Tips på UV rengörare till mobilen?

Permalänk
Hedersmedlem

Tips på UV rengörare till mobilen?

Är det någon som har tips på nån UV rengörare till mobilen som även passar till de större telefonerna som S20 Ultra och iphone 11 Pro Max?
Har kollat in Phonesoap men de har en lång väntetid just nu på +2 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Är det någon som har tips på nån UV rengörare till mobilen som även passar till de större telefonerna som S20 Ultra och iphone 11 Pro Max?
Har kollat in Phonesoap men de har en lång väntetid just nu på +2 månader.

Nu har jag inte något tips till dig per say..
Men jag råkar ha en UV-C belysare på jobbet modell större till annat..
Hjälper ju inte dig men jag tänker att jag kanske ska passa på att köra min mobil där i.
Hur länge ska man köra dock?
Vet inte hur kraftfull PhoneSoap är men kan tänka mig att min låda är ett antal gånger kraftfullare. Kan det skada skärmen? Vad finns det för risker?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sweex:

Nu har jag inte något tips till dig per say..
Men jag råkar ha en UV-C belysare på jobbet modell större till annat..
Hjälper ju inte dig men jag tänker att jag kanske ska passa på att köra min mobil där i.
Hur länge ska man köra dock?
Vet inte hur kraftfull PhoneSoap är men kan tänka mig att min låda är ett antal gånger kraftfullare. Kan det skada skärmen? Vad finns det för risker?

Kan inte svara på alla dina frågor, men oftast räcker det med att köra mobilen i ca 5 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Kan inte svara på alla dina frågor, men oftast räcker det med att köra mobilen i ca 5 min.

Jag testade och telefonen samt nycklar lever ännu Körde i 3 min men ja, jag har 36 lysrör modell större i den så jag tror det ska räcka..De blev lite smått ljumna men inget att oroa sig för tror jag. Tack för tipset såhär i influensa-tider.

Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

hoppas ni tvättar händerna före och efter ni startar maskinen, skulle ju vara onödigt om man tar i mobilen, rengör mobilen och sedan tar i mobilen med smutsiga händer igen
Och on-off knappen, där lär alla bakterier hamna.

Tänker så ni inte bara lägger in mobilen och sedan inte gör all annan nödvändig rengöring

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Är det någon som har tips på nån UV rengörare till mobilen som även passar till de större telefonerna som S20 Ultra och iphone 11 Pro Max?
Har kollat in Phonesoap men de har en lång väntetid just nu på +2 månader.

Borde de inte funka att bara sprita telefonen precis som du gör med händerna?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ItsLea:

Borde de inte funka att bara sprita telefonen precis som du gör med händerna?

Kan hälsa att det inte funkar jättebra med alla skärmskydd.
Även vatten är en dålig idé. Jag har lyckats korrodera sönder laddporten i min LG G6.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ItsLea:

Borde de inte funka att bara sprita telefonen precis som du gör med händerna?

Funkar ej med apples läderskal som jag har. Använde detta tidigare och det förstör lädret på skalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Kan hälsa att det inte funkar jättebra med alla skärmskydd.
Även vatten är en dålig idé. Jag har lyckats korrodera sönder laddporten i min LG G6.

Ouch
Frågade för att jag spritar min s10+, den klagar inte. Men är väldigt försiktigt så att det inte kommer in något i telefonen

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk

Sprita skärmen är ingen bra idé, då du tar bort ytbeläggningen på glaset.
Ligger nån typ av ytskikt på glaset som ska göra så att det blir "glattare". Mvh Pierre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Sprita skärmen är ingen bra idé, då du tar bort ytbeläggningen på glaset.
Ligger nån typ av ytskikt på glaset som ska göra så att det blir "glattare". Mvh Pierre

Ah, jag har skärmskydd på, men tack för varningen!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Hedersmedlem

Tillbaka till frågan nu

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Phat^Trance: Borde inte vara svårare än att köpa en UVC-lampa och köra på?
Tänk på att det är kasst både för hud och ögon när denna är igång.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Phat^Trance: Borde inte vara svårare än att köpa en UVC-lampa och köra på?
Tänk på att det är kasst både för hud och ögon när denna är igång.

japp, det är därför jag bara vill ha en låda där man stoppar mobilen i och sedan stänger luckan

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Phat^Trance:

japp, det är därför jag bara vill ha en låda där man stoppar mobilen i och sedan stänger luckan

Det finns ju ett gäng modeller på Amazon, säkerligen även svenskhandel. Det är ingen raketforskning så jag misstänker att samtliga fungerar typ lika bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns ju ett gäng modeller på Amazon, säkerligen även svenskhandel. Det är ingen raketforskning så jag misstänker att samtliga fungerar typ lika bra.

Har inte lyckats hitta någon från en Svenska sida att beställa. Köper man från Amazon får man väl betala tull etc?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Phat^Trance:

Har inte lyckats hitta någon från en Svenska sida att beställa. Köper man från Amazon får man väl betala tull etc?

Inte om du köper från europeisk site.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Sprita skärmen är ingen bra idé, då du tar bort ytbeläggningen på glaset.
Ligger nån typ av ytskikt på glaset som ska göra så att det blir "glattare". Mvh Pierre

Jepp, brukar vara en lipofobisk/oliofobisk beläggning som exempelvis isopropanol är en hejare på att ta bort, så det bör undvikas.

Tillägg: verkar finnas en behandling för att återställa beläggningen dock: https://island-trade.com/iglaco_oleophobic_coating_kit/

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag använder Phonesoap shine: https://www.phonesoap.com/products/phonesoap-shine-screen-cle... Passar jättebra i fickan och funkar jättebra för att göra rent. Finns även i 5 pack: https://www.phonesoap.com/products/phonesoap-shine-5-pack

UV ljuset i form av Phonesoap 3 har man ju inte med sig ute så inte lika praktisk men visst en sån kan vara bra att ha hemma (undrar dock om den fungerar här i Sverige med tanke på att power adaptern bara verkar vara för USA?). Kanske är On the Go modellen bättre då som bara använder den plugg som kommer med mobilen eller där man också kan gå på det inbyggda batteriet.

Tänk på att fingeravtryck som innehåller hudfett kan skydda bakerier från UV strålning så innan man använder UV strålning är det bra om man använder exempelvis Phonesoap shine för att mekaniskt torka av fingeravtrycken.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Sköljer bara av min telefon under kranen när jag kommer hem, spritar den då och då på jobbet, funkar fint.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag använder Phonesoap shine: https://www.phonesoap.com/products/phonesoap-shine-screen-cle... Passar jättebra i fickan och funkar jättebra för att göra rent. Finns även i 5 pack: https://www.phonesoap.com/products/phonesoap-shine-5-pack

UV ljuset i form av Phonesoap 3 har man ju inte med sig ute så inte lika praktisk men visst en sån kan vara bra att ha hemma (undrar dock om den fungerar här i Sverige med tanke på att power adaptern bara verkar vara för USA?). Kanske är On the Go modellen bättre då som bara använder den plugg som kommer med mobilen eller där man också kan gå på det inbyggda batteriet.

Tänk på att fingeravtryck som innehåller hudfett kan skydda bakerier från UV strålning så innan man använder UV strålning är det bra om man använder exempelvis Phonesoap shine för att mekaniskt torka av fingeravtrycken.

Kan informera om att de verkar komma med adapter för EU. (Fick nyss in en till jobbet)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2