Hur får man bort en fläck på ett slipat betonggolv?

Permalänk
Medlem

Hur får man bort en fläck på ett slipat betonggolv?

Hej SweC!

Inte den vanligaste frågan på detta forum kanske men jag tror att det finns klippor här inne som har koll på mer än Datorer, vi får väl se!

Dum som jag varit så har jag förvarat mina sommardäck till bilen i hallen i cirka 1 månad (dom låg i däckpåsar). När jag nu lyfte bort dom från golvet som är av Slipad betong? Tror jag så har det blivit en stor ring, ser nästan ut som en oljefläck. Bifogar en bild här i tråden!

Har hittills bara provat med allrengöring vilket inte gav nån effekt över huvud taget. Hade velat ha bort det... Någon som har nån idé? Eller erfarenhet?

Mycket tacksam för svar!

Såhär ser det ut...

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Steg ett är väl att försöka ta reda på exakt vad missfärgningen orsakats av, samt vad betongen är förseglad med efter slipningen, sedan kan man börja fundera på metoder.

Var påsarna geggiga, och går det i sådana fall att bena ut vad det är? Har du möjligen kvar flaskan/burken med eventuell överbliven försegling?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hej SweC!

Inte den vanligaste frågan på detta forum kanske men jag tror att det finns klippor här inne som har koll på mer än Datorer, vi får väl se!

Dum som jag varit så har jag förvarat mina sommardäck till bilen i hallen i cirka 1 månad (dom låg i däckpåsar). När jag nu lyfte bort dom från golvet som är av Slipad betong? Tror jag så har det blivit en stor ring, ser nästan ut som en oljefläck. Bifogar en bild här i tråden!

Har hittills bara provat med allrengöring vilket inte gav nån effekt över huvud taget. Hade velat ha bort det... Någon som har nån idé? Eller erfarenhet?

Mycket tacksam för svar!

Såhär ser det ut...
https://i.imgur.com/wDADaW1.jpg

Skulle nog sätta några ören på sandpapper faktiskt, någonstans mellan 180-240 papper känns rätt.

Diverse rengöringsmedel och liknande lär tyvärr inte råda bot på det där då betong brukar suga i sig det som missfärgar rätt bra.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Steg ett är väl att försöka ta reda på exakt vad missfärgningen orsakats av, samt vad betongen är förseglad med efter slipningen, sedan kan man börja fundera på metoder.

Var påsarna geggiga, och går det i sådana fall att bena ut vad det är? Har du möjligen kvar flaskan/burken med eventuell överbliven försegling?

Påsarna var sprillans nya direkt från däckfirman så dom hade ingen smuts alls på sig. Jag funderar på om det är nån form av fett som man smörjer däcken/gummit med som varit så starkt så det gått igenom påsen? Men hur man då får bort det.... Inte helt lätt detta.

Skrivet av Lifooz:

Skulle nog sätta några ören på sandpapper faktiskt, någonstans mellan 180-240 papper känns rätt.

Diverse rengöringsmedel och liknande lär tyvärr inte råda bot på det där då betong brukar suga i sig det som missfärgar rätt bra.

/Lifooz

Hmm! Ja det kanske är så enkelt som sandpapper det hade varit en lättnad isåfall. Tack för tipset, ska köpa lite sandpapper imorgon och prova lite försiktigt. Tror precis som du att betongen sugit till sig det... Och då verkar det inte vara helt lätt längre :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Påsarna var sprillans nya direkt från däckfirman så dom hade ingen smuts alls på sig. Jag funderar på om det är nån form av fett som man smörjer däcken/gummit med som varit så starkt så det gått igenom påsen? Men hur man då får bort det.... Inte helt lätt detta.

Hmm! Ja det kanske är så enkelt som sandpapper det hade varit en lättnad isåfall. Tack för tipset, ska köpa lite sandpapper imorgon och prova lite försiktigt. Tror precis som du att betongen sugit till sig det... Och då verkar det inte vara helt lätt längre :/.

Man brukar spruta på lite 5-56 eller nåt längs kanten när man kränger på däck för att underlätta det, men generellt har man inga smörjmedel på dem. Det sista man vill ha när det kommer till sådana är ju dålig friktion Det jag undrade var dock om påsarna fortfarande var rena efter att ha stått i din hall en månad.

Är det helt omöjligt att någon skulle kunna ha spillt något helt orelaterat i hallen, som kapillärkraften sedan dragit runt i kontaktytan på det där sättet? Kanske räcker med att någon gått in med snöiga/skitiga dojor och ställt dem jämte hjulstapeln.

Återigen, vad är betongen förseglad med? Man brukar i allmänhet försegla den med något efter slipning, just för att den inte ska absorbera vätskor/smuts. Ska man gå på med lösningsmedel är det bra att veta vad man använt.

Har du provat att skrapa lite lätt med nån kniv du inte är så rädd om? Få en idé om hur djupt det trängt in.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man brukar spruta på lite 5-56 eller nåt längs kanten när man kränger på däck för att underlätta det, men generellt har man inga smörjmedel på dem. Det sista man vill ha när det kommer till sådana är ju dålig friktion Det jag undrade var dock om påsarna fortfarande var rena efter att ha stått i din hall en månad.

Är det helt omöjligt att någon skulle kunna ha spillt något helt orelaterat i hallen, som kapillärkraften sedan dragit runt i kontaktytan på det där sättet? Kanske räcker med att någon gått in med snöiga/skitiga dojor och ställt dem jämte hjulstapeln.

Återigen, vad är betongen förseglad med? Man brukar i allmänhet försegla den med något efter slipning, just för att den inte ska absorbera vätskor/smuts. Ska man gå på med lösningsmedel är det bra att veta vad man använt.

Har du provat att skrapa lite lätt med nån kniv du inte är så rädd om? Få en idé om hur djupt det trängt in.

Det är inget spillt vid däcken när dom stod i hallen det är jag helt säker på. Vad betongen är förseglad med är en bra fråga, hur tar man reda på det lättast tro?

Provade skrapa lite med en kniv men det känns som att det gått in i betongen så gav inte så mycket effekt :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Det är inget spillt vid däcken när dom stod i hallen det är jag helt säker på. Vad betongen är förseglad med är en bra fråga, hur tar man reda på det lättast tro?

Provade skrapa lite med en kniv men det känns som att det gått in i betongen så gav inte så mycket effekt :/.

Det vill nog till att du har kvar flaskan/burken med överbliven försegling om du ska ha rätt på det.

Hmm. Om det trängt in ordentligt, och vi utgår från att det är nåt organiskt, hade jag nog börjat med att ge mig på det kemiskt, exempelvis med väteperoxid. Man får nog pensla på i omgångar, det kan ta ett tag. Det borde vara rätt snällt mot betongen också, men du bör nog testa det på nåt osynligt ställe först, t ex kan du plocka bort en list och testa ett område som täcks av den annars.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det bara är fukt som samlats under plasten? Har du tur kanske det försvinner när det fått lufta ett tag.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara plasten i sig som avgett nån kemikalie som trängt in i betongen och missfärgat ytan, det är ju ganska vanligt att däck på cyklar och barnvagnar missfärgar plastgolv men det kan kanske även hända med andra materialkombinationer.
Det kan kanske vara fukt också, vad är det på andra sidan golvet, är det rimligt att det skulle kunna vara fukt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Påsarna var sprillans nya direkt från däckfirman så dom hade ingen smuts alls på sig. Jag funderar på om det är nån form av fett som man smörjer däcken/gummit med som varit så starkt så det gått igenom påsen? Men hur man då får bort det.... Inte helt lätt detta.

Skrivet av kaput:

Man brukar spruta på lite 5-56 eller nåt längs kanten när man kränger på däck för att underlätta det, men generellt har man inga smörjmedel på dem. Det sista man vill ha när det kommer till sådana är ju dålig friktion Det jag undrade var dock om påsarna fortfarande var rena efter att ha stått i din hall en månad.

Man brukar använda ett ganska tungt fett som brukar kallas typ däckfett eller däckmontagepasta som man penslar på rätt friskt med för att proceduren ska gå smidigt. 5-56 används till helt andra ändamål.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Pröva en burk bromsrengöring. den är helt otrolig!

Permalänk
Inaktiv

Dynamit! /J. Utan att veta vad det är så skulle jag testa riktig såpa med en hård borste. Funkar inte det skulle jag slipa ytan och sen behandla hela golvet så liknande inte händer igen. Fläckborttagning skulle jag undvika då det ofta bara gör saken värre

Permalänk
Medlem

Sandpapper eller pensla försiktigt med en stark syra (löser upp cementen i betongen). Sen bör du försegla betongen igen för att få det snyggt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kolla först att det inte bara är vatten, dvs torkar av sig självt, tycker många förslag verkar riskabla.

Permalänk
Medlem

Tydligen ska det funka med kattsand och torr cement. Lägg kattsand över fläckarna i 48 timmar och sopa bort lägg sedan torr cement i 48 timmar och sopa sedan så ska fläcken vara borta. Även Ajax skurpulver kan fungera om man lägger det på under 24 timmar.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version