2080 Ti Crashar vid spelande

Permalänk
Medlem

2080 Ti Crashar vid spelande

Har haft ett 2080 Ti från gigabyte sen i höstas. Vattenkylning från alphacool sitter på.
Senaste veckorna så har kortet börjat crasha / stänga av sig efter en stund spelande. Tidigare var det en timme, men har krypit ner till 5-10min nu genomgående. Skärmen blir svart och skärmen stänger av sig, men ljudet fortsätter.

Har kollat temps, ligger på 64C vid crasherna, CPU är bra den med.

Har testat följande
* Uppgradera BIOS
* Installera nya drivare
* Installera nytt Windows med drivare + spel
* Klocka ner Minne/CPU
* Köra Furmark i 4k i 60min + utan crash
* Loggat data för kortet och allt ser bra ut, vid crash går minnet ner samt temp visas som 0 grader några tics.

MEN!
Idag provade jag att skruva ner Power Limit till 50%, och då har kortet funkat bra i 60min+ när det tidigare crashat inom 10min vid 10+ tillfällen då jag testat.

Vad är nästa steg? Vad kan vara fel? Nätagg? Undviker gärna RMA pga att jag bytt kylare, samt så är det lite meck att flytta det till en annan dator.

Permalänk

kan bero på att något som inte har temsensor överhettar t.ex. minnen eller spänningsregulatorerna.

om du har ett vattenblock på den som endast kyler Gpun så är det väl ganska självförklarande men iom att du inte angett vad det är du har monterat på kortet lite mer exakt så är det svårt att säga.

om du monterar ett block som bara kyler gpukärnan så får du lägga till så du även kyler minnen och vrm då dessa brukar kunna gå ganska varmt och normalt sett kyls av gpukylaren eller iaf luftflödet genom den.

de rödmarkerade områdena på bilden nedan ser ut att vara de som kyls av Gigabyte orginalkylaren och troligen ska kulas även om du vill använda vattenkylning.

eventuellt även raden med kisel brevid fläktkontakten men svårt att se om det sitter någon värmelednings matta på kylaren där eller ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tack, jag har satt på kylkuddar på allt enligt manualen, men jag kan ju ha missat någon eller satt någon lite snett. Jag kan inte heller komma på något annat just nu så nästa steg blir att skruva upp kortet igen och se till att alla kylkuddar är rätt placerade.

Kanske kan vara värt att beställa nya om de gamla känns dåliga?

Tack för de utförliga och fina svaret.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa fler/nya pads, vilka skulle man ta?

https://www.alphacool.com/search?sSearch=thermal%2Bpad&p=2

Ah, det beror på höjden ja och värmeledning.

Permalänk
Medlem

Gör en liten chansning. Det är möjligtvis inte så att du spelar Division 2 med dx12? Efter den nya DLC/patch så crashar spelet ofta just med dx12

Permalänk
Avstängd

* Köra Furmark i 4k i 60min + utan crash

Gissar inte på värme/strömrelaterade problem.

Testat stresstesta vga-minnena med något program och resettat din dators bios till default med?

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Hur gör jag det? Har försökt googla mig fram men kommer ingen vart.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hade liknande symptom när mitt HX650 dog, svart skärm men ljudet fungerade i en stund tills datorn frös helt och hållet. Testa ett annat nättagg, att problemet försvinner när du drar ner powerlimit får mig att tro mer på nättagget.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Lite synd, har ett nytt RM850X, men kanske kan vara något fel på det?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av maximm:

@Vzano: Lite synd, har ett nytt RM850X, men kanske kan vara något fel på det?

Om du kollar i loggboken efter felkoder som daterade till samma tillfälle som datorn kraschar, vad hittar du? Skulle kunna vara ett system som är konstigt instabil, t.ex mitt z370i strix tycker inte om att jag har XMP på mina minnen och offset VCORE på samtidigt men XMP och manuel VCORE är OK. Testa att stänga av alla former av överklockning om du har.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Har kollat allt möjligt och det enda jag ser är att GPU:n dör, allt annat tuffar på.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av maximm:

@Vzano: Har kollat allt möjligt och det enda jag ser är att GPU:n dör, allt annat tuffar på.

drivrutiner som kraschar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Funkar som sagt fint så fort jag skruvar nej power. Har ävenf provat installera nytt windows med bara drivare + ett spel och får samma fel där.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av maximm:

@Vzano: Funkar som sagt fint så fort jag skruvar nej power. Har ävenf provat installera nytt windows med bara drivare + ett spel och får samma fel där.

Tänkte om det stod i loggboken, fick det felmeddelandet när jag mitt nättagg var döende. Agget borde inte vara problemet men sett trådar där ganska nya och liknande agg har dött väldigt tidigt. Har du tillgång till ett annat agg så är det nog det enklaste du kan testa att byta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Jag har beställt et rm750x från komplett att testa med, måste vara enklare än att montera ner hela grafikkortet.

Permalänk
Medlem

@Vzano: Provade ett nytt rm750x med exakt samma fel tyvärr. Blir att montera av kylaren och titta på padsen.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av maximm:

@Vzano: Provade ett nytt rm750x med exakt samma fel tyvärr. Blir att montera av kylaren och titta på padsen.

Det bästa hade varit att montera tillbaka luftkylaren, varit med själv att byta tillbaka till luftkylaren har löst problem med grafikkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Jobigt att den fungerat så bra tills nu.

Jag provat att skruva upp och applicera om padsen korrekt.
Om inte det funkar får jag beställa nya pads till den, och sista lösningen får bli att montera tillbaka luftkylaren. Får se om jag orkar det själv, kanske kan betala någon på swec för att göra det åt mig. Galet mkt skruvar.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Tack, fick äntligen tid och ork idag att titta på problemet, och när började montera av kylaren märkte jag att hälften av skruvarna på sidan bort från GPUn var lösa. Spände alla skruvarna och jahopp, 122% Power Limit + maxat overwatch i 4k på 120fps med 54 grader temp i ett par matcher.

Så svårare var det inte

Permalänk
Medlem
Permalänk

@maximm: Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd. Men är själv nyfiken på att smälla på en alphacool Eiswolf (antar att det är den kylaren du syftar på du har monterat) på mitt gigabyte 2080 ti. Är du nöjd med den och hur var monteringsprocessen?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@Flamadoodoo: Fick ordning på min idag efter att ha haft ångest i ett halvår. Det var jättelätt, monterade av kylaren.

Såg då att jag
1) Hade placerat kyl-puffarna fel
2) Hade alldeles för lite pasta.

Kladdade på ordentligt med pasta och jämnade till fint. Placerade om alla pads så gott jag kunde.
Och nu verkar GPUn funka på maxade inställningar igen.
Körde Time Spy, GPUn maxade vid 42C i slutet.

80% av jobbet är att montera av den gamla. Att montera på Eiswolf är superlätt, om man bara ser till att följa manualen 100% som jag inte gjorde tydligen.

Se till att köpa till dest-vatten och en sån påfyllningssak också, det blir lätt luft i systemet om man tar av/på mycket och håller på med den.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte ta och låna tråden lite :-). Jag har ett 2080TI med EKWB full cover block som gör datorn oerhört instabil även om jag kopplar monitorn till moderkortets HDMI port (Så instabil att jag inte kommer igenom en windows-installation utan blåskärmar) så det räcker att grafikkortet installerat. Med ett annat grafikkort är datorn stabil som förväntat.
Skall jag börja med att byta ut kylpasta och pads? Själv har jag svårt att tro att nätaggregatet eller minnen skulle vara ett problem då datorn fungerar bra med annat grafikkort och utan något grafikkort idatorn.

//Anders