Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Medlem

Betalade av mitt billån på 5 år. Kommer aldrig ta ett lån till bil igen dock, och jag råder ingen att göra det heller. Fick betala ca 6000 kr varje månad för ränta och amortering. Nu sätter jag in samma summa på fondkonton istället varje månad och får pengarna att växa istället.

Fördel att låna till bil? Nej, skulle inte tro det. Det kostar mer.

Permalänk
Medlem

Köpte en bil för strax över 300. Betalade 100 kontant och betalade 2900 i månaden ca på 6 eller 7 år (kommer inte ihåg vilket). Sålde den till slut. Föredrar att köpa en gammal bil, kontant. Som jag har råd med. Istället för lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Visst är det så men ränteförändringen som realistiskt kan bli på ett billån under 3 år är ju marginell och inget som kommer påverka direkt. Sen vet du ju faktiskt inte vad det kostar om du betalar bilen kontant, för kostnaden vet du först när du sålt bilen. Den största kostnaden är ju värdeminskningen...

Ja alla är vi olika i vilka risker vi tar osv, jag själv är inte så riskbenägen så jag har legat oinvesterad för länge nu, skall ändra på det.

Nä men säg att man köper en bil för 500k, då lånar jag hellre 400k av dem och har 400k mer någon annanstans.

Kostnaden för bilen är ju nämligen inte priset och inte heller något som sker direkt du köper den utan den är ungefär halva bilens pris och utspridd över hela tiden du äger den. Jag betalar helt enkelt kostnaden när den uppstår inte up front. Det är ju precis samma koncept som för företag vilket är grunden för hur deras tillväxt går till.

Om man skall tvingas ligga ute med pengar för alla framtida kostnader som följer med inköp så kommer man antingen inte kunna köpa något eller ha väldigt dålig ekonomisk utveckling.

Är det bara jag som räknar bilarna som konsumtionsvaror? Att man kan sälja dem och få tillbaka en hyffsat stor summa ser jag bara som en bonus. Absolut inget jag räknar med vid inköp av ny bil.

Permalänk
Medlem

Finns väl en del som fnyser åt min 33 år gamla volvo 240, men den är betald sedan länge. Jag kör såpass lite privat så den står mest i garaget.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Finns väl en del som fnyser åt min 33 år gamla volvo 240, men den är betald sedan länge. Jag kör såpass lite privat så den står mest i garaget.

Skratta bäst som skrattar sist! 240 har lägre ljudnivå och troligen bättre pålitlighet än en ny xc90 för över 500k! https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2016...

Bäst för plånkan, miljön och tydligen öronen är ju att köra en gammal 2färs till dess att den rasar helt, hellre än en ny bil.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Är det bara jag som räknar bilarna som konsumtionsvaror? Att man kan sälja dem och få tillbaka en hyffsat stor summa ser jag bara som en bonus. Absolut inget jag räknar med vid inköp av ny bil.

Jag ser allt som konsumtionsvaror även de bostäder jag köper, men det hindrar mig inte från att göra mer korrekta uppskattningar av faktisk kostnad än att allt försvinner. Hade jag bedömt andrahandsvärdet på bilen till noll eller marginellt högre hade det varit extremt ologiskt att ha mer än trafikförsäkring, varför betala massvis för att försäkra något utan värde?

Jag bedömer oftast bilens värde till 50% efter 3 år, då brukar det finnas lite marginal i det. Och vill jag sälja sen tidigare så ligger lånet oftast i fas med värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Betalade av mitt billån på 5 år. Kommer aldrig ta ett lån till bil igen dock, och jag råder ingen att göra det heller. Fick betala ca 6000 kr varje månad för ränta och amortering. Nu sätter jag in samma summa på fondkonton istället varje månad och får pengarna att växa istället.

Fördel att låna till bil? Nej, skulle inte tro det. Det kostar mer.

Under en nioårsperiod hade jag tre bilar, finansierade med hjälp av lån. De senaste tre bilarna jag ägt därefter nu har jag betalat direkt vid köpet.

Har avsevärt mycket mer pengar över nu, trots att inkomsterna inte ökat speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Är det bara jag som räknar bilarna som konsumtionsvaror? Att man kan sälja dem och få tillbaka en hyffsat stor summa ser jag bara som en bonus. Absolut inget jag räknar med vid inköp av ny bil.

Så tänker jag om allt. Köper jag något, är pengarna borta. Sätter jag in pengar på spelkonto, är pengarna borta. Sätter jag in pengarna på aktiekonto, är pengarna borta. Räknar aldrig med att få tillbaka pengarna.
Därför tycker jag det är så vrickat att räkna värdeminskning på en bil som en kostnad.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Så tänker jag om allt. Köper jag något, är pengarna borta. Sätter jag in pengar på spelkonto, är pengarna borta. Sätter jag in pengarna på aktiekonto, är pengarna borta. Räknar aldrig med att få tillbaka pengarna.
Därför tycker jag det är så vrickat att räkna värdeminskning på en bil som en kostnad.

Kostnad är ju dock inte samma sak som utbetalning.
Så kostnad likt värdeminskning tas ju upp i en tex resultatsbudget medan värdeminskning ej tas med i en likviditetsbudget. I en likviditetsbudget tar man istället upp utbetalningen vid bilens köp om man köper den kontant då.

Det är inte lätt att hålla ordning på kostnad, utgift och utbetalning. 3 närbesläktade ord som betyder olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast kan du inte klara dig ett år utan pengarna så ska dom inte vara på börsen ;).

3-5 år i snitt blir det väl som de flesta byter bil?