Permalänk

Om man har en bra dag och vill känna sig deprimerad ska man gå in och läsa den här tråden..

Visa signatur

Citera!

Permalänk

@SupakmeGusta: Varför ska andra personers framsteg göra dig deprimerad? Jag tjänar inga enorma summor själv men tycker ändå tråden bidrar med mycket intressant info

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk

Nu när jag ändå snubblade in i tråden.
står inför en löneförhandling men är ordentligt oinsatt ang skatter hit & dit så vars ligger gränsen för att man måste börja skatta mer än "normalt"?
är det 509 300:- /år eller?

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Fram tills nyligen 52200kr/mån, fastighetsförvaltare i Stockholm.
Bakgrund: YH utbildning och 6 års yrkeserfarenhet.
Tjänsten upphörde i samband med en omorganisation. Så nu är jag arbetssökande.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Det finns inget scenario i sverige där du kan få mer i bruttolön och mindre i nettolön, högre skatt appliceras på beloppet som överskrider föregående nivås belopp.

Jag vet inte hur det är nu, men i mitten av 00-talet gick det faktiskt. Jag råkade nämligen själv ut för det.

Jag sommarjobbade (under studietiden) och tjänade därför inga jättesummor. Timavlönad inom handel. Jag jobbade extra några dagar i slutet av sommaren och råkade därmed komma över en gräns som gjorde att en fast avgift/skatt föll ut. Minns inte exakt nu, men det var nån form av pensionsavgift. Under en viss bruttoinkomst slapp man avgiften, men över gränsen applicerades den till sitt fulla belopp. Som jag minns det gick jag back 200-300 kr på att jag jobbade två extra arbetspass. Kändes jäkligt surt då.

Detta har förmodligen justerats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det är en bra lön för att vara operatör.

Ohja. Högre kan man gå med om man vill med fackets lönesteg.
Sen har vi ju både natt och helgskift med om man önskar större OB

Jag klagar inte.

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Jobbar inom kriminalvården (så statligt anställd) ca 32k (brutto) i månaden.
Inte bästa lönen, men jag har ett i mitt tycke guldschema och dessutom en hel del fina förmåner. Särskilt om man jämför med tidigare jobb i den privata sektorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte hur det är nu, men i mitten av 00-talet gick det faktiskt. Jag råkade nämligen själv ut för det.

Jag sommarjobbade (under studietiden) och tjänade därför inga jättesummor. Timavlönad inom handel. Jag jobbade extra några dagar i slutet av sommaren och råkade därmed komma över en gräns som gjorde att en fast avgift/skatt föll ut. Minns inte exakt nu, men det var nån form av pensionsavgift. Under en viss bruttoinkomst slapp man avgiften, men över gränsen applicerades den till sitt fulla belopp. Som jag minns det gick jag back 200-300 kr på att jag jobbade två extra arbetspass. Kändes jäkligt surt då.

Detta har förmodligen justerats.

Min kommentar avsåg främst folk som arbetar heltid. Extrajobbande studenter är en annan sak, där kan man tex jobba och hålla sig under fribeloppet osv osv

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Jobbar inom kriminalvården (så statligt anställd) ca 32k (netto) i månaden.
Inte bästa lönen, men jag har ett mitt tycke guldschema och dessutom en hel del fina förmåner. Särskilt om man jämför med tidigare jobb i den privata sektorn.

Vad har du för roll då? Anstaltschef? 32k netto är en extremt bra lön för att vara i Sverige. Nu vet jag inte exakt vad det motsvarar brutto och jag lyckas inte snabbt hitta exakt rätt statistik, men sannolikt så gör den lönen att du hamnar i den 90:e percentilen eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Nu när jag ändå snubblade in i tråden.
står inför en löneförhandling men är ordentligt oinsatt ang skatter hit & dit så vars ligger gränsen för att man måste börja skatta mer än "normalt"?
är det 509 300:- /år eller?

Det stämmer, gränsen för statlig inkomstskatt går vid 509 300:-/år(~42440:-/mån).

Men du går ju inte back på att tjäna mer än så då det "bara" är beloppet över 509 300 som du betalar statlig skatt på(20%).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

32k netto är en extremt bra lön för att vara i Sverige.

Fel av mig jag vände på orden...det ska vara brutto.
Jag har justerat mitt inlägg.

My bad !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

@SupakmeGusta: Varför ska andra personers framsteg göra dig deprimerad? Jag tjänar inga enorma summor själv men tycker ändå tråden bidrar med mycket intressant info

Att man valde fel ingenjörsutb. Kunde tjänat det dubbla nu

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Projektledare för gatubelysning, jobbat 1½ år i bolaget.

39k brutto
30 dagar semester
29 år gammal

Är i en process att blir rekryterad åt ett statligt bolag inom samma bransch.
Hur mycket är det rimligt att öka lönen med byte av bolag?
Tänkte kräva 47 isch för att landa på 45.
Låter det rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronokel:

Projektledare för gatubelysning, jobbat 1½ år i bolaget.

39k brutto
30 dagar semester
29 år gammal

Är i en process att blir rekryterad åt ett statligt bolag inom samma bransch.
Hur mycket är det rimligt att öka lönen med byte av bolag?
Tänkte kräva 47 isch för att landa på 45.
Låter det rimligt?

Svårt att säga utan att veta lönestatistik för yrket osv.
Men tänk på att du bara får en "byta-jobb-och-höja-lönen" - chans per arbete

Med det sagt, ta i från tårna! Värsta som kan hända är att du får ett nej

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

@NisseG91: Tycker du jag borde kräva mer alltså?

Permalänk
Medlem

Nyligen startat som Cloud Engineer & IT Manager (Ingen tidigare erfarenhet med cloud, men får certa mig på arbetstid).
45K brutto.
30 dagar semester
39 år gammal

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Det stämmer, gränsen för statlig inkomstskatt går vid 509 300:-/år(~42440:-/mån).

Men du går ju inte back på att tjäna mer än så då det "bara" är beloppet över 509 300 som du betalar statlig skatt på(20%).

okej! hade för mig att det var helt tvärtom, alltså att man får skatta 20% extra på HELA lönen/årslönen.
Tackar ödmjukast för att jag fick klarhet i den frågan

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte hur det är nu, men i mitten av 00-talet gick det faktiskt. Jag råkade nämligen själv ut för det.

Jag sommarjobbade (under studietiden) och tjänade därför inga jättesummor. Timavlönad inom handel. Jag jobbade extra några dagar i slutet av sommaren och råkade därmed komma över en gräns som gjorde att en fast avgift/skatt föll ut. Minns inte exakt nu, men det var nån form av pensionsavgift. Under en viss bruttoinkomst slapp man avgiften, men över gränsen applicerades den till sitt fulla belopp. Som jag minns det gick jag back 200-300 kr på att jag jobbade två extra arbetspass. Kändes jäkligt surt då.

Detta har förmodligen justerats.

Skrivet av Dakkie:

Min kommentar avsåg främst folk som arbetar heltid. Extrajobbande studenter är en annan sak, där kan man tex jobba och hålla sig under fribeloppet osv osv

Du kanske missade 200-300kr inkomstmässigt det året, dock räknas hela beloppet mot pensionen så fort man kommer över fribeloppets gräns vilket är värt väldigt mycket mer livsinkomstmässigt. Har man möjlighet bör man alltid se till att hamna över gränsen vid extrajobb/sommarjobb.

Permalänk
Medlem

@Kronokel: Jag tycker ingenting, då jag inte vet hur det ser ut i din bransch.

Men ta i så att du nästan skäms och så lägger du till lite till på det sen. Det värsta som kan hända är att de säger nej, och det bästa som kan hända är att de accepterar ditt löneanspråk

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

26000 före skatt, ca. Snart 0 då det förmodligen lutar åt konkurs pga Corona. Samma sak 2008-2009l, konkurs då med. Bilbranschen suger att jobba i när konjunkturen går ner. Och när konjunkturen går upp får man inga fördelar heller, det är typ 10 sökande på varje tjänst så löner och förmåner hålls nere. Dags att sadla om antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

26000 före skatt, ca. Snart 0 då det förmodligen lutar åt konkurs pga Corona. Samma sak 2008-2009l, konkurs då med. Bilbranschen suger att jobba i när konjunkturen går ner. Och när konjunkturen går upp får man inga fördelar heller, det är typ 10 sökande på varje tjänst så löner och förmåner hålls nere. Dags att sadla om antar jag.

Vad exakt är det du jobbar med och vilken utbildning?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Montör, det kan utan vidare vara 500 sökande till 20 platser. De allra flesta är män, men många (åtminstone mer än 10%, kanske 20) är kvinnor. Rekrytering går ofta via bemanning, företaget jag jobbar på "beställer" 10 män, 10 kvinnor (exempelvis), sedan ser företaget vilka som är sjuka, vabbar för mycket, får ont - dessa ersätts snart, och så fastanställs 5-10 efter 6 månader. Typ. Det tar 3-6 månader att lära sig jobbet ok, att bli bra tar för de flesta ett par år. Företagsledningen har åsikten att vi är helt ersättningsbara och att det bara är att plocka in någon från gatan. Så är det inte. När jag jobbade på Manpower var det ganska vanligt att ca 75% inom några veckor bedömdes helt enkelt inte klara jobbet pga tempoproblem, arbetsskador, eller inkompetens. Vi talar då om I huvudsak folk under 30. Ska inte utveckla det mer, men det finns ett stort överskott på arbetskraft för "enkla jobb", trots att dessa jobb inte är så enkla som andra kan tro. Det är inte ovanligt att kvalitetsfelen mellan en skicklig och en slarvig montör är ca 10x.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ingen lön men just nu 1519.60 € brutto i sjukpension. Inte så mycket men jag har inga lån och ingen hyra så det räcker till.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Fick slutgiltigt svar på det nya för några veckor sedan så kan uppdatera. Hamnade på 66k/mån för stunden, bonusen som betalas ut blev ca 5k per mån utslaget så totalt blev det sämre än jag hoppades på både vad gäller bonusen och fasta lönen. Kommer dock ha en extra löneöversyn i år så hoppas hämta in resten jag ville ha då, ska nog ha 6-7k till på den fasta lönen för att vara nöjd.

Har ju en del andra förmåner också som 30 dagars semester, för året ca 11k/mån avsatt i tjänstepension (vanligt kollektivavtal), bra sjukvårdsförsäkring, friskvård, ganska mycket frihet i jobbet osv.

Jobbar som försäkringsmatematiker och är i spannet 30-35 år.

Edit: Kom på en intressant fråga, vad har ni för mål med er lön? Jag har själv alltid satt upp mål som skall uppnås innan en viss ålder.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Intressant frågeställning. Mitt närmaste mål nu är väl att passera 40/mån innan jag fyller 30 så har ett tag på mig ändå.
Tjänar för närvarande 36/mån vilket får ses acceptabelt då jag för 8 månader lämnade in mitt examensarbete för rättning och jobbar i norra Sverige.

Målbilden blir dock lite besvärligare att sätta upp efter man fyller 30 så vi får se vad man hittar på efter man tagit det klivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Intressant frågeställning. Mitt närmaste mål nu är väl att passera 40/mån innan jag fyller 30 så har ett tag på mig ändå.
Tjänar för närvarande 36/mån vilket får ses acceptabelt då jag för 8 månader lämnade in mitt examensarbete för rättning och jobbar i norra Sverige.

Målbilden blir dock lite besvärligare att sätta upp efter man fyller 30 så vi får se vad man hittar på efter man tagit det klivet.

Ja ju äldre man blir och desto mer man uppnått desto mindre meningsfulla känns ju målen. Jag tror dock mål är viktiga för oss människor för de hjälper oss se vad vi faktiskt uppnått, det ligger ju annars i vår natur att vänja oss och inte tycks det vi har är något speciellt.

Målen kommer ju vara personliga då vi alla har egna möjligheter och andra krav på vad arbete skall vara.

Mitt mål jag har nu är att jag vill ha en 7-siffrig årsinkomst senast året jag fyller 36.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fick slutgiltigt svar på det nya för några veckor sedan så kan uppdatera. Hamnade på 66k/mån för stunden, bonusen som betalas ut blev ca 5k per mån utslaget så totalt blev det sämre än jag hoppades på både vad gäller bonusen och fasta lönen. Kommer dock ha en extra löneöversyn i år så hoppas hämta in resten jag ville ha då, ska nog ha 6-7k till på den fasta lönen för att vara nöjd.

Har ju en del andra förmåner också som 30 dagars semester, för året ca 11k/mån avsatt i tjänstepension (vanligt kollektivavtal), bra sjukvårdsförsäkring, friskvård, ganska mycket frihet i jobbet osv.

Jobbar som försäkringsmatematiker och är i spannet 30-35 år.

Edit: Kom på en intressant fråga, vad har ni för mål med er lön? Jag har själv alltid satt upp mål som skall uppnås innan en viss ålder.

När jag började jobba hade jag som mål att bli av med studieskulderna innan en viss ålder. Sedan satte jag ett mål på 50k i bruttolön. Efter det handlade det mer om lön relativt kollegorna (jobbade statligt, så det var full transparens).

Nu jobbar jag utomlands och lönen är en fantasisumma, så nu har jag mest som mål att behålla jobbet. Och lönen

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Det var inte ett alltför dumt sätt att tänka, du tänkte 7 siffrig förvärvsinkomst då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det var inte ett alltför dumt sätt att tänka, du tänkte 7 siffrig förvärvsinkomst då.

precis, från att vara fortsatt anställd då också, om jag startar eget så blir det ett annat mål.

Permalänk
Medlem

Mitt mål var att tjäna min ålder gånger 1000 Det tyckte jag var rimligt.
Nu har jag lite mer i lön så jag är jättenöjd.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart