Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ångrar också mig att jag inte sålde i januari eller nått.
Har köpt mer nu istället

Ja, vem f*n gör inte det?!

Som sagt, det är lätt att vara efterklok. Nu är frågan hur länge det skakar den här gången. NYSE öppnar 14:30 svensk tid, då får vi se vad som händer. Terminerna tyder på en kraftig uppgång, 4-5% just nu.

https://www.investing.com/indices/indices-futures

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@Lucaas10:
@Zaic:
@sptr112:
Många som känner sig träffad, många känslor i luften
Första indikationen jag tog till mig som har noll koll, köper och kan inte lösa av marknaden och har hittills gjort många dumma val. Inställda evenemang som maraton berättades för mig för över 2 veckor sedan. Då började jag fundera på hur globalt denna corona verkar bli.
Det tydligaste tecknet jag någonsin sett på att mer än en aktie påverkas men jag litade inte på min magkänsla. Jag sitter inte här och skriver heller om hur man ska investera eller inte.

Sen handlar det inte om att sälja på topp om ett ras pågår i flera veckor utan att faktiskt minska förlustem eller iaf gå med plus.
Än så länge gör jag det men är inte detta största fallet på över 10 års uppåt, jag har som inte vågat köpa mer för allt gått uppåt hela tiden.

Skrivet av Dockland:

Det var bara tur, jag såg en marginell ökning även efter jag sålt av, några veckor till, sedan stagnerade det och i början av februari började nedåtkurvan. Så det låg i princip still hela januari, hade kunnat sälja då med större vinst.

Kommer köpa lite i slutet av mars.

Jag hoppas det börjar ordna upp sig då, men jag hör sen funderingar på att köpa valuta(en på jobbet funderar), dollar kanske är mer stabilt jämfört med svenska kronan om den nu är på väg åt sämre håll...?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Punnisher:

Det här är ju något jag borde gjort då, eller för en månad sedan.
Var inne här i tråden och flertalet säger sig sitta stabilt i båten.
Har tappat 60k nu då jag inte rört någonting och folk på jobbet hånar mig för att jag har kvar rysslansfonden fortfarande.
Nu är det ju utspritt en del men poängen med att köpa fonder och sådant är väl att man vill tjäna pengar, ta ut på topp och köpa när de är lägre.

Och ta ut med vinst, inte sitta och hoppas att båten inte kantrar?

Flera som sagt det redan så jag är inte ens bolltvåa.
Men på längre sikt kanske det inte är så dumt att sitta kvar?

Grejen är den att det är svårt som tusan att veta när det faktiskt är läge att gå ur. Verkar ju lätt i efterhand när man har facit, men det är inte lika lätt inför.
Och för att det ska löna sig att sälja i rätt tid - så behöver man faktiskt göra om det här konststycket en gång till. Se till att köpa in sig i rätt tid efteråt. Det är inte ett dugg lättare.
Tycker man det är svårt att pricka in en av de två så bör man tänka på att man dessutom behöver pricka två i rad.

Jag sålde av allt mitt... sensommaren 2018 på toppen. Under hösten så dalade sedan kurserna. Jag var nöjd ;). Men sedan väntade jag och väntade. Och väntade. Och när jag väl köpte in mig igen många månader senare så var kurserna uppe på typ samma nivå som när jag köpte. Så egentligen hade jag lika gärna bara kunnat sitta kvar.
Ja, nu skulle jag förvisso också köpa en lägenhet under den våren så det var lämpligt att avvakta med börsen i mitt fall.

Men idén om att det inte räcker att sälja i rätt tid kanske kan hjälpa den där orättvisa känslan av att ha missat ett tåg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Det här är ju något jag borde gjort då, eller för en månad sedan.
Var inne här i tråden och flertalet säger sig sitta stabilt i båten.
Har tappat 60k nu då jag inte rört någonting och folk på jobbet hånar mig för att jag har kvar rysslansfonden fortfarande.
Nu är det ju utspritt en del men poängen med att köpa fonder och sådant är väl att man vill tjäna pengar, ta ut på topp och köpa när de är lägre.

Och ta ut med vinst, inte sitta och hoppas att båten inte kantrar?

Att sälja i tid handlar ej om att pricka toppen på samma sätt som att köpa i tid ej innebär att du köper på botten.

Sedan vad man äger just nu är nog av stor betydelse med eftersom vissa typer av företag kan få sig en enorm smäll t.ex försenade leveranser hos Apple etc.

Läste lite om handelsstopp och tydligen så fungerade det igår och hade kursen fortsatt ner hade det istället blivit en timmas handelstopp på börsen (nyse).

Permalänk
Medlem

Jag antar att man får leva med att börsan dyker ibland. Men man blir så deprimerad när man ser hur mycket som gått förlorat. Hoppas på en återhämtning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Jag antar att man får leva med att börsan dyker ibland. Men man blir så deprimerad när man ser hur mycket som gått förlorat. Hoppas på en återhämtning.

På 10 år eller längre blir det alltid återhämtning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

På 10 år eller längre blir det alltid återhämtning.

Såvida man inte köper in sig i Ryssland då. Eller har det börjat bättra sig igen?

Men sitta lugnt i båten är vettigt. Det vänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Såvida man inte köper in sig i Ryssland då. Eller har det börjat bättra sig igen?

Men sitta lugnt i båten är vettigt. Det vänder.

Jag hoppas inte du investerar på enbart en marknad och gör dig väldigt smal.
Då kan det mycket väl gå åt skogen.

Man får ju sprida ut det.
Ju bredare portfölj desto bättre.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Jag hoppas inte du investerar på enbart en marknad och gör dig väldigt smal.
Då kan det mycket väl gå åt skogen.

Man får ju sprida ut det.
Ju bredare portfölj desto bättre.

Har inte påstått att jag investerat på en enda marknad eller för den delen Ryssland. Vet flera som investerat där tidigare och det har varit en evig sorg för dessa att kolla på sina förluster där borta.

Sprida ut sitt investerande ska man självklart göra men så länge Putin sitter vid makten ser jag personligen inget värde i att chansa där. Men den dagen vi nås av nyheten att han somnat in kan det bli för lockande för att motstå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iller:

På 10 år eller längre blir det alltid återhämtning.

Förutom de företagen som går i konkurs där investerarna förlorar sina pengar.

Visst känns det tråkigt att förlora pengar själv är jag med nere 80-90k men de stora förlorarna är de som gått in på marknaden på senare tid. Undrar vad som händer när resterande 90% av befolkningen börjar se förluster ifall det händer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Förutom de företagen som går i konkurs där investerarna förlorar sina pengar.

Vilket lysande argument för diversifiering.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Förutom de företagen som går i konkurs där investerarna förlorar sina pengar.

Visst känns det tråkigt att förlora pengar själv är jag med nere 80-90k men de stora förlorarna är de som gått in på marknaden på senare tid. Undrar vad som händer när resterande 90% av befolkningen börjar se förluster ifall det händer.

Precis, vart är mina pengar från Northland?

Ett glädjande besked i lite tuffare tiden är att om man förlorar 5-6siffriga belopp när börsen backar så har man det fortfarande bättre ställt än ungefär 99 % av befolkningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Precis, vart är mina pengar från Northland?

Ett glädjande besked i lite tuffare tiden är att om man förlorar 5-6siffriga belopp när börsen backar så har man det fortfarande bättre ställt än ungefär 99 % av befolkningen

Ja, jag kan inte börsen, men en sak fattar jag, det är att köpa hejvilt under lågkonjunktur och sälja under högkonjunktur. Samt inte investera i tech. Det är min 25-öring och har funkat bra hittills.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Om ni mår dåligt av nedgången, eller har investerat i bolag som är på gränsen till konkurs vid lite hårda tider gör ni ju fel från början. Personligen är jag ner ca 350k från toppen tidigare i år. Jag är dock inte orolig, för det är i princip framtida pensionspengar, och de är långsiktigt investerade. Jag har såklart en del som jag sitter och leker med lite mer aktivt för det är skoj. Alltihop är dock pengar jag inte behöver på ett bra tag. Av historien vet vi att alla kriser till slut är över. Om man börjar panika och sälja etc är chansen bara stor att man gör bort sig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Entusiast

Jag har faktiskt tagit börsnedgången och virusutbrottet över lag med relativt god ro. Har den mängden räntepapper/likvider jag anser mig vilja ha och aktieportföljen är väl-diversifierad med exklusivt fonder enligt konstens alla regler. Känner mig nästan lite som en psykopat med tanke på hur still jag sitter i båten under dessa dagar. Det får jag tacka solid forskning och pedagogiska bloggare/ekonomer online för.

Med det sagt är jag mer oroad för det mänskliga lidandet som viruset kan resultera i världen över, inte minst just ekonomiskt...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Tony86: Rika Tillsammans-bloggen har bra tips på hur man kommer igång med sitt sparande och hur det kan fördelas i olika riskgrupper. Det finns många genomgångar och uppföljningar av metoder för nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

@Tony86: Rika Tillsammans-bloggen har bra tips på hur man kommer igång med sitt sparande och hur det kan fördelas i olika riskgrupper. Det finns många genomgångar och uppföljningar av metoder för nybörjare.

Tackar ska kolla in de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om ni mår dåligt av nedgången, eller har investerat i bolag som är på gränsen till konkurs vid lite hårda tider gör ni ju fel från början. Personligen är jag ner ca 350k från toppen tidigare i år. Jag är dock inte orolig, för det är i princip framtida pensionspengar, och de är långsiktigt investerade. Jag har såklart en del som jag sitter och leker med lite mer aktivt för det är skoj. Alltihop är dock pengar jag inte behöver på ett bra tag. Av historien vet vi att alla kriser till slut är över. Om man börjar panika och sälja etc är chansen bara stor att man gör bort sig.

Svårt att jämföra när du skriver belopp, vad motsvarar din nedgång i %?
Min portfölj har hållit jämna steg med index nedåt och ligger -17% på en månad och -12% detta år.

Är helt med på samma spår, behöver man inte pengarna just nu, ska man bara låta de vara. Kan man inte hantera känslor på börsen ska man helt enkelt inte logga in i kristider

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Svårt att jämföra när du skriver belopp, vad motsvarar din nedgång i %?
Min portfölj har hållit jämna steg med index nedåt och ligger -17% på en månad och -12% detta år.

Är helt med på samma spår, behöver man inte pengarna just nu, ska man bara låta de vara. Kan man inte hantera känslor på börsen ska man helt enkelt inte logga in i kristider

Det är ca 25%. Från årskskiftet är jag +/- 0 typ, gick upp lite igår, så är några procent upp sen årsskiftet nu igen faktiskt. Beloppet var mest ett exempel för att vissa skriver att de ligger några tiotusingar back och verkar ha panik. Ville mest försäkra dem om att det är inget att vara skraj över, om man inte känner att man behöver pengarna i närtid, och att man då ligger felaktigt investerad.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Från kurs 156 till 76kr
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/532956/saltangen-...
Svider rejält.
Tyvärr verkar det inte bli mycket till återhämtning heller då styrelsen vill sälja lagret till ICA.
Något förbannad blir man eftersom så lite info har förmedlas tidigare. Men detta kan ju även få stå som exempel för de som tror att håller man tillräckligt länge i aktier så återhämtar det sig.

Sjukt tråkigt år på börsen. Jag vill inte ens logga in och se hur det ser ut rent ekonomiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Från kurs 156 till 76kr
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/532956/saltangen-...
Svider rejält.
Tyvärr verkar det inte bli mycket till återhämtning heller då styrelsen vill sälja lagret till ICA.
Något förbannad blir man eftersom så lite info har förmedlas tidigare. Men detta kan ju även få stå som exempel för de som tror att håller man tillräckligt länge i aktier så återhämtar det sig.

Sjukt tråkigt år på börsen. Jag vill inte ens logga in och se hur det ser ut rent ekonomiskt.

Ja det där ser ut som en riktigt trist utveckling.

Ett annat exempel på att sitta och ruva på aktien inte måste löna sig är väl Ericsson.
Värderade till tusenlappen per aktie innan ITbubblan vid millenieskiftet.
Har man suttit kvar med de aktierna för att inte ta hem förlusten så har man fortfarande tappat över 90% av värdet 20 år senare.
De står kring 70 spänn i dagsläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har cirka 50 procent av mitt kapital investerat i fonder och aktier.

Cirka 2/3 i fonder, där är jag 10 procent ner sedan årsskiftet. Lade in 500k extra mitten av januari och funderade på om jag borde ökat exponeringen ännu mer. Så här i efterhand kan jag känna att 500k räckte gott och väl

Cirka 1/3 i aktier i ett enda stort globalt företag (fått dem i bonus). Ner cirka 20 procent sedan årsskiftet.

Klart att det suger att backa, men sitter lugnt i båten och är i nöjd över att min försikta exponering sparat mig ett rejält fall.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@Elektron:
Saltängen Property Invest äger och förvaltar fastigheten Saltängen 1 i Västerås. Fastigheten är långsiktigt uthyrd till bolagets kund och är en logistikbyggnad med tillhörande parkering och kontorsplatser. Fastigheten används för tillfället som en av ICA:s två centrala logistikdistributionscentraler i Sverige. Saltängen Property Invests huvudkontor ligger i Västerås.

Du satsar på ett företag som har en enda tillgång - en fastighets som är ett varulager.
Det verkar inte finnas någon diversifiering överhuvudtaget. Alla pengar i en fastighet.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@Elektron:
Saltängen Property Invest äger och förvaltar fastigheten Saltängen 1 i Västerås. Fastigheten är långsiktigt uthyrd till bolagets kund och är en logistikbyggnad med tillhörande parkering och kontorsplatser. Fastigheten används för tillfället som en av ICA:s två centrala logistikdistributionscentraler i Sverige. Saltängen Property Invests huvudkontor ligger i Västerås.

Du satsar på ett företag som har en enda tillgång - en fastighets som är ett varulager.
Det verkar inte finnas någon diversifiering överhuvudtaget. Alla pengar i en fastighet.

Ja precis.
Diversifiera kan man göra på flera sätt.
Dock tråkig utveckling men det är jädrigt enkelt att vara efterklok.

Permalänk
Medlem

@Elektron: hade du varit mer på bollen var det här ganska väntat. Rapporten sa dom ville sälja och att inga bud över 1, 1miljard inkommit. Att dom velat sälja fanns info om tidigare tycker jag mig ha läst men aldrig varit intresserad av aktien mer än att jag läst när jag sett artiklar

Permalänk

Jag skrev tidigare i tråden där jag förklarade att jag mest lägger pengar på hög, vilket jag fortfarande gör. Således har jag ganska mycket av mina sparpengar att handla för. Är det inte ett bra tillfälle för mig att köpa nu? Det handlar om sparpengar utan något speciellt sparmål. Långsiktigt, 5-10-20 år.

Permalänk
Medlem

@Pansardöden: Ingen kan garantera att börsen inte fortsätter falla med 30-50-80% till.
Men att investera långsiktigt är ju oftast lönsamt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pansardöden:

Jag skrev tidigare i tråden där jag förklarade att jag mest lägger pengar på hög, vilket jag fortfarande gör. Således har jag ganska mycket av mina sparpengar att handla för. Är det inte ett bra tillfälle för mig att köpa nu? Det handlar om sparpengar utan något speciellt sparmål. Långsiktigt, 5-10-20 år.

Ett bra bolag är ett bra bolag är ett bra bolag.
Gör din analys över företag och fundera på om de är drabbade av Corona/oljan. Sätt värdering. Bedöm om det är värt att köpa eller ej.
Ett kasst bolag som har fallit 50% behöver ju inte vara ett bra köp, att köpa ett vettigt bolag som var värt värderingen innan fallet lär ju fortfarande vara ett rimligt köp.

Om vi tittar på fem års perioderna monatligt för S&P 500 så har du fått ett positivt utfall 87.5% av fallen. För S&P 500 har du dessutom historiskt sett fått positiv avkastning i alla tänkbara investeringsdatum efter 16 år eller längre.

Huruvida du kan tjäna mer eller ej förtäljs såklart inte utan detta är bara statistik om positiv eller negativ avkastning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@Pansardöden: finns ett uttryck som lyder typ ”försök inte fånga den fallande kniven”. Med det sagt börjar jag också bli sugen på att köpa på mig lite. Men kommer nog avvakta ett tag, finns mycket pengar investerade i tech bolag som inte gör vinst. Lite bubbelvarning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Elektron: hade du varit mer på bollen var det här ganska väntat. Rapporten sa dom ville sälja och att inga bud över 1, 1miljard inkommit. Att dom velat sälja fanns info om tidigare tycker jag mig ha läst men aldrig varit intresserad av aktien mer än att jag läst när jag sett artiklar

Ja det har pratas om att avyttras men kallduschen för oss aktieägare är till vilket pris och på vilket sätt avyttringen nu sker.
De ger även oss aktieägare knappt något val.

Problematiken återspeglar sig i aktiekursen relativt tiden.

Småsparare på avanzas forum håller dock nu på att gå ihop, om de lyckas få ihop 10% av aktierna till röster att då tack nej till att sälja till Ica. De på forumet ifrågasätter även styrelsen handlingar. Så vi får väl se vart det hela slutar.

Syftar du till rapporten för några dagar sedan? För när väl rapporten är släppt så är skadan redan gjord och aktiekursen slaktad.

Något som är lite skrämmande är om man tittar här
http://www.saltangenpropertyinvest.se/om-oss/ledningsgruppen/
Där ser vi alltså ledningsgruppen, och där har samtliga 0 aktier i företaget enligt sidan.

Kikar jag sedan på https://marknadssok.fi.se
Ser jag heller inga insiderhandel i Saltängen.

För mig är det märkligt med en ledningsgrupp som inte ens äger aktier i företaget. Jag vet inte hur pass vanligt det är men för mig ringer det iaf varningsklockor. Tyvärr har jag inte kollat upp det tidigare. Kan det vara så att de nyligen har sålt men att det ännu inte visat sig på finansinspektionen?