Testpilot: Stationära speldatorn Ångström Black Ultra Gaming 2080 Ti

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Stationära speldatorn Ångström Black Ultra Gaming 2080 Ti

Ångström Black Ultra Gaming 2080 Ti är en maxad speldator för 36 900 kronor, som testpiloten Björn Endre kikar närmare på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

37000kr och minnen som endast går i 3200mhz? Nä det är ingen dator ja skulle köpa för pengarna. Samt att 2080ti är överpris.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SectionX2:

37000kr och minnen som endast går i 3200mhz? Nä det är ingen dator ja skulle köpa för pengarna. Samt att 2080ti är överpris.

Det är svårt att bedöma hur prisvärd en "top of the line"-dator egentligen är. T ex kan man spara några tusenlappar på att använda 2080 Super istället för 2080 Ti men då tappar man lite prestanda och får "bara" 8 GB istället för 11 GB. På samma sätt kan man ta en något långsammare processor (t ex 9700 K) och spara någon tusenlapp till. Samtidigt så är det ofta så att de sista procenten kostar ganska mycket. Vill du ha det snabbaste (som 2080 Ti och 9900K eller motsvatande Ryzen/Threadripper) så kostar det. Däremot håller jag med (och noterade) att snabbare minne hade varit trevligt. Det sagt, jag testade aldrig överklocka detta så det kanske går att få ut mer ur det.

Det ska komma två till varianter som kostar mindre och det blir intressant att se vad de väljer att "spara" på.
Liten nyfiken - om du skulle bygga en snabb dator och har runt denna summa att lägga - vad skulle du stoppa i den?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag gillade att läsa din review! Intressant och lätt att följa. Kändes som ett klassisk sweclockers koncept. Där var dock en grej som stack i ögonen varje gång jag såg det och det var 2144p som dök upp lite här och var, förmodar du tänkte på 2160p för 4K.

Annars bra jobbat! Hats off!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Nej, inget sånt här...

Överpris och helt fantasilöst bygge, någon har valt de dyraste komponenterna i valfri webbutik och klickat "beställ".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roo:

Jag gillade att läsa din review! Intressant och lätt att följa. Kändes som ett klassisk sweclockers koncept. Där var dock en grej som stack i ögonen varje gång jag såg det och det var 2144p som dök upp lite här och var, förmodar du tänkte på 2160p för 4K.

Annars bra jobbat! Hats off!

Tyvärr är det jag som var trött när jag skrev den sidan .... det skulle vara 1440p. Tror jag hade 2560x1440 i huvudet och råkade skriva ihop allt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Nej, inget sånt här...

Överpris och helt fantasilöst bygge, någon har valt de dyraste komponenterna i valfri webbutik och klickat "beställ".

Så vad skulle du välja för komponenter i en dator som du vill ska vara så snabb som möjligt? Om priset inte var så viktigt? Helt ärlig fråga? Detta ska ju vara "snabbast" och ligger ungefär på samma pris som samma burkar från Inet/Webbhallen. Men vad skulle du bygga för dator med samma pengar?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Tycker verkligen om valet av komponenter och att man samtidigt inte torskar garantin när man byter ut delar. Kul att det är just Media Markt som har detta på hyllan, det hade jag inte tippat på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Tyvärr är det jag som var trött när jag skrev den sidan .... det skulle vara 1440p. Tror jag hade 2560x1440 i huvudet och råkade skriva ihop allt.

Händer även den bästa!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Inaktiv

Rent bygge. Gillar. Vill man ha det snabbaste så kostar det. Riktat till gnällspikarna. Annars får man kompromissa.

Permalänk
Medlem

65C vid 2025MHz på GPUn är fan bra (såvida att GPUn belastades till max). Antar att det var ASUS standardfläktkurva också?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Det är svårt att bedöma hur prisvärd en "top of the line"-dator egentligen är. T ex kan man spara några tusenlappar på att använda 2080 Super istället för 2080 Ti men då tappar man lite prestanda och får "bara" 8 GB istället för 11 GB. På samma sätt kan man ta en något långsammare processor (t ex 9700 K) och spara någon tusenlapp till. Samtidigt så är det ofta så att de sista procenten kostar ganska mycket. Vill du ha det snabbaste (som 2080 Ti och 9900K eller motsvatande Ryzen/Threadripper) så kostar det. Däremot håller jag med (och noterade) att snabbare minne hade varit trevligt. Det sagt, jag testade aldrig överklocka detta så det kanske går att få ut mer ur det.

Det ska komma två till varianter som kostar mindre och det blir intressant att se vad de väljer att "spara" på.
Liten nyfiken - om du skulle bygga en snabb dator och har runt denna summa att lägga - vad skulle du stoppa i den?

-Jag skulle vänta 4-5 månader till för grafikkortet. 2080ti är ett gammalt kort och 3000 serien är runt hörnet.
-jag skulle satsa på 3600mhz minnen som är 16GB( 8x2)
-skulle köpa en ryzen 3900X cpu som är vassare än 9900k multitrådad.

I övrigt skulle jag inte ändra så mycket.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Plockade ihop samma komponenter till ett pris på 30k, en tusenlapp eller två lägre om man byter ut vissa komponenter till andra fabrikat. Med pris för windows och montering så betalar man premium på 4-5k.

Visst att det finns en marknad för förbyggda datorer, men jag förstår inte vilket värde företaget ifråga tillför här som inte andra gör billigare.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Avstängd

Måste säga att det här är den mest idiotiska "review" jag sett på sweclockers.

Jag ser inget nyhetsvärde i artikeln, det finns inte några andra byggen som det testas emot, det ser mest ut som en troll-artikel.

Artikeln passar helt enkelt bättre in som en forumtråd än nyhetsartikel.

Försöker förklara varför jag skrivit som jag gjort.
Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Bra dator men samtidigt känns det lite surt att en dator för 37papp inte kan ligga över 100fps i 1440p

Permalänk
Medlem

Sjukt dyrt, förstår inte hur, jag köpte precis 9900ks + 32 gb (snabbare än detta) + bättre moderkort för drygt 10k. Om man överdriver så kylare 2k, burk 2k, nätagg 2k + grafikkort 14k. Så under 30k för allt... Varför man nu vill köpa en gammal 9900k och nvidia släpper snart nya grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Sjukt dyrt, förstår inte hur, jag köpte precis 9900ks + 32 gb (snabbare än detta) + bättre moderkort för drygt 10k. Om man överdriver så kylare 2k, burk 2k, nätagg 2k + grafikkort 14k. Så under 30k för allt... Varför man nu vill köpa en gammal 9900k och nvidia släpper snart nya grafikkort

absolut. Både processorn och GPU är passé i recensionen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Genuint intresserad om detta är riktningen Sweclockers planerar att gå? Att recensera förbyggda system? Och "Avslöja" att navi2 kommer med axiala fläkatar... Detta brukade vara ett nörd forum med djupdykningar i intressanta och spännande nyheter... Det senaste har det varit nyheter som är merparten "meh" imo...

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av patteSatan:

Måste säga att det här är den mest idiotiska "review" jag sett på sweclockers.

Som Wasp också säger, utveckla gärna varför. Säger du bara ”det här är sämst” är våran reaktion att bara slänga bort din kommentar direkt för den ger verkligen inget.

Permalänk
Hjälpsam

Snyggt bygge!
Extra plus för att det var så stabilt, betalar man så här mycket vill man inte veta av några problem.
Angående prislappen, urval av komponenter, bygge och garanti är inte gratis, det får man ta, tycker inte att påslaget var oskäligt tvärtom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

@Björn Endre: "Det är kanske lite overkill med 32 GB, men varför inte?"
Nej varför inte och visst hade det varit dumsnålt med mindre för denna prislapp?
Så ingen overkill i mina ögon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så vad skulle du välja för komponenter i en dator som du vill ska vara så snabb som möjligt? Om priset inte var så viktigt? Helt ärlig fråga? Detta ska ju vara "snabbast" och ligger ungefär på samma pris som samma burkar från Inet/Webbhallen. Men vad skulle du bygga för dator med samma pengar?

Skulle aldrig köpa den där datorn och skulle aldrig betala 4-5k för att någon spenderat en timme för att skruva ihop den och slängt på ett Ultra Gaming namn på den.

Slår jag upp exakta paketet i Prisjakt så landar jag på 31166 SEK utan OS, det är väldigt mycket pengar för ett operativsystem och en timmes jobb.

Som ett exempel så tar Inet 799kr för montering och test, garanti och reklamation har man rätt till oavsett och är 100% säker på att Inet kan hantera dessa ärenden bättre än Mediamarkt som generellt inte har så djup kunskap om datorer och komponenter.

Byter man ut komponenter till samma fast utan ROG/Strix och annat som bara är dyrast så kommer man spendera flera tusenlappar mindre.

Dyrast är inte alltid bäst, detta är ett bra exempel på det.

Permalänk
Hedersmedlem

Håhå jaja. En färdigbyggd dator med pappa betalar-komponenter. Att den är snabb är ju inte oväntat. Valet av chassit känns dock obegripligt, för det sitter ju inte ens en hårddisk i datorn.

Det jag ändå tycker är riktigt dåligt utifrån recensionen är att OS och drivrutinerna inte verkar vara installerade från fabrik?! En av huvudanledningen att man köper en dator färdig är att man vill koppla in och köra, och inte behöva hålla på med sånt där datajox som många inte klarar av.

Det diskvalificerar för mig direkt datorn som färdigbyggd dator och borde egentligen vara en rimlig grund för en reklamation. Om det är så den kommer säljas i butik så skulle jag absolut inte råda någon som vill ha en färdigbyggd dator att köpa den (gäller även de mer rimligt prissatta modellerna som enligt testpiloter är på gång).

Ett par kommentarer på själva recensionen: Det hade varit bra med lite mer detaljer på grafikinställningsfronten. T.ex. Battlefield V, är det testat med eller utan raytracing? Hade också gärna sett en genomgång och kritik av hur datorn är byggd. Jag tänker på t.ex. hur väl kabeldragning är utförd och liknande.

Permalänk
Medlem

Så, färdigtbyggt men man måste ändå hålla på och fixa innan man kan spela.
För en förälder eller någon som inte kan något om datorer fyller denna dator ingen syfte.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Skulle aldrig köpa den där datorn och skulle aldrig betala 4-5k för att någon spenderat en timme för att skruva ihop den och slängt på ett Ultra Gaming namn på den.

Slår jag upp exakta paketet i Prisjakt så landar jag på 31166 SEK utan OS, det är väldigt mycket pengar för ett operativsystem och en timmes jobb.

Som ett exempel så tar Inet 799kr för montering och test, garanti och reklamation har man rätt till oavsett och är 100% säker på att Inet kan hantera dessa ärenden bättre än Mediamarkt som generellt inte har så djup kunskap om datorer och komponenter.

Byter man ut komponenter till samma fast utan ROG/Strix och annat som bara är dyrast så kommer man spendera flera tusenlappar mindre.

Dyrast är inte alltid bäst, detta är ett bra exempel på det.

Fast du jämför lite äpplen och päron. Ja, du kan plocka ihop samma delar från många olika butiker och få ner priset. Men då måste du ju bygga själv (vilket ÄR billigare men inte alla kan/vill göra). När jag skrev testpiloten byggde jag samma dator på Inet och Webhallen och hos Inet just då blev priset samma inkl bygge och på webbhallen typ 2000 kr eller så lägre då de hade en drive på moderkortet+9900K i paket.

Men min fråga var faktiskt helt ärlig att jag undrar lite hur du skulle bygga en dator (d v s vilka komponenter du skulle stoppa in) för att bygga en snabb men kanske även i ditt öga prisvärd dator.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SectionX2:

absolut. Både processorn och GPU är passé i recensionen.

9900KS är ju bara en "limited edition" av 9900K som dessutom verkar i stort sett omöjlig att få tag i + kostar extra. Så frågan är om det är värt det i detta fall.

Ang "passé". är ni nya på datorer :)? Det finns ALLTID något på gång - självklart kan man vänta 3-4 månader eller längre på "nästa" grej. RTX3x00 blir säker superbra men med pris efter. Och vi vet fortfarande inte när den kommer. Å andra sidan kan jag också tänka mig att Captech anpassar denna dator över tid så att man byter ut delar (skulle jag iallafall göra).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Intresset för "testpilotad" artikel om färdigbyggt hade nog varit större om det handlade om något unikt och prisvärt, vilket i sig själv är en utopi...
T ex hade ett SFF chassi a´la Ghost S1 med dubbla 2080ti och allting vattenkylt för 29999 kr triggat intresset mer än bara en standard dyr-dator som inte har nåt annat än högt pris att komma med.
Ja, jag är väl medveten om att plats inte finns för dubbla GPU'er i Ghost. Men det hade f*n varit en läsvärd artikel och antagligen hade Media Markt kunnat ta förhandsbokningar och gjort ett releaseevent när datorn började säljas i butik

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GuuFi:

Skulle aldrig köpa den där datorn och skulle aldrig betala 4-5k för att någon spenderat en timme för att skruva ihop den och slängt på ett Ultra Gaming namn på den.

Slår jag upp exakta paketet i Prisjakt så landar jag på 31166 SEK utan OS, det är väldigt mycket pengar för ett operativsystem och en timmes jobb.

Fast denna dator har OS, lägg till det.

Citat:

Som ett exempel så tar Inet 799kr för montering och test, garanti och reklamation har man rätt till oavsett och är 100% säker på att Inet kan hantera dessa ärenden bättre än Mediamarkt som generellt inte har så djup kunskap om datorer och komponenter.

Tror inte att man kan komma till Inet med en bunt grejer köpta på prisjakt och be dem bygga en dator för 800 kr.
Svaret blir nog ett skratt med kommentaren, "800 kr betalar du om grejerna är köpta här."

Citat:

Byter man ut komponenter till samma fast utan ROG/Strix och annat som bara är dyrast så kommer man spendera flera tusenlappar mindre.

Dyrast är inte alltid bäst, detta är ett bra exempel på det.

Men nu är vi inne på andra komponenter, det ligger utanför vad det kostar att ta hem grejer skruva ihop dem, testa och ge garanti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast denna dator har OS, lägg till det.
Tror inte att man kan komma till Inet med en bunt grejer köpta på prisjakt och be dem bygga en dator för 800 kr.
Svaret blir nog ett skratt med kommentaren, "800 kr betalar du om grejerna är köpta här."
Men nu är vi inne på andra komponenter, det ligger utanför vad det kostar att ta hem grejer skruva ihop dem, testa och ge garanti.

Mja, mjo, nej.

Samma paket ligger runt 2000-3000kr billigare beroende på Webhallen/Inet ( inkl OS, oklart om det är OEM eller Retail i BLACK ULTRA GAMING ), lägg till 800kr monteringskostnad så är vi ändå under detta pris och supporten är garanterat bättre än Mediamarkt.

Det med identiska komponenter och då har inte de bästa priserna på alla specifika komponenter.

Finns flera tusen att skrapa av genom att ha likvärdiga produkter med samma prestanda, flera tusen mer med jämförbar prestanda.

Men återigen, det är väldigt fantislöst ihopplockat och tycker inte färdiga byggen har någon riktig plats på Sweclockers, som är kända för att få helt nybörjare att bygga helt egen rigg.

Permalänk
Medlem

Väldigt gnäll i denna tråd.

Jag tyckte om läsningen och tyckte det var intressant, bra jobbat Björn.

"Går man in på prisjakt..."
Håll er till en datorbutik, orättvist att leta bästa deals över hela nätet.

"Utan windows 10"
Tycker också windows 10 är overpriced men tror inte dom som bygger denna är inne på någon halvfishy sida och köper licenser till bra priser.

"Gamla komponenter"
Det är det senaste just nu, ska man köpa en dator idag så är det ju det senaste hårdvaran just nu. Jag hade också valt att vänta men jag har lyxen att kunna vänta också då jag redan sitter på en ok burk.

"Rog är överprisat, man kan spara tusenlappar om man väljer annat"
Nej. Asus har 2080ti modeller med strixkylaren som är i samma prisnivå som andra ordentliga kylare.
Visst man kan spara en 1000lapp om man väljer en struntkylare men är man redan uppe i dessa summor så tror jag inte många snålar här.
Moderkortet verkar ju vara bland dom billigare, lite mer påkostade korten så ser ingen anledning att byta ut det heller.

På komplett skulle delarna (valde liknande psu då den i artikeln ej fanns) gå på 33000.
Har man denna budget och bara vill spela och inte är ett dugg intresserad av att bygga själv kan jag tänka mig att folk är villiga att betala den skillnaden.

Visa signatur

Byter komponenter för ofta