Cpun kommer upp till 80c när jag stress kör med prime95

Permalänk
Medlem

Cpun kommer upp till 80c när jag stress kör med prime95

Hej!
Jag har nyligen bytt några komponenter i min dator(amd ryzen 5 3600 och en kylare)
När jag stress testar cpun i programmet prime95 så kommer jag upp i 80c vid ungefär 7min och då så avslutar jag testet då jag inte vågar mer. Vågar jag fortsätta testet eller ska jag använda något annat program.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem

Be quiet pure rock

@sarlucic: jag har denna: https://www.webhallen.com/se/product/209949-be-quiet-Pure-Roc...

är ny på denna sida så vet inte om allt blev rätt

Permalänk
Medlem

Min r5 3600 kom upp i över 80 grader med medföljande kylare när jag spelade cod, köpte ny kylare så ligger jag på drygt 70 grader som max

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

@cerb1980: När du spelar cod eller när du stresstestar?

Permalänk
Medlem

Låter helt normalt, bara köra på.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Min 9900ks flyger upp till 100grader direkt vid stresstest.

Oftast har cpuerna idag något skydd så det du borde oroa dig för är väl om den throttlar(växlar ner i hastighet) för att den blir för varm.

Om så är fallet eller om ljudnivån är för hög kan det vara värt att kolla på en bättre kylare.

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Ska jag fortsätta att stress testa min cpu och när bör jag stänga av den? har hört att det är bra att den är stabil under flera timmar men man kan ju inte direkt sitta o kolla på tempraturen i flera timmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasperE:

@sleepyoh: Ska jag fortsätta att stress testa min cpu och när bör jag stänga av den? har hört att det är bra att den är stabil under flera timmar men man kan ju inte direkt sitta o kolla på tempraturen i flera timmar...

Det är omöjligt att skada en modern CPU/GPU då dom har tempskydd.
Stresstest körs normalt bara för att kontrollera stabiliteten vid överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasperE:

@cerb1980: När du spelar cod eller när du stresstestar?

När jag spelar cod, men det stressar cpu.n ganska bra, kommit upp i strax under 80 grader vid stress test. Kör med Evo 212 kylare nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasperE:

@sleepyoh: Ska jag fortsätta att stress testa min cpu och när bör jag stänga av den? har hört att det är bra att den är stabil under flera timmar men man kan ju inte direkt sitta o kolla på tempraturen i flera timmar...

Efter 7 minuter borde du ha nått din max temperatur, finns ingen anledning att fortsätta, om du nu inte har stabilitetsproblem eller jagar högsta överklocken. Om din cpu blir varm drar den ner frekvens och volt automatiskt, inget man behöver oroa sig för idag alls egentligen. För hög temperatur = dålig prestanda, det kommer du märka. Ditt system verkar fungera normalt. Njut av nya datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Ska jag fortsätta stress testa den efter 7 minuter så att jag kan se så att en håller en jämn temp på 80c?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CasperE:

@sleepyoh: Ska jag fortsätta stress testa den efter 7 minuter så att jag kan se så att en håller en jämn temp på 80c?

Har du klockat den eller gjort något? Om inte finns det inte direkt någon anledning att tro att den ej är stabil.

Permalänk
Medlem

Du är fortfarande 20 grader under nån temp som skulle orsaka nått. Spela på och känn lugnet

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Ganska normalt.

Sitter på en 3700x, när jag tar highest/maximum (small FFT) i Prime95, så kommer den upp i 85-92C. Sitter i ett ITX, så blir väl lite varmare än större chassin. I Cinebench test är det lite svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gabriel15: Nej jag har inte överklockat den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CasperE:

@gabriel15: Nej jag har inte överklockat den

Då borde du kunna anta att den är stabil.

Alla dina komponenter testas i fabriken för att se till att de fungerar korrekt i orginalhastighet.

Permalänk
Medlem

@gabriel15: även fast jag har byggt datorn själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasperE:

@gabriel15: även fast jag har byggt datorn själv?

Du har inte byggt komponenterna själv. De är testade och godkända från tillverkaren.
Får man fråga varför du skall köra längte än 7 min i ditt test..och varför du ens testar överhuvudtaget?

Sluta nu med det och njut av dina spel istället 😀

Den dagen du överklockar kan du börja fundera på tester..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KingCobra: Är orolig för att den ska bli för varm sätte ihop delarna och sedan fick jag blue screen och grejor och tillslut fungerade inte windows alls och vill checka så det är inte något annat lurt

Tack även för allas svar, uppskattas verkligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CasperE:

@gabriel15: även fast jag har byggt datorn själv?

Ja exakt.

De testar komponenterna med viss marginal så de ska fungera när du bygger din dator.
Skulle de inte testkört allt hade de fått miljardbelopp i förluster från folk som skickar tillbaka saker till dem.

Permalänk
Medlem

80 grader är absolut ingen fara. Över 95 grader, om den är där ofta vid vanlig last, skulle jag börja bli orolig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasperE:

@cerb1980: När du spelar cod eller när du stresstestar?

Cod

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Skrivet av balansen:

Ganska normalt.

Sitter på en 3700x, när jag tar highest/maximum (small FFT) i Prime95, så kommer den upp i 85-92C. Sitter i ett ITX, så blir väl lite varmare än större chassin. I Cinebench test är det lite svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska sätta ihop en dator imorgon, kan vara bra att testa med prime95 om sakerna lirar, nu har jag ett riktmärke på hur varmt det kan bli

Skrivet av KingCobra:

Du har inte byggt komponenterna själv. De är testade och godkända från tillverkaren.
Får man fråga varför du skall köra längte än 7 min i ditt test..och varför du ens testar överhuvudtaget?

Sluta nu med det och njut av dina spel istället 😀

Den dagen du överklockar kan du börja fundera på tester..

Varför inte testa? Nu klagas det inte på instabilitetsproblem med med en ny cpu så kan det ju hända. Stannar en worker i prime95 tyder det ju på något. Och jag har varit med om att det bara tog 6 minuter innan en stannade. Bytte då ram. Då tog det en timme. Bytte ännu en gång och då funkade det i 8 timmar innan jag avbröt stresstestet.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Jag provade ett tag att köra en 3200G med enbart passiv kylning med en kylfläns kallad Nofan CR-80EH och vid normal drift höll den normala temperaturer, men när jag körde på med testprogram av detta slag så gick den upp till 95 grader och stannade där när begränsningarna slog till. Om man lät testet fortsätta där så sänkte den klockfrekvenserna istället.

3200G är väl egentligen en generation äldre Ryzen-teknik än 3600 och 3700X, men implementeringen av temperaturbegränsningen funkade fint där i alla fall. AMD rockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag ska sätta ihop en dator imorgon, kan vara bra att testa med prime95 om sakerna lirar, nu har jag ett riktmärke på hur varmt det kan bli

Ja, det är nog inga problem, har du ett större chassi med bra flöde/fläktar, klarar du dig nog rätt bra. Hade Prime95 på i 5 timmar, inga problem.

Permalänk
Skrivet av balansen:

Ja, det är nog inga problem, har du ett större chassi med bra flöde/fläktar, klarar du dig nog rätt bra. Hade Prime95 på i 5 timmar, inga problem.

Jag hann inte köra Prime95 tyvärr, bygga dator, installera och snabbtesta sen lämna iväg
Körde Superposition och https://www.userbenchmark.com/UserRun/25273096

Det som stack ut var temperaturen på den undre Samsung 970 Evo som blev lite varm i peak temp på 62 grader, sen idle 47.
Använde HWMonitor för att läsa av allt, 67 grader kom 3700x upp i, sen idle 35 grader så processorn kändes inte som problemet här då grafikkortet ligger och täcker ena M.2 disken. Stängde inte heller sidoluckan så kan bli kallare om luften får cirkulera.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

80 grader under full belastning är helt ok, inget att oroa sig för
du kan ju alltid testa att ominstallera kylaren och se ifall det ger ett bättre resultat.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008