Corona vs Skidsemester i Stubai-Österrike

Permalänk
Medlem

Corona vs Skidsemester i Stubai-Österrike

Tjenare!.

Nu är det såhär att jag har en skidsemester inbokad nästa vecka i Österrike nära den Italienska gränsen med familjen... Nu när corona börjar sprida sig i Österrike så har 3/5 hoppat av resan :'( för att dom vågar inte riskera att bli smittade då dom är 60+ med underliggande problem. Så nu sitter jag och den andra och diskuterar om vi skall ställa in resan eller inte :/.
Hotellet och båtresan är redan bokade och sista avbokningen var i början av feb så blir att man är tvungen att pynta ut för hotellet och båten..

så... ska man som ung och frisk person dra ner och njuta av den nyfallna snön eller sitta hemma här i Svedistan och rulla tummarna under den uttagna semestern :/. Hilfe bitte!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tjenare!.

Nu är det såhär att jag har en skidsemester inbokad nästa vecka i Österrike nära den Italienska gränsen med familjen... Nu när corona börjar sprida sig i Österrike så har 3/5 hoppat av resan :'( för att dom vågar inte riskera att bli smittade då dom är 60+ med underliggande problem. Så nu sitter jag och den andra och diskuterar om vi skall ställa in resan eller inte :/.
Hotellet och båtresan är redan bokade och sista avbokningen var i början av feb så blir att man är tvungen att pynta ut för hotellet och båten..

så... ska man som ung och frisk person dra ner och njuta av den nyfallna snön eller sitta hemma här i Svedistan och rulla tummarna under den uttagna semestern :/. Hilfe bitte!

Åk!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst att du är ung och frisk och klarar influensa/detta virus utan problem, men de personer som du ev. kommer smitta här i Sverige då?
Din mormor kanske? Eller min? Förstår att det svider när allt redan är betalt men vad är mer värt, x antal liv eller kostnad för båt + hotell i Österrike?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Jag tillhör skaran som inte förstår varför man väljer att utsätta sig för Corona. Jag röstar på att stanna hemma. Se hur de har gått för dom som åkt iväg med tron i att de är lugnt, kommit hem, blivit sjuka och sen smittat ner familj, arbetskamrater och vänner. Fundera på de tycker jag och sätt i perspektiv att du kan bli sjuk och göra de vidare till många andra. Speciellt till dina bekanta som är 60+ och är i riskgruppen pga underliggande problem.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf:
Åk!
håll dig i frivillig karantän när du kommer hem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I värsta fall sitter du fast i karantän i Österrike, om du råkar vara på fel ställe vid fel tidpunkt.

Själv tycker jag att nöjesresandet bör upphöra helt tills utbrottet är över.

Permalänk
Medlem

Åk, men återvänd inte till Sverige...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tjenare!.

Nu är det såhär att jag har en skidsemester inbokad nästa vecka i Österrike nära den Italienska gränsen med familjen... Nu när corona börjar sprida sig i Österrike så har 3/5 hoppat av resan :'( för att dom vågar inte riskera att bli smittade då dom är 60+ med underliggande problem. Så nu sitter jag och den andra och diskuterar om vi skall ställa in resan eller inte :/.
Hotellet och båtresan är redan bokade och sista avbokningen var i början av feb så blir att man är tvungen att pynta ut för hotellet och båten..

så... ska man som ung och frisk person dra ner och njuta av den nyfallna snön eller sitta hemma här i Svedistan och rulla tummarna under den uttagna semestern :/. Hilfe bitte!

Ni låter onekligen osäkra. Om ni nu tvekar så finns det ju en anledning till det.
Problemet är ju inte hur ni själva klarar det, hur klarar andra i er omgivning det?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Här har du informationen från Tirol.

https://www.tyrol.com/information-coronavirus

Är väl ingen högre risk än om du bor i Stockholm samt att man följer alla råd, tex tvätta händerna mm

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Åk. I värsta fall så smittar ni någon som sedan dör av sjukdomen eller så bidrar ni till att vården överbelastas av sjuka och läkare blir tvungna att välja mellan vem som de kan rädda och vem som får dö på grund av brist på sängar med rätt utrustning dvs det som händer nu i italien.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Jag hade övervägt att avboka.

Permalänk
Medlem

Solklar avbokning om du frågar mig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:
Skrivet av Flygman:

Visst att du är ung och frisk och klarar influensa/detta virus utan problem, men de personer som du ev. kommer smitta här i Sverige då?
Din mormor kanske? Eller min? Förstår att det svider när allt redan är betalt men vad är mer värt, x antal liv eller kostnad för båt + hotell i Österrike?

Skrivet av HC-8315:

Jag tillhör skaran som inte förstår varför man väljer att utsätta sig för Corona. Jag röstar på att stanna hemma. Se hur de har gått för dom som åkt iväg med tron i att de är lugnt, kommit hem, blivit sjuka och sen smittat ner familj, arbetskamrater och vänner. Fundera på de tycker jag och sätt i perspektiv att du kan bli sjuk och göra de vidare till många andra. Speciellt till dina bekanta som är 60+ och är i riskgruppen pga underliggande problem.

Skrivet av milkab:

@Selmalagerlöf:
Åk!
håll dig i frivillig karantän när du kommer hem.

Skrivet av Killmaster:
Skrivet av JackA:

I värsta fall sitter du fast i karantän i Österrike, om du råkar vara på fel ställe vid fel tidpunkt.

Själv tycker jag att nöjesresandet bör upphöra helt tills utbrottet är över.

Skrivet av PeCe:

Åk, men återvänd inte till Sverige...

Skrivet av NordhNet:

Ni låter onekligen osäkra. Om ni nu tvekar så finns det ju en anledning till det.
Problemet är ju inte hur ni själva klarar det, hur klarar andra i er omgivning det?

Skrivet av plunn:

Här har du informationen från Tirol.

https://www.tyrol.com/information-coronavirus

Är väl ingen högre risk än om du bor i Stockholm samt att man följer alla råd, tex tvätta händerna mm

Skrivet av Goedendag:

Åk. I värsta fall så smittar ni någon som sedan dör av sjukdomen eller så bidrar ni till att vården överbelastas av sjuka och läkare blir tvungna att välja mellan vem som de kan rädda och vem som får dö på grund av brist på sängar med rätt utrustning dvs det som händer nu i italien.

tackar för inputen det uppskattas väldigt mycket :). Jag skall räkna på det lite innan jag bestämmer mig men som det ser ut just nu så överväger jag risken av att bli smittat och sätta mig i självkarantän när jag kommer hem.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

@Selmalagerlöf
Har ni provat kontakta hotell och rederi för att se hur de ställer sig till avbokning under rådande omständigheter med Corona-viruset?

Permalänk
Medlem

Sen gick det väl ut något kring att typ försäkringskassan skulle täcka avbokningar till vissa områden, kika ifall ditt område täcks in.

Permalänk
Medlem

Nästan samtliga Corona-fall i Sverige kommer från skidturister, borde väcka en klocka

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Läs rapporterna från Italien och jag garanterar dig att du inte kommer vilja åka.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/lakare-i-norra-italien-tvin...
Medelåldern på döda i Italien är 81 år.. och det har sin förklaring.

De har fler respiratorer i norra Italien än vi har i hela Sverige, och alla är fulla. Finns en intervju med två läkare som cirkulerar där de berättar att i realiteten är det 60-års åldergräns (står 80 i artikeln i DN) för att få respirator för att de har så många yngre (30-40-åringar) med extremt komplicerade och farliga lunginflammationer pga Corona.
Läkarna bönar resterande Europa att inte underskatta Corona...vilket vi givetvis gör här i Sverige...som vanligt.

Detta är inte något som man vill ha oavsett ålder..
Jag skulle inte ens i dagsläget åka till Stockholm.

Jobbar på en avdelning på ett större sjukhus och vi får rapporter att i Norge på sjukhusen är läget helt annorlunda.. Inga möten på sjukhus får ha mer än 15 personer och absolut inga resor i tjänsten. Inga biobesök eller föräldramöten på fritiden.

Fattar inte att man fortfarande underskattar detta virus i Sverige, men om 2-3 veckor är vi i Italiens sits och vi är betydligt sämre rustade än dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tackar för inputen det uppskattas väldigt mycket :). Jag skall räkna på det lite innan jag bestämmer mig men som det ser ut just nu så överväger jag risken av att bli smittat och sätta mig i självkarantän när jag kommer hem.

Tänk på att även de som inte har Coronaviruset men behöver vård kan bli utan viktig eller livsviktig sjukvård om sjukvården överbelastas och det blir en brist på personal och resurser om eller när för många blir smittade av Coronaviruset. Om en triage-situation uppstår kan vem som helst oavsett ålder drabbas av brist på läkare, sjuksköterskor eller utrustning och få sin vård nedprioriterad och riskera livet eller få men för livet.

Det som vanligtvis är en relativt ofarlig åkomma kan bli en mycket allvarligare åkomma om sjukvården blir överbelastad och patienter blir tvungna att vänta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Triage

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Det kan tyckas se relativt lugnt ut nu, om man är optimistisk, men läget kan ändras till nästa vecka.
Är din resa planerad i mitten/slutet av nästa vecka så kanske flygen har hunnit stoppas eller skidorten stängts.

Permalänk
Medlem

Viruset sprids i rasande fart, det är högst troligen ingen fara för dig om du är en frisk ung/vuxen men fysiskt svagare människor dör, och du kan smitta dem genom att resa till drabbade länder och sedan resa hem igen :S

Permalänk
Medlem

Från den andra tråden om Corona:

Skrivet av Havrefras_:

Jag har precis testat positivt för Corona och sitter i hemkarantän.

När tristessen slår till, vad gör man då? Jo, man går in och läser på swec såklart! Ser att denna tråden har flera tusen inlägg så något intresse kanske det finns. Vi kör en AMA!

Om ni undrar - jag har varit i Österrike mellan 4 - 8 mars. Insjuknade kvällen den 8nde. Fick komma på provtagning tis 10nde. Fick provsvar idag, ons 11e.

Frågor på det?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det kan tyckas se relativt lugnt ut nu, om man är optimistisk, men läget kan ändras till nästa vecka.
Är din resa planerad i mitten/slutet av nästa vecka så kanske flygen har hunnit stoppas eller skidorten stängts.

...och nu säger UD nej:
https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/oste...

Permalänk
Medlem

Även om man själv inte drabbas speciellt av Corona kanske man bör tänka på andra runt om en som kan dö?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Tänk inte bara på dig, utan tänk även på din omgivning.
Jag själv hade inte åkt pga att jag har annat folk i omgivningen som eventuellt skulle kunna råka illa ut om de hade blivit smittade av mig.

Permalänk
Medlem

Han var dessutom också där på skidresa:
#18327988

"Jag mår bra, 7/10. Är feberfri sedan igår. Ingen hosta. Lite måttligt såndär "influensavärk" i kroppen bara.

4 - 8 mars = skidresa i Österrike. 8-10 mars satt jag mig själv i hem-karantän då jag misstänkte att jag var smittad eftersom att jag hade influsenaliknande symptom"

"Nej, har försökt fundera om jag kan ha suttit bredvid någon. Men jag kan inte sådär spontant komma på någon uppenbar skurk.. Har i övrigt varit noga med handhygien, etc. Om jag tvingas gissa så känns Munchens flygplats som den mest sannolika platsen"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

... och då var jag dessutom inte ens i Tirolen. Jag var i Zell am See vilket ej bedöms ligga i "högriskzon" :). Med vad jag vet idag så hade jag stannat hemma. Inte för min egen skull (hittils är min upplevelse av Corona att det är som en mild influensa), men för risken att föra smittan vidare till känsligare personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

@Selmalagerlöf
Har ni provat kontakta hotell och rederi för att se hur de ställer sig till avbokning under rådande omständigheter med Corona-viruset?

Skrivet av Nesvop:

Sen gick det väl ut något kring att typ försäkringskassan skulle täcka avbokningar till vissa områden, kika ifall ditt område täcks in.

Skrivet av the squonk:

Nästan samtliga Corona-fall i Sverige kommer från skidturister, borde väcka en klocka

Skrivet av kribb:

Läs rapporterna från Italien och jag garanterar dig att du inte kommer vilja åka.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/lakare-i-norra-italien-tvin...
Medelåldern på döda i Italien är 81 år.. och det har sin förklaring.

De har fler respiratorer i norra Italien än vi har i hela Sverige, och alla är fulla. Finns en intervju med två läkare som cirkulerar där de berättar att i realiteten är det 60-års åldergräns (står 80 i artikeln i DN) för att få respirator för att de har så många yngre (30-40-åringar) med extremt komplicerade och farliga lunginflammationer pga Corona.
Läkarna bönar resterande Europa att inte underskatta Corona...vilket vi givetvis gör här i Sverige...som vanligt.

Detta är inte något som man vill ha oavsett ålder..
Jag skulle inte ens i dagsläget åka till Stockholm.

Jobbar på en avdelning på ett större sjukhus och vi får rapporter att i Norge på sjukhusen är läget helt annorlunda.. Inga möten på sjukhus får ha mer än 15 personer och absolut inga resor i tjänsten. Inga biobesök eller föräldramöten på fritiden.

Fattar inte att man fortfarande underskattar detta virus i Sverige, men om 2-3 veckor är vi i Italiens sits och vi är betydligt sämre rustade än dem.

Skrivet av Goedendag:

Tänk på att även de som inte har Coronaviruset men behöver vård kan bli utan viktig eller livsviktig sjukvård om sjukvården överbelastas och det blir en brist på personal och resurser om eller när för många blir smittade av Coronaviruset. Om en triage-situation uppstår kan vem som helst oavsett ålder drabbas av brist på läkare, sjuksköterskor eller utrustning och få sin vård nedprioriterad och riskera livet eller få men för livet.

Det som vanligtvis är en relativt ofarlig åkomma kan bli en mycket allvarligare åkomma om sjukvården blir överbelastad och patienter blir tvungna att vänta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Triage

Skrivet av Mieriola:

Det kan tyckas se relativt lugnt ut nu, om man är optimistisk, men läget kan ändras till nästa vecka.
Är din resa planerad i mitten/slutet av nästa vecka så kanske flygen har hunnit stoppas eller skidorten stängts.

Skrivet av Navicula:

Viruset sprids i rasande fart, det är högst troligen ingen fara för dig om du är en frisk ung/vuxen men fysiskt svagare människor dör, och du kan smitta dem genom att resa till drabbade länder och sedan resa hem igen :S

Skrivet av Haziza:

Även om man själv inte drabbas speciellt av Corona kanske man bör tänka på andra runt om en som kan dö?

tackar för allt :), blir tyvärr ingen resa nu när UD rekommenderar att man inte drar dit :/ *gråter inombords*.. får kontakta försäkringskassan eller UD och se hur det blir med bokningar osv

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

UD avråder resa till planerad semesterplats.

Tjenare.

Hade en resa ner till tyrolen planerad nästa vecka och igår gick UD ut med att dom rekommenderar att avstå resa ner dit. Problemet för mig är att hotellet och båtresan redan är bokad och sista avbokningen var för ca 1 månad sedan. Det enda som är betalt är båtresan men bokningen på hotellet kvarstår. Kan jag avboka hotellet m.h.a. att UD inte rekommenderar att man skall åka ner dit eller är pengarna förbrukade?.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Har du något avbokningsskydd på kortet du betalade med eller hemförsäkringen? Isf brukar det gå bra att avboka om UD avråder från resmålet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌