Epic Games stöttar Geforce Now helhjärtat

Permalänk
Melding Plague

Epic Games stöttar Geforce Now helhjärtat

Efter att en rad utvecklare valt att lämna Geforce Now ger Epic Games sitt fulla stöd för Nvidias strömningstjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klart dom inte har något problem med det, deras enda spel är en gratistitel.. Att sedan gå ut med "Alla spel i Epic Store som vill" är precis lika värdefullt som om Steam skulle gå och säga "Alla som vill sälja sina spel hos oss kan också få sälja dom - genom oss - via Geforce Now" Jaha? Och vad har ni egentligen att säga i den frågan?

Permalänk
Hjälpsam

Kan tänka mig att detta ger en del reklam till Epic.
Finns säkert några som verkligen uppskattar GF Now och varit ganska sura över att så många hoppar av.
Men hur många spel utvecklar Epic Games?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte riktigt fattat grejen. Är spelutvecklare emot att deras kunder använder virtuell hårdvara att spela sina spel? Eller är Geforce Now typ som Stadia? Fick för mig att det endast var att man kan körde sina egna spel på en virtuell maskin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon193054:

Jag har inte riktigt fattat grejen. Är spelutvecklare emot att deras kunder använder virtuell hårdvara att spela sina spel? Eller är Geforce Now typ som Stadia? Fick för mig att det endast var att man kan körde sina egna spel på en virtuell maskin.

It's the first one.
Man måste fortfarande ha köpt spelen själv och ha på exempelvis steam eller liknande för geforce now.
Och ja, det är lite svårt att fatta grejen.
Jag upplever det också förbenat dumt att man själv inte ska få välja dator för rednderingen. Skit samma om den står på annat ställe liksom. Men det tar väl bort intresset för andra liknande framtida satsningar som respektive speldistributör hade tänkt ingå i kanske.
Kan tänka mig att upphovsrättsinnehavarns är intresserade av att själva ha plattformar för strömmade spel eftersom att det möjliggör ett definitivt slut för piratkopiering av de titlar som bara strömmas.

En intressant följdfråga blir ju då om steams in home streaming då blir också bryter mot exempelvis blizzards regler. Man kan visserligen hävda att msn ju äger datorn då. Men om man leasar eller betala av på datorn så borde det bli samma grej. Egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Är det ingen som rett ut detta? Jag hittar inga officiella uttalanden från 2K/Blizzard osv där de faktiskt säger VARFÖR de inte vill att folk spelar deras spel via GFN.

Alla dessa sitter ju inte och utvecklar konkurrerande strömningstjänster. Jag menar, 2K Games ...

Så vad är problemet?

Det är ju inte heller som att Nvidia "tjänar pengar på deras spel". Ska inte Nvidia få sälja grafikkort heller då eftersom de då tjänar pengar på att folk spelar spel?

Jag förstår inte.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem

@Hulle:
Tror inte det finns så mycket klarhet i varför flera distributörer/förläggare backar. Det här handlar väl om framtida strategisk positionering. Underlaget för den typen av beslut, elller vad man önskar åstadkomma är väl antagligen känsligt och inget de önskar diskutera riktigt.

Jag vet ju inte heller utan det här är bara spekulationer.

Säkert är det inte så att alla utvecklar egna plattformar för strömmade spel i skrivande stund som du säger.
Men det kanske de inte behöver heller. Det räcker med att man säljer sina spel via någon annans sådan plattform. Exempelvis 2K games kan ju välja exempelvis Stadia som distributionsplattform (eller ja, någon annan givetvis).
Jag gissar på att tanken är att utgivarna motar olle i grind här. Tackar man nej tidigt så blir folk kanske förvånade och undrar vad tusan som händer, men det är inte någon större reell förlust för kunderna eftersom plattformen ändå inte fått fart.
Blir geforce now däremot en plattform som får luft under vingarna så kommer kundskaran som blir ordentligt missnöjda öka om man vid senare tillfälle väljer att hoppa av.
Så ett tidigt avhopp öppnar för möjligheten att själv kunna styra över samarbetet för vem som ska strömma ens spel samtidigt som man inte drar på sig för mycket badwill.
Kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tror det handlar om att kunna dra in pengar i extra led, sälj spelet och sälj rättigheten för annan aktör att streama spelet. Visserligen måste personer som vill spela spelet äga hårdvaran i en traditionell speldator, skillnaden med streaming är att du möjliggör att en grupp spelare snarare än en får tillgång till spelet. Även den att Nvidia tjänar pengar på det löpande, på en produkt som de inte utvecklat själv. Logiken är lite konstig då personen i fråga måste köpa spelet för att ens kunna nyttja GFnow. Men som jag skrev först, tror det handlar om att företagen gör vad företag gör, försöker tjäna mer pengar. Sen är väl industrin osäker på hur de vill hantera strömmade spel, det reder sig nog med tiden skulle jag tro. Har svårt att se hur företagen på lång sikt tror sig vinna på att inte vara med på tjänster som GFnow.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

It's the first one.
Man måste fortfarande ha köpt spelen själv och ha på exempelvis steam eller liknande för geforce now.
Och ja, det är lite svårt att fatta grejen.
Jag upplever det också förbenat dumt att man själv inte ska få välja dator för rednderingen. Skit samma om den står på annat ställe liksom. Men det tar väl bort intresset för andra liknande framtida satsningar som respektive speldistributör hade tänkt ingå i kanske.
Kan tänka mig att upphovsrättsinnehavarns är intresserade av att själva ha plattformar för strömmade spel eftersom att det möjliggör ett definitivt slut för piratkopiering av de titlar som bara strömmas.

En intressant följdfråga blir ju då om steams in home streaming då blir också bryter mot exempelvis blizzards regler. Man kan visserligen hävda att msn ju äger datorn då. Men om man leasar eller betala av på datorn så borde det bli samma grej. Egentligen.

Förmodligen handlar det om att utgivare inte vill att en köpt licens för att spel automatiskt innebär en licens för att streama det. Dels handlar det om att man inte vill konkurrera med egna eller andra streamingtjänster som faktiskt betalar för rätten att streama. Säkert har man licenskaoset som uppstod när Spotify lanserades i minnet. Då var streaming en liten nisch men nu är det främsta sättet att konsumera musik. Samma sak kan hända spelbranschen och då vill man säkerligen att en butik förhandlar separat för försäljning och streaming. En del säger nej till Nvidia redan nu medans andra låter dem hållas tills dess att de lanserar en egen streamingtjänst. Den dag Steam, Epic, Battlenet, Origin m.fl. lanserar egna streamingtjänster är det säkerligen godnatt för Nvidias alternativ.

Att Steam skulle bryta mot Blizzards regler med home streaming ser jag inte riktigt eftersom Blizzards spel inte säljs på Steam. Om du däremot betalade pengar till Steam för att streama, kallade det Steam+, så hade Blizzard säkert reagerat med en lång och komplicerad tur till domstol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

@Söderbäck:

Är det ingen som rett ut detta? Jag hittar inga officiella uttalanden från 2K/Blizzard osv där de faktiskt säger VARFÖR de inte vill att folk spelar deras spel via GFN.

Alla dessa sitter ju inte och utvecklar konkurrerande strömningstjänster. Jag menar, 2K Games ...

Så vad är problemet?

Det är ju inte heller som att Nvidia "tjänar pengar på deras spel". Ska inte Nvidia få sälja grafikkort heller då eftersom de då tjänar pengar på att folk spelar spel?

Jag förstår inte.

/hulle.

Låt oss säga dom har 1 miljon användare på GF now. Hälften av dom väljer betaltjänsten ala 59:-/månaden. Då tjänar Nvidia 354.000.000 per år på andra utgivarens spel. Dom vill definitivt ha en del av kakan skulle jag tro

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Klart dom inte har något problem med det, deras enda spel är en gratistitel.. Att sedan gå ut med "Alla spel i Epic Store som vill" är precis lika värdefullt som om Steam skulle gå och säga "Alla som vill sälja sina spel hos oss kan också få sälja dom - genom oss - via Geforce Now" Jaha? Och vad har ni egentligen att säga i den frågan?

Det ser ju sjukt bra om man pratar PR men jag hoppas att de flesta förstår att det är egentligen inte värt något att dom tillåter användare använda GFnow, precis som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Låt oss säga dom har 1 miljon användare på GF now. Hälften av dom väljer betaltjänsten ala 59:-/månaden. Då tjänar Nvidia 354.000.000 per år på andra utgivarens spel. Dom vill definitivt ha en del av kakan skulle jag tro

Hur många av dessa skulle aldrig ha köpt spelet utan Nvidias tjänst då? De som saknar dator eller som inte har en dator kraftfull nog.
Att sedan ha 1 miljon användare som alla ska utnyttja Nvidias hårdvara (material, elkostnader, lokaler, kylning och allt som det innebär) är ju inte direkt en 'gratis' inkomst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Durkadur:

Att Steam skulle bryta mot Blizzards regler med home streaming ser jag inte riktigt eftersom Blizzards spel inte säljs på Steam. Om du däremot betalade pengar till Steam för att streama, kallade det Steam+, så hade Blizzard säkert reagerat med en lång och komplicerad tur till domstol.

Steams in home streaming kan förvisso strömma allt på datorn. Jag använder det för att strömma epic-games spel också ;).
Men även nvidia har ju en lösning för att strömma spel i hemmet till sin shield (och även shield pad) om man har nvidiagrafikkort - och den är helt frikopplad från en säljplattform så som steam.

Det geforce now erbjuder är väl i grund och botten samma sak egentligen. Man strömmar de spel man köpt. I ena fallet från en dator utanför boendet, i det andra fallet i samma boende. Det man betalar för när det kommer till geforce now är ju att man hyr hårdvaran som renderar spelet. Spelen är ju redan köpta precis som för streamingen man gör hemma.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Durkadur:

Förmodligen handlar det om att utgivare inte vill att en köpt licens för att spel automatiskt innebär en licens för att streama det. Dels handlar det om att man inte vill konkurrera med egna eller andra streamingtjänster som faktiskt betalar för rätten att streama. Säkert har man licenskaoset som uppstod när Spotify lanserades i minnet. Då var streaming en liten nisch men nu är det främsta sättet att konsumera musik. Samma sak kan hända spelbranschen och då vill man säkerligen att en butik förhandlar separat för försäljning och streaming. En del säger nej till Nvidia redan nu medans andra låter dem hållas tills dess att de lanserar en egen streamingtjänst. Den dag Steam, Epic, Battlenet, Origin m.fl. lanserar egna streamingtjänster är det säkerligen godnatt för Nvidias alternativ.

Att Steam skulle bryta mot Blizzards regler med home streaming ser jag inte riktigt eftersom Blizzards spel inte säljs på Steam. Om du däremot betalade pengar till Steam för att streama, kallade det Steam+, så hade Blizzard säkert reagerat med en lång och komplicerad tur till domstol.

Det är ju inte riktigt samma sak. Om du jämför med Spotify så är det inte så att du betalar till Spotify för att du ska få strömma musik du redan äger, utan det handlar om åtkomst till hela deras katalog med musik.

Det här är inget annat än giriga spelpubliceringshus som vill äta kakan två gånger. Dessutom otroligt kortsiktigt, eftersom Geforce Now öppnar upp nya marknader för PC-spel som annars inte hade kunnat köpa spel.

Jag tror att det handlar väldigt mycket om rädsla. Legala avdelningar på bolag ser att det här finns en rättighet de känner att de har, som de inte vill ge bort gratis och okontrollerat, oavsett om det gagnar dem eller ej.

Om något så borde speltillverkarna betala till Geforce Now för att de ska kunna få finnas på deras tjänst. I alla fall om de dragit tillbaka rättigheterna till att börja med. De som inte dragit tillbaka något får vara kvar gratis.

Permalänk
Medlem

Epic ❤️ Nvidia

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Skrivet av lnd1437:

Låt oss säga dom har 1 miljon användare på GF now. Hälften av dom väljer betaltjänsten ala 59:-/månaden. Då tjänar Nvidia 354.000.000 per år på andra utgivarens spel. Dom vill definitivt ha en del av kakan skulle jag tro

Nej, dom får in 354.000.000 per år på att hyra ut hårdvara.. Spelen köper folk från utgivarna och de får då betalt för dem.. Exakt samma sak som att nvidia säljer dig ett grafikkort eller om du skulle hyra ett grafikkort som dom skickade hem till dig..

Permalänk
Medlem

Borderlands 3 är sponsrat av AMD, kan det vara en faktor i att 2K backar? Samtidigt är väl Ubisoft kvar och flera av deras spel är också sponsrade av AMD.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thor:

Tror det handlar om att kunna dra in pengar i extra led, sälj spelet och sälj rättigheten för annan aktör att streama spelet. Visserligen måste personer som vill spela spelet äga hårdvaran i en traditionell speldator, skillnaden med streaming är att du möjliggör att en grupp spelare snarare än en får tillgång till spelet. Även den att Nvidia tjänar pengar på det löpande, på en produkt som de inte utvecklat själv. Logiken är lite konstig då personen i fråga måste köpa spelet för att ens kunna nyttja GFnow. Men som jag skrev först, tror det handlar om att företagen gör vad företag gör, försöker tjäna mer pengar. Sen är väl industrin osäker på hur de vill hantera strömmade spel, det reder sig nog med tiden skulle jag tro. Har svårt att se hur företagen på lång sikt tror sig vinna på att inte vara med på tjänster som GFnow.

Vanlig enkel girighet?
Är också vad jag tror, de hoppas kunna pungslå Nvidia på lite pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lego Master

Satt och tänkte på detta igår, när kommer första som tar ett stand FÖR Geforce NOW? Och här kom det. Har ingen direkt åsikt om Epic, men jag är glad att nån håller GFN om ryggen, för det är en rätt bra tjänst för oss kunder. Spelat mer än bara ett par timmar Subnautica på TVn hemma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det här är inget annat än giriga spelpubliceringshus som vill äta kakan två gånger. Dessutom otroligt kortsiktigt, eftersom Geforce Now öppnar upp nya marknader för PC-spel som annars inte hade kunnat köpa spel.

Jag tror att det handlar väldigt mycket om rädsla. Legala avdelningar på bolag ser att det här finns en rättighet de känner att de har, som de inte vill ge bort gratis och okontrollerat, oavsett om det gagnar dem eller ej.

Uhhh... ja du har nog rätt där. Detta känns som filmbranschen om igen och deras vidriga licenspraxis där rättigheter till att strömma/sälja på skiva/visa på bio/visa på TV är helt separata och dessutom beräknas från land till land. Blir helt absurt, bara för att kunna sälja samma skit om och om igen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Låt oss säga dom har 1 miljon användare på GF now. Hälften av dom väljer betaltjänsten ala 59:-/månaden. Då tjänar Nvidia 354.000.000 per år på andra utgivarens spel. Dom vill definitivt ha en del av kakan skulle jag tro

Ja för det är ju helt gratis att stå för serverkapacitet.
Sen förlorar inte utgivarna ett skit, dom tjänar pengar på GFN.
Det där spelet som man inte riktigt kunde spela innan för ens dator var för klen kan man helt plötsligt köpa och spela via GFN.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lnd1437:

Låt oss säga dom har 1 miljon användare på GF now. Hälften av dom väljer betaltjänsten ala 59:-/månaden. Då tjänar Nvidia 354.000.000 per år på andra utgivarens spel. Dom vill definitivt ha en del av kakan skulle jag tro

Nää. Det där tyckte jag var en dålig beskrivning.
Spelen behöver fortfarande vara inköpta av kunden.

Det nvidia tar betalt för är hårdvaran. Servrarna som ska rendera spelsessionen. Precis som när man hyr in beräkningskraft för annat så som exempelvis azure.

Så spelet har sålts exempelvis då av blizzard via deras vanliga säljplattform. Blizzard har fått betalt för spelet.
Sedan behöver kunden fixa fram hårdvara att spela spelet på också.
Det kan göras genom att köpa en dator, eller hyra/leasa/betala av på en dator.
Eller hyra en server som ritar upp spelet och strömmar det till en. Det är detta geforce now erbjuder.

Att spelutvecklarna också vill ha betalt för inköpet/hyrandet av hårdvaran som renderar spelet - det låter sniket och så brukar det ju inte fungera. Blizzard får väl vanligen inte pengar av att jag köper grafikkort eller konsoler?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Geforce now har dåligt interface vilket ger dålig reklam för spel, man måste söka manuellt om man vill hitta ett spel, många triple AAA spel är ej synliga på första sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Låt oss säga dom har 1 miljon användare på GF now. Hälften av dom väljer betaltjänsten ala 59:-/månaden. Då tjänar Nvidia 354.000.000 per år på andra utgivarens spel. Dom vill definitivt ha en del av kakan skulle jag tro

Fast så gör jag på jobbet hela tiden. Jag betalar AWS för virtuella maskiner att köra mjukvara jag köpt på annat håll. Inga mjukvarubolag jag känner till har satt sig på tvären mot AWS eller andra molntjänster. Så varför är Nvidias tjänst annorlunda?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan tänka mig att detta ger en del reklam till Epic.
Finns säkert några som verkligen uppskattar GF Now och varit ganska sura över att så många hoppar av.
Men hur många spel utvecklar Epic Games?

De utvecklar en motor som kallas Unreal Engine. Spelmakare använder motorn för att driva spel effektivt.

Permalänk
Medlem

Trodde spelutgivare var lite bättre än film och musik utgivarna. Men nej dom verkar också väldigt måna om att inte erbjuda kunder bättre tjänster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju inte riktigt samma sak. Om du jämför med Spotify så är det inte så att du betalar till Spotify för att du ska få strömma musik du redan äger, utan det handlar om åtkomst till hela deras katalog med musik.

Det här är inget annat än giriga spelpubliceringshus som vill äta kakan två gånger. Dessutom otroligt kortsiktigt, eftersom Geforce Now öppnar upp nya marknader för PC-spel som annars inte hade kunnat köpa spel.

Jag tror att det handlar väldigt mycket om rädsla. Legala avdelningar på bolag ser att det här finns en rättighet de känner att de har, som de inte vill ge bort gratis och okontrollerat, oavsett om det gagnar dem eller ej.

Om något så borde speltillverkarna betala till Geforce Now för att de ska kunna få finnas på deras tjänst. I alla fall om de dragit tillbaka rättigheterna till att börja med. De som inte dragit tillbaka något får vara kvar gratis.

Det handlar definitivt om girighet men du har helt fel att det skulle gagna utgivare att låta Nvidia streama. Epic kan låtsas att allt är bra för jag tror väldigt få skulle vilja streama Fortnite. Dessutom kan de ändra sig utifall Geforce Now skulle bli för populärt. Om utgivare ger Nvidia rätt att streama spel utifrån de licenser som säljs idag så betyder det att om Steam eller GOG lanserar streamingtjänster i framtiden så kan de göra det samma. Och om Steam lanserar en streamingtjänst, med de bibliotek som många användare har, så blir den extremt konkurrenskraftig. Varför skulle någon exempelvis vilja streama GTA V från Take Two om man redan äger det på Steam och kan streama där? Antingen ger utgivarna upp intäkter från streaming eller så får de lämna Steam. Helst vill utgivare ha en mer splittrad marknad precis som videostreaming med Netflix, HBO, Prime, Hulu, Disney+ m.fl. Vill du streama GTA V? Då måste du använda en Take Two-tjänst. De vill inte ha en situation som musikmarknaden där Spotify är dominerande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Durkadur:

Det handlar definitivt om girighet men du har helt fel att det skulle gagna utgivare att låta Nvidia streama. Epic kan låtsas att allt är bra för jag tror väldigt få skulle vilja streama Fortnite. Dessutom kan de ändra sig utifall Geforce Now skulle bli för populärt. Om utgivare ger Nvidia rätt att streama spel utifrån de licenser som säljs idag så betyder det att om Steam eller GOG lanserar streamingtjänster i framtiden så kan de göra det samma. Och om Steam lanserar en streamingtjänst, med de bibliotek som många användare har, så blir den extremt konkurrenskraftig. Varför skulle någon exempelvis vilja streama GTA V från Take Two om man redan äger det på Steam och kan streama där? Antingen ger utgivarna upp intäkter från streaming eller så får de lämna Steam. Helst vill utgivare ha en mer splittrad marknad precis som videostreaming med Netflix, HBO, Prime, Hulu, Disney+ m.fl. Vill du streama GTA V? Då måste du använda en Take Two-tjänst. De vill inte ha en situation som musikmarknaden där Spotify är dominerande.

Jag tror att väldigt många skulle vilja streama Fortnite. Det är ändå ett av världens mest populära spel.

Nvidia har inte rätt att streama några spel som spelaren inte redan äger. Om spelaren redan betalat för spelet, var är egentligen problemet? Varför ska de få pengar igen för samma spel bara för att han väljer att spela det i molnet istället för på sin PC?

Om spelutvecklare vill "hyra" ut spel istället för att sälja dem så är det redan möjligt. Det finns gott om prenumerationsmodeller inom spel. Det har inget att göra med om spelet streamas eller spelas lokalt, det är en rent teknisk distinktion.

Till slut finns det inget som hindrar spelutvecklare att använda andra betalningsmodeller för nya spel de säljer. Att knyta betalningsmodellen till huruvida spelet streamas eller om det spelas lokalt på datorn är bara trasigt. Det ena har inget med det andra att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Geforce now har dåligt interface vilket ger dålig reklam för spel, man måste söka manuellt om man vill hitta ett spel, många triple AAA spel är ej synliga på första sidan.

I brist på detta hittade en bra sida som listar alla spel, finns även en changelog.

www.gfnlist.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Låt oss säga dom har 1 miljon användare på GF now. Hälften av dom väljer betaltjänsten ala 59:-/månaden. Då tjänar Nvidia 354.000.000 per år på andra utgivarens spel. Dom vill definitivt ha en del av kakan skulle jag tro

Att dom vill är irrelevant, klart dom vill. Frågan är varför dom skulle ha rätt till dom pengarna?

Nvidia säljer GPUer för över 100 miljarder per år som bland annat används för att spela utgivarnas spel på. Dom tjänar alltså tiotals miljarder på utgivarens spel, för att använda dina ord. Varför skulle utgivarna få pengar för den GPU-försäljningen?