Testpilot: Arlo Pro 3 – trådlös kamera i mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Arlo Pro 3 – trådlös kamera i mellanklassen

Med övervakningskameran Arlo Pro 3 skalar företaget ned toppmodellen Arlo Ultra, utan att göra allt för allvarliga kompromisser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade första Arlo och var super missnöjd. Från era bilder kan jag säga att även om Arlo3är 2k så är det ändå sämre än min Logitech Circle2.
Ni undviker också att berätta något om fördröjningar(ganska säker att de finns fortfarande). Säg du inte startat appen/kameran på 1 timme och ska se live view eller en händelse. Hur lång tid tar det? På min Arlo1 kunde det ta minuter innan jag fick kontakt med kameran! Riktigt frustrerande. Och de hade jätte bra signal mor min WiFi.
Samma sak när det spelade in händelse, det missade nästan alltid början.
Kan man förresten använda live recording utan att ha ström inkopplad?
Vore bra om ni kunde jämföra med några fler kameror och skriver om de viktiga detaljerna också.
Jag kommer nog inte att inköpa fler Arlo då jag tyckte produkten var riktig dålig. Men letar efter en uppgradering till min Circle2. De är ganska bra men letar efter kameror som är öppna och supporterar IFTTT

Permalänk
Avstängd

Alla kamerasystem som kräver en prenumeration utöver det kostnaden att köpa in artiklarna, är ett stort skämt. Du hittar billigare system med liknande logik via Wish för inte ens 1/4 av priset.

Garanti runt hörnet självklart, men vem bryr sig för så liten kostnad, samt att du inte behöver prenumerera. Som värst behöver du deras egna app för enklare hantering så klart så de kan tjäna något mer än bara kostnaden på försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixlchaser:

Alla kamerasystem som kräver en prenumeration utöver det kostnaden att köpa in artiklarna, är ett stort skämt. Du hittar billigare system med liknande logik via Wish för inte ens 1/4 av priset.

Garanti runt hörnet självklart, men vem bryr sig för så liten kostnad, samt att du inte behöver prenumerera. Som värst behöver du deras egna app för enklare hantering så klart så de kan tjäna något mer än bara kostnaden på försäljningen.

Håller med, jag hatar att man ska behöva prenumerera på tjänster när man redan köpt produkten. Speciellt när det handlar om kameror.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd

Jag har Arlo 2 Pro och är riktigt nöjd. Kräver inget abonnemang så länge man inte har fler än fem kameror eller vill spara filmerna längre tid i molnet. Skulle jag behöva spara ner så har jag ett usb-minne i enheten.

För att svara @reza666 så tar det mig ca 10 sekunder från nedstängd app till att jag ser livebild i telefonen. Klart överkomligt.
Det negativa är i så fall att systemet inte alltid vaknar när man går utanför geofacezonen. Laddar batteriet 3 gånger per år

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Trodde det var pennvässare först

Permalänk
Medlem

Snarare reklam än test...

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hur lång är batteritiden vid olika scenarion?

Permalänk
Medlem

Hur står sig system av den här typen jämfört tex med Ubiquiti Unify, skulle behöva testa ett system med mindre kameror i en industriapplikation.
Hade då tänkt köra trådat då jag vill undvika att köra trådlöst pga risken att störa annan utrustning.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Snarare reklam än test...

Håller inte med. Han går igenom produkten, diskuterar fördelar och nackdelar och har en sammanfattning med både ris och ros.

Sen är han inte en professionell testare, vilket innebär att han inte kan jämföra många olika system med nuvarande testobjekt, men så är det om man inte jobbar med det.

Permalänk
Medlem

Nackdelar: Dyrt så in i F hel.! Typ dyrare än det man ska bevaka.. Inte ok.

Billigare att köpa 5 xiaomi/huawei telefoner,
https://www.cnet.com/how-to/turn-your-old-phone-into-a-home-s...

Antar du inte får skriva det då det är sponsrat att det är obehagligt dyrt..

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Datavetare
Skrivet av exroz:

Hur lång är batteritiden vid olika scenarion?

Från de Ulta-kameror som sitter i sommarstugan så varierar det rätt mycket beroende på hur ofta de aktiveras. Händer inget räcker batteriet åtskilliga månader, slår man på en "live-feed" med högsta kvalité skulle jag gissa att man tömmer batteriet på kanske en dag eller två. Vill man ha en permanent live-feed (vilket stöds av systemet) är enda rimliga vägen att koppla in en USB-laddare permanent.

Aktiveras kameran ett par gånger per dag, vilket för mig är fallet om den sitter utomhus och spelar in rörelser från djur, hamnar man på 1-2 månader i batteritid.

Gissningsvis drar Arlo Pro 3 i alla fall inte mer än Ultra då det är samma batterikapacitet samt de borde dra mer batteri att filma i högre upplösning, men det är knappast någon dramatisk skillnad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sdaniel1:

Nackdelar: Dyrt så in i F hel.! Typ dyrare än det man ska bevaka.. Inte ok.

Billigare att köpa 5 xiaomi/huawei telefoner,
https://www.cnet.com/how-to/turn-your-old-phone-into-a-home-s...

Antar du inte får skriva det då det är sponsrat att det är obehagligt dyrt..

Självklart går det att få saker billigare, framförallt om man sätter värdet på sin egen tid till noll. Arlo-kamerorna ligger relativt högt i pris, men det kan eventuellt motiveras av just hur snabbt och enkelt det är att sätta upp system, färdigt system för konfiguration och monitorering (går att göra i princip samma sak via webbläsaren som via appen) samt likt andra populära men kanske inte billigast-in-sin-klass produkter som t.ex. Philips Hue stöds detta system väldigt väl av Google Home, Alexa, IFTTT, etc.

Här får man fundera på sina prioriteringar helt enkelt. En test-pilot är en inte ett traditionellt test, det ska vara en personligt färgad bedömning av produkten som testas. Personligen ser jag en löpande kostnad, vilket man har om man prenumererar på Arlo-smart, som mer irriterande än ett något högt inköpspris (är för mig OK om produkten i slutändan är bra). Så är inget problem att klaga på priset i en test-pilot, satte upp just kostnaden Arlo-smart som en nackdel.

Vill man inte ha funktionerna Arlo-smart erbjuder, borde man får rätt likvärdig funktionalitet här som från en mobil plus att man fortfarande har kvar fördelen med integration med andra "smarta-hemmet" lösningar.

Att göra själv kan ibland vara huvudmålet. Sättet jag läser av elförbrukningen i sommarstugan är nog allt annat än prisvärt om jag skulle sätta mer än 0 kr per timme för eget arbete, fick bl.a. göra reverse-engineering på protokollet vilket kostade både tid och pengar (köpte en logik-analysator...). Tänkte bygga ett eget system att styra värmen, men släppt det p.g.a. tidsfaktor och kommer köpa ett färdigt system.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Självklart går det att få saker billigare, framförallt om man sätter värdet på sin egen tid till noll. Arlo-kamerorna ligger relativt högt i pris, men det kan eventuellt motiveras av just hur snabbt och enkelt det är att sätta upp system, färdigt system för konfiguration och monitorering (går att göra i princip samma sak via webbläsaren som via appen) samt likt andra populära men kanske inte billigast-in-sin-klass produkter som t.ex. Philips Hue stöds detta system väldigt väl av Google Home, Alexa, IFTTT, etc.

Här får man fundera på sina prioriteringar helt enkelt. En test-pilot är en inte ett traditionellt test, det ska vara en personligt färgad bedömning av produkten som testas. Personligen ser jag en löpande kostnad, vilket man har om man prenumererar på Arlo-smart, som mer irriterande än ett något högt inköpspris (är för mig OK om produkten i slutändan är bra). Så är inget problem att klaga på priset i en test-pilot, satte upp just kostnaden Arlo-smart som en nackdel.

Vill man inte ha funktionerna Arlo-smart erbjuder, borde man får rätt likvärdig funktionalitet här som från en mobil plus att man fortfarande har kvar fördelen med integration med andra "smarta-hemmet" lösningar.

Att göra själv kan ibland vara huvudmålet. Sättet jag läser av elförbrukningen i sommarstugan är nog allt annat än prisvärt om jag skulle sätta mer än 0 kr per timme för eget arbete, fick bl.a. göra reverse-engineering på protokollet vilket kostade både tid och pengar (köpte en logik-analysator...). Tänkte bygga ett eget system att styra värmen, men släppt det p.g.a. tidsfaktor och kommer köpa ett färdigt system.

Jag kan köpa argument för att något är Dyrt men bra men då ska det inte vara väldigt mycket mjukvarustrul och annat!

Jag har haft arlo 1 2 och 2pro(allt på rea eller BF) då har det ändå varit ok priser. Men kommer inte gå vidare då det har helt enkelt blivit för dyrt inte dyrt utan "för dyrt". Man ska få vad man betalar för och det är inte riktigt fallet här skulle jag säga.

En sak som dock är väldigt bra med Arlo. är deras iallfall brittiska kundservice som löste det sjukt snabbt med en trasig kamera. så det ska dem ha stor kredd för. men priserna är inte rimliga längre. kan rabbla massor med system som är väldig nära i kvalitet och utförande för en bråkdel av priset.. Så hade du bara skrivit högt inköpspris(dyr initial kostnad) så kanske jag inte brytt mig

Med tidsbrist är inte den enkla lösningen att köpa det som är dyrast.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

Jag har länge varit på jakt efter en kamera med självklart bra bild, snabb live uppkoppling, inga extrakostnader. Någon som testat Nest cam?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Har funderat lite på att införskaffa dessa.
Det jag kanske saknar, om jag inte missat det någonstans(?), är ungefärlig batteritid inne som ute. Har du någon uppfattning om detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

Nackdelen med dessa är nog främst att man tvingas till en löpande kostnad så som jag förstår det. Gillar inte att behöva tvingas betala småsummor hela tiden, vilket tyvärr blir ett måste om man ska få ut något av dessa.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TubularBoy:

Intressant läsning. Har funderat lite på att införskaffa dessa.
Det jag kanske saknar, om jag inte missat det någonstans(?), är ungefärlig batteritid inne som ute. Har du någon uppfattning om detta?

Mvh

Arlo själva säger 3-6 månader förutsatt att temperaturen är >0°C. Skulle säga att det stämmer rätt bra bra med min egen upplevelse hos de kameror som sitter inomhus (som är Arlo Ultra, inte Arlo Pro 3 då jag bara haft dessa till låns ett par veckor). Men är samma kamerahus och batteri i Ultra och Pro 3, så gissar att det är i praktiken samma batteritid.

P.g.a. renovering (fönsterbyte) tog jag tyvärr ned den kamera som satt på utsidan i höstas och har inte satt upp den än. Å andra sidan har det knapp varit under 0°C så många gånger häromkring denna vinter...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Då har de förbättrat sig kanske. Fast 10sec är ganska långt tid ändå.
Testade precis min Circle2, jag kopplar då med 4G så som om jag inte vore hemma. Tog ca 5 sec , testade 3 kameror.
Men om du är nöjd så är det ju bra. Det är det viktigaste.

Permalänk

Jag har en kamera ur generation 1 eller 2. En stor nackdel med den i relation till smart hem är att den går i viloläge för att spara batteri. Vill man kika via tex Google Home funkar det bara ibland eftersom kameran inte svarar pga viloläge. Man måste då gå in i Arlos app och väcka kameran, för att sedan gå tillbaka till Google och testa igen.

Är det samma sak i de senare utgåvorna av kameran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Nackdelen med dessa är nog främst att man tvingas till en löpande kostnad så som jag förstår det. Gillar inte att behöva tvingas betala småsummor hela tiden, vilket tyvärr blir ett måste om man ska få ut något av dessa.

Du behöver ju inte löpande kostnad.

Du får 7 dagar gratis i "almanackan" Och vill du spara saker, som filmats inom det spannet, går det jättebra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Du behöver ju inte löpande kostnad.

Du får 7 dagar gratis i "almanackan" Och vill du spara saker, som filmats inom det spannet, går det jättebra.

Så alt material spara alltså i 7 dagar utan kostnad? Är som sagt ute efter en vettig kamera men då ska Live Funktionen vara en av de viktigaste punkterna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Nackdelen med dessa är nog främst att man tvingas till en löpande kostnad så som jag förstår det. Gillar inte att behöva tvingas betala småsummor hela tiden, vilket tyvärr blir ett måste om man ska få ut något av dessa.

Är inte Pro 3 kompatibel med HomeKit Security Video? Apple listar iaf Pro 2, Pro samt baby monitorn som kompatibla. Förutsätter ju iof att man är inne i Apples ecosystem, Apple HomeKit

Edit: Missade att de endast låg med som HomeKit kompatibla, INTE HomeKit Secure Video.

Kör själv Circle 2 via Honekit med tillgång till Secure Video viket fungerar bra förutom att man tappar avancerade inställningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Jag hade första Arlo och var super missnöjd. Från era bilder kan jag säga att även om Arlo3är 2k så är det ändå sämre än min Logitech Circle2.
Ni undviker också att berätta något om fördröjningar(ganska säker att de finns fortfarande). Säg du inte startat appen/kameran på 1 timme och ska se live view eller en händelse. Hur lång tid tar det? På min Arlo1 kunde det ta minuter innan jag fick kontakt med kameran! Riktigt frustrerande.

Det är knepigt med sponsrade artiklar.

Jag lämnade tillbaka min Arlo 2 Pro av liknande anledningar. Fördröjningen var flera sekunder på live strömmen och ibland kunde det ta minuter innan man fick upp strömmen från appen. Det fanns ingen möjlighet till lokal ström, så allt gick igenom något moln någonstans. Oftast missades början på ett "event". Det gick att koppla in en disk (dock testade jag inte) för att få ned klippen till lokal lagring men det gick fortfarande genom molnet först.

Tyckte byggkvaliten kändes bra och jag gillade designen, men funktionaliteten fick mig att avstå.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av skog1s:

Du behöver ju inte löpande kostnad.

Du får 7 dagar gratis i "almanackan" Och vill du spara saker, som filmats inom det spannet, går det jättebra.

Det är korrekt för Pro 1/2, men tyvärr är det en mer begränsad service om man har Pro3/Ultra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ni som inte vill betala månadsvis, kika på Eufy, finns hos Amazon och är rätt populära i US and A. Det verkar dock vara bättre funktioner och mindre buggar med systemen som kräver abonnemang.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av reza666:

Jag hade första Arlo och var super missnöjd. Från era bilder kan jag säga att även om Arlo3är 2k så är det ändå sämre än min Logitech Circle2.
Ni undviker också att berätta något om fördröjningar(ganska säker att de finns fortfarande). Säg du inte startat appen/kameran på 1 timme och ska se live view eller en händelse. Hur lång tid tar det? På min Arlo1 kunde det ta minuter innan jag fick kontakt med kameran! Riktigt frustrerande. Och de hade jätte bra signal mor min WiFi.
Samma sak när det spelade in händelse, det missade nästan alltid början.
Kan man förresten använda live recording utan att ha ström inkopplad?
Vore bra om ni kunde jämföra med några fler kameror och skriver om de viktiga detaljerna också.
Jag kommer nog inte att inköpa fler Arlo då jag tyckte produkten var riktig dålig. Men letar efter en uppgradering till min Circle2. De är ganska bra men letar efter kameror som är öppna och supporterar IFTTT

Skriver i artikeln att jag aldrig testat Arlo Pro 1/2. Har sett andra som nämnt precis de problem du nämner här, något jag själv inte sett hos vare sig Ultra eller Pro 3.

Tjänsterna via Arlo Smart och, eventuellt mer relevant här, accesspunkten för enheterna är helt olika mellan Arlo Pro 1/2 mot Arlo Pro 3/Ultra. Pro 1/2 modeller ligger ganska mycket lägre i pris jämfört med Pro 3 och Ultra + att de tillhör en äldre generation, det som delas är mobilapplikationen.

Körde 10 st starter av live-ström på både Arlo Pro 3 (där både accesspunkt och kameror befinner sig på samma nät som telefonen) och Arlo Ultra (där accesspunkt och kameror befinner sig på ett annat nät i en annan byggnad). Genomsnittlig tid från klick till att strömmen startar blev 7 sekunder, alla startade under 10 s.

Hur bra kontakt accesspunkten har med kameran verkar vara i princip irrelevant för tiden att starta ström. Såg ingen relevant skillnad hos den kamera i sommarstugan som har relativt dålig signal (men tillräckligt bra för att inte tappa kontakt) mot accesspunkt.

Bilderna i artikeln är tagna direkt från filmer, i.e. de är skärmdumpar av filmklipp. Är möjligt att ta ett "foto" med kameran, men verkar bli samma nivå på kvalité. Ett exempel här

Fördröjning i live-stream är för mig ca 1-2 sekunder. Det är också ungefärlig fördröjning från att kameran registrerar rörelse till dess att filmen börjar spelas in. Så är fullt möjligt att missa saker som rör sig snabbt in i och ut ur scenen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Hur står sig system av den här typen jämfört tex med Ubiquiti Unify, skulle behöva testa ett system med mindre kameror i en industriapplikation.
Hade då tänkt köra trådat då jag vill undvika att köra trådlöst pga risken att störa annan utrustning.

Går inte jämföra då Arlo är trådlöst och sladdlöst, vilket är deras starka sida.

Jag tycket man får förvänta sig lite längre tid innan kamerorna svarar eftersom de kör på batteri. Hellre att de drar mer mindre ström.

Permalänk
Medlem

Hur säkert är det med trådlösa kameror, tänker om det är lätt att störa ut dem

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

@Curik
Exakt så upplevde jag det också.

@Yoshman:
Måste säga jag är nu mer nöjd med min köp än någonsin
Vad du säger är då att min snart 2 år gamla Circle2 är snabbare och bättre och billigare är Arlo3. Mina 3 kameror brukar starta på ca 3-4 sek men kan ta upp till 5-6 också. Bilden är också hel klart ok.
Den bilden du har med nu är betydligt bättre än i artikeln.
Men att ha en fördröjning innan inspelningen börjar tycker jag är helt oacceptabelt för en säkerhetskamera.
På min Cricle2 så spelar det alltid in ca 3-5 sek innan händelsen sker. Förstår att det går på batteri men det är ingen ursäkt att missa början av en händelse. Speciellt inte för det priset (nästan 6000kr!). Tycker inte reviews ska ge produkten något hög betyg och verkligen trycka på de brister som produkten har. Då hade Netgear kanske förbättrat de sakerna.

@Def_Dog
Bra tips, finns på Amazon UK också:
https://www.amazon.co.uk/Security-eufyCam-Wireless-Weatherpro...
Även Tyskland (hade köpt här eftersom de har samma kontakt som SE)
https://www.amazon.de/dp/B081F32ZT1/ref=sr_1_5?crid=2UBC2YQ9Y...