Half-Life: Alyx är början på en större berättelse

Permalänk
Medlem

Får vi hoppas på en ny cliffhanger som aldrig blir avslutad efter HL:alyx EP2 sen kanske vi kan köra en prequel innan ettan istället.
nåväl är väll bättre än inget, får nog plocka upp det här om ett par år om vr blivit billigare då, eventuellt långa någons vr headset då flesta verkar ha sitt i garderoben endå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ge mig ett single player HL3 utan VR så kommer alla bli nöjda

Jag vet inte ändå, det hade behövt vara något så in i helvete bra för att jag skulle bli nöjd efter alla dessa år.
VR däremot, känns mer som valve. Jag tror att det kommer att kännas nyskapande och kanske till och med revolutionerande i efterhand, som de förra HL-spelen har gjort för mig. VR är så jävla imponerande, för du känner dig som att du befinner dig inne i den världen.

Permalänk
Medlem

...men är det VR är jag inte intresserad.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Grymt taggad på tisdag kommer min Quest, så då blir det att värma upp!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

Jag vet inte ändå, det hade behövt vara något så in i helvete bra för att jag skulle bli nöjd efter alla dessa år.
VR däremot, känns mer som valve. Jag tror att det kommer att kännas nyskapande och kanske till och med revolutionerande i efterhand, som de förra HL-spelen har gjort för mig. VR är så jävla imponerande, för du känner dig som att du befinner dig inne i den världen.

Det också en av nackdelarna.
Du är så isolerad. Väldigt väldigt många vill inte ha det så.
Dom inte bara spelar utan skriver på tex discord, ser på youtube och massa annat samtidigt.
Med VR är du fortfarande begränsad. Det lär ändras långt framöver. Men så här ser det ut för många just idag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får vi hoppas på en ny cliffhanger som aldrig blir avslutad efter HL:alyx EP2

Hehe precis det jag var inne på i mitt inlägg tidigare
Jag tror Valve har svårt att slutföra sina grejer överlag... Delvis för att hypen och "trycket" på dem blir för stort...
Och då är det väl kanske bättre att de splittrar sig och provar nått annat än att de låser sig helt?
Ett bra exempel på detta:

Skrivet av Marlowe:

Jag vet inte ändå, det hade behövt vara något så in i helvete bra för att jag skulle bli nöjd efter alla dessa år.

Vet precis vad du menar... Och Valve tänker säkert lite samma sak internt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Något jag dock är helt säker på är att företag älskar att sälja prylar oavsett om det är nödvändigt eller skräp.

Haha, good point
Håller med! företagen kränger allt de tror sig kunna kränga...
Men prova VR och det är svårt att förneka varken potentialen - eller bristerna!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag spår att spelet får VR headset att sälja bra men inget mer än det. Spelet i sig kommer vara som de andra VR spelen. Sega och begränsade. De som är som jag och inte klarar VR mer än 5min kommer vara sura för Valve inte vågar släppa ett ”riktigt” Half-Life.

Om man vill ha riktigt bra Half-Life ska man spela Black Mesa. Fantastiskt bra gjort och amazing musik

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe precis det jag var inne på i mitt inlägg tidigare
Jag tror Valve har svårt att slutföra sina grejer överlag... Delvis för att hypen och "trycket" på dem blir för stort...
Och då är det väl kanske bättre att de splittrar sig och provar nått annat än att de låser sig helt?
Ett bra exempel på detta:
Vet precis vad du menar... Och Valve tänker säkert lite samma sak internt!

Tror valves "problem" är att dom inte är speltillverkare längre. Födelen är att dom inte blir bankrutt om alyx säljer 0 exemplar och kan ta lite risker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Trevligt men någon VR lär de flesta inte köpa för att lira tyvärr inklusive mig!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Trevligt men någon VR lär de flesta inte köpa för att lira tyvärr inklusive mig!

Säga vad man vill men Valve sålde slut index direkt efter trailern, och det kostar 10000.
Alla andra headset är också slut konstant så, ja.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Säga vad man vill men Valve sålde slut index direkt efter trailern, och det kostar 10000.
Alla andra headset är också slut konstant så, ja.

Säger inte så mkt. Tänk om de hade 5 på lager? Någon som har koll på lager saldon på vr headset?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Säger inte så mkt. Tänk om de hade 5 på lager? Någon som har koll på lager saldon på vr headset?

Svårt att säga exakt, men för tillfället är efterfrågan grym. Index är så slutsåld att de meddelar på förhand när nästa batch kommer till salu, och Oculus har haft back orders sen november. Folk köper och säljer dem på vinst i andra hand.

Bor man i USA kan man få tag på WMR-headset till okej pris, men de har också gått upp en del i pris sen förra året.

Om det håller i sig är svårt att säga, men just nu är hypen stor. Blir Alyx en flopp spelmässigt (ekonomiskt är en annan sak) så kan det ha negativa följder, men om det blir så bra som det verkar så kan det här vara början på mainstream VR.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har sagt det förut, men Valve får göra spel till Gameboy om dom vill. Det som är viktigt är att de börjar göra spel igen.
Sen så är folk aldrig nöjda, först saknades det AAA spel till VR och det sög, nu gör dom AAA spel till VR och det suger också tydligen.....!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Trevligt men någon VR lär de flesta inte köpa för att lira tyvärr inklusive mig!

I andra sidan båten är jag. Enbart köpt VR för HL:Alyx. Gnälla på priset kan man nog inte göra på VR headset heller. Är inte dyrare än en vettig gaming skärm (Rift s på 4000kr).

VR behöver ett fantastiskt AAA spel med full längd för att börja slå på bred front. Finns bra saker till VR men antal AAA titlar med full längd är totalt 0 st. Finns bra saker men det är ”upplevelser”/arcade/indie titlar hela högen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

I andra sidan båten är jag. Enbart köpt VR för HL:Alyx. Gnälla på priset kan man nog inte göra på VR headset heller. Är inte dyrare än en vettig gaming skärm (Rift s på 4000kr).

VR behöver ett fantastiskt AAA spel med full längd för att börja slå på bred front. Finns bra saker till VR men antal AAA titlar med full längd är totalt 0 st. Finns bra saker men det är ”upplevelser”/arcade/indie titlar hela högen.

Asgards wrath, Boneworks, Walking Dead Saints and sinners tex är full längds spel med AAA kvalitet (om AAA står för kvalitet? )
Sen kommer ju ett nytt Medal of honor också. Dock exlusivt för Oculus store.
Man kan ju rabbla upp hur många spel som helst, det känns verkligen som det lossnar nu.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Asgards wrath, Boneworks, Walking Dead Saints and sinners tex är full längds spel med AAA kvalitet (om AAA står för kvalitet? )
Sen kommer ju ett nytt Medal of honor också. Dock exlusivt för Oculus store.
Man kan ju rabbla upp hur många spel som helst, det känns verkligen som det lossnar nu.

Håller med om att det är bra spel men från okända utvecklare. AAA syftar på att man har en historik av att släppa bra spel under många år. Valve har nästan bara släppt stora hits (vi glömmer deras kortspel ).

Om något kommer dra folk till VR så är det half-life eller liknande titlar som halo, bioshock. Dock så tror jag många tappat förtroende för mycket känd IP som idag ägs av EA (BF, mass effect).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det enda utvecklare behöver göra är att lösa åksjukekänslan. Man behöver finslipa på huvudrörelser plus eyetracking. Det man vill åt med VR är "omslutenheten" och känslan att "befinna sig i spelet". Spelet ska kunna styras via kontroller sittandes, annars kommer det aldrig slå helt, i varje fall inte för AAA-titlar.
Folk vill inte stå eller röra på sig, man vill chilla i soffan eller framför datorn, med hög pricksäkerhet i kontrollen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det enda utvecklare behöver göra är att lösa åksjukekänslan. Man behöver finslipa på huvudrörelser plus eyetracking. Det man vill åt med VR är "omslutenheten" och känslan att "befinna sig i spelet". Spelet ska kunna styras via kontroller sittandes, annars kommer det aldrig slå helt, i varje fall inte för AAA-titlar.
Folk vill inte stå eller röra på sig, man vill chilla i soffan eller framför datorn, med hög pricksäkerhet i kontrollen.

Half life alyx kommer man kunna spela sittandes.

Jag föredrar roomscale framför sittande alla dagar i veckan.
Har du provat?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Why Half-Life Alyx is in VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Håller med om att det är bra spel men från okända utvecklare. AAA syftar på att man har en historik av att släppa bra spel under många år. Valve har nästan bara släppt stora hits (vi glömmer deras kortspel ).

Om något kommer dra folk till VR så är det half-life eller liknande titlar som halo, bioshock. Dock så tror jag många tappat förtroende för mycket känd IP som idag ägs av EA (BF, mass effect).

Nja AAA är väl snarare att spelet har hög budget för utveckling/reklam och då förväntas ha/har hög kvalitet?
Men det är väl inte riktigt något spel som klassas som det ändå som är endast gjort för VR. Sen finns det ju några spel som kanske klassas som AAA som har fått VR patch men det är ju inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nja AAA är väl snarare att spelet har hög budget för utveckling/reklam och då förväntas ha/har hög kvalitet?
Men det är väl inte riktigt något spel som klassas som det ändå som är endast gjort för VR. Sen finns det ju några spel som kanske klassas som AAA som har fått VR patch men det är ju inte riktigt samma sak.

Sant om det är nått som saknas i VR så är det reklam och allmän hype.
VR är så pass etablerat vill jag påstå så dom som har mer koll på VR vet vad man kan förvänta sig av olika utvecklare och spel.
Att nå ut till den breda massan och icke VR användare är desto svårare.
Det är svårt att visa upp VR spel dessutom på en 2d skärm.
Vi får hoppas Valve lyckas vända på steken lite.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Half life alyx kommer man kunna spela sittandes.

Jag föredrar roomscale framför sittande alla dagar i veckan.
Har du provat?

Kan vara skönt att ha tillgång till stol, i alla fall om det finns med segment som i tvåan där man kör båt och bil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan vara skönt att ha tillgång till stol, i alla fall om det finns med segment som i tvåan där man kör båt och bil.

Det håller jag med om, tänkte inte på det
Jag har en kontrolsstol i närheten som jag kan rulla fram när man ska sitta.
Dock så kommer jag inte just nu på nått spel där man växlar mellan sittande och stående om jag spelat nått sånt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

In our exclusive hands-on preview of Half-Life: Alyx, it appears this VR game is every bit the masterpiece its predecessors were, albeit in a new medium we’ve not seen utilized this spectacularly before.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Det är inte svårt att förutse ett givet fiasko.

Testa att läs dina inlägg från en åskådares perspektiv. Hur framstår du? Får du fram din poäng med inläggen?

Om din poäng är att agera hormonstinn tonåring så lyckas du men annars får du fila på strategin lite. En bra början är att berätta varför det är så uppenbart att det blir ett fiasko. Bevisligen finns det mängder med folk som ser fram emot det här och som tror/hoppas det blir något bra, varför är dina tankar fakta medan de andras är förvirrade förhoppningar?

Skrivet av ZothOmmog:

Hoppas VR spelet skulle göras till ett möjligt PC spel.

Och jo jag vet att jag kan köpa ett VR headset och sittande spela det men om man inte vill spendera så mycket så tycker jag att valet borde finnas hos kunden.

Fast varför då? Ska jag som VR-spelare kunna kräva att alla vanliga spel görs om till VR bara för att jag har rätt till att välja spelsätt? Att porta om ett VR-spel till ett plattspel görs inte på en kafferast direkt.

Angående kostnaden så behöver den inte vara så hög, relativt sett. Hur mycket går en begagnad rift för tro, inte många tusenlappar skulle jag tro. Vill man testa så kan man alltid köpa begagnat och sen sälja, ofta får man igen pengarna.

Skrivet av SCORPIUS:

Det också en av nackdelarna.
Du är så isolerad. Väldigt väldigt många vill inte ha det så.
Dom inte bara spelar utan skriver på tex discord, ser på youtube och massa annat samtidigt.
Med VR är du fortfarande begränsad. Det lär ändras långt framöver. Men så här ser det ut för många just idag.

Kalla mig för en bitter konservativ gubbe om du vill, men jag har aldrig förstått de som ska hålla på med en massa annat när de spelar. Om man prompt måste ha stimuli från tjugioåtta olika program fördelat på tre skärmar så kanske story-drivna spel som HL inte är rätt sorts spel.

Skrivet av NuZ:

Jag spår att spelet får VR headset att sälja bra men inget mer än det. Spelet i sig kommer vara som de andra VR spelen. Sega och begränsade. De som är som jag och inte klarar VR mer än 5min kommer vara sura för Valve inte vågar släppa ett ”riktigt” Half-Life.

Jag förstår hur du tänker men samtidigt kan man argumentera att det är mer vågat att släppa ett VR-spel så som marknaden ser ut idag.

Däremot förstår jag inte riktigt varför vr är sega och mer begränsade. Ett spel gjort för vr har betydligt bättre förutsättningar att vara allt annat än begränsat.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Säger inte så mkt. Tänk om de hade 5 på lager? Någon som har koll på lager saldon på vr headset?

https://arstechnica.com/gaming/2020/01/report-valve-index-sal...

Enligt länken ovan sålde de 50k i samband med HL-lanseringen innan lagret tog slut. Det är förstås inga jättehöga siffror men ändå smått imponerande att de såldes så snabbt med tanke på att deras headset kostar dubbelt så mycket jämfört med t.ex. Oculus.

Skrivet av Implor:

VR behöver ett fantastiskt AAA spel med full längd för att börja slå på bred front. Finns bra saker till VR men antal AAA titlar med full längd är totalt 0 st. Finns bra saker men det är ”upplevelser”/arcade/indie titlar hela högen.

Och simulatorer, glöm inte dom för guds skull. Själv kommer jag aldrig mer kunna köra racingspel med en vanlig skärm, där är VR garanterat framtiden om man är någorlunda seriös i sitt spelande. (Så garanterat som det nu kan bli.)

Annars håller jag till stor del med dig även om jag personligen lyckas hålla mig road även utan stora AAA-titlar. I slutet av mars släpps t.ex. ett nytt ”The Room” enbart till VR, om de lyckas implementera vr på ett bra sätt så kan det bli snuskigt bra.