Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag har kört med PLA (vit) ifrån Clas Ohlson 1kg/200kr) och Prima Value ABS (black) (1kg/240kr) ifrån 3Dprima.
Tänkte byta ut PLA och ABS till PETG (svart) ifrån Clas Ohlson så att det räcker med en typ av filament.
Har haft en hel del bekymmer med PETG men nu går det hyffsat (Buildtak+blue tape ifrån biltema och ett papper i avstånd mellan huvudet och buildtak). Dock får jag skriva långsammare än PLA och både PLA och ABS blir snyggare. Inte helt nöjd med PETG. Finns säkert bättre (dyrare) PETG.

https://www.clasohlson.com/se/Filament-PLA-Universal-till-3D-...
https://www.3dprima.com/filaments/abs-1-75mm/primavalue-abs-f...
https://www.clasohlson.com/se/Filament-PETG-till-3D-skrivare,...

PC kräver för hög utskriftstemperatur men Extruder Green Tec Pro tycks vara helt fantastiskt? Har inte hört talas om biofilament tidigare.

https://www.filamentworld.de/fact-sheets/Extrudr_GreenTecPRO_...

Synd att det är så dyrt 1.1kg/640kr. 3Xdyrare än billiga pla/petg/abs filament.
https://www.3djake.se/extrudr/green-tec-schwarz?sai=1070&gcli...

Var köper du Extruder Green Tec Pro ifrån?

Den köper jag från Gustav på 3djake.
https://www.3djake.se/extrudr/green-tec-pro-schwarz?sai=3454
Lite dyrare men tycker den är kanon. Har köpt några andra men inte provat än (PolyMax ska vara starkare än ABS och tåla 140C men inte provat än)
PETG är ok, lite mer stringing och bridgar typ inte alls, fast mer böjlig, aningen mer värme och tuffare än vanlig PLA. Använder inte ofta, Green Tec Pro är bättre tycker jag. PETG drar också åt sig vatten så du måste stoppa den i tillslutna plastpåsar eller som jag i en Dry Store från Classe med torrboll i när den bara ligger öppnad.
Du får gärna hojjta till om du provar något som du tycker är riktigt bra (och skit att undvika )

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

@Pappy:

Kanske man skulle provat annat än det billigaste jag kan hitta...

Jag förvarar mina filament i en platslåda ifrån ikea. Rymmer två 1kg rullar ståendes vertikalt. Finns även utrymme för en aluminium form med torkad kattsand. En hygrometer ifrån Biltema visar <22% när man har torkat sanden i ugnen. Får torka sanden efter ~6 månader (160 grader 8 timmar).
Tyckte att CO lådan hade ett dåligt lock, tunn plast och man får bara rum med en rulle.

https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektan...

Har tänkt lägga upp lådan som en Thing på Thingiverse men jag har lagt upp andra saker i stället.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Min hobby är radiostyrda crawlers och skalalastbilar i skala 1/10 så jag printar rätt stora saker som jag får dela upp i flera delmoment. Kör med billig PLA från Clas Ohlson och har en Creality 3D CR10 Mini. Har bara hållit på med 3D-printing sedan juni 2019 och börjar långsamt lära mig Fusion 360 efter behov. Riktigt roligt tillägg till min hobby där jag tidigare tillverkade delar i styrenplast och aluminium.

Filament förvarar jag i vakuum-påsar som normalt används för att vakuum-förpacka kläder.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av classexa:

Hallå där. Jag är total nybörjare när det gäller 3d skrivare. Men jag kollar på denna skrivaren:

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/wanhao-duplicator-d9-3...

Vill ha en skrivare som jag kan göra plastdelar till bilen, huvudsakligen i ABS-plast. Står inget om just ABS under teknisk data men det står vilket material som helst som smälter under 300 grader. Tror ni den här skrivaren duger till det? Är det nåt mer än skrivare och filament jag behöver köpa?

Väldigt tacksam för råd

Skrivet av Pappy:

Jag skulle tänka bort ABS. Det är gammalt filament som var bra för vissa saker för år sedan. I dagens läge finns det mycket bättre filament. De ger inte ifrån sig otäcka ångor, luktar inte skit, behöver inte enclosure och warpar inte. De klarar temperaturer bättre och är starkare. ABS är old school och ute.
Kolla in förbättrade PLA och Biofilament.
Jag tycker själv om Extruder Green Tec Pro (bio) men andra att kolla in kan kanske vara Polymaker PolyMax eller Verbatim DuraBio eller den uppsjö av olika filament man kan köpa idag som är bättre (det måste inte vara PC och PEEK, idag finns mycket att välja på). Vissa kan man eftervärma "annealing" i ugnen och ytterligare förbättra egenskaper. Läs på om dem. Vissa är även "food safe" som extra egenskap.
Många är fast i "PLA för snyggt" och "ABS för konstruktion".
Det var länge sedan.

Mina $0.02

Instämmer med fetat. Det var dagens sanning när 3d-skrivarbusinessen låg i sin linda, och det egentligen inte fanns så mycket annat att välja på, men idag finns det en uppsjö olika material att skriva ut med. Den enda begränsningen ligger egentligen i vilka temperaturer hotend och heatbed klarar av. Fixar skrivaren ABS kan man dock köra det mesta i den.

För bildelar gissar jag att hållfasthet och noggrannhet är prio ett. PETG skulle jag gissa är ett väldigt tacksamt material att använda till det; det är minst lika starkt som ABS, det är nästan lika lätt att printa som PLA i meningen att man slipper i princip all problematik som har med värmeutvidgning att göra (googla ABS warping), och som bonus tål det till skillnad från ABS UV-ljus alldeles utmärkt, vilket förstås är en fördel om man tänkt ha det i en bil där det eventuellt utsätts för solljus.

De enda egentliga fördelar ABS har är väl att det är marginellt mer temperaturtolerant (kanske relevant om du gör motordelar, men PETG klarar värme bra nog om du bara tänkt ha grejorna i kupén, hur varm den än blir om sommaren) och att det är lättare att efterprocessa (polering med acetonångor, målning). I min värld är de fördelarna dock marginella.

Enda gången jag skulle fundera på att använda ABS är om man ska tillverka någon komplex struktur som måste skrivas ut i flera delar. PETG är nästan omöjligt att limma på ett vettigt sätt.

Är hållfasthet enda prioritet så är nylon överlägset bland de mer traditionella plastmaterialen.

Det finns också massa nya material - fler kommer hela tiden - som kanske är ännu bättre. Generellt gäller dock att nya material är rätt dyra de första åren efter lansering. Det finns även kompositmaterial. Personligen tycker jag dock att PETG är bra nog till det mesta, och ett utmärkt material att börja med tills man nördat in sig ordentligt och tycker det känns rimligt att ha tiotals spolar filament liggandes att skräpa hemma.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om det finns material som tål vatten och röta bra om man vill tillverka båtdetaljer som skall sitta under vatten, osv?
Gärna också att det blir så starkt som möjligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Min låddor

Skrivet av kdk_warhead:

@Pappy:

Kanske man skulle provat annat än det billigaste jag kan hitta...

Jag förvarar mina filament i en platslåda ifrån ikea. Rymmer två 1kg rullar ståendes vertikalt. Finns även utrymme för en aluminium form med torkad kattsand. En hygrometer ifrån Biltema visar <22% när man har torkat sanden i ugnen. Får torka sanden efter ~6 månader (160 grader 8 timmar).
Tyckte att CO lådan hade ett dåligt lock, tunn plast och man får bara rum med en rulle.

https://www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektan...

Har tänkt lägga upp lådan som en Thing på Thingiverse men jag har lagt upp andra saker i stället.

Jag kör den stora varianten av dessa.
https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rvaringsbox-SmartStore-D...
Rymmer typ 15+ rullar. Lufttäta. I med en Classe torrboll eller antifuktpåsar.
Hur de är utomhus vet jag inte eller i kalla garage. Jag har dem inne vid skrivarna. Funkar klockrent. Har två, en för olika PLA och en för allt annat (PETG, Biofilament etc etc). Man måste inte ha det för PLA men varför inte - skadar inte och man har ordning på torpet.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag undrar om det finns material som tål vatten och röta bra om man vill tillverka båtdetaljer som skall sitta under vatten, osv?
Gärna också att det blir så starkt som möjligt.

Det vet-i-tusan. Många kör ASA när det ska tåla vädrets makter, men ska vara likt ABS i ångor och otrevligheter, men tåla mycket mer. Kolla runt lite och fråga säljarna?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pappy:

Det vet-i-tusan. Många kör ASA när det ska tåla vädrets makter, men ska vara likt ABS i ångor och otrevligheter, men tåla mycket mer. Kolla runt lite och fråga säljarna?

Ångor kanske man kan leda bort med en fläkt utomhus.

Jag skulle vilja göra några delar till vintage loggar och annat som inte längre går att få tag på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kanske prova ASA, ska vara väldigt tåligt mot t.ex. UV-strålning (som ABS inte är) och väldigt väder-beständigt. Problemet är att det har styren och är lika otrevligt. Förslaget är att kolla runt och göra en marknadsundersökning, fråga säljarna. Finns mycket moderna material som är galet bra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

@Pappy:

Ok. Jag trodde du hade 12l versionen som andra har rekommenderat till filament (jag tyckte inte den var så bra):
https://www.clasohlson.com/se/F&ouml;rvaringsl&aring;da-Smart...

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Instämmer med fetat. Det var dagens sanning när 3d-skrivarbusinessen låg i sin linda, och det egentligen inte fanns så mycket annat att välja på, men idag finns det en uppsjö olika material att skriva ut med. Den enda begränsningen ligger egentligen i vilka temperaturer hotend och heatbed klarar av. Fixar skrivaren ABS kan man dock köra det mesta i den.

För bildelar gissar jag att hållfasthet och noggrannhet är prio ett. PETG skulle jag gissa är ett väldigt tacksamt material att använda till det; det är minst lika starkt som ABS, det är nästan lika lätt att printa som PLA i meningen att man slipper i princip all problematik som har med värmeutvidgning att göra (googla ABS warping), och som bonus tål det till skillnad från ABS UV-ljus alldeles utmärkt, vilket förstås är en fördel om man tänkt ha det i en bil där det eventuellt utsätts för solljus.

De enda egentliga fördelar ABS har är väl att det är marginellt mer temperaturtolerant (kanske relevant om du gör motordelar, men PETG klarar värme bra nog om du bara tänkt ha grejorna i kupén, hur varm den än blir om sommaren) och att det är lättare att efterprocessa (polering med acetonångor, målning). I min värld är de fördelarna dock marginella.

Enda gången jag skulle fundera på att använda ABS är om man ska tillverka någon komplex struktur som måste skrivas ut i flera delar. PETG är nästan omöjligt att limma på ett vettigt sätt.

Är hållfasthet enda prioritet så är nylon överlägset bland de mer traditionella plastmaterialen.

Det finns också massa nya material - fler kommer hela tiden - som kanske är ännu bättre. Generellt gäller dock att nya material är rätt dyra de första åren efter lansering. Det finns även kompositmaterial. Personligen tycker jag dock att PETG är bra nog till det mesta, och ett utmärkt material att börja med tills man nördat in sig ordentligt och tycker det känns rimligt att ha tiotals spolar filament liggandes att skräpa hemma.

Så PETG kanske är att föredra då. Men hur går man tillväga? Finns det nån bra guide från början till slut(montering till utskrift)? Inställningar osv..

Hur vet jag att skrivaren klarar PETG?

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/wanhao-duplicator-d9-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av classexa:

Så PETG kanske är att föredra då. Men hur går man tillväga? Finns det nån bra guide från början till slut(montering till utskrift)? Inställningar osv..

Hur vet jag att skrivaren klarar PETG?

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/wanhao-duplicator-d9-3...

Din printer ska klara allt som smälter under 300 grader varmt.

PetG ligger kring 220-240 grader. Min CR10 Mini klarar i alla fall PetG direkt bara av att välja det som filament i Ultimaker Cura. Hur enkelt som helst.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Din printer ska klara allt som smälter under 300 grader varmt.

PetG ligger kring 220-240 grader. Min CR10 Mini klarar i alla fall PetG direkt bara av att välja det som filament i Ultimaker Cura. Hur enkelt som helst.

Ok tack. Det här ska bli mycket intressant Kommer komma med fler frågor när jag köpt skrivaren och har den framför mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag undrar om det finns material som tål vatten och röta bra om man vill tillverka båtdetaljer som skall sitta under vatten, osv?
Gärna också att det blir så starkt som möjligt.

Skrivet av Pappy:

Det vet-i-tusan. Många kör ASA när det ska tåla vädrets makter, men ska vara likt ABS i ångor och otrevligheter, men tåla mycket mer. Kolla runt lite och fråga säljarna?

Det är säkert högeligen subjektivt, men tycker snacket om att ASA (och för all del ABS) skulle stinka när man skriver ut är tämligen överdrivet. Tycker varken det luktar mycket eller illa. Ur ett hälsoperspektiv är väl dock ångorna inte jättenyttiga, men när exponeringen är så liten som den blir när man printar lite då och då i hemmamiljö är riskerna minimala. Annars är ASA ett utmärkt konstruktionsmaterial, som åtminstone i teorin skulle kunna ersätta ABS mer eller mindre fullständigt.

Återigen får jag också slå ett slag för PETG som alternativ. Det funkar utmärkt i vatten, och släpper inte ifrån sig några obehagliga ångor alls vid upphettning

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

@Pappy:

Ok. Jag trodde du hade 12l versionen som andra har rekommenderat till filament (jag tyckte inte den var så bra):
https://www.clasohlson.com/se/F&ouml;rvaringsl&aring;da-Smart...

Den är inte tät mot fukt så den duger inte. Dry ska det vara. Den funkar fint.

Skrivet av classexa:

Så PETG kanske är att föredra då. Men hur går man tillväga? Finns det nån bra guide från början till slut(montering till utskrift)? Inställningar osv..

Hur vet jag att skrivaren klarar PETG?

https://www.3dprima.com/se/3d-printers/wanhao-duplicator-d9-3...

Vilken temperatur ska den tåla? PETG klarar lite mer än PLA men inte jättemycket. När det går över 80C blir det mjukt.
PETG brukar ligga runt 220-250C skriv-temp men be flesta funkar bra runt 240. Hellre lite varmt än kallt för PETG tycker jag. 70 på plattan. Tips är att inte ha lika hårt tryck ("squish") mot plattan med PETG. Det har en tendens att sitta fast som fasen mot vissa plattor.
Behöver du högre temperaturer än 80 kolla in PLA+ med annealing eller olika biofilament. Finns massor. Lättskrivna och många tål slag och stötar riktigt bra. Kolla runt. Lite dyrare men riktigt bra (se nedan för tips).

Skrivet av kaput:

Det är säkert högeligen subjektivt, men tycker snacket om att ASA (och för all del ABS) skulle stinka när man skriver ut är tämligen överdrivet. Tycker varken det luktar mycket eller illa. Ur ett hälsoperspektiv är väl dock ångorna inte jättenyttiga, men när exponeringen är så liten som den blir när man printar lite då och då i hemmamiljö är riskerna minimala. Annars är ASA ett utmärkt konstruktionsmaterial, som åtminstone i teorin skulle kunna ersätta ABS mer eller mindre fullständigt.

Återigen får jag också slå ett slag för PETG som alternativ. Det funkar utmärkt i vatten, och släpper inte ifrån sig några obehagliga ångor alls vid upphettning

Ja, den har superbra UV-resist (som ABS inte har) men ger ifrån sig ångor och är lite tjurigare än andra. PETG funkar bra, lite stringig och bridgar dåligt men normalt funkar det bra. Tålig och fin.
Jag slår som sagt ett slag för olika förbättrade PLA och Biofilament som t.ex. PolyMaker PolyMax, Extruder Green Tec Pro eller Verbatim DuraBio. . Starka, tål värme bra, inga otäcka ångor, skriver enkelt och skaplig UV-resist (inte som ASA). Green Tec ska enligt Extrudr ligga mellan ASA och PETG i UV-resist. Nackdelen är att de kostar några spänn mer men det är ju inte så att filament är dyra. En rulle läcker länge.
Finns massor olika, kolla även in och läs på om olika PLA+, vissa är riktigt bra (inte alla) gärna efter att man bakat dem.

Edit: Jag vet dock inte hur de är efter långvarig nedsänkning i vatten. Reserverar mig där tills dess jag vet mer. Troligtvis inga problem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Skrivs mycket om UV-resist här. På vilket sätt påverkas material av UV-ljus och går det att reducera risken genom att måla över? Jag printar nämligen, som jag skrev tidigare i tråden, delar till radiostyrda bilar/lastbilar som används utomhus.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skrivs mycket om UV-resist här. På vilket sätt påverkas material av UV-ljus och går det att reducera risken genom att måla över? Jag printar nämligen, som jag skrev tidigare i tråden, delar till radiostyrda bilar/lastbilar som används utomhus.

Det kan man klara med UV-motståndskraftig färg.
Vissa plaster är dock inte så lätta att måla på med vilken färg som helst utan att det flagnar efter ett tag.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Om man ska ge sig in i 3d skrivar världen och noll kunskap, vad är ett vettigt alternativ till skrivare som inte ruinerar än? Har sett M3D Micro, nåt att ha?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Om man ska ge sig in i 3d skrivar världen och noll kunskap, vad är ett vettigt alternativ till skrivare som inte ruinerar än? Har sett M3D Micro, nåt att ha?

Utan tvekan någon original Prusa skrivare. Prusa mini är deras billigare variant. Den har mycket bra dokumentation och oändligt sköna features som gör 3d skrivare livet enklare. Ljusår före alla andra på den fronten.

edit: m3d micro är skräp. Köp ej.

Permalänk

Jag är sugen på ender 3 som min första

Permalänk
Medlem

1:a

Allt beror ju på hur billigt det ska vara, hur mycket jobb du kan tänka dig att göra och hur stor du behöver. Du kan få två av tre.

Om den ska vara billig och rätt stor så är Creality-skrivarna stora/billiga men med lite "fipplande". Prusas är betydligt dyrare och inte så stora, men mycket funktionella. Har du ingen gräns för priset kan du titta på Ultimaker... samt en uppsjö skrivare där mellan.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Utan tvekan någon original Prusa skrivare. Prusa mini är deras billigare variant. Den har mycket bra dokumentation och oändligt sköna features som gör 3d skrivare livet enklare. Ljusår före alla andra på den fronten.

edit: m3d micro är skräp. Köp ej.

Den såg ju bra ut, men skickas först i Juni vilket suger

Skrivet av Necragaming:

Jag är sugen på ender 3 som min första

Ja verkar trevlig ändå, kollat lite Reviews och runt 2000kr känns det som en kandidat att läsa mer om.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Den såg ju bra ut, men skickas först i Juni vilket suger

Ja verkar trevlig ändå, kollat lite Reviews och runt 2000kr känns det som en kandidat att läsa mer om.

Jag har bland annat en Ender 3 Pro, och rekommenderar den varmt. Det finns ett väldigt stort community på tex youtube med väldigt mycket specifika guider.

Permalänk

@muffen:

Har kollat endel på tuben nu och har fastnat för Ender 3 och även fast det är lite skoj/hobby utskrifter så tänkte jag nog satsa på Pro varianten. Webhallen har den för 3000kr + en vit rulle filament för 180kr typ. Värt att byta nozzel som dom har i paketet?

Edit: Eller blir billigare härifrån med fri frakt https://www.creality3dshop.eu/collections/ender-series-3d-pri...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

@muffen:

Har kollat endel på tuben nu och har fastnat för Ender 3 och även fast det är lite skoj/hobby utskrifter så tänkte jag nog satsa på Pro varianten. Webhallen har den för 3000kr + en vit rulle filament för 180kr typ. Värt att byta nozzel som dom har i paketet?

Edit: Eller blir billigare härifrån med fri frakt https://www.creality3dshop.eu/collections/ender-series-3d-pri...

Jag köpte den för typ 1700 kr från aliexpress nånstans. Om du ändå vill lägga typ 3000 kr så hade jag nog satsat på en Prusa mini för runt 4000 kr.

Men för 1500-2000 kr så finns det flera olika kinesiska modeller som är väldigt lika varandra (kloner av Ender 3).

Permalänk

@muffen:

Vill väl lägga så lite som möjligt, och från Creality EU går en Pro går för runt 2100-2200 känns de ju okey för mig.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

@muffen:

Vill väl lägga så lite som möjligt, och från Creality EU går en Pro går för runt 2100-2200 känns de ju okey för mig.

Tips är att köpa en handfull extra nozzles, en extra capricorn xs och någon extra coupler (där slangen sitter fast). En kabelsnippare är bra men inte ett måste. En flarra IPA kan du köpa på Kjell & Co, bra att göra rent med (mindre bra till fredagsgroggen).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

@Pappy:

Tack, Ender 3 Pro är nu beställd och tänkte köpa mig en extruder i metall direkt samt ska köpa lite filament. Sen finns de ju många mods som man själv kan printa som är trevligt. Detta är en första maskin och fastnar man för det kanske man satsar på en bättre sen, men efter massa läsning och youtubande utan grogg ( ännu ) så verkar maskinen populär.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Tips är att köpa en handfull extra nozzles, en extra capricorn xs och någon extra coupler (där slangen sitter fast). En kabelsnippare är bra men inte ett måste. En flarra IPA kan du köpa på Kjell & Co, bra att göra rent med (mindre bra till fredagsgroggen).

Vad är IPA bra att rengöra för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

@Pappy:

Tack, Ender 3 Pro är nu beställd och tänkte köpa mig en extruder i metall direkt samt ska köpa lite filament. Sen finns de ju många mods som man själv kan printa som är trevligt. Detta är en första maskin och fastnar man för det kanske man satsar på en bättre sen, men efter massa läsning och youtubande utan grogg ( ännu ) så verkar maskinen populär.

Köp den och ha den liggande tills den gamla går sönder, så har jag gjort.
Kör maskinen innan du börjar modda, många köper en maskin och börjar modda direkt och inget funkar. Bättre köra den, få det att funka. Sedan ändra på något.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max