Robotdammsugare yay? or nay?

Permalänk
Medlem

Jag har en mellanklass Samsung modell från typ 2015 eller så. Fungerar fortfarande helt okej även att man behöver lyfta upp stolar etc för att den ska komma åt ordentligt. Det ska bli spännande att uppgradera den i framtiden till någon smartare variant, men jag är nöjd. Har en vanlig dammsugare i garderoben som kommer fram kanske en gång var 6:e månad. Annars har jag en stavdammsugare för snabbare städning i kök etc och robot kör veckostädningen.

Permalänk
Medlem

Köpte en Roborock S6 till föräldrarna och navigeringen imponerar stort. En fåtölj med särskilt luriga fötter går den dock bet på, de är så pass låga längst ut att de missas av både LIDARn och krocksensorn och så klättrar roboten upp och blir hängande. Fixades genom en liten lokal no-go zon på kartan. Så nu lämnar den stolsbenen i fred.
Jag valde S6 före S5 max pga lägre ljudnivå som främsta orsak. Rekommenderas.

Permalänk
Sötast

Roborock S5 ägare.
Bästa tech-köp 201*

Permalänk
Medlem

Hade en neato för 3 år sedan men den blev lite knäpp efter att grabben åkt runt lite mycket på den.

Funderar på en roborock s6 nu men drar mig lite för att det är ett kinesiskt företag. Är det väl konspiratoriskt att tänka så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Hade en neato för 3 år sedan men den blev lite knäpp efter att grabben åkt runt lite mycket på den.

Funderar på en roborock s6 nu men drar mig lite för att det är ett kinesiskt företag. Är det väl konspiratoriskt att tänka så?

Så länge de inte har "riktiga" kameror på så tycker jag personligen att det är okej

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Roborock S5 ägare.
Bästa tech-köp 201*

Agreed, köpte min höst 2018. Den gick dock sönder för 2 månader sedan. Visade sig vara fel på motorn till lasern så köpte nya motorer (kräver 1 motor men köpte 2 så har en i reserv) från kina. Nu kör han runt igen. Reparationen tog 5 minuter med ca 10 skruvar.
Kostade även 200kr kontra att köpa ny robot för ca 5000kr eller köpa ett helt laserkit för 1000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köpte en Roborock s5 för ca 3000 i januari, ett kap imo.
Nu är det alltid rent när man kommer hem.
Vi är en familj på 4st så skönt att det alltid är fritt från skräp på golven.
Låter den dammsuga varje vardag medans ingen är hemma.
Bästa investeringen på länge.
När gräsklipparen gjort sitt blir det en robot som får sköta det också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Detta med djuren har tagits upp av flera i tråden.
Hur mycket låter en robot? Jag har en hund och en katt som är livsrädda för dammsugaren.
När jag själv håller på så tar det ca 20 min. Och detta är väl ändå humant.
Att ha en pryl som springer runt kaotiskt i minst en timme varje dag kan ju vara lite av tortyr...?
Vad säger ni som har djur?

Gammal kommentar men kan ju säga att min katt försvann illa kvickt när vanliga dammsugaren slogs på men robotdammsugaren brydde hon sig inte om ett dugg, hände till och med ibland att den krockade med henne då hon satt i vägen (den stannar ju direkt när den möter ett hinder så ingen fara med katten).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Gammal kommentar men kan ju säga att min katt försvann illa kvickt när vanliga dammsugaren slogs på men robotdammsugaren brydde hon sig inte om ett dugg, hände till och med ibland att den krockade med henne då hon satt i vägen (den stannar ju direkt när den möter ett hinder så ingen fara med katten).

Så du har inte monterat på motorsågsmodden till din robotdammsugare alltså?

Permalänk
Medlem

Någon som har några bra förslag vad man kan göra om man har höga trösklar och vill köpa en robotdammsugare. Trösklarna är cirka 3 cm höga på sina ställen och kan inte ta bort dem (hyreslägenhet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Någon som har några bra förslag vad man kan göra om man har höga trösklar och vill köpa en robotdammsugare. Trösklarna är cirka 3 cm höga på sina ställen och kan inte ta bort dem (hyreslägenhet).

I förra lägenheten hade jag inte riktigt så hög som 3 cm trösklar, har för mig de låg på ca 2-2,5 cm men jag satte en eklist på ca 1cm hög och 2 cm bred framför och det klarade den av. Eftersom hjulen på Robodock är taggade lite så kugga den i listen och klättrade.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag säger yay till robotdammsugare, visst den är inte perfekt men behovet av att dammsuga själv minskar drastiskt och det blir mindre damm i allmänhet som lägger sig överallt.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Deebot OZMO 930.

Tycker den fungerar bra, har schema varje dag när jag är på jobbet.

Den kör in i saker "ganska" hårt ibland, tillräckligt för att putta upp dörrar.

Den klarar inte min hallmatta av nån anledning, den har åkt upp och fastnat där några gånger. Vilket är synd för stenarna i hallen är ju det man helst vill ta bort ^^

Men man får undvika höga mattor. Överlag är jag väldigt nöjd med den dock, får dammsuga badrummet själv då jag köpte för hög matta där inne samt att dörren blockerar hallen om den står öppen. Men man märker ju att den tar upp mycket iaf när man ska tömma den, så tycker det var ett bra köp.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Fick en enklare modell som åker runt planlöst och inte sällan tar samma område flera gånger. När den väl är på väg i riktning mot ett område den inte tagit tidigare så kan den ibland helt plötsligt vända om!
Denna kör jag så att jag plockar bort saker och hinder den brukar fastna i, ställer den i mitten av rummet och lämnar den igång när jag går, då får den köra tills batteriet är slut.
När jag sen kollar är dammbehållaren full, något tar den då.
Men den får väl knappt ens anses vara ett komplement i dagsläget.

Det jag skulle önska mer är:
-Kraftigare motor.
-Intelligens så att den kör effektivt och strukturerat.
-Längre batteritid
-Att den kunde köra till laddaren själv, istället för att man ska behöva leta efter den (gömmer sig ibland under soffan) och plugga i kabeln för laddning.

Appstyrning el schemaläggning inte alls lika nödvändigt, en knapp på roboten el laddstationen hade räckt för min del.