Permalänk
Avstängd

@Savage_Gray:

Jag undviker banker för det går inte lita på svinen har vi märkt.
Oljan är billig så får jag gissa kommer det gynna företag som gräver guld då det går åt en hel del energi där.

Det blir nog fortsätta förlora pengar på de specifika aktier jag verkligen vill och köpa på mig i små mängder på vägen ner OM marknaden fortsätter falla.

Jag tror verkligen inte vi ens återhämtat oss efter 2008 så ska bli intressant hur FED gör nu, kanske inspireras av galningarna i Sverige mfl. EU-länder och kör negativ styrränta+mer QE?

EDIT: Måste följa lite fler bitcoinfanatiker för att se hur de tänker just nu, borde inte nu om någon gång vara ett bra läge för digitalt guld om man tror på sådant men ändå sjunker det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

@Savage_Gray:

Jag undviker banker för det går inte lita på svinen har vi märkt.
Oljan är billig så får jag gissa kommer det gynna företag som gräver guld då det går åt en hel del energi där.

Det blir nog fortsätta förlora pengar på de specifika aktier jag verkligen vill och köpa på mig i små mängder på vägen ner OM marknaden fortsätter falla.

Jag tror verkligen inte vi ens återhämtat oss efter 2008 så ska bli intressant hur FED gör nu, kanske inspireras av galningarna i Sverige mfl. EU-länder och kör negativ styrränta+mer QE?

EDIT: Måste följa lite fler bitcoinfanatiker för att se hur de tänker just nu, borde inte nu om någon gång vara ett bra läge för digitalt guld om man tror på sådant men ändå sjunker det?

Oljan faller 22% på öppning, mot 35dollar fatet. Vi har ett priskrig på oljemarknaden att vänta oss.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ja, Ryssland vägrade skriva på ett avtal med OPEC+.
Nu kör man priskrig. Undrar om Exxon eller nåt annat oljebolag kommer reas ut nu i dagarna.
Oljebolagen har ganska dålig kurstillväxt, men mycket solida utdelningar/dividents.
När kursen faller kan man få många slantar utdelade....

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ja, Ryssland vägrade skriva på ett avtal med OPEC+.
Nu kör man priskrig. Undrar om Exxon eller nåt annat oljebolag kommer reas ut nu i dagarna.
Oljebolagen har ganska dålig kurstillväxt, men mycket solida utdelningar/dividents.
När kursen faller kan man få många slantar utdelade....

Ja men de slantar i utdelning kommer nog försvinna fort om priset stabliseras runt de här nivåerna, några experter pratar om 20usd/fat. Vi kommer nog se en hel del shalebolag gå i konkurs, samt möjligtvis kreditförluster hos bank eftersom dessa är belånade över takknock.

Trump har nog fått mer än han bad om angående låga oljepriser.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja men de slantar i utdelning kommer nog försvinna fort om priset stabliseras runt de här nivåerna, några experter pratar om 20usd/fat. Vi kommer nog se en hel del shalebolag gå i konkurs, samt möjligtvis kreditförluster hos bank eftersom dessa är belånade över takknock.

Trump har nog fått mer än han bad om angående låga oljepriser.

Det var väl det som Ryssland ville. Dumpa priserna och höja produktionen så att amerikanska shalebolag går i konken.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Inaktiv

Lär skaka lite till och fortsätta söderut som sagt. Blir och passa på att mata in till fonderna och Lysa.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad det rasar. Blir en djup botten på det här Lite tråkigt att kolla kontona på Avanza i dessa tider. Men jag håller aktierna, nån gång vänder det. Snart utdelningsdags på mycket, och många bra företag till låga priser.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Kommer investera lite igen i veckan troligen. Inte oväntat att börsen fortsätter dyka med tanke på förra veckans händelser. Speciellt stor del av Italien i karantän, fortsatt coronaspridning i världen. Amerikanernas dåliga kontroll av smittan i USA lär märkas rejält, i kombination med allmänt presidentvalår. Sedan oljeländerna gör ju sitt också.

Får se hur länge detta håller i sig men känns som det kommer ta sin tid. Personligen inte oroad över Corona i sig, finner oron överskattad. Men andras oro är desto värre och konsekvenserna ser vi också nu.

Permalänk
Medlem

Asså är sånna rea priser, är många företag som kommer rusa när detta lagt sig. Ha is i magen bara

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Känner mig extra nöjd nu att jag sålt av en stor majoritet av mina fonder under de senaste kanske 6 månaderna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Jäklar vad det rasar. Blir en djup botten på det här Lite tråkigt att kolla kontona på Avanza i dessa tider. Men jag håller aktierna, nån gång vänder det. Snart utdelningsdags på mycket, och många bra företag till låga priser.

Ja verkligen! -7 procent är inte lite. Nu kan det dämpas under dagen men att det lär sluta på ett par procent minus känns rimligt.

Samma här, håller rubbet i väntan på stabilisering och uppgång. Hoppas själv även vi får se lite rimligare priser på bostäder också, har varit övervärderat länge.

Permalänk
Medlem

Tur man sålde av 1/4 av allt innehav för ett par veckor sedan. Mindre kul att 3/4 är kvar på börsen.

Funderar på om man ska avinstallera Avanzaappen ett par månader

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahlen:

Asså är sånna rea priser, är många företag som kommer rusa när detta lagt sig. Ha is i magen bara

Nej REAn har inte börjat ännu vi är på samma priser som i höstas.
Tråkigt att kolla kontot nu men jag tror vi har en lång väg att gå så man får nog ha hela antarktis i magen.

Helt klart en intressant vecka men jag väntar nog några dagar till innan jag börjar handla något igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Tur man sålde av 1/4 av allt innehav för ett par veckor sedan. Mindre kul att 3/4 är kvar på börsen.

Funderar på om man ska avinstallera Avanzaappen ett par månader

Avanza har haft en del problem senaste tiden med appen men idag, speciellt vid öppning imorse var den inte rolig att använda. Många som var in samtidigt för att kolla värdeminskningen antar jag.

Har blivit ganska lite tittat för mig nu, skulle nog kunna spara lite på batteritiden om jag plockar bort appen iallafall tillfälligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var som mest upp ca 25% på hela innehavet sedan årsskiftet.
Torsdagen den 20 februari började jag få aningar om att det var dags att hoppa av den här vändan. Men det var svårt att avgöra. Så det blev inge sälj där. Inte på fredagen heller. Det blev först på måndagen för 2 veckor sedan som jag sålde av allt.

Ligger på 12% plus på allt innehav fortfarande för 2020. Så jag har väl kommit ganska lindrigt undan här.

Jag kommer ligga lågt ett tag till.
Även om det nu börjar pratas om köplägen så har jag sällan varit så intresserad av att fånga fallande knivar.
Börsfallet må vara dramatiskt och överreaktion på coronavirusets framfart - och oljedippen är antagligen tillfällig.
Men börsen var väldigt dopad sista tiden vilket borgar för en hel del fallhöjd. Och även om viruspandemin inte drabbar befolkningen så hårt så tror jag att företagens siffror för Q1 och även Q2 generellt sett kommer bli tyngda av det här utbrottet så jag ser inte att det finns riktig fundamenta för en ny rusning närmsta tiden.

Skulle väl då vara att det återigen blir nån form av rekyl om övergår i blind framtidstro här närmsta tiden. Det är väl inte uteslutet. Arbetssiffror ser bra ut, räntan är låg och allt det där.

Men det tror jag inte riktigt på själv. Så jag ligger lågt ett tag nu. Låter marknaden själv leta var botten är, och hoppar på när det faktiskt börjar gå uppåt igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Kommer nog börja köpa lite mer under veckan, men det brukar vara bra att köpa "när blodet flyter på gatorna"

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag investerar i mitt hus, genom att amortera 5 000-10 000kr/månad av bolånet. Belåningsgraden är i nuläget cirka 23%.

Skrivet av employed:

@p.lindblom:
Intressant. Hur mycket mindre behöver du betala i ränta pga av detta? När kan du förväntas ha betalat av ditt lån?

Jag avslutade med några större engångsamorteringar och blev helt skuldfri i september förra året. Pengarna som jag tidigare använde för att betala av bolånet har jag omdirigerat till Lysa, vilket i nuläget känns sådär, men jag fortsätter skyffla in pengar under nedgången.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av p.lindblom:

Jag avslutade med några större engångsamorteringar och blev helt skuldfri i september förra året. Pengarna som jag tidigare använde för att betala av bolånet har jag omdirigerat till Lysa, vilket i nuläget känns sådär, men jag fortsätter skyffla in pengar under nedgången.

Efter sol kommer regn och efter regn kommer sol. Finns ju ingen anledning att hänga läpp. Det förstår jag inte riktigt, om man är långsiktig så är det här bara ett hack i en trend som har gått uppåt de senaste 100 åren, så vad är problemet? Givetvis så skall pengarna du behöver imorgon inte ligga på börsen, inte heller om ett år. Så frågan är spelar det roll om du har 1 mille, eller 500K på kontot nu, pengar som du behöver om 15-20 år? Naturligtvis är det kul för de som har lyckats hoppa ur börsen innan. Vad gör ni om det blir en rekyl på 15%? eller 20% eller minus 10% till? När vågar ni hoppa in i marknaden igen?

Permalänk
Avstängd

@anon2110:

Nu öppnar NYSE ska bli spännande att följa.

Med mine mattekunskaper kan jag räkna ut 1000k är dubbelt så mycket som 500k, det gäller om 15-20år också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tror verkligen inte vi ens återhämtat oss efter 2008 så ska bli intressant hur FED gör nu, kanske inspireras av galningarna i Sverige mfl. EU-länder och kör negativ styrränta+mer QE?

Börsvärderingarna är långt högre idag än innan crashen 2008. Nu klarade sig Svenska börsen bättre i just den crashen, men vi var uppe på samma nivåer redan 2014 (Index på ca 1250). Och sedan dess har det väl varit ganska mycket fest på börsen. Så vi är långt över den tidens nivåer
http://www.nasdaqomxnordic.com/index/historiska_kurser?langua...

Skrivet av gabriel15:

EDIT: Måste följa lite fler bitcoinfanatiker för att se hur de tänker just nu, borde inte nu om någon gång vara ett bra läge för digitalt guld om man tror på sådant men ändå sjunker det?

Mjaa. Kryptovalutor räknas som högrisk. Det finns ingen fundamenta i kurserna och inget som borgar för att de ska hålla en viss grundnivå. Allt är tokgissningar i den typen av värdepapper. Do mind - krypto är inte guld ;).

När det stormar söker folk inte efter ökad risk utan kapital flyttas från högrisk till lågrisk och till värdepapper som inte är lika känsliga för konjuktur eller spekulation. Läkemedelsbranchen är poppis, mat kommer folk fortsätta äta och sådant. I den kategorin passar inte kryptovalutor in riktigt. Därför är det inte så konstigt att krypto inte står sig väl i generell börsoro.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

@darkshippo:

Nu öppnar NYSE ska bli spännande att följa.

Med mine mattekunskaper kan jag räkna ut 1000k är dubbelt så mycket som 500k, det gäller om 15-20år också.

Oj då.
Ja intressant blev det ju helt klart.
7% fall direkt och handeln stoppas.

https://www.dn.se/ekonomi/stockholmsborsen-vantas-falla-kraft...

Edit: Dagens dipp kan vi väl tacka kartellen OPEC för.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag investerar i mitt hus, genom att amortera 5 000-10 000kr/månad av bolånet. Belåningsgraden är i nuläget cirka 23%.

Vad är räntan på ditt lån? Är det mer än 7% så går du miste om del pengar.

Sen ska man ju sova gott om natten också såklart. 😛

Permalänk
Medlem

Några här trollanmälde mig, sedan jag skrivit om "helikopterpengar" och att man inte borde belåna aktier. Hoppas ni vet bättre nu, varför jag skrev detta när börsen stod i All Time High. Helikoperpengar är ett faktum i drabbade Hongkong. Och EU befinner sig nog i sin djupaste kris hittills, så när politiken med negativa räntor inte längre räcker, så får vi nog se något liknande här. Blir mitt konto avstängt igen så slipper ni definitivt mig i detta forum.

Permalänk
Medlem

@Irre: Jag håller inte med dig när du säger EU befinner sig i sin djupaste kris.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hoppas ni vet bättre nu, varför jag skrev detta när börsen stod i All Time High.

Börsen står nästan ALLTID i all time high. Bara när det är nåt knas är det annorlunda.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iller:

@Irre: Jag håller inte med dig när du säger EU befinner sig i sin djupaste kris.

Jag håller med honom, att inte normalisera räntorna eller ha dem negativa är inget bra tecken på en återhämtning från den förra krisen ens.

https://www.zerohedge.com/markets/we-are-experiencing-issues-...
Det är lite komiskt att denna skiten ligger nere igen hahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Några här trollanmälde mig, sedan jag skrivit om "helikopterpengar" och att man inte borde belåna aktier. Hoppas ni vet bättre nu, varför jag skrev detta när börsen stod i All Time High. Helikoperpengar är ett faktum i drabbade Hongkong. Och EU befinner sig nog i sin djupaste kris hittills, så när politiken med negativa räntor inte längre räcker, så får vi nog se något liknande här. Blir mitt konto avstängt igen så slipper ni definitivt mig i detta forum.

Om man lånat och köpt björnar är man nog glad

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är räntan på ditt lån? Är det mer än 7% så går du miste om del pengar.

Sen ska man ju sova gott om natten också såklart. 😛

Jag har inte längre något lån, så jag sover faktiskt rätt gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Börsvärderingarna är långt högre idag än innan crashen 2008. Nu klarade sig Svenska börsen bättre i just den crashen, men vi var uppe på samma nivåer redan 2014 (Index på ca 1250). Och sedan dess har det väl varit ganska mycket fest på börsen. Så vi är långt över den tidens nivåer
http://www.nasdaqomxnordic.com/index/historiska_kurser?langua...

Tech, fastighetsbolag och defensiva aktier är högt värderat, men många industribolag ligger riktigt lågt, finns givetvis orsaker till det, kommer nog svaga rapporter.

Men går industrin dåligt ett längre tag kommer resten följa med, då tror jag även fastighet och bank kommer få det tungt.

Sen när det kommer till värderingar så handlar allt om räntemarknaden och alternativ. Idag kan du köpa en amerikansk 10 åring för 0.4%, europa är negativt. Ser man framåt räknar marknaden med att Fed går till 0%. Riskfri ränta är dessvärre ett minne blott, och kommer troligtvis vara under överskådlig tid framöver.

Fed behövde inte ens sänka räntan, det skötte marknaden på egenhand genom att handla ner statsobligationer till rekord låga nivåer.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter tanka Lysa och aktier jag tror på även i nedgång. Har några aktier som jag kikar väldigt noga på och funderar på att peta in några hundra tusen i för att vara med på uppgången jag tror kommer, men det är ju ingen stress än, det kommer nog gå ner lite till och sen åka lite bergochdalbana ett par månader. Men helt klart är att det börjar finnas en del fynd som dragits med ner i det allmänna raset.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata