Permalänk
Medlem

Jag tycker godis är fel sak att hänga upp sig på. Personligen tycker jag det är värre med de unga tonåringar som verkar mer eller mindre beroende av olika energidrycker, där både socker- och koffeininnehåll är sjukt högt.

Jag tror faktiskt inte att godis för 20SEK varje lördag gör kroppen ont i det långa loppet. Om du däremot lägger till 50cl läsk så ökar du mängden socker rejält.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Meh jag vet inte. Fast än att det går på TV går det ju ändå att begränsa. Inte så att jag bara måååste köpa sportbil för att jag kollar på Top Gear.

Lite lördagsgodis har jag inget emot att köpa till mina barn. Det är inte så att de får trycka i sig tills de mår illa. Måttliga mängder är nyckeln här.

Nä, då är det betydligt värre med tex. energidryck som tonåringarna halsar för glatta livet. Eller varför inte vape som drog in som en värmebölja förra sommaren. Snus är jävulens påhitt, coolt i början sen är man fast i en livstid.

Permalänk
Avstängd

Jag håller med! Det var bättre förr i barnprogrammen, på min tid lärde man inte ongan sådana dumheter med godis!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Löjligaste jag har läst på länge, skatter löser inget.
Mina barn (tvillingar) får inte godis och det går galant, skaffa lite disciplin istället för att göra forum trådar.
Jag har lärt min barn tidigt att allt på tv inte är sant eller bra, så dom har inget intresse för godis även att det äts i tv.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Herregud.... xD

Permalänk
Medlem

Först och främst tycker jag att man som förälder har ett eget ansvar.
Vill ni inte att era barn ska äta godis så får ni väl förklara för barnen varför ni inte vill att de äter det.

Jag tror dock att barnen själva får bestämma. Mina barn har alltid fått bestämma själva om de vill ha godis, och det har slutat med att de knappt äter något.

Däremot är jag emot när det används sötningsmedel istället för socker. Det däremot är inte bra för kroppen på något sätt alls, men det har många inga problem med att ge sina barn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Först och främst tycker jag att man som förälder har ett eget ansvar.
Vill ni inte att era barn ska äta godis så får ni väl förklara för barnen varför ni inte vill att de äter det.

Jag tror dock att barnen själva får bestämma. Mina barn har alltid fått bestämma själva om de vill ha godis, och det har slutat med att de knappt äter något.

Däremot är jag emot när det används sötningsmedel istället för socker. Det däremot är inte bra för kroppen på något sätt alls, men det har många inga problem med att ge sina barn.

Vad det gäller karies, insulinpåslag och och andra därpå följande problem, funkar de alternativa sötningsmedlen utmärkt. Förstår inte hur någon kan tro att det är bättre att dricka sockerlösning. Sedan kanske man kan fråga sig varför man inte kan dricka vatten, men det finns ju ett smaksinne också som gillar stimulans.

Min invändning mot barnkanalen är deras idiotiska kändiskult. Tyvärr en del av all standardmedia, men man hade kunnat hoppas på bättre från barnprogram producerade med allmänna medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Traditionen med lördagsgodis kommer väl mycket från Vipeholmsexperimenten. De kom fram till att det inte var så mycket mängden godis som spelade roll utan hur ofta man åt det. För karies alltså, andra hälsoeffekter är inget som var med där.

Bra, det är allt för lätt att det glöms bort att en studie bara är giltig inom dess avgränsning. Det verkas forskas mycket i träningsvärlden om näringstiming än idag utifrån hur mycket studier som diskuteras på Kolozzeum t ex.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte om när dom hade våg både på grönsaksavdelningen och godisavdelningen när jag var ung. Då gav pappa mig 20 kr. Du får köpa en leksak för pengarna eller så kan du använda vågen och köpa godis för pengarna. Så lär man sig ekonomi och köper inte godis i mängder.

Edit: Kom nog på varför dom tog bort vågen... Eftersom dom nog fick en högre försäljning på godis i längden. Tyvärr.

Ett av mina favorit sysslor som ung när jag ville vara själv så var det spela towerdefence med en stor godispåse, så av egen erfarenhet har jag inte mage och ta ifrån mina framtida barn godis på helger. Men frågan är ju om chips och pommes frites verkligen är bättre, det innehåller väl mättat fett som inte är bra för blodkärlen.

Sötningsmedel är inte bättre än socker i min mening. Sötningsmedel orsakar ett större beroende av vanligt socker vilket kan orsaka att man börjar äta mer onyttigt i längden.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laars:

Jag tyckte om när dom hade våg både på grönsaksavdelningen och godisavdelningen när jag var ung. Då gav pappa mig 20 kr. Du får köpa en leksak för pengarna eller så kan du använda vågen och köpa godis för pengarna. Så lär man sig ekonomi och köper inte godis i mängder.

Ett av mina favorit sysslor som ung när jag ville vara själv så var det spela towerdefence med en stor godispåse, så av egen erfarenhet har jag inte mage och ta ifrån mina framtida barn godis på helger. Men frågan är ju om chips och pommes frites verkligen är bättre, det innehåller väl mättat fett som inte är bra för blodkärlen.

Sötningsmedel är inte bättre än socker i min mening. Sötningsmedel orsakar ett större beroende av vanligt socker vilket kan orsaka att man börjar äta mer onyttigt i längden.

Kul med gamla barndomsminnen som också hade en viss logisk pedagogik litet diskret insmugen insmugen...
Godis, glass, chips, pommes frittes, läskedrycker, mm har alltid gått under samma tak hos oss. Då det är ganska ekvivalent i detta sammanhang. (är kanske annat om man är en vuxen man i 25-30 år åldern som hårdtränar ute i fält, typ terrängcykling på proffsnivå, elitsimning eller liknande, då kan säkert en riktigt rejäl "kolhydratbomb" med socker och fett i stora drivor vara helt rätt att ha med i packningen, det är förmodligen till och med nödvändigt för att kunna få i sig tillräcklig mängd kolhydrater på såpass kort tid. Men det är ju inget man gör i andra sammanhang, det räcker med några matskedar glass eller en liten skål chips, eller vad man nu önskar, på lördag för barn och vuxna med vanliga sysslor. Man behöver inte äta en halvliter glass bara för att det är gott, även om det så klart är en dröm för alla åldrar att göra det... Skulle inte ha någonting emot det själv, men... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

En sak som irriterar mig riktigt rejält är när ungar som skriker inne på affären också får godis.
Det var definitivt bland det allra första jag lärde mig att om man beter sig sådär bland folk kommer det att generera en miljon procent garanti att man inte får någonting över huvud taget, förmodligen inte på lördag heller, fortsatte man blev man helt enkelt utburen ur butiken av morsan, sedan var det ingen som ens tänkte på det, lär man sig detta en gång så behöver man inte säga det mer sedan, även om man så klart fortsatt kommer att få frågor om glass och godis men då stannar det också där.

Har funkat perfekt i flera generationer för alla jag känner, så jag kan inte se att någon skulle utgöra undantag från detta om man inte är en ren idiot. Allt sombehövs är självdisciplin hos föräldrarna, samt vikten av att vara tydlig.

Man låter ju inte hundar tigga vid matbordet heller, även om man kanske ger dem en bit av korvmackan ute i skogen då man är själv med dem.

Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr!

Som Thomas Gylling förtjänstfullt visar:
https://www.youtube.com/watch?v=n-bbCZ__Coc

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Antar att ungarna inte själva har pengar att springa och handla godis för. Så det är väl inget problem. Problemet är väl om ni som föräldrar är för svaga för att säga nej till era barn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Är väl inte reklam som är det farliga?
Är ju föräldrarna som borde sluta köpa?
När jag var liten så ville jag bara ha godis när jag såg det i butiken och inte på tvn och jag är 25 i sommar och köper mer godis idag än vad jag gjorde då så reklam eller ej.
Märktes även när man gick ifrån högstadiet till gymnasiet att folk åt mer godis och hade alltid med sig coca cola varje dag till skolan.
men vad vet jag reklam är ju tydligen farligare.

Reklam skulle inte finnas om den inte funkade... är du expert på området?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag håller med! Det var bättre förr i barnprogrammen, på min tid lärde man inte ongan sådana dumheter med godis!
https://youtu.be/0L2YyJ0vd3w?t=216

Eller på tidigt 2000-tal när markoolio borstade tänderna med klubbor och chokladsås varje lördagmorgon. Det var barnprogram det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Reklam skulle inte finnas om den inte funkade... är du expert på området?

Vad har det jag tycker med att vara expert och göra?
Men ta bort allt som har med reklam och göra ,förbjud godis, alkohol,tobak så blir allt bättre.
Folk är alltid nyktra och blir inte alkoholister samt äter inte godis så att man får inte diabetes vilket man kan få ändå och folk mår bättre utan att röka, lycka till att ta bort det som folk klagar över 🤦🏻
Edit:
Är föräldrarna som är felet som låter sina barn få det dom vill ha för att det ska vara lugnt.
Jag fick inte ofta godis eller saker jag ville ha och jag klagade mycket över att jag ville ha saker för att kompisar hade det och jag fick inget abonnemang eller ny touch telefon för ens jag blev 18 men men jag har aldrig dött av det.

Permalänk
Medlem

Kvittar enligt mig vad barnprogrammen visar, föräldrar kommer alltid hitta något de anser är en dålig influens på sina ungar....fruktansvärt krystat beteende tycker jag som utomstående utan barn.

I slutändan är det, precis som alltid, upp till föräldrarna själva att styra upp sånt här så det fungerar bra, det är inte konstigare än så. Dvs när det gäller godis handlar det om att lära ungarna måtta! Gör man sitt jobb rätt som förälder ska detta räcka mycket långt. Ser inte problemet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Ah, påminner om föräldrar som är veganer och så ska de tvinga på det på barn och husdjur.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Ah, påminner om föräldrar som är veganer och så ska de tvinga på det på barn och husdjur.

Exakt, det är en sak med ens egna personliga tro, men man skall inte försöka tvinga på andra sina ideologier/religiösa tro, framför allt inte barn.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

100kg godis gick som barnprogram på 90talet, Jag tror LSD var inblandat också så som han håller på

Permalänk
Medlem

@Zemlan: Förstår väl alla idag att TV är orsaken till bortskämda och ohyfsade ungar. Vad ska föräldrarna annars skylla på?

(Skrivet med ett flin i nyllet så ta det inte seriöst )

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

100kg godis gick som barnprogram på 90talet, Jag tror LSD var inblandat också så som han håller på

https://youtu.be/Se7D_eND8Y8

Jo, Thomas Gylling var ju litet speciell...
Skulle inte förvåna mig om han döljer under något av nicknamnen härinne...

Vad än han nu gick på så vill jag också ha! Ha Ha

Tomas, se mig! Skåda resultatet av ditt arbete, så att alla tvivlare kan se klart och tydligt att vi inte tog någon skada av det!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hellre godis än droger :')

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är hemskt, vi försöker att inte införa godis i vår familj. Men det verkar som att vi som barn ska redan där bli väldigt intresserad av godis, väldigt många barnprogram innehåller mycket godis. Fattar inte varför? Ska man inte försöka få barn att äta betydligt mindre godis?

Är det någonting som ni har lagt märke till? Jag ogillar verkligen godis, tillför ingenting för kroppen. Dämpar även immunförsvaret (socker). Jag välkomar sockerskatt, eller ännu bättre. Sluta sälja skiten!

Godis uppfyller ett syfte, belöning.

Det värsta du kan göra är att ta bort något från dina ungar när de vet att andra ungar får det bara för att du inte gillar det eller att du tror några godisbitar = automatisk övervikt/ohälsa eller vad nu orsaken är till hatet mot godis.

Sen kan man begränsa det, lite godis är inte farligt och socker är helt naturligt och ofarligt i rätt mängder, precis som allt annat vi stoppar i oss.

Mitt förslag är att inte låta dem se på barnprogram, hamnar ungefär i samma kategori som godis...

Permalänk
Medlem

Jag har enbart negativa erfarenheter av att inte låta barn äta något godis. Både för mig själv och andra har det lett till en besatthet av godis och läsk när man väl kunde (och hade råd att) bestämma själv.

Bättre att hålla det på en lagom nivå. Lite lördagsgodis har ingen dött av.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, Thomas Gylling var ju litet speciell...
Skulle inte förvåna mig om han döljer under något av nicknamnen härinne...

Vad än han nu gick på så vill jag också ha! Ha Ha

Tomas, se mig! Skåda resultatet av ditt arbete, så att alla tvivlare kan se klart och tydligt att vi inte tog någon skada av det!

haha ja var fick han sina idéer ifrån kan man undra, han är ju lite småtokig minst sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är hemskt, vi försöker att inte införa godis i vår familj. Men det verkar som att vi som barn ska redan där bli väldigt intresserad av godis, väldigt många barnprogram innehåller mycket godis. Fattar inte varför? Ska man inte försöka få barn att äta betydligt mindre godis?

Är det någonting som ni har lagt märke till? Jag ogillar verkligen godis, tillför ingenting för kroppen. Dämpar även immunförsvaret (socker). Jag välkomar sockerskatt, eller ännu bättre. Sluta sälja skiten!

Låt mig gissa, du är en sån person som lever för att jobba?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Vad har det jag tycker med att vara expert och göra?
Men ta bort allt som har med reklam och göra ,förbjud godis, alkohol,tobak så blir allt bättre.
Folk är alltid nyktra och blir inte alkoholister samt äter inte godis så att man får inte diabetes vilket man kan få ändå och folk mår bättre utan att röka, lycka till att ta bort det som folk klagar över 🤦🏻
Edit:
Är föräldrarna som är felet som låter sina barn få det dom vill ha för att det ska vara lugnt.
Jag fick inte ofta godis eller saker jag ville ha och jag klagade mycket över att jag ville ha saker för att kompisar hade det och jag fick inget abonnemang eller ny touch telefon för ens jag blev 18 men men jag har aldrig dött av det.

Du gör en halmdocka...(säger att vi säger nått vi inte säger).

Vi säger att reklam ökar godisätande och tobak och alkohol reklam ökar konsumtionen av dem. Vi sa inget om att förbud av dessa reklamer skulle stoppa konsumtionen helt...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Folk är ju så j-a lättkränkta idag.