Xiaomi Roborock gen 2 eller liknande

Permalänk
Medlem

Köpte en Roborock S5 förra helgen och varit väldigt nöjd med den, mest för den bara är så rolig och häftig att se på, och dessutom har den sugit upp enormt mycket hår och damm som vi inte trodde fanns.

Men har ett störande problem:

Det verkar som att varannan dag så dammsuger den bara rummet den har basstationen i, och varannan dag hela huset.
Så vi har den under kökssoffan i köket, och då idag (torsdag) när vi körde den så tog den bara köket, och sen sa den att den var färdig och åkte hem för att ladda.
Onsdag när vi körde den tog den hela huset.
Tisdag tog den bara köket och en liten del av rummet bredvid.
Måndags tog den hela huset.
Söndags tog den bara köket.
Lördag (första dagen) tog den hela huset.

Har läst att några säger man ska rengöra sensorerna men jag har svårt att tro det är något sånt, för om man kollar på kartan medan den kör så ser man ju att dens sensorer har skjutits ut i andra rum och därav borde den ju sett dem rummen.
Här är t.ex. dagens körning:

Jag startar körningen via Xiaomi Home appen, jag trycker bara "Clean". Ingen zone clean up eller så (har använt det också tidigare dock).
Någon som har någon aning?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: hade exakt samma problem, men de löste sig efter att jag rengjort lasern med tryckluft

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@lambdan: hade exakt samma problem, men de löste sig efter att jag rengjort lasern med tryckluft

Tack för tipset ! Ska prova

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

La ner senaste mjukvaran via flolevac till min S50 och då finns rumsindelning med (samma funktion som finns i S6). Mycket bra uppdatering!

Permalänk
Medlem

Ja, den blev ett riktigt lyft. Nu när maskinen har ordentliga gränsdragningar för vad som tillhör specifika rum så städar den än mer logiskt än tidigare. Många har kapat en del tid för städningen med hjälp av denna firmware.

Sen kan man ju nu enkelt skapa städsscheman som t.ex. städar hallen 5 dar i veckan och hela huset 3ggr osv. Skapa ett extra "rum" för kaminen om man vill städa efter vedpåfyllning osv.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Nu finns uppdateringen officiellt , fick den precis!

Permalänk
Medlem

Kör min första vända med min Roborock S6 och jag bara ÄLSKAR DEN! Hur kan man ha levt utan en?

Permalänk
Medlem

Hur gör jag i iOS appen när jag ska dela in rummen? Om jag exempelvis bara vill att den ska städa i sovrummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Hur gör jag i iOS appen när jag ska dela in rummen? Om jag exempelvis bara vill att den ska städa i sovrummet?

I appen man använder till Roborock s5 så uppdaterar roboten själv efter den kört nån runda.
Eller så kan man göra det själv med att välja divide room (om den gjort flera rum som ett rum)
Eller så gör man en zon med en ruta och väljer att den ska rengöra zonen.
Roborock s5 har nyligen uppdateras så den är mer lik den till s6 så jag är säker på att det är nå liknande för dig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

I appen man använder till Roborock s5 så uppdaterar roboten själv efter den kört nån runda.
Eller så kan man göra det själv med att välja divide room (om den gjort flera rum som ett rum)
Eller så gör man en zon med en ruta och väljer att den ska rengöra zonen.
Roborock s5 har nyligen uppdateras så den är mer lik den till s6 så jag är säker på att det är nå liknande för dig.

Hittade nu i Xiaomi Home appen så behövde man kryssa i "Map Saving Mode (Beta)".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Hittade nu i Xiaomi Home appen så behövde man kryssa i "Map Saving Mode (Beta)".

Precis så var det
Men jag trodde man hade Roborock appen för S6 men det går att använda Home också, är väll praktiskt om man har fler smarta enheter?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vart kan jag köper filter till Roborock S5 som finns i lager och inte skickar från kina?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vart kan jag köper filter till Roborock S5 som finns i lager och inte skickar från kina?

Lite halvsent svar kanske men netonnet säljer via sin hemsida och har förväntat ankomstdatum till sitt lager 20200505.
Jag vet dock inte om 299:- för Två filter är ett "bra" pris.

Jag är själv på jakt efter reservdelar till S5 Max som man kan ha liggandes.
Två trevliga nyheter är ju att det kom en uppdaterad mjukvara häromdagen samt att S6 MaxV snart börjas saluföras.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Har kikat lite på robot-dammsugare såg denna: Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro.
Hur står den sig mot s5-s6? Bor i en lgh på 66kvadrat så en billigare kanske räcker?

Permalänk
Medlem

Roborock S5 Max och smart home

Tänkte skaffa en Roborock S5 Max och Smart belysning till lägenheten. Är helt nybörjare, om jag tex skaffar Google Home, kan robotdammsugaren integreras in i nätverket? Eller måste man skaffa något annat som Philips/Apple?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannex11:

Har kikat lite på robot-dammsugare såg denna: Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro.
Hur står den sig mot s5-s6? Bor i en lgh på 66kvadrat så en billigare kanske räcker?

Vad jag minns är det en del skillnader rent mekaniskt mot de dyrare och det saknas intelligens (städar snabbare) batteritid och sugkraft är sämre samt appstöd för vissa funktioner. Jag tror no go zoner finns däremot. Man troligen inte städa zoner. Rums-städning och kanske andra finesser finns inte i appen.

Skrivet av Yasko:

Tänkte skaffa en Roborock S5 Max och Smart belysning till lägenheten. Är helt nybörjare, om jag tex skaffar Google Home, kan robotdammsugaren integreras in i nätverket? Eller måste man skaffa något annat som Philips/Apple?

Det finns Google home stöd. har inte labbat själv men starta o stoppa roboten kan man och troligen framtida stöd för specifika rum.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Kräver Roborock V5/V6 internetaccess?

Ser inte riktigt vad det skulle vara bra för. Xiaomi Cloud klarar sig gott utan mitt bidrag, så det vore fint om man kunde isolera den i en egen IoT-bubbla via brandväggsregler/pihole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Kräver Roborock V5/V6 internetaccess?

Ser inte riktigt vad det skulle vara bra för. Xiaomi Cloud klarar sig gott utan mitt bidrag, så det vore fint om man kunde isolera den i en egen IoT-bubbla via brandväggsregler/pihole.

Varför den måste ha det förstår jag inte heller. Men svaret på din fråga är Ja. Appen kommer bara klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Varför den måste ha det förstår jag inte heller. Men svaret på din fråga är Ja. Appen kommer bara klaga.

Tackar för svaret! Då fortsätter jag att dammsuga ”manuellt” tills vidare

Permalänk
Medlem

Hur fungerar moppningen? Görs det automatiskt när vattentanken är på? Hittar inte hur jag aktiverar det? Exempelvis om jag bara vill moppa i köket.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Hur fungerar moppningen? Görs det automatiskt när vattentanken är på? Hittar inte hur jag aktiverar det? Exempelvis om jag bara vill moppa i köket.

För att möjliggöra det så finns en inställning i "vacuum settings" som heter "Gentle mode".
När du slagit på denna så kan du välja den inställningen nere till höger på kartsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

För att möjliggöra det så finns en inställning i "vacuum settings" som heter "Gentle mode".
När du slagit på denna så kan du välja den inställningen nere till höger på kartsidan.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Idag fick jag en uppdatering till min S6:a som möjliggör "multi-floor mapping". Den kan nu alltså skapa en karta per våning och veta vilken våning den är på. Den håller på och kör på övervåningen nu så jag kan inte säga nåt om resultatet ännu, men funktionen i sig är ju skitbra och checkar en till box som många potentiella köpare förmodligen kräver.

Det som är lite bökigt är att man måste flytta både roboten och dockan till den våning man vill städa. Det går alltså inte att bara langa upp själva roboten på övervåningen och trycka "Clean", vilket är lite trist.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Min S5 Max funderade i två veckor sen dog den. Har fastnat i nån sorts bootloop där den upprepar frasen "Failed to start, restoring factory settings, this will take about five minutes" var tionde minut. Sjukt irriterande att den inte går att stänga av då den upprepat frasen hela natten, jag antar att jag inte kan plocka bort batteriet då bryts väl garantin?

Kontaktade mistore och dom trodde att det var moderkortet som lagt av.

Permalänk
Medlem

@NikUea: Har du provat ta av den från laddningsdockan? Roboten drar igång av sig själv när den ligger på den, så i de fallen jag har åkt på semester och inte velat ha roboten igång så har jag bara backat den 5 cm i dockan och sedan hållt inne strömknappen. Så när jag vill ha igång den igen så är det bara att knuffa fram den så den får laddning.

Permalänk
Medlem

@katsuaki93: Jag tog bort den från laddningsdockan och ställde den i köket när jag gick och la mig för att slippa bli väckt. Den är helt död, inga lampor lyser och det fungerar inte med en hard reset. Jag får skicka den på reparation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Lite halvsent svar kanske men netonnet säljer via sin hemsida och har förväntat ankomstdatum till sitt lager 20200505.
Jag vet dock inte om 299:- för Två filter är ett "bra" pris.

Jag är själv på jakt efter reservdelar till S5 Max som man kan ha liggandes.
Två trevliga nyheter är ju att det kom en uppdaterad mjukvara häromdagen samt att S6 MaxV snart börjas saluföras.

Jag beställde detta paket härom dagen: https://www.smartme.se/produkt/filterkit-xiaomi-s50-v-1-v-2/

Borstarna med 3 "vingar" skulle vara tystare än dom med 5 "vingar" som min S5max levererades med.
4 filter, 2 huvudborstar och 4 sidoborstar för 499 kr (+49 kr i frakt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohG:

Jag beställde detta paket härom dagen: https://www.smartme.se/produkt/filterkit-xiaomi-s50-v-1-v-2/

Borstarna med 3 "vingar" skulle vara tystare än dom med 5 "vingar" som min S5max levererades med.
4 filter, 2 huvudborstar och 4 sidoborstar för 499 kr (+49 kr i frakt).

Bra tips.
Dock vet jag väl inte om det spelar just mig någon större roll om den är tystare eller inte, jag är sällan hemma när den används ändå.
Jag vill bara att den håller rent och skeptisk som jag är så undrar jag om inte färre borstar kan ge göra så att den missar att få med sig lika mycket, fast det kanske inte spelar någon roll eftersom den går dagligen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Meddelande till intresseklubben.

Kör precis min första dammsugning med min s5:a som jag köpte på webhallen december 2018.
Planerade att köra min första runda igår men p.g.a. firmwarestrul så fick premiären bli idag.

Lite imponerande att robotens position uppdateras i realtid på kartan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Bra tips.
Dock vet jag väl inte om det spelar just mig någon större roll om den är tystare eller inte, jag är sällan hemma när den används ändå.

Köpte min S5 Max i maj månad. Jag vet inte heller om den låter mycket eller inte. Flyttar på gardinerna inomhus sen drar jag ut och lvia mobilappen låter den dammsuga. Har dammsugit med vanlig dammsugare engång hittils. Den klarar av min matta, hörnor etc galant. Har en tvåa på 44 kvm, rekkomenderas till alla lata och bekväma därute...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV