Permalänk

Identifierar nätverk efter VPN

Tjena!

Tidigare i veckan lånade jag en polaren (nord)VPN för att känna lite på det och testa. Det var lite wonky i början och ville inte riktigt koppla från början, och bad mig testa "obfuscated servers" vilket fungerade 70% utav tiden. Efter det tänkte jag inte mycket på det, och saker flöt på helt okej.

Jag har vart iväg sedan torsdag eftermiddag och nu när jag kommit och startade datorn möttes jag av logginscreenen till Nord då jag blivit utloggad och datorn är fast i identifierar nätverk.

Pratade med min vän och han sa att hans konto blivit läckt och därför bytt lösen och på så vis har jag nog blivit utloggad.

Testade att avinstallera nord då jag tänkte att det kan ha spökat med nätverket men det är fortfarande dött.
Jag har även testat flera portar i fiberdosan och allt annat hemma fungerar, några idéer om vad som kan vara fel?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Utifrån det du skriver så låter det som att NordVPN använder sig av en egen programvara för att ansluta till VPN?
Du fick inte en OVPN-fil eller certifikat som du själv fick lägga in i en OpenVPN klient?

Är det en egen programvara så har NordVPN troligen även installerat en TAP drivare och kanske t.o.m en egen KillSwitch.

Hur ser det ut under nätverkskort om du går in på kontrollpanelen/nätverk?
När ni inte fick det att fungera, bytte ni till fast ip, gateway eller dns?

Permalänk
Skrivet av Alternative:

Utifrån det du skriver så låter det som att NordVPN använder sig av en egen programvara för att ansluta till VPN?
Du fick inte en OVPN-fil eller certifikat som du själv fick lägga in i en OpenVPN klient?

Är det en egen programvara så har NordVPN troligen även installerat en TAP drivare och kanske t.o.m en egen KillSwitch.

Hur ser det ut under nätverkskort om du går in på kontrollpanelen/nätverk?
När ni inte fick det att fungera, bytte ni till fast ip, gateway eller dns?

Jag installerade bara programmet direkt utan att tänka på det mer. Var inne och kikade under nätverk där jag hittade en TAP, testade inaktivera denna och starta om utan lycka. Efter jag avinstallerat är denna borta.

När det inte fungerade använde jag bara servrarna som fanns under obfuscated servers. Jag själv har inte ändrat något, med nord kan mycket väl ha gjort

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Utgår ifrån att du använder Windows 10, rätta mig om jag har fel

När du sätter i nätverkskabeln ändrar sig nätverksikonen nere till höger eller snurrar det bara som att den söker efter ett nätverk?

Om du öppnar startmenyn skriver CMD och kör kommandotolken, skriv ipconfig /all --> har du någon ip adress där eller får du ett felmeddelande om att nätverket ej kan nås?
Om du får en IP-adress är den statisk eller via DHCP?

Om du har en ipadress enligt ovan, testa pinga 8.8.8.8 och se om du får svar.

Permalänk
Inaktiv

Om du inte orkar leta efter felet kan du installera NordVPN igen, gå in i inställningar, stänga av kill switch och sen avinstallera det.

Permalänk
Skrivet av Alternative:

Utgår ifrån att du använder Windows 10, rätta mig om jag har fel

När du sätter i nätverkskabeln ändrar sig nätverksikonen nere till höger eller snurrar det bara som att den söker efter ett nätverk?

Om du öppnar startmenyn skriver CMD och kör kommandotolken, skriv ipconfig /all --> har du någon ip adress där eller får du ett felmeddelande om att nätverket ej kan nås?
Om du får en IP-adress är den statisk eller via DHCP?

Om du har en ipadress enligt ovan, testa pinga 8.8.8.8 och se om du får svar.

Det kommer upp en massa saker. Lite osäker men vad jag fattar det som är det DHCP då det står DHCP Enabled...:Yes
Vet inte om jag vågar lägga ut allt som står där efter som jag inte riktigt vet vad det är.

Testade skriva ping 8.8.8.8 var på alla fyra försök misslyckades

edit: att koppla i samt ur kablen gör ingenting

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Du behöver inte lägga ut någon adress, Om det står detta under ditt nätverkskort, DHCP står på yes och du har en adress på ipv4 som är 192.168.*.* eller 172.16.*.* eller 10.*.*.* så har du fått en adress från din Router.

Men enligt Avrasta ovan så använder NordVPN en kill switch (Har aldrig provat NordVPN själv) så kan du prova att göra som han/hon skrev och se om det fungerar.
En kill switch brukar sätta en fast Gateway så det kanske räcker egentligen med att gå in på kontrollpanelen/nätverk högerklicka på nätverkskortet/inställiningar klicka på IPV4 och kolla om det står en fast adress på gateway.

Permalänk
Skrivet av anon291473:

Om du inte orkar leta efter felet kan du installera NordVPN igen, gå in i inställningar, stänga av kill switch och sen avinstallera det.

Skrivet av Alternative:

Du behöver inte lägga ut någon adress, Om det står detta under ditt nätverkskort, DHCP står på yes och du har en adress på ipv4 som är 192.168.*.* eller 172.16.*.* eller 10.*.*.* så har du fått en adress från din Router.

Men enligt Avrasta ovan så använder NordVPN en kill switch (Har aldrig provat NordVPN själv) så kan du prova att göra som han/hon skrev och se om det fungerar.
En kill switch brukar sätta en fast Gateway så det kanske räcker egentligen med att gå in på kontrollpanelen/nätverk högerklicka på nätverkskortet/inställiningar klicka på IPV4 och kolla om det står en fast adress på gateway.

Tyvärr har jag vart duktig och raderat installfilen...
Där står autoconfig IPv4 börjar med 169

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Lite update: testade att koppla datorn igenom routern, och detta fungerar.
Testade byta tillbaka till fiberdosan och då fungerar det inte åter igen.
Kan ha det såhär ett par dagar men det fungerar verkligen inte som en permanent lösning, några funderingar kring vad som felet kan vara?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv

@GoldenFan:

Tanka hem filen när det fungerar, och gör som jag skrev ;P

Permalänk
Skrivet av anon291473:

@GoldenFan:

Tanka hem filen när det fungerar, och gör som jag skrev ;P

Ja justde, tusen tack för tipset!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Lite update: testade att koppla datorn igenom routern, och detta fungerar.
Testade byta tillbaka till fiberdosan och då fungerar det inte åter igen.
Kan ha det såhär ett par dagar men det fungerar verkligen inte som en permanent lösning, några funderingar kring vad som felet kan vara?

Det är väl inte tänkt att man ska ha datorer och dylikt inkopplat direkt i fiberdosor? Har dessa ens DHCP, WAN(utsidan) till LAN(insidan)-switching osv? Annars så kopplar man ju enheten direkt på WAN vilket är mindre optimalt, så länge det inte är en routerkombo som har alla dessa funktioner som behövs för ett funktionellt LAN-nätverk. Men det skulle ha varit kontraproduktivt att ha dubbla routrar med varsin DHCP däremot, så länge inte den ena agerar som en switch

EDIT: 169.254.x.x är typiskt för när Windows inte får någon IP-adress från DHCP:n eller om det saknas helt. Alternativet är att sätta en fast IP-adress, men det är bara aktuellt om man har sitt LAN-nätverk i fungerade skick innan.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av anon291473:

Om du inte orkar leta efter felet kan du installera NordVPN igen, gå in i inställningar, stänga av kill switch och sen avinstallera det.

Detta löste problemet, tusen tack!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!