem

För att komma från en "testpilot" tycker jag detta är en helt okej recension.
Datorn i sig finns inte mycket att säga om, men jag tycker nog de skulle valt lådan med glassida eftersom det är en massa bling på komponenterna.

Skrivet av ramlösa:

Mitt problem med de här recensionerna är att de alltid saknar referenspunkter, 3dmark och även fps I spel är fullständigt bortkastat om man inte har något att jämföra med.

Jag håller i princip med. Testerna duger i alla fall till att visa att där inte är något uppenbart problem med prestandan i just detta bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

9900KS är ju bara en "limited edition" av 9900K som dessutom verkar i stort sett omöjlig att få tag i + kostar extra. Så frågan är om det är värt det i detta fall.

Ang "passé". är ni nya på datorer :)? Det finns ALLTID något på gång - självklart kan man vänta 3-4 månader eller längre på "nästa" grej. RTX3x00 blir säker superbra men med pris efter. Och vi vet fortfarande inte när den kommer. Å andra sidan kan jag också tänka mig att Captech anpassar denna dator över tid så att man byter ut delar (skulle jag iallafall göra).

Ny på datorer? Reggad här sedan 2002. Vad jag menar är att skylake arkitekturen på 14nm är gammal samt att grafikkortet från 2018 också är av äldre standard. Ska man spendera 15k för ett kort kan man lika göra det med det senaste iaf. Och det ska släppas i år.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av pv2b:

Valet av chassit känns dock obegripligt, för det sitter ju inte ens en hårddisk i datorn.

Skrivet av Olle P:

Datorn i sig finns inte mycket att säga om, men jag tycker nog de skulle valt lådan med glassida eftersom det är en massa bling på komponenterna.

Håller med!
Varianten utan sidopanel, på en "Black Ultra Gaming" dator?!?!
Fractal Design Meshify C Dark TG hade varit en utmärkt kandidat till en dator med spelfokus.
Det chassit har dessutom en rimligare storlek för en standarddator som denna, speciellt eftersom att AIO:n ändå sitter i toppen.

Skrivet av Björn Endre:

Eftersom det här är ett rymligt chassi ser det nästan lite tomt ut när jag öppnade chassit.

Skrivet av GuuFi:

Samma paket ligger runt 2000-3000kr billigare beroende på Webhallen/Inet ( inkl OS, oklart om det är OEM eller Retail i BLACK ULTRA GAMING ), lägg till 800kr monteringskostnad så är vi ändå under detta pris och supporten är garanterat bättre än Mediamarkt.

Tre års garanti på Ångström Black Ultra Gaming 2080 Ti.
Inet & Webhallen har 2 års garanti.
Sen är det ingen som vet ännu hur MediaMarkt & Ångström sköter garantiärenden.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ny på datorer? Reggad här sedan 2002. Vad jag menar är att skylake arkitekturen på 14nm är gammal samt att grafikkortet från 2018 också är av äldre standard. Ska man spendera 15k för ett kort kan man lika göra det med det senaste iaf. Och det ska släppas i år.

Vänta kan man göra i en evighet. Att du varit reggad sedan 2002 säger föga om din kunskap.

Det senaste är ju det som är släppt och finns på marknaden idag. Det kommande är framtiden. Och du kan inte köpa något som inte finns än och installera i din dator, som består av delar som inte finns än. Hur ska man lyckas med det? Vill man köpa en dator idag så kan man ju inte hålla på att vänta, och vänta, och vänta. Det kommer alltid något bättre. Så hur du än gör, så väntar du i onödan.

Kanske ska skita i att köpa ny bil, kommer ju komma drönare för personer snart...

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ny på datorer? Reggad här sedan 2002. Vad jag menar är att skylake arkitekturen på 14nm är gammal samt att grafikkortet från 2018 också är av äldre standard. Ska man spendera 15k för ett kort kan man lika göra det med det senaste iaf. Och det ska släppas i år.

Tyvärr kan man inte åka till framtiden för att handla datorkomponenter. Inte än i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tyvärr kan man inte åka till framtiden för att handla datorkomponenter. Inte än i alla fall.

Kommer snart! Bara att vänta!

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk

Även om det är snabbaste komponenterna för spel just nu så går det inte att komma ifrån känslan av att komponenterna är gårdagens nyheter. Det är självklart helt okej att det är så, men ska man köpa en så dyr dator så tycker jag man ska passa på när komponenterna i fråga är nya på marknaden.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Ny på datorer? Reggad här sedan 2002. Vad jag menar är att skylake arkitekturen på 14nm är gammal samt att grafikkortet från 2018 också är av äldre standard. Ska man spendera 15k för ett kort kan man lika göra det med det senaste iaf. Och det ska släppas i år.

Om det inte är släppt än så är det rätt ointressant. Det är alltid någonting nytt på gång, men kan man inte köpa det idag så har man ingen nytta av det om man vill ha en ny dator idag.
Den recenserade datorn använder, vad jag kan se, de senaste komponenterna. Icke-släppta komponenter kan den naturligtvis inte använda av uppenbara skäl.

Permalänk
Medlem

Att det hela tiden kommer nåt nytt vet ju alla. Å inte är det speciellt långt mellan det nya;

Core i7-6700K Skylake 4/8 - Aug 1st, 2015
Core i7-7700K Kaby Lake 4/8 - Jan 3rd, 2017
Core i7-8700K Coffee Lake 6/12 - Oct 5th, 2017
Core i7-9700K Coffee Lake 8/8 - Oct 19th, 2018
Core i9-9900K Coffee Lake-R 8/16 - Oct 19th, 2018
Core i7-10700K Comet Lake 8/16 - "April" 2020
Core i9-10900K Comet Lake 10/20 - "April" 2020

En dator vid namn BLACK ULTRA GAMING för nästan 40K som ställs ut för test hade ju varit attraktivare om den hade haft "nästa generation" i9:a. Speciellt när lansering sker typ nu. Om Corona tillåter det....

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att maskiner som detta testas(!), även om jag inte hade köpt något liknande själv.
Det jag saknar i testet är något att jämföra med.
Jag fattar att den presterar mer eller mindre samma som en annan maskin med en 9900K och ett 2080ti, men ändå vill man har något att jämföra med, typ motsvarande maskin från Inet/Webahallen etc. Alternativt en prisklass ner från samma försäljare / annan försäljare.
Förstår att det är svårt att få fram en maskin till för ett sådant test, men tycker att det saknas.
/f

Permalänk
Medlem

Tror folk missar målgruppen med färdigbyggda datorer. 99% av folk som hänger på Sweclockers skulle antagligen plockat ihop delarna själva och byggt. Om t.ex. min far skulle få för sig att börja spela helt plötsligt skulle han inte orka lägga X timmar på att researcha komponenter. Garanti för hela burken, ytterligare ett skäl. Finns säkert mer, men ni förstår poängen. Några tusen hit och dit är inte hela världen för vissa personer, smidigheten är värd så mycket mer.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tror folk missar målgruppen med färdigbyggda datorer. 99% av folk som hänger på Sweclockers skulle antagligen plockat ihop delarna själva och byggt. Om t.ex. min far skulle få för sig att börja spela helt plötsligt skulle han inte orka lägga X timmar på att researcha komponenter. Garanti för hela burken, ytterligare ett skäl. Finns säkert mer, men ni förstår poängen. Några tusen hit och dit är inte hela världen för vissa personer, smidigheten är värd så mycket mer.

Men, skulle han orka lägga massa tid på att göra färdigtbyggda datorn redo att spelas på som i detta fall?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

Dyrt enligt mig. Byggde ihop min för ca 25K med 4 extra RGB fläktar med controller/hub. Det jag behöll från gamla burken var mina diskar annars var allt nytt.

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 2080 Ti ROG Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Men, skulle han orka lägga massa tid på att göra färdigtbyggda datorn redo att spelas på som i detta fall?

Mja. Skulle nog ingått ett USB/länk till färdigt paket eller liknande för att förenkla det som det står i artikeln.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

-Jag skulle vänta 4-5 månader till för grafikkortet. 2080ti är ett gammalt kort och 3000 serien är runt hörnet.
-jag skulle satsa på 3600mhz minnen som är 16GB( 8x2)
-skulle köpa en ryzen 3900X cpu som är vassare än 9900k multitrådad.

I övrigt skulle jag inte ändra så mycket.

Jag håller med om minnena och en AMD dator istället, men det är väl både dumt och självklart att man alltid kan vänta? Om 4-5 månader kommer "snart" nästa generations processorer och efter det "snart" nya grafikkort, så loopas det i all oändlighet och du får aldrig en ny dator. Det här med att vänta på något bättre känner jag inte riktigt håller, ska du ha en top of the line burk IDAG, då är det helt enkelt 2080 ti som gäller.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Inaktiv

Det här med "Nvidia släpper nya grafikkort efter några månader", fan det hjälper väl inte om man behöver en ny PC idag. Sen när Nvidia släppt så börjar ni väl skriva "Måste vänta och se vad AMD kontrar med först"

Permalänk
Inaktiv

Man undrar ju hur många som hinner bygga en dator under sin livstid. Alla verkar ju hela tiden vänta på nästa och nästa och nästa generation. Köp det som finns idag och va glad över det du har. Hur länge man än väntar så är datorn gammal dagen efter man köpt delarna.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon14781:

Man undrar ju hur många som hinner bygga en dator under sin livstid. Alla verkar ju hela tiden vänta på nästa och nästa och nästa generation. Köp det som finns idag och va glad över det du har. Hur länge man än väntar så är datorn gammal dagen efter man köpt delarna.

Jag håller helt med. Det finns alltid någonting spännande runt hörnet och dessutom verkar många glömma att nya prylar ofta är dyrare precis vid lanseringen och sedan trillar ned en bit i pris under efterföljande månader, för att inte tala om risken för barnsjukdomar med nya plattformar etc.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag håller helt med. Det finns alltid någonting spännande runt hörnet och dessutom verkar många glömma att nya prylar ofta är dyrare precis vid lanseringen och sedan trillar ned en bit i pris under efterföljande månader, för att inte tala om risken för barnsjukdomar med nya plattformar etc.

Det alla verkar glömma är att nya grejer är dyra när dom släpps och går sedan ner i pris. Oftast är det mest prisvärt att köpa sent i cykeln eller köpa förra generationen när nya är släppt. Då får man dessutom stabila drivrutiner och bios på köpet

Detta gäller dock antagligen inte målgruppen för denna typ av produkt i och för sig

Permalänk
Musikälskare

37.000kr O_O

Det blir svårt att motivera i dessa tider vi är i just nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

37000kr och minnen som endast går i 3200mhz? Nä det är ingen dator ja skulle köpa för pengarna. Samt att 2080ti är överpris.

Överpris i alla ära.. men ändå finns det folk som köper apple datorer.

Permalänk
Medlem

Köper man en dator är det väl för att man oftast behöver/vill ha den just nu till något specifikt spel eller program så vänta på nästa gen kanske inte ett alternativ. Dock skulle jag själv inte köpa färdigbyggd men förstår dom som inte vill eller har tid.

Dessutom med pandemin lär lanseringar skjutas upp (ampere) och priser höjas. DDR4 minne som jag kika på för eventuellt uppgradera till 64Gb har stigit en hel del senaste månaderna.
Blir krisen rejäl lär det bli dyrare att köpa datorn om ett halvår. (inte för att köpa datordelar är så viktigt jämfört med människoliv om det är nån som vill påpeka)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra läsning,

Trist att man inte vågar sig på vattenkylning på gpun. Där behövs det som mest

Men det är nog upp till tillverkarna av grafikkort egentligen.. blir för kostsamt att eftermontera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att man väljer 3200mhz minnen tror jag beror främst på att man vill minimera risken för problem då högre hastigheter alltid medför en lite högre risk för krångel och målgruppen som köper den här typen just för å slippa problem. Resten av hårdvaran är ju princip det bästa för spel så förstår inte riktigt gnället här.. de är liten chans att köparen av denna produkt tänker öppna chassit ändå för å uppgradera så valet av plattform har mindre betydelse.

@anon246659: Slutar mer och mer läsa kommentarerna istället det är där nivån sjunker om något, finns ingen plats för seriösa kommentarer angående nyheter eller bra diskussioner det drunknar i otrevligheter eller klassisk märkes krig.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Även om det är snabbaste komponenterna för spel just nu så går det inte att komma ifrån känslan av att komponenterna är gårdagens nyheter. Det är självklart helt okej att det är så, men ska man köpa en så dyr dator så tycker jag man ska passa på när komponenterna i fråga är nya på marknaden.

Alla släppta komponenter, är gårdagens nyheter. Morgondagens är inte släppta ännu. Björn fick den här datorn att testa. Jag tycker han gjorde en, efter hans omständigheter (Utan ett stort lager av olika processorer, och grafikkort) väldigt bra recension av datorn, i fråga.
Men det är ju en _Test pilot_, inte en Sweclockers recension. Vissa, inte just du. Verkar ändå missförstå vad det är.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

37.000kr O_O

Det blir svårt att motivera i dessa tider vi är i just nu

Finns väll ingen bättre tid än när folk sitter i karantän.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vash:

Att man väljer 3200mhz minnen tror jag beror främst på att man vill minimera risken för problem då högre hastigheter alltid medför en lite högre risk för krångel och målgruppen som köper den här typen just för å slippa problem. Resten av hårdvaran är ju princip det bästa för spel så förstår inte riktigt gnället här.. de är liten chans att köparen av denna produkt tänker öppna chassit ändå för å uppgradera så valet av plattform har mindre betydelse.

@Berrabub: Slutar mer och mer läsa kommentarerna istället det är där nivån sjunker om något, finns ingen plats för seriösa kommentarer angående nyheter eller bra diskussioner det drunknar i otrevligheter eller klassisk märkes krig.

Bra synpunkt!
Enligt testet var ju också datorn imponerande stabil.

Vänder mig också mot kritik av dyrt chassi med många tomma HD platser, för 37000 kr skall du få ett chassi du kan bygga vidare i.
Kritiken mot att inte förinstallera OS håller jag dock med om.
Kanske även avsaknad av fönstersida för att visa upp allt bling, även om det inte är min tekopp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |