Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Vad är IPA bra att rengöra för något?

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/kontorst...

Isopropanol alkohol. Rengöra bed etc.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Jaha, jag hoppades på att det kanske luckrade upp plasten eller nåt bytte munstycket för ett litet tag sen och det var en hel del plast som satt stenhårt på utsidan (insidan har jag inte ens orkat kolla) och tänkte att det kanske hade gått att lägga den i "blöt" ett tag i IPA. Köpte en stor flaska sist jag köpte ny dator då moderkortet var kaputt och jag behövde ta bort kylpastan, 250ml räckte och blev över kan jag lova haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Om man ska ge sig in i 3d skrivar världen och noll kunskap, vad är ett vettigt alternativ till skrivare som inte ruinerar än? Har sett M3D Micro, nåt att ha?

Skrivet av foxzox7:

Utan tvekan någon original Prusa skrivare. Prusa mini är deras billigare variant. Den har mycket bra dokumentation och oändligt sköna features som gör 3d skrivare livet enklare. Ljusår före alla andra på den fronten.

edit: m3d micro är skräp. Köp ej.

Kanske för sent nu, men instämmer till fullo. Ja, de är betydligt dyrare än konkurrensen, men de är extremt väldokumenterade, och har alla quality of life-features man kan tänkas behöva. Man behöver inte börja modda dem direkt för att göra dem användbara, de gör i princip allt man vill out of the box. Klockrent val för nybörjaren, ångrar inte en sekund att jag gick på den linjen när jag skaffade min första skrivare.

Det enda jag gjort med min i3 Mk3s är väl i princip att bygga ett skåp till den, och i samband med det klippa av matningskablarna + power panic-kablarna från nätdelen, och satt kontaktdon på dem så man enkelt kan koppla bort nätagget om man behöver lyfta ur skrivaren. Ja, och så kör jag en Raspberry Pi 3 med Octoprint också. Riktigt bra grej.

Skrivet av tintinj:

Jaha, jag hoppades på att det kanske luckrade upp plasten eller nåt bytte munstycket för ett litet tag sen och det var en hel del plast som satt stenhårt på utsidan (insidan har jag inte ens orkat kolla) och tänkte att det kanske hade gått att lägga den i "blöt" ett tag i IPA. Köpte en stor flaska sist jag köpte ny dator då moderkortet var kaputt och jag behövde ta bort kylpastan, 250ml räckte och blev över kan jag lova haha.

På utsidan av mässingsmunstycket? Brukar hänga upp det på en ståltråd och elda loss lite lätt med gasolbrännare (märk väl: lite lätt, du vill absolut inte glödga mässingen), precis bara så plasten fattar eld och brinner upp, sen på med fin mässingsborste (använder en mockaborste från skoaffären) för att bli av med ev. aska/rester. Det blir som nytt igen.

Är det hela hotenden du menar, så är det svårare. Brukar funka hyfsat bra att värma upp det och dra bort plasten med pincett. Är det ABS-gegga kan du gå på med aceton. En silikonstrumpa över hotenden minskar problemen med plastavsättningar, och isolerar också, så det går snabbare att komma upp i printtemperaturen. Googla "hotend silicone sock", finns både att köpa färdiga för en spottstyver för de flesta hotends, och 3d-modeller för att printa egna formar att gjuta högtempsilikon i. Båda varianter funkar bra, även de hemmagjutna får förvånansvärt god passform.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Verkar denhär combon (dvs skrivaren samt härdarlampan) vettig? Är svårt sugen på den om löningen räcker framöver...
https://www.anycubic.com/collections/anycubic-photon-3d-print...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Verkar denhär combon (dvs skrivaren samt härdarlampan) vettig? Är svårt sugen på den om löningen räcker framöver...
https://www.anycubic.com/collections/anycubic-photon-3d-print...

Nu har jag förvisso ingen egen SLA-printer, har bara hållit en viss koll på marknaden inför framtida inköp, så du får väl ta det jag säger med en smärre nypa salt, men Photon har genomgående fått topprecensioner i budgetsegmentet. Tillsammans med Prusa SL1 är den definitivt det intressantaste alternativet på marknaden om du frågar mig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jaha, jag hoppades på att det kanske luckrade upp plasten eller nåt bytte munstycket för ett litet tag sen och det var en hel del plast som satt stenhårt på utsidan (insidan har jag inte ens orkat kolla) och tänkte att det kanske hade gått att lägga den i "blöt" ett tag i IPA. Köpte en stor flaska sist jag köpte ny dator då moderkortet var kaputt och jag behövde ta bort kylpastan, 250ml räckte och blev över kan jag lova haha.

Kör aldrig gamla nozzles. De är billiga (om du inte kör typ ruby). Stoppa alltid i en ny.
OM du inte har utbyte direkt kan man värma dem i upphettad matolja för att få rent men merjobb. Byt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Är detta ett prisvärt filament eller finns det bättre till ett lägre pris? Börja med en så kan man utöka med färger framöver.

https://www.webhallen.com/se/product/313028-PrimaValue-PLA-1-...

https://www.clasohlson.com/se/Filament-PLA-Universal-till-3D-...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

@ante_ante:

Båda är bra. Inget fel på dem. Har kört båda. Lite glansig finish.

Här har du fler ställen att köpa på:

www.3dprima.com/se
www.3djake.se
www.creedo.se

Finns hur mycket som helst. Jag har mina favoriter, såklart.

Tips: skit i ABS. Gammalt skräp som finns kvar. Moderna filament är bättre, warper inte, tål mer stryk, tål mer värme, slipper enclosure, luktar inte apa eller ger ifrån sig gifta ämnen. Enda som ABS har är att det ofta är billigare.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Vad skulle folk med erfarenhet välja för filament till en platta som behöver vara stadig och hållbar?

Jag vill prova att skriva en ekolodsgivar-platta för relingen på båten, där jag kan borra hål som jag gängar och sätter fast "skruvtvingar" för att skruva in mot relingen och sedan har ett metallrör ner i vattnet som givaren sitter fast i.

Det behöver vara riktigt stadigt och hålla formen ordentligt för när man färdas med båten (inte i höga hastigheter, 3-5 knop MAX) så blir trycket på plattan rätt mycket eftersom röret gör motstånd i vattnet. Det kanske inte ens går att skriva ut något som är hållbart i en vanlig 3D-skrivare (Ender 3) så att det håller för vad jag vill ha det till. Och jag vill inte skriva ut något som är jättetjockt och blir tungt som attans, varje gram räknas när man redan är överlastad med fiskeprylar

Permalänk
Medlem

@tintinj:

ASA

Det har mycket bra UV-resistens och tåligt. Plasten påverkas inte av solen och alla vädrets makter.
Min favorit Extrudr Green Tec Pro ligger mellan PETG och ASA i UV-resistens har de sagt så den är nog bra också (ej provat på det du anger).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

@tintinj:

ASA

Det har mycket bra UV-resistens och tåligt. Plasten påverkas inte av solen och alla vädrets makter.
Min favorit Extrudr Green Tec Pro ligger mellan PETG och ASA i UV-resistens har de sagt så den är nog bra också (ej provat på det du anger).

Tack <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Vad skulle folk med erfarenhet välja för filament till en platta som behöver vara stadig och hållbar?

Jag vill prova att skriva en ekolodsgivar-platta för relingen på båten, där jag kan borra hål som jag gängar och sätter fast "skruvtvingar" för att skruva in mot relingen och sedan har ett metallrör ner i vattnet som givaren sitter fast i.

Det behöver vara riktigt stadigt och hålla formen ordentligt för när man färdas med båten (inte i höga hastigheter, 3-5 knop MAX) så blir trycket på plattan rätt mycket eftersom röret gör motstånd i vattnet. Det kanske inte ens går att skriva ut något som är hållbart i en vanlig 3D-skrivare (Ender 3) så att det håller för vad jag vill ha det till. Och jag vill inte skriva ut något som är jättetjockt och blir tungt som attans, varje gram räknas när man redan är överlastad med fiskeprylar

Hade också kört på ASA om jag ville ha det helt 3D-printat, men det kan nog vara läge att tänka lite utanför boxen här. Som du säger kommer röret utgöra en ganska rejäl hävstång mot infästningen, det lär väl i alla fall vara någon halvmeter fribord på båten, och så vill du väl inte ha givaren precis i vattenytan heller.

Hade nog istället kikat på att göra hållaren mer eller mindre helt ihålig, och fylla den med någon form av glasfiberarmerad gjutplast, t ex epoxi. ASA är ett utmärkt material till skalet, epoxi etc har god vidhäftning på det.

Ett annat snarlikt alternativ är att printa en form, och gjuta en hållare. Även här är ASA ett utmärkt material, då det kan efterbehandlas med aceton för att få en jämn och blank yta, som inte är överjävlig att få loss det du gjutit från. PETG kan nog funka också, det går förvisso inte att efterbehandla, men ingenting fastnar särskilt bra på det. Glöm inte släppmedel om du tänkt gå på denna approach

Acetonpolering är i övrigt att rekommendera i vilket fall som helst om du ska ha ASA i båten. Det förseglar och minskar ytan, vilket delvis avhjälper det faktum att ASA liksom många plaster är hygroskopiskt.

Istället för att gänga plasten, kan du göra recesser att sätta vanliga muttrar i, så håller det nog för lite fler monteringar/demonteringar. Rampamuffar kan vara användbara också, om du kan hitta sådana i rostfritt eller syrafast. Det ska också sägas att lite större maskingängor typ M16 och uppåt faktiskt funkar förvånansvärt bra att printa, samma borde även gälla trapetsgängor av motsvarande storlek, som du med fördel kan använda till det ändamålet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hade också kört på ASA om jag ville ha det helt 3D-printat, men det kan nog vara läge att tänka lite utanför boxen här. Som du säger kommer röret utgöra en ganska rejäl hävstång mot infästningen, det lär väl i alla fall vara någon halvmeter fribord på båten, och så vill du väl inte ha givaren precis i vattenytan heller.

Hade nog istället kikat på att göra hållaren mer eller mindre helt ihålig, och fylla den med någon form av glasfiberarmerad gjutplast, t ex epoxi. ASA är ett utmärkt material till skalet, epoxi etc har god vidhäftning på det.

Ett annat snarlikt alternativ är att printa en form, och gjuta en hållare. Även här är ASA ett utmärkt material, då det kan efterbehandlas med aceton för att få en jämn och blank yta, som inte är överjävlig att få loss det du gjutit från. PETG kan nog funka också, det går förvisso inte att efterbehandla, men ingenting fastnar särskilt bra på det. Glöm inte släppmedel om du tänkt gå på denna approach

Acetonpolering är i övrigt att rekommendera i vilket fall som helst om du ska ha ASA i båten. Det förseglar och minskar ytan, vilket delvis avhjälper det faktum att ASA liksom många plaster är hygroskopiskt.

Istället för att gänga plasten, kan du göra recesser att sätta vanliga muttrar i, så håller det nog för lite fler monteringar/demonteringar. Rampamuffar kan vara användbara också, om du kan hitta sådana i rostfritt eller syrafast. Det ska också sägas att lite större maskingängor typ M16 och uppåt faktiskt funkar förvånansvärt bra att printa, samma borde även gälla trapetsgängor av motsvarande storlek, som du med fördel kan använda till det ändamålet.

Tack så mycket, får nog försöka gotta ner mig i en del här märker jag
Hur är det med lukt när man printar ASA? Jag har PETG bara och det luktar ju ingenting när jag printar vilket är bra då jag gör det hemma och bor i en liten 1,5a.

Permalänk
Medlem

ASA är tyvärr som ABS.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tack så mycket, får nog försöka gotta ner mig i en del här märker jag
Hur är det med lukt när man printar ASA? Jag har PETG bara och det luktar ju ingenting när jag printar vilket är bra då jag gör det hemma och bor i en liten 1,5a.

Skrivet av Pappy:

ASA är tyvärr som ABS.

Jepp, det är som ABS, men tycker snacket om att det riktigt skulle stinka är tämligen överdrivet. Det är förstås helt subjektivt, men lider inte särskilt svårt av det.

Nån form av kabinett eller liknande minskar lukten, och ett sådant vill man ändå ha för att minimera luftcirkulationen och hålla lite omgivningstemperatur när man skriver ut ASA. I sin enklaste form kan det vara en stol man ställer skrivaren under, och ett lakan eller något över stolen. Har också sett folk använda fototält, som inte tar någon större plats att förvara för den som bor i en liten lägenhet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Fungerar detta resin för anycubic photon S?
https://www.anycubic.com/collections/uv-resin/products/colore...

Edit: Ja, det gör det, jag såg bara inte hela sidan igår...
Men, det står litet längre ned att det gör det med LCD maskinerna i serien.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Dök på detta på Youtube för en tid sedan
Alexandre Chappel bygger ett kabinett av trä:

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jepp, det är som ABS, men tycker snacket om att det riktigt skulle stinka är tämligen överdrivet. Det är förstås helt subjektivt, men lider inte särskilt svårt av det.

Nån form av kabinett eller liknande minskar lukten, och ett sådant vill man ändå ha för att minimera luftcirkulationen och hålla lite omgivningstemperatur när man skriver ut ASA. I sin enklaste form kan det vara en stol man ställer skrivaren under, och ett lakan eller något över stolen. Har också sett folk använda fototält, som inte tar någon större plats att förvara för den som bor i en liten lägenhet

Själv lukten är nog inte det jag tycker är värst utan att man behöver ha ventilation för mindre nyttiga ångor.
Jag undviker det. ABS helt, det är rätt ute, finns bättre filament idag med samma eller bättre egenskaper men utan de dåliga egenskaperna. ASA har jag men använder inte särskilt mycket. Extrem UV-resist behöver inte jag så ofta.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Blir en bra fredag den 13:e för mig, beställde printern i Tisdags från Tyskland och imorgon kväll ska den levereras med hemkörning. Bara hoppas det håller i sig

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Vad är IPA bra att rengöra för något?

Rengöra skrivarplattorna som filamenterna fästes på när det kommer ut ur från nozzlen. Vissa plattor kan man använda aceton till för att "återställa" plattornas vidhäftningsförmåga vad jag förstått, det kan man inte göra med plattor som har textur därför köpte jag IPA och upptäckte att det finns fler användningsområden utanför 3D-printer världen.

Jag använder dessa också för att rengöra ytor där jag använder dubbelhäftade tejp till saker som ska sättas upp. Det blir skillnad för mig!

Använder man inte IPA för att rengöra elektronikprodukter också?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fecko:

Rengöra skrivarplattorna som filamenterna fästes på när det kommer ut ur från nozzlen. Vissa plattor kan man använda aceton till för att "återställa" plattornas vidhäftningsförmåga vad jag förstått, det kan man inte göra med plattor som har textur därför köpte jag IPA och upptäckte att det finns fler användningsområden utanför 3D-printer världen.

Jag använder dessa också för att rengöra ytor där jag använder dubbelhäftade tejp till saker som ska sättas upp. Det blir skillnad för mig!

Använder man inte IPA för att rengöra elektronikprodukter också?

Jo, jag brukar använda det till rengöring av kretskort till äldre datorer då man vill ta bort fett och rester av flussmedel, etc.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Blir en bra fredag den 13:e för mig, beställde printern i Tisdags från Tyskland och imorgon kväll ska den levereras med hemkörning. Bara hoppas det håller i sig

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Så då är maskinen monterad och kör nu ett test på hunden, änsålänge verkar det lira precis som det ska. Får se när den e klar sen Men ja den för lite oväsen så smånningom får denna maskin stå i förrådet och printa

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Så då är maskinen monterad och kör nu ett test på hunden, änsålänge verkar det lira precis som det ska. Får se när den e klar sen Men ja den för lite oväsen så smånningom får denna maskin stå i förrådet och printa

Det finns ju några uppgraderingskretskort att köpa som man byter ut det som kommer med skrivaren till, de ska visst göra underverk på ljudnivån. En aning för dyra för en fattig kyrkråtta som mig dock så jag har inte köpt något och bytt ut originalet, plus att jag inbillat mig att det är för komplicerat för mig men det sitter nog i huvudet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Så då är maskinen monterad och kör nu ett test på hunden, änsålänge verkar det lira precis som det ska. Får se när den e klar sen Men ja den för lite oväsen så smånningom får denna maskin stå i förrådet och printa

Är det intr lättare att hälla till på ett bord eller bänk? Är det riktigt ont om plats måste ju golvet vara bättre plats än på hunden? 🤣

Permalänk
Medlem

Stäng dörren. Det gör jag.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Classe har 20% för den som vill ha billigt filament.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga, om man beställer direkt från anycubic, åker man då på skatt om de skulle skicka paketet från Kina, eller blir det fortfarande samma som om de skickar från Europa depån?
Känns ju litet som ett hasardspel annars om man inte vet om man åker på en skitsmäll från svenska myndigheter, eller om det passerar som vanligt EU gods...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tyvärr lite hazardspel. Jag har beställt från EU-warehouse på mina skrivare (Creality via Aliexpress, valde Czech och Belgium). Ingen straffskatt från Svenskt näringsliv (det är vad det är, tro inget annat).
Kompisen har valt EU-land och åkte på straffavgift. Såg det som "transit" från Kina enligt Postmord.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pappy:

Tyvärr lite hazardspel. Jag har beställt från EU-warehouse på mina skrivare (Creality via Aliexpress, valde Czech och Belgium). Ingen straffskatt från Svenskt näringsliv (det är vad det är, tro inget annat).
Kompisen har valt EU-land och åkte på straffavgift. Såg det som "transit" från Kina enligt Postmord.

Mmm... Hela kitet jag länkade till, men bägge maskinerna och en extra resinflarra går ju på strax under 5500:- omräknat i dagens kronkurs, så det blir ju litet cash om man på det lägger 25% + 18% i extra stjärtgosseavgift... Blir ju inte så stor vinst längre då.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number