Intel "Comet Lake" med upp till 10 kärnor lanseras andra kvartalet 2020

Permalänk
Melding Plague

Intel "Comet Lake" med upp till 10 kärnor lanseras andra kvartalet 2020

En etablerad internetsanning blir sann när en presentation röjer lanseringsfönstret för Intels kommande "Comet Lake".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att i5orna inte har samma minnesstöd och stannar på 2666? Varför kan man ju undra sig? Stökar ju bara till det, skulle kunna vara för att skapa segmentering genom att få i5 att se långsammare ut i bencharmarks med stockfrekvenser, men samtidigt är dom ju så mycket lägre klockade så borde ju inte behövas.

Permalänk
Medlem

Den sista pusselbiten som saknas är också den som är intressantast tycker jag, och det är priset. 10 kärnor i alla ära, men för oss som enbart spelar så tror jag är att detta är helt onödigt. Däremot kan ju K eller KF i7:an bli två väldigt intressanta processorer ifall de hamnar rätt i pris i förhållande till AMD. Jag tvivlar på att Intel kommer gå ner något märkbart i pris, men skulle de matcha 3700X/3800X så kommer ju dessa mer eller mindre döda av Ryzen 7 för gamers. Personligen så spelar det ingen roll för mig och jag kommer köra AMD i nästa bygga oavsett då Intel är för smutsigt som företag för att jag ska vilja stödja dem i ett till bygge om jag inte behöver.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Stämmer det att i5orna inte har samma minnesstöd och stannar på 2666? Varför kan man ju undra sig? Stökar ju bara till det, skulle kunna vara för att skapa segmentering genom att få i5 att se långsammare ut i bencharmarks med stockfrekvenser, men samtidigt är dom ju så mycket lägre klockade så borde ju inte behövas.

Spekulationerna kring detta är att Comet Lake S kommer bestå av två separata kretsar. En som rent fysiskt har 10 kärnor, den används till i7/i9 och har 2933 MT/s minnesstöd. En som rent fysiskt har 6 kärnor, den används till övriga modeller och är bara validerad för 2666 MT/s.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevligt om dom implementerar wifi 6.
Inte mycket att bli upphetsad om annars.

Permalänk
Avstängd

Försen lansering i år, ryzen 4000 kommer bara några månader efter varför köpa en cpu en generation efter. Med eviga säkerhetshål. Skylake gen 5 ? Eller sandy gen 9?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Så sent alltså, attans. Hade hoppats att de skulle komma snart och att AMD skulle kontra med lite prissänkningar. Man kanske skulle slå till på ett AMD paket redan nu istället.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Försen lansering i år, ryzen 4000 kommer bara några månader efter varför köpa en cpu en generation efter. Med eviga säkerhetshål. Skylake gen 5 ? Eller sandy gen 9?

Tror dom flesta bryr sig mest om prestanda, och prestanda per krona. Då är det rätt ointressant egentligen vilken generation det är eller vad som kom senast. Men ska bli intressant att se Comet Lake mot Zen3.

Sen har vi väl inte riktigt hört så mycket om när zen3 kommer släppas? Eller vart har du fått bekräftat att det kommer Q3? Det är iof också vad jag är inställd på, men nu när jag googlar runt lite så känns det väldigt tyst kring zen3.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur utbredningen av Covid-19 påverkar leveranskedjor framöver. Har Intel otur kan detta bli en ofrivillig papperslansering som blir framskjuten.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vi får väl se hur utbredningen av Covid-19 påverkar leveranskedjor framöver. Har Intel otur kan detta bli en ofrivillig papperslansering som blir framskjuten.

Jag har funderat lite på detta också. Min nuvarande gissning är att alla företag ligger lite i en "vänta och se situation" där de inte vill boka in något förrän de vet mer om hur situationen stabiliserar sig. Jag tror därför att näst intill alla lanseringar som skulle ske innan augusti/september har blivit förskjutna med 2-3 månader minst. Min gissning var att få höra mer om Zen 2 och RTX 3000 i sommar, men det skulle inte förvåna mig ifall de nu blivit framskjutna till sep/okt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Den sista pusselbiten som saknas är också den som är intressantast tycker jag, och det är priset. 10 kärnor i alla ära, men för oss som enbart spelar så tror jag är att detta är helt onödigt. Däremot kan ju K eller KF i7:an bli två väldigt intressanta processorer ifall de hamnar rätt i pris i förhållande till AMD. Jag tvivlar på att Intel kommer gå ner något märkbart i pris, men skulle de matcha 3700X/3800X så kommer ju dessa mer eller mindre döda av Ryzen 7 för gamers. Personligen så spelar det ingen roll för mig och jag kommer köra AMD i nästa bygga oavsett då Intel är för smutsigt som företag för att jag ska vilja stödja dem i ett till bygge om jag inte behöver.

Till skillnad från intel så väljer amd att droppa priset när de har en sämre/ lika bra produkt så att nej. Ryzen 7 kommer inte dödas

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så flyttar detta ännu mer på Tiger Lake?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

"Detta innebär att de har den integrerade grafikdelen inaktiverad, vilket även innebär att de får något lägre priser än de fullfjädrade modellerna."

Är väl inte alls så solklart att priserna blir lägre? Logiskt sett ja, man får en sämre produkt, men i praktiken har ju priserna varit både samma och högre och sällan lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Trevligt om dom implementerar wifi 6.
Inte mycket att bli upphetsad om annars.

Finns väl redan på 300-serien?
Eller handlar det om pcie vs CNVi nu igen?

Är inne på andra x570-kortet med ett Intel AX200 från fabrik nu, har även en AX200 M2 i min laptop då urpsrunglikga Killer NIC var knepigt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Så sent alltså, attans. Hade hoppats att de skulle komma snart och att AMD skulle kontra med lite prissänkningar. Man kanske skulle slå till på ett AMD paket redan nu istället.

Skulle säga att prissäkningarna har redan påbörjats ganska så rejält. Vilket är ett gott tecken att Ryzen 4000 är inte alltför långt bort. (Ryzen 2000 gick till salu ganska så hårt ca 6 månader innan ryzen 3000 lanserades).

Enklaste sättet att veta att det är på G är när t.ex inet har rea på dessa under en lång period då inet brukar oftast ha bland de dyrare priserna eller kortvariga reor på populära produkter.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ryzer:

Trevligt om dom implementerar wifi 6.
Inte mycket att bli upphetsad om annars.

Wifi-6 är väl en av få nyheter i 400-chipset.

Skrivet av Veidit:

Vad jag förstår så flyttar detta ännu mer på Tiger Lake?

Coronaviruset kan mycket väl leda till förseningar av Tiger Lake, men likt Ice Lake är väl det enbart en plattform för mobiler bärbara? Tidigare indikerades det att bärbara baserade på Tiger Lake skulle börja hitta ut vid "back-to-school" perioden, d.v.s. mitten/slutet Q3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Wifi-6 är väl en av få nyheter i 400-chipset.

Coronaviruset kan mycket väl leda till förseningar av Tiger Lake, men likt Ice Lake är väl det enbart en plattform för mobiler? Tidigare indikerades det att bärbara baserade på Tiger Lake skulle börja hitta ut vid "back-to-school" perioden, d.v.s. mitten/slutet Q3.

Tiger Lake

  • Intel Willow Cove CPU cores

  • Intel Xe ("Gen12") GPU with up to 96 execution units[6] with some processors using Intel's discrete GPU, DG1

  • HEVC 12-bit, 4:2:2 & 4:4:4 fixed-function hardware decoding & VP9 12-bit & 4:4:4 fixed-function hardware decoding

  • PCI Express 4.0

  • Thunderbolt 4, USB 4

  • LPDDR5 memory

  • New Deep Learning Boost (DL Boost) extensions for built-in AI training acceleration in Xeon processors

  • A new AVX-512 instruction: Vector Pair Intersection to a Pair of Mask Registers (VP2INTERSECT)

  • Miniaturization of CPU and motherboard into an M.2 SSD-sized small circuit board

Jag antar att jag blandar ihop CPU-revision med chipset?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Ryktas att 10:e generationen kommer med ganska märkbara prishöjningar:

https://www.reddit.com/r/intel/comments/fft7fi/intel_10th_gen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Till skillnad från intel så väljer amd att droppa priset när de har en sämre/ lika bra produkt så att nej. Ryzen 7 kommer inte dödas

Det jag menar är att 9700K/9900K är de enda processorerna där det finns bra argument för att välja Intel över AMD. Motargumentet är ju fortfarande att du betalar 5500kr för 8K/16T hos intel, men bara 4000kr hos AMD. Om nu Intel går ner och erbjuder 8K/16T för 4000kr, och dessa klockar upp till 5 ghz så blir det svårare att motivera en AMD för 4000kr som klockar 4.5 ghz. Om då AMD inte väljer att agera så kommer nog Intel ta 70% + i den prisgruppen. Jag tror däremot att AMD kommer att reagera om så är fallet, 3700X är redan nere i 3500kr och jag tvivlar inte alls på att AMD kan sänka den ytterligare. Sen finns det ju andra argument som att köpa 3700X idag och slänga in en zen 2 vid senare tillfälle.

Jag är AMD all the way baby. Intel är ett så jädrans smutsigt företag. Hade jag haft pengar hade jag bytt ut min 6700K för länge sedan =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Så sent alltså, attans. Hade hoppats att de skulle komma snart och att AMD skulle kontra med lite prissänkningar. Man kanske skulle slå till på ett AMD paket redan nu istället.

Du vet väl att första kvartalet kommer sluta med mars?

Dvs dessa CPUer kommer inom 3 månader som senast om de håller timelinen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tror dom flesta bryr sig mest om prestanda, och prestanda per krona. Då är det rätt ointressant egentligen vilken generation det är eller vad som kom senast. Men ska bli intressant att se Comet Lake mot Zen3.

Sen har vi väl inte riktigt hört så mycket om när zen3 kommer släppas? Eller vart har du fått bekräftat att det kommer Q3? Det är iof också vad jag är inställd på, men nu när jag googlar runt lite så känns det väldigt tyst kring zen3.

Men samtidigt.. utan någon högre IPC ökning så kan Zen 3 börja springa cirklar runt Comet Lake.. ifall ryktena kring Zen 3 stämmer med högre IPC samt högre klockfrekvenser. Så även om du har rätt att det är i slutändan prestandan som bestämmer så känns det ändå som CL släpps ett halvår eller uppemot ett år för sent.

Skrivet av Chrisism8:

Den sista pusselbiten som saknas är också den som är intressantast tycker jag, och det är priset. 10 kärnor i alla ära, men för oss som enbart spelar så tror jag är att detta är helt onödigt. Däremot kan ju K eller KF i7:an bli två väldigt intressanta processorer ifall de hamnar rätt i pris i förhållande till AMD. Jag tvivlar på att Intel kommer gå ner något märkbart i pris, men skulle de matcha 3700X/3800X så kommer ju dessa mer eller mindre döda av Ryzen 7 för gamers. Personligen så spelar det ingen roll för mig och jag kommer köra AMD i nästa bygga oavsett då Intel är för smutsigt som företag för att jag ska vilja stödja dem i ett till bygge om jag inte behöver.

Problemet med det påståendet är att Zen 3 är runt hörnet. Med andra ord.. Det ska till mer än att matcha priset på 3700X/3800X för att R7 ska vara död för gamers.

Skrivet av hg:

Ryktas att 10:e generationen kommer med ganska märkbara prishöjningar:

https://www.reddit.com/r/intel/comments/fft7fi/intel_10th_gen...

Med tanke på Intels "trackrecord" så kan man inte utesluta det även om man ska ta dessa källor med en skopa salt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Tror dom flesta bryr sig mest om prestanda, och prestanda per krona. Då är det rätt ointressant egentligen vilken generation det är eller vad som kom senast. Men ska bli intressant att se Comet Lake mot Zen3.

Sen har vi väl inte riktigt hört så mycket om när zen3 kommer släppas? Eller vart har du fått bekräftat att det kommer Q3? Det är iof också vad jag är inställd på, men nu när jag googlar runt lite så känns det väldigt tyst kring zen3.

Enligt tidigare lanseringar blir det sent Q3 eller tidig Q4. Gått 1 år 2 mån mellan lanseringar i snitt för Ryzen lanseringar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Typiskt intel att köra ny sockel (visste man väl tidigt), men har man fått någon anledning till varför? Har jag missat det? Är det PCI-E 4.0 som gör det?

Stör väl inte direkt mig eftersom jag sitter på 1150, men alla stackare som har nyare moderkort som måste byta igen. Och inte nog med de behövs det ny kylare, alternativt nya fästen till kylare som jag tolkar det.

"Comet Lake LGA will not have backward compatibility with legacy platforms".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Typiskt intel att köra ny sockel (visste man väl tidigt), men har man fått någon anledning till varför? Har jag missat det? Är det PCI-E 4.0 som gör det?

Stör väl inte direkt mig eftersom jag sitter på 1150, men alla stackare som har nyare moderkort som måste byta igen. Och inte nog med de behövs det ny kylare, alternativt nya fästen till kylare som jag tolkar det.

"Comet Lake LGA will not have backward compatibility with legacy platforms".

I detta fallet känns det dock befogat med en ny sockel. Fler kärnor och betydligt högre klockfrekvens etc.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

"Comet Lake LGA will not have backward compatibility with legacy platforms".

Det syftar på att sockeln inte är kompatibel med äldre processorer, vilket ju är ganska självklart eftersom den har fler pinnar än LGA 115X. Den relevanta meningen är istället den som står direkt under: "No changes to ILM dimensions or thermal solution retention". D.v.s. fästanordningen för både processorerna och kylarna kommer vara samma som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet med det påståendet är att Zen 3 är runt hörnet. Med andra ord.. Det ska till mer än att matcha priset på 3700X/3800X för att R7 ska vara död för gamers.

Jag förstår vad du säger, och det beror ju på när respektive processorer kommer ut. Ser vi en Intel lansering nu i April, och en person vill bygga dator i April så spelar det ju ingen roll hur Zen 3 presterar när den väl kommer ut. Det finns alltid något bättre runt hörnet och kör man på den filosofin kommer man aldrig kunna uppgradera. Samtidigt håller jag med dig, för jag har inga planer på att uppgradera innan Zen 3 troligen är släppt. För mig blir det ju Intel 10k serien och Zen 3 som det står emellan. Fast det är nog också väldigt troligt att jag köper en 3700x oavsett. 3440x1440 bryr sig inget vidare om processorn för gaming.

Permalänk

@Xinpei: Jo, jag har ingen åsikt om att den skiljer sig från den jag har, men jag menade på de som sitter med moderkort med stöd för t.ex 9900k osv. är det ganska taskigt emot.

@perost: Det missade jag. Jag antog nästan att det syftade till att måtten för kylarens fästen skiljde sig. Men det var ju i alla fall lite positivt (att kylarna åtminstone passar).