Intel ögnar 6 och 3 nanometer hos TSMC för Xe-tillverkning

Permalänk
Melding Plague

Intel ögnar 6 och 3 nanometer hos TSMC för Xe-tillverkning

TSMC kan komma att ta över tillverkningen av Xe-grafikkretsar för att frigöra kapacitet på 10 nanometer hos Intel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig att 7nm Ponte Vecchio som ska levereras 2021 kommer tillverkas av TSMC.
Om Intel ska kunna leverera 7nm Ponte Vecchio till HPC datorn Aurora 2021 så måste Intel troligtvis lägga ut tillverkningen hos extern part (TSMC).
Intel egna 7nm lär troligtvis inte inledas före 2022 som tidigast.
Jag hade inte heller blivit förvånad om Intels 10nm, 7nm osv visar sig inte vara speciellt bra val för grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag förväntar mig att 7nm Ponte Vecchio som ska levereras 2021 kommer tillverkas av TSMC.
Om Intel ska kunna leverera 7nm Ponte Vecchio till HPC datorn Aurora 2021 så måste Intel troligtvis lägga ut tillverkningen hos extern part (TSMC).
Intel egna 7nm lär troligtvis inte inledas före 2022 som tidigast.
Jag hade inte heller blivit förvånad om Intels 10nm, 7nm osv visar sig inte vara speciellt bra val för grafikkort.

Borde inte vara någon nämnvärd skillnad på processteknik för GPUer och CPUer, så länge de delar ungefärligen samma effekt/mm2. Och det borde de göra. Fördelningen mellan logik och minnesstrukturer är också likartad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Borde inte vara någon nämnvärd skillnad på processteknik för GPUer och CPUer, så länge de delar ungefärligen samma effekt/mm2. Och det borde de göra. Fördelningen mellan logik och minnesstrukturer är också likartad.

Jag menar snarare jämfört med de tillverkningstekniker konkurrenterna använder.
Jag tror Intel tvingas att lägga ut tillverkningen av grafikkort om de ska ha någon chans att hänga med.

Permalänk
Medlem

Oh-la-LAAH... 👌🤓

Ett kliv ner till "bara" 4 mm (ej på tal vad jag vet; det rådande och kommande är 7, 6, 5 och 3 nm) ger ju nästan en fördubbling av dagens transistor-täthet á 7 mm...!

Att exempelvis (nog främsta fab'en) TSMC når dit kommer ju så småningom gynna hela industrin (och därmed de flesta slags konsumenter)...!

*Kortsluter mobilen med mitt dreglande...*

rättning
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Oh-la-LAAH... 👌🤓

Ett kliv ner till "bara" 4 mm (ej på tal vad jag vet; det rådande och kommande är 7, 6, 5 och 3 nm) ger ju nästan en fördubbling av dagens transistor-täthet á 7 mm...!

Att exempelvis (nog främsta fab'en) TSMC når dit kommer ju så småningom gynna hela industrin (och därmed de flesta slags konsumenter)...!

*Kortsluter mobilen med mitt dreglande...*

Transistortätheten har inte haft något att höra med nm ända sedan 3D transistornerna såg dagens ljus. De är idag konformade, basen behållet sin storlek i många generationer men toppen av konan blir mindre för att minska strömläckaget.
Tätheten minskar först när de kan göra basen mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Transistortätheten har inte haft något att höra med nm ända sedan 3D transistornerna såg dagens ljus. De är idag konformade, basen behållet sin storlek i många generationer men toppen av konan blir mindre för att minska strömläckaget.
Tätheten minskar först när de kan göra basen mindre.

"nm" namnet på noderna är mestadels påhitt för marknadsföring, men transistortätheten går fortfarande stadigt uppåt för varje ny nod: https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor_count#Transistor_den...

Som du kan se så har TSMC's 5nm nod 78% högre transistortäthet än deras 7nm (icke +) nod.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Ett kliv ner till "bara" 4 mm ger ju nästan en fördubbling av dagens transistor-täthet á 7 mm...!

Huh? Nu har ju nm för länge sen slutat betyda absolut storlek, men går man ändå blint efter siffran så blir det ju ganska exakt en tredubbling av tätheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

"nm" namnet på noderna är mestadels påhitt för marknadsföring, men transistortätheten går fortfarande stadigt uppåt för varje ny nod: https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor_count#Transistor_den...

Som du kan se så har TSMC's 5nm nod 78% högre transistortäthet än deras 7nm (icke +) nod.

Vilken storlek har transingarna i basen vid 7nm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vilken storlek har transingarna i basen vid 7nm?

Vet inte exakt vad du menar med "i basen", har aldrig hört någon använda det uttrycket när man pratar om transistorer, men om du vill veta exakta måtten för en transistor av en viss nod så har Wikichip rätt bra info om det: https://en.wikichip.org/wiki/7_nm_lithography_process

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Vet inte exakt vad du menar med "i basen", har aldrig hört någon använda det uttrycket när man pratar om transistorer, men om du vill veta exakta måtten för en transistor av en viss nod så har Wikichip rätt bra info om det: https://en.wikichip.org/wiki/7_nm_lithography_process

Det är den ytan som ligger mot kislet, FINFET är konformad så den är smalare i toppen och det är i toppen av konan som TSMC bland annat mäter hur stor transistorn är.

Vi var kvar väldigt länge på samma mått i basen trots att TSMC lanserade 16nm, 14nm osv, därav behövde man större kretsyta för att få in fler transistorer med skenande priser som följd.