Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Jaxione: Länk till studie? Är detta före eller efter de skurit ner på vården till äldre och komorbida för att prioritera friska och unga?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-...

Det är också anmärkningsvärt att 73% av dom döda är män

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Mitt problem är när folk säger "Ja men det är ju bara typ som influensean, inget att oroa sig för"

Visst, även om man själv är ung och frisk och har låg risk att bli allvarligt sjuk, så får man ju tänka utanför sin egen sfär. Det handlar ju om att skydda människor i riskzonen, äldre eller människor med sjukdomsbild. Oerhört respektlöst att inte tänka på dessa grupper. Det är ju därför man måste göra allt för att försöka minska spridningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu har de höjt risken till mycket hög att bli smittad. 60 nya fall idag bara i stockholm.

Smittspårarmetoden fungerar ju jättebra. Vem tvivlade? Ja jag är ironisk.

Tippar på runt 100.000 smittade hær i Stockholm om några veckor.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Zyriak: Av vad jag sett här i tråden så är det väldigt mycket "jag" och det speglar nog ganska bra hur det ser ut i samhället. Tyvärr får man väl säga.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Mitt problem är när folk säger "Ja men det är ju bara typ som influensean, inget att oroa sig för"

Visst, även om man själv är ung och frisk och har låg risk att bli allvarligt sjuk, så får man ju tänka utanför sin egen sfär. Det handlar ju om att skydda människor i riskzonen, äldre eller människor med sjukdomsbild. Oerhört respektlöst att inte tänka på dessa grupper. Det är ju därför man måste göra allt för att försöka minska spridningen.

Då ær det væl i de ældres intresse att vara preventiva?

Norskt tangentbord aktiverat. My bad.

"Då är det väl i de äldres intresse att vara preventiva?"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Detta är också anmärkningsvärt från studien:

Enligt nu tillgänglig statistik från det hårt drabbade Lombardiet får över 50 procent av de smittade inga symtom alls, eller mycket lindriga, 40 procent blir lindrigt sjuka och bara 10 procent blir mycket sjuka.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så om risken för spridning är hög så kan risken att bli smittad vara låg?
Låter logiskt.

Risken att bli smittad kan vara lägre än risken för spridning, ja. Det borde väl vara uppenbart.

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Källa? Låter dock sjukt rimligt med tanke på hur snabbt det sprids. Finns antagligen hur många som helst som går runt med lite hosta och knapp någon feber i flera veckor och smittar, utan att ha en aning.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-...

Hur tänker dom här???

Även om det nya coronaviruset (mot förmodan) inte är smittsamt förrän individen får symtom verkar Folkhälsomyndigheten och vården tro att symtom på covid-19 på något mirakulöst sätt alltid debuterar utanför arbetstid och att de smittade därmed har möjlighet att i hemmet bestämma sig för att inte åka till jobbet.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

@Jaxione: Källa? Låter dock sjukt rimligt med tanke på hur snabbt det sprids. Finns antagligen hur många som helst som går runt med lite hosta och knapp någon feber i flera veckor och smittar, utan att ha en aning.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-...

Det kommer ju inte rädda de gamla och svaga men det betyder troligen också att dödligheten är väldigt mycket lägre än vad som sägs nu. Om 50% knappt får symptom. Hur många är det då därute som är smittade utan att veta? Lär vara ett enormt mörkertal

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-...

Det kommer ju inte rädda de gamla och svaga men det betyder troligen också att dödligheten är väldigt mycket lägre än vad som sägs nu. Om 50% knappt får symptom. Hur många är det då därute som är smittade utan att veta? Lär vara ett enormt mörkertal

Ni gör er själva och andra här en enorm björntjänst med att köra med er propaganda om att det här är totalt ofarligt.

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Tack!

Väldigt intressant men också skrämmande med tanke på att om man bara småhostar lite kan vara smittad och i sin tur föra över det till äldre personer i sin omgivning helt ovetandes. Bör dock innebära att CFR kommer ligga på 0,5-1% som många redan spekulerar i.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Detta låter trevligt för en annan som äter immundämpande medicin sedan flera år tillbaka. Får väl sätta mig i ett skjul och hoppas ingen går förbi och hostar eller nyser genom dörrglipan.

Skrivet av Zyriak:

Mitt problem är när folk säger "Ja men det är ju bara typ som influensean, inget att oroa sig för"

Visst, även om man själv är ung och frisk och har låg risk att bli allvarligt sjuk, så får man ju tänka utanför sin egen sfär. Det handlar ju om att skydda människor i riskzonen, äldre eller människor med sjukdomsbild. Oerhört respektlöst att inte tänka på dessa grupper. Det är ju därför man måste göra allt för att försöka minska spridningen.

Kan också tycka att fokus är "om man är yngre och frisk så klarar man detta" utan en tanke de som är "immunsvaga" eller som min far 87 år och multisjuk eller hans 90åriga multisjuka, även han, bror som har hemtjänst. Eller min 84åriga (ingifta) moster som jag fått "ärva".

Jag försöker hjälpa dem att få tag på handsprit/ytdesinfektion/handskar och det är kört vad gäller de första två och att då få se r-vhål som försöker göra sig pengar på detta med att lägga upp det de köpt på Blocket (hurra för Blocket som stoppar dem nu!) och Tradera (BUUUU för Tradera om de inte stoppar detta!) gör mig förbannad och ledsen. Handsprit/ytdesinfektion/handskar har använts av "oss" i åratal och har inget att göra med coronanojan som råder nu.

90åriga farbror min är väl inte speciellt orolig över coronan men lite bekymrad börjar han bli. Jag själv är mest bekymrad över "vanliga" förkylningar osv vad gäller min far men visst är jag bekymrad för gubbens skull med detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-...

Det kommer ju inte rädda de gamla och svaga men det betyder troligen också att dödligheten är väldigt mycket lägre än vad som sägs nu. Om 50% knappt får symptom. Hur många är det då därute som är smittade utan att veta? Lär vara ett enormt mörkertal

Det lär det vara, alla i vi tråden kan vara infekterade redan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Mitt problem är när folk säger "Ja men det är ju bara typ som influensean, inget att oroa sig för"

Visst, även om man själv är ung och frisk och har låg risk att bli allvarligt sjuk, så får man ju tänka utanför sin egen sfär. Det handlar ju om att skydda människor i riskzonen, äldre eller människor med sjukdomsbild. Oerhört respektlöst att inte tänka på dessa grupper. Det är ju därför man måste göra allt för att försöka minska spridningen.

Exakt.

Man behöver ju dessutom inte låsa in sig i en bunker, man kan ju t.ex göra lite för att minska sin tid i folksamlingar, kanske skippa att gnugga sig mot så många människor man kan på krogen varje fredag & lördag eller kanske inte gå och se mello live, så hjälper man till lite genom att minska tillfällena viruset har att spridas.

Även om viruset kanske ändå letar sig runt hela landet förr eller senare så skulle det ju underlätta ganska mycket för de begränsade vårdplatserna vi har om folk vore villiga att göra lite extra för att bromsa hastigheten på spridningen så att inte alla blir sjuka samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Mitt problem är när folk säger "Ja men det är ju bara typ som influensean, inget att oroa sig för"

Visst, även om man själv är ung och frisk och har låg risk att bli allvarligt sjuk, så får man ju tänka utanför sin egen sfär. Det handlar ju om att skydda människor i riskzonen, äldre eller människor med sjukdomsbild. Oerhört respektlöst att inte tänka på dessa grupper. Det är ju därför man måste göra allt för att försöka minska spridningen.

Likt man skall göra vid vanlig säsongsinfluensa också. Inget konstigt alls. Stryket ju med några hundra per år i just samma riskgrupp av vanliga flunsan. Ser ingen större skillnad faktiskt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ni gör er själva och andra här en enorm björntjänst med att köra med er propaganda om att det här är totalt ofarligt.

Från Sydkorea, det enda landet med stor spridning på åldrar av testade och med MASSIVT omfång på sina tester. Med andra ord de enda som faktiskt har koll på sina siffror.

Totalt:
7513st smittade
54st döda
247st friska

Aktiva:
7158st(99%) milda symptom
42st(1%) seriösa eller kritistka symptom

Avslutade:
247st (82%) friska
42st (18%) döda

Jag håller med dig, det är fruktansvärt allvarligt, men man måste se siffrorna och informationen på rätt sätt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Bra av blocket att ta bort allt 2a hand försäljning utan handsprit och munskydd.
Japan införde en lag om upp till 1 års fängelse mot auktioner utav munskydd.

Tradera rullar på dock

Själv är jag inte så hemskt orolig, kan ju inte sluta leva pga detta precis, ska i väg till stort köpcentrum idag då vi hade det planerat ex.

Och alla dessa fjantar som bunkrar upp för någon sorts domedag är ju bara löjligt
Men det är ju samma visa varje gång något händer i från dessa människor.

Och blir man smittad får man välja rätt mask, gasmask borde ju gå att få tag på fortfarande någonstans

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Ni gör er själva och andra här en enorm björntjänst med att köra med er propaganda om att det här är totalt ofarligt.

Det kan väl stämma att en stor andel inte får några symptom eller problem. Att kalla det för propaganda låter mer som att det bara är något du inte vill höra av. Det låter inte som en bra utgångspunkt riktigt.

Det kan i sig vara problematiskt om en relevant del av alla smittade inte ens märker av att de har sjukdomen och ändå går runt och smittar andra. Det här kan vara värdefull information för smittspridningen. Det blir svårare att hindra smittspridning genom att endast sätta de med tydliga symptom i karantän.
Om många går runt och är smittade utan tydliga symptom så borde rimligen än fler provtagningar göras. Och karantän/avgränsningar kan bli relevant att sätta in ännu tidigare.
Så kanske passar den här typen av nyhet dig ändå?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ni gör er själva och andra här en enorm björntjänst med att köra med er propaganda om att det här är totalt ofarligt.

Ingen som skrivit att det är totalt ofarligt, var har du läst det här?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tråkigt för din kompis att bli sjuk. Har hen milda symptom? Hoppas det ger sig så fort det går.

Det gäller en Granne, kontakten jag haft med människan sedan hen kom hem är indirekt, dvs åkt hiss efteråt osv.

Den smittade har bara en "rethosta". Kom hem från Italien i Söndags och blev testad igår.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Från Sydkorea, det enda landet med stor spridning på åldrar av testade och med MASSIVT omfång på sina tester. Med andra ord de enda som faktiskt har koll på sina siffror.

Totalt:
7513st smittade
54st döda
247st friska

Aktiva:
7158st(99%) milda symptom
42st(1%) seriösa eller kritistka symptom

Avslutade:
247st (82%) friska
42st (18%) döda

Jag håller med dig, det är fruktansvärt allvarligt, men man måste se siffrorna och informationen på rätt sätt.

Jag förstår inte riktigt. är det 54 avlidna i sviterna av covid-19 eller är det 42 avlidna?

Om vi tar 54 avlidna av totalt 7513 smittade är det en dödlighet på 0,7%

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nu går Coronatåget, alla ska med. FHM höjer till Hög Risk för allmän smittospridning, Smittspårningen ändras, man kommer inte kunna göra smittspårning som innan pga för många fall tolkar jag det.

Jag tror inte att mängden fall är anledningen till att man ändrar smittspårningen, utan att det inte längre är meningsfullt när det dyker upp personer som man inte vet var de blivit smittade. Spårningen betyder ju att man följer smittkedjan bakåt, när man inte längre kan detta så faller konceptet. Då viruset redan cirkulerar så kommer smittspårning snabbt att förlora sin roll - nu krävs andra typer av åtgärder.

Skrivet av CubaCola:

Smittspårarmetoden fungerar ju jättebra. Vem tvivlade? Ja jag är ironisk.

På vilket sätt har den inte fungerat? Hade man inte gjort smittspårning så hade man istället från dag 1 haft personer som man inte vet hur de blev smittade, inget sätt att veta vem mer man skulle testa för viruset, inget sätt att få de som varit i kontakt med dessa att hålla sig hemma. Vi hade varit i det läge vi är i nu för över en vecka sedan.

Skrivet av Pirum:

De har varit naiva alltså, och helt misstagit sig. Random flane på Flashback har haft mer rätt hittills. Får se om vi går Italiens väg eller inte, det beror väl mycket på hur det går med ålderdomshem etc.

Den här idén att Sverige skulle ha agerat naivt bygger på att det skulle finnas en massa andra åtgärder att sätta in som man hade kunnat göra istället, som både hade varit effektiva för att stoppa nya smittkällor och som inte hade haft andra negativa följdeffekter. Men dessa finns inte, föreställningen att de finns bygger på att man tittat på länder som redan haft allmän smittspridning och felaktigt tänkt att dessa länder skulle vara i samma läge som Sverige har varit fram till nu. Att myndigheterna fokuserat på smittspårning är inte för att de trott att det skulle omöjliggöra allmän spridning, utan för att det varit enda effektiva sättet att fördröja den allmänna spridningen.

Att stänga gränser prövas förvisso i Israel och Mongliet, vad jag förstår, men om det hjälper för dem återstår att se.

Skrivet av Oegat:

De drastiska åtgärderna gäller dock mest länder där spridningen är okontrollerad. Det tror jag vi kommer att ha i Sverige inom kort (baserat på läget i övriga Europa), om vi inte gick över tröskeln ikväll. Då har vi förhoppningsvis en fördel av att ha kunnat fördröja smittspridningen så långt som vi har, så att det finns erfarenheter från andra att utgå från.

Skrivet av Fade:

Visst gör det, tycker själv att man inte har gjort tillräckligt. Att anordna Mello var exempelvis rätt idiotiskt i detta skede när andra länder redan innan förbjöd folksamlingar 1000ppl+ osv, istället så samlar vi ca, 90 000 (inkl. repen på dagen) från hela Sverige på en plats. Tycker att myndigheterna har varit lite fega och vågar inte ta hårda beslut. Men det är ju mina personliga åsikter.

Absolut kan man tycka att det hade gått att vara mer försiktig, eller att man kunnat pröva även åtgärder med oklar payoff i förebyggande syfte. Men du missförstår en av mina poänger när du hänvisar till Tyskland och Frankrikes förbud mot folksamlingar. Dessa begränsningar infördes först efter att allmän smittspridning konstaterats, i Frankrikes fall begränsade man först folksamlingar över 5000 pers 3 dagar efter att man konstaterat att viruset cirkulerar fritt (om man räknar 28/2 som när det startade, se mitt tidigare inlägg), och igår (9 dagar efter) folksamlingar över 1000 pers. Tysklands tidslinje är liknande. Vi är nu där Frankrike var för 10 dagar sedan, i termer av smittspridningens karaktär.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Likt man skall göra vid vanlig säsongsinfluensa också. Inget konstigt alls. Stryket ju med några hundra per år i just samma riskgrupp av vanliga flunsan. Ser ingen större skillnad faktiskt.

Du ser ingen större skillnad?

Kan meddela att Italien med sina 5% dödlighet (i dagsläget) skulle inte gilla den kommentaren. En vanlig influensa stannar inte upp hela länder. Tyckte också att det inte verkade så farligt i början, men när man följer hur det utvecklat sig i Italien är det en stor skillnad

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Från Sydkorea, det enda landet med stor spridning på åldrar av testade och med MASSIVT omfång på sina tester. Med andra ord de enda som faktiskt har koll på sina siffror.

Totalt:
7513st smittade
54st döda
247st friska

Aktiva:
7158st(99%) milda symptom
42st(1%) seriösa eller kritistka symptom

Avslutade:
247st (82%) friska
42st (18%) döda

Jag håller med dig, det är fruktansvärt allvarligt, men man måste se siffrorna och informationen på rätt sätt.

Skulle inte lita för mycket på datan från Sydkorea, den är skev pga Shincheonjisekten (där det först spreds), vilket innebär att 62% av fallen i Sydkorea är kvinnor, och en väldigt stor andel av fallen är i åldersgruppen 20-29, 29,5%.

I Kina så har lunginflammation funnits bland de "milda" symptomen.

Permalänk
Medlem

Lite info om några tidigare vanliga influensor.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-up...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Du ser ingen större skillnad?

Kan meddela att Italien med sina 5% dödlighet (i dagsläget) skulle inte gilla den kommentaren. En vanlig influensa stannar inte upp hela länder. Tyckte också att det inte verkade så farligt i början, men när man följer hur det utvecklat sig i Italien är det en stor skillnad

Då skulle du sett förra säsongens vanliga influensa i Sverige.
13324 verifierat smittade
505 döda

3,8% av de verifierat smittade dog då.

Så ser det ut om man bara tar verifierat smittade och jämför med antal döda.
Över 500 dog - och med en dödlighet på 3,8%.
Men blev det någon fuzz i media över de siffrorna förra året?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

Följdfrågan man bör ställa sig, både för dödssiffran från italien och även för svenska flunsan förra året är:
Ger antal verifierade smittade jämfört med antal döda alltid en bra helhetsbild av hur dödlig sjukdomen är?
Eller kan det kanske vara så att det finns brister i sättet att räkna?
Man få ju inte med de som blivit smittade men inte mår dåligt/får feber/ont i kroppen och liknande. Det mörkertalet kan ställa till det ordentligt i statistiken.

Tänkvärt - ellerhur.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Då skulle du sett förra säsongens vanliga influensa i Sverige.
13324 verifierat smittade
505 döda

3,8% av de verifierat smittade dog då.

Så ser det ut om man bara tar verifierat smittade och jämför med antal döda.
Över 500 dog - och med en dödlighet på 3,8%.
Men blev det någon fuzz i media över de siffrorna förra året?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publi...

Följdfrågan man bör ställa sig, både för dödssiffran från italien och även för svenska flunsan förra året är:
Ger antal verifierade smittade jämfört med antal döda alltid en bra helhetsbild av hur dödlig sjukdomen är?
Eller kan det kanske vara så att det finns brister i sättet att räkna?
Man få ju inte med de som blivit smittade men inte mår dåligt/får feber/ont i kroppen och liknande. Det mörkertalet kan ställa till det ordentligt i statistiken.

Tänkvärt - ellerhur.

Absolut!
Kruxet är att det finns vaccin för att vaccineras sig mot influensan när den kommer. Det rekommenderas att äldre gör det.
Det som är anmärkningsvärt i detta fall är att det inte finns något vaccin ännu för problemgruppen =/
Tänkvärt - eller hur ?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Absolut!
Kruxet är att det finns vaccin för att vaccineras sig mot influensan när den kommer. Det rekommenderas att äldre gör det.
Det som är anmärkningsvärt i detta fall är att det inte finns något vaccin ännu för problemgruppen =/
Tänkvärt - eller hur ?

Ja visst. Jag håller med.
Att det inte finns vaccin är problematiskt. Yes.

Men det var inte det du tog upp förra vändan - och det var inte heller den delen du fick svar på.

Det du tog upp var den väldans höga dödssiffran 5% som belägg för allvaret. Och det är just det argumentet jag bemött med att visa på att den siffran inte behöver vara så tillförlitlig. Det är högst möjligt att dödligheten är långt lägre än så.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

De drastiska åtgärderna gäller dock mest länder där spridningen är okontrollerad. Det tror jag vi kommer att ha i Sverige inom kort (baserat på läget i övriga Europa), om vi inte gick över tröskeln ikväll. Då har vi förhoppningsvis en fördel av att ha kunnat fördröja smittspridningen så långt som vi har, så att det finns erfarenheter från andra att utgå från.

Att invänta är ett reaktivt tillvägagångssätt, tror att ett proaktivt tillvägagångssätt hade i längden fått ett mycket bättre resultat. Dvs inte att invänta det vi till stor del tror kommer att hända (okontrollerad smitta). Inget dock som säger att vi skulle slutat med smittspårningen för att man inför hårdare åtgärder. Men som sagt, min egen åsikt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....