Flytta utomlands - Frysa befintligt mobilnummer

Permalänk
Medlem

Flytta utomlands - Frysa befintligt mobilnummer

Jag är på gång att flytta utomlands och skulle vilja parkera/frysa mitt befintliga svenska mobilnummer så att jag har kvar det 2-3 år, men inte aktivt bruka det. Vad är det billigaste alternativet för att ha kvar mitt telefonnummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spank2k7:

Jag är på gång att flytta utomlands och skulle vilja parkera/frysa mitt befintliga svenska mobilnummer så att jag har kvar det 2-3 år, men inte aktivt bruka det. Vad är det billigaste alternativet för att ha kvar mitt telefonnummer?

Flytta de som kontantkortnummer och låt de vara tills du använder det igen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd

Gör om till ett kontantkort, Glöm dock inte att fylla på kortet en gång per 12 månader för att inte kortet skall bli inaktivt och återanvändas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spank2k7:

Jag är på gång att flytta utomlands och skulle vilja parkera/frysa mitt befintliga svenska mobilnummer så att jag har kvar det 2-3 år, men inte aktivt bruka det. Vad är det billigaste alternativet för att ha kvar mitt telefonnummer?

Om det handlar om ett abonnemang, kan man kontakta sin operatör och be dem lägga det som vilande och då betalar man inget för abonnemanget (kan dock skilja sig mellan operatörer).

Ett abonnmang kan dock i regel bara vara vilande 1 år i taget, sedan aktiveras det automatiskt igen så som man vill fortsätta att ha det vilande så måste man kontakta sin operatör innan dess, en del kan dock ha begränsningar i hur ofta man får sätta det som vilande.

Annars går det som nämnt att göra om det till ett kontantkort.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om de är samma som med fast telefoni, jag sa upp mitt fasta nummer för mer en 20 år sedan och mitt nummer finns fortfarande kvar, provar jag att ringa så är de en röst som säger att numret är uppsagt på kundens begäran och jag tror de är samma sak med mobil nummer, ingen annan kan ta de nummer man haft och de är ju ganska logiskt.

Permalänk
Medlem

@anon301768:
Det stämmer inte för mobiler. Numren återanvänds.

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att ringa sin operatör, förklara läget, och höra vad de kan erbjuda. Har de inga vettiga förslag får man väl kolla med andra operatörer, och eventuellt flytta sitt nummer till någon som är mer samarbetsvillig

Skrivet av anon301768:

Vet inte om de är samma som med fast telefoni, jag sa upp mitt fasta nummer för mer en 20 år sedan och mitt nummer finns fortfarande kvar, provar jag att ringa så är de en röst som säger att numret är uppsagt på kundens begäran och jag tror de är samma sak med mobil nummer, ingen annan kan ta de nummer man haft och de är ju ganska logiskt.

Hehe, det är nog inte nåt vansinnigt tryck på fasta telefonnummer längre, hade inte gamblat på att detsamma gällde mobilnummer

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spank2k7:

Jag är på gång att flytta utomlands och skulle vilja parkera/frysa mitt befintliga svenska mobilnummer så att jag har kvar det 2-3 år, men inte aktivt bruka det. Vad är det billigaste alternativet för att ha kvar mitt telefonnummer?

Halebop Go

Man laddar valfritt belopp, du kan ladda en krona om året bara för att hålla liv i det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vet inte om de är samma som med fast telefoni, jag sa upp mitt fasta nummer för mer en 20 år sedan och mitt nummer finns fortfarande kvar, provar jag att ringa så är de en röst som säger att numret är uppsagt på kundens begäran och jag tror de är samma sak med mobil nummer, ingen annan kan ta de nummer man haft och de är ju ganska logiskt.

Kan svara dig att du har fel.

Bara ren tur att ditt gamla nummer inte har återanvänts.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av quopo_87:

Gör om till ett kontantkort, Glöm dock inte att fylla på kortet en gång per 12 månader för att inte kortet skall bli inaktivt och återanvändas.

Det här är precis vad jag gjort med mitt före detta abonemang hos Telenor. En gång om året laddar jag på med 100kr vilket ger ytterligare 12 månaders gilltighet. När jag besöker EU laddar jag på med lite surf också så är allt bra från att planet landar.

Man kan säker flytta numret till annan operatör gratis om de har bättre kontantkort, men jag har varit nöjd med Telenor hittills. Är det så att Halebop verkligen låter en ladda på 1kr om året så är ju det bra, men deras hemsida brister på information så jag orkar inte gräva djupare i det. Vanligtvis brukar mindre laddnings-summa innebära kortare giltighetstid.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Byt till Vimla och låt det vila där, har ett som jag parkerat där sedan dec-16.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Vet inte om de är samma som med fast telefoni, jag sa upp mitt fasta nummer för mer en 20 år sedan och mitt nummer finns fortfarande kvar, provar jag att ringa så är de en röst som säger att numret är uppsagt på kundens begäran och jag tror de är samma sak med mobil nummer, ingen annan kan ta de nummer man haft och de är ju ganska logiskt.

Nej där har du fel, Ett mobil nummer var "Förut" iafa låst till en person i ett år efter att man sagt upp abonnemanget, Så är det inte idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bitfenix:

Byt till Vimla och låt det vila där, har ett som jag parkerat där sedan dec-16.

Risken med dessa små bolag är just om dom försvinner, Då försvinner även ditt nummer. Vimla är inte direkt något bolag jag skulle våga mig på för att spara ett nummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av quopo_87:

Risken med dessa små bolag är just om dom försvinner, Då försvinner även ditt nummer. Vimla är inte direkt något bolag jag skulle våga mig på för att spara ett nummer

Vimla är Telenor så vet inte om jag skulle kalla det småbolag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vimla är Telenor så vet inte om jag skulle kalla det småbolag.

Ok, Ja det var nytt, visste att dom körde på telenors nät men att telenor äger dom var nytt, Har dom alltid gjort det eller är det ett nyförvärv?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Spank2k7: Wifog Zero är ett abonemang som inte kostar något. Flyttade mitt nummer dit utan några problem. Använder 3:s nät. Huvudägare i Wifog AB var Metro (29%) och man var tvugna att göra nyemission 2018. I januari avyttrades Wifog Sverige till Transiro Int AB. Så kanske inte lika pålitligt som andra operatörer riktigt.

Skrivet av quopo_87:

Ok, Ja det var nytt, visste att dom körde på telenors nät men att telenor äger dom var nytt, Har dom alltid gjort det eller är det ett nyförvärv?

Varumärket Vimla har under hela sin existens varit en del av det snart 200 år gamla företaget Telenor AB.
Viimla har dessutom blivit utnämnd till Sveriges bästa opperatör tre år i rad.
Så det borde vara ganska så pålitligt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av quopo_87:

Ok, Ja det var nytt, visste att dom körde på telenors nät men att telenor äger dom var nytt, Har dom alltid gjort det eller är det ett nyförvärv?

Vimla startades av Telenor.
På samma sätt som hallon ägts av Tre sedan start.

Tele2 har sitt comviq och telia har sitt halebop.
De lågpris/ungdomsvarianterna har emellertid köpts in.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av quopo_87:

Ok, Ja det var nytt, visste att dom körde på telenors nät men att telenor äger dom var nytt, Har dom alltid gjort det eller är det ett nyförvärv?

Vimla är inte ens ett eget bolag. Det är ett varumärke som ägs av Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quopo_87:

Risken med dessa små bolag är just om dom försvinner, Då försvinner även ditt nummer. Vimla är inte direkt något bolag jag skulle våga mig på för att spara ett nummer

Kommer Telenor försvinna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Kan svara dig att du har fel.

Bara ren tur att ditt gamla nummer inte har återanvänts.

Mina föräldrars nummer har funnits sedan 60 talet och dom sa upp de för 18 år sedan, samma sak där, uppsagt på kundens begäran, även vårat fasta nummer till stugan vi hade i fjällen, 25 år sedan de numret sas upp och de är också kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Mina föräldrars nummer har funnits sedan 60 talet och dom sa upp de för 18 år sedan, samma sak där, uppsagt på kundens begäran, även vårat fasta nummer till stugan vi hade i fjällen, 25 år sedan de numret sas upp och de är också kvar.

Fast det behöver inte automatiskt tyda på att det är er uppsägning som detta gäller, utan det kan vara en annan kund som fick numret och sagt upp abonnemanget nyligen.

Nummer återanvänds helt klart, det har jag själva råkat ut för efter flytt till annat riktnummer område, och företag/personer har ringt och frågat efter tidigare ägare av det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Jag ringde telia och de föreslog att jag gör om mitt abonnemang till ett kontantkortsnummer. Jag laddar 50 kronor en gång om året för att hålla det i liv. Känns som en smidig och billig lösning.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av anon301768:

Mina föräldrars nummer har funnits sedan 60 talet och dom sa upp de för 18 år sedan, samma sak där, uppsagt på kundens begäran, även vårat fasta nummer till stugan vi hade i fjällen, 25 år sedan de numret sas upp och de är också kvar.

Skrivet av Belzader:

Fast det behöver inte automatiskt tyda på att det är er uppsägning som detta gäller, utan det kan vara en annan kund som fick numret och sagt upp abonnemanget nyligen.

Nummer återanvänds helt klart, det har jag själva råkat ut för efter flytt till annat riktnummer område, och företag/personer har ringt och frågat efter tidigare ägare av det.

Byns pizzeria har vårat gamla nummer.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index