Nekas reklamation för headphones av ICA Maxi

Permalänk
Medlem

Nekas reklamation för headphones av ICA Maxi

Hej,

Håller det kort.
Fick ett par headphones julen 2018, dessa gick sönder sommaren 2019, ena sidan fick en spricka i sig som tillslut resulterade i att plasten gick av helt och hållet, så vänster lur hänger helt löst i sladden. Hade tänkt reklamera dessa då, men hittade inte kvittot.

Igår hittade jag kvittot, plus original lådan. Åkte till maxi idag för att reklamera, men nekades då de anställda på Maxi sa att de bara har ett års reklamationsrätt. Tipsades om att vända mig till Sony, som gjorde lurarna.

Nu till min fråga, har dem rätt att neka mig? Jag har alltid förstått det som att reklamationsrätten är på upp till 3 år för elektronikprodukter, gäller det bara för vissa företag? Hur funkar det egentligen? Jag tog bara svaret och gick för jag har inte tillräckligt med koll. Tacksam för svar.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ItsLea:

Hej,

Håller det kort.
Fick ett par headphones julen 2018, dessa gick sönder sommaren 2019, ena sidan fick en spricka i sig som tillslut resulterade i att plasten gick av helt och hållet, så vänster lur hänger helt löst i sladden. Hade tänkt reklamera dessa då, men hittade inte kvittot.

Igår hittade jag kvittot, plus original lådan. Åkte till maxi idag för att reklamera, men nekades då de anställda på Maxi sa att de bara har ett års reklamationsrätt. Tipsades om att vända mig till Sony, som gjorde lurarna.

Nu till min fråga, har dem rätt att neka mig? Jag har alltid förstått det som att reklamationsrätten är på upp till 3 år för elektronikprodukter, gäller det bara för vissa företag? Hur funkar det egentligen? Jag tog bara svaret och gick för jag har inte tillräckligt med koll. Tacksam för svar.

Hej,

Nej de har inte rätt att neka dig.
Reklamationsrätten regleras av svensklag och går inte att avtalas bort. Troligen har den anställda dålig koll och syftade på garantitid som säkerligen bara är ett år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Däremot är det efter så lång tid upp till dig att bevisa att du inte har orsakat felet, vilket om det inte är ett erkänt fel av tillverkaren är nästan omöjligt.

Permalänk
Medlem

Skall man hårddra det hela skall fel reklameras inom skälig tid, vilket generellt anses vara två månader från att felet upptäckts. Gissningsvis är det ytterst tveksamt om det skulle anses vara skäligt att vänta sju-åtta månader med reklamationen bara för att man inte hittar kvittot.

Nu tror jag knappast personalen på ICA skulle fastna på just den detaljen när de väl får förklarat för sig att det är tre års reklamationsrätt som gäller. De har inget större intresse av att dra ett ärende i långbänk utan vill antagligen hellre bli av med dig snabbt genom att byta ut hörlurarna än att investera mer än några minuter på dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Sony lämnar 2år garanti men sen är frågan hur de bedömer skadan, som tillverkningsfel eller självförvållat.
Testa och ring deras support och hör med dem.

Permalänk
Inaktiv

Hur gick det till? Saker spricker väl bara inte av sig själv? Har väldigt svårt att se någon godta en reklamation när det är handhavande fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Har väldigt svårt att se någon godta en reklamation när det är handhavande fel.

Med basis av den information vi har kan ingen av oss (förutom eventuellt TS) bedöma huruvida det handlar om ett reklamerbart ursprungsfel eller ett icke reklamerbart handhavandefel. En undermåligt tillverkad produkt som går sönder vid normalt användande har ett ursprungsfel och är fullt reklamerbar, dänger man däremot produkten i skrivbordet när man blir arg och den därmed spricker rör det sig om ett handhavandefel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tips:

hallakonsument.se

Permalänk
Medlem

Headphones=hörlurar. För de som blev förvirrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Däremot är det efter så lång tid upp till dig att bevisa att du inte har orsakat felet, vilket om det inte är ett erkänt fel av tillverkaren är nästan omöjligt.

Fast kraven på konsumenten är inte speciellt hårda när det gäller att bevisa att något är ett ursprungsfel och inte är orsakat av denne. Annars så skulle man lika väl kunna ta bort de sista 2,5 åren från reklamationsrätten.

Permalänk
Medlem

Go svengelska

Det spelar ingen roll hur lång reklamationstiden är om skadan är osakad av yttre åverkan. D.v.s sprickor.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med basis av den information vi har kan ingen av oss (förutom eventuellt TS) bedöma huruvida det handlar om ett reklamerbart ursprungsfel eller ett icke reklamerbart handhavandefel. En undermåligt tillverkad produkt som går sönder vid normalt användande har ett ursprungsfel och är fullt reklamerbar, dänger man däremot produkten i skrivbordet när man blir arg och den därmed spricker rör det sig om ett handhavandefel.

Ja, jag har verkligen inte varit våldsam med dom. Varit väldigt pedant och försiktig. Dock har dom använts hårt ända fram tills dom gick sönder. Tycker verkligen att dom borde hållt mer än strax över ett år.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Go svengelska

Det spelar ingen roll hur lång reklamationstiden är om skadan är osakad av yttre åverkan. D.v.s sprickor.

Thanks buddy.

Dock är det ju inget jag orsakat. Använts varje dag fram tills dom gick sönder. Är alltid försiktig med mina saker.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej,

Nej de har inte rätt att neka dig.
Reklamationsrätten regleras av svensklag och går inte att avtalas bort. Troligen har den anställda dålig koll och syftade på garantitid som säkerligen bara är ett år.

Läs inlägget från twit, ett fel ska reklameras inom skälig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Go svengelska

Det spelar ingen roll hur lång reklamationstiden är om skadan är osakad av yttre åverkan. D.v.s sprickor.

Fast det kan lika väl handla om klen konstruktion/plast och skador som uppkommer av att tar dem av och på. Helt beroende på sprickbildning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av twk:

Läs inlägget från twit, ett fel ska reklameras inom skälig tid.

Det @twit säger är helt rätt.

Sedan kommer det dock till rätten att neka en reklamation eller att ta emot en reklamation men neka avhjälpning. I detta fallet var det rätt självklart att beslutet från ÅF grundade sig i helt fel information och motiverades felaktigt.

De har dock helt rätt i att påpeka tidsfördröjningen.

Kommunikation är inte helt uppenbart och mycket ligger även hos mottagaren. I detta fallet så skulle jag vilja uppmana till att läsa lite mellan raderna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det @twit säger är helt rätt.

Sedan kommer det dock till rätten att neka en reklamation eller att ta emot en reklamation men neka avhjälpning. I detta fallet var det rätt självklart att beslutet från ÅF grundade sig i helt fel information och motiverades felaktigt.

De har dock helt rätt i att påpeka tidsfördröjningen.

Kommunikation är inte helt uppenbart och mycket ligger även hos mottagaren. I detta fallet så skulle jag vilja uppmana till att läsa lite mellan raderna.

Ja, det är sant att deras förklaring var dålig och att det inte är en anledning är neka reklamationen.

Butiken har dock giltig anledning att neka reklamationen, baserat på vad TS skrivit.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av twk:

Ja, det är sant att deras förklaring var dålig och att det inte är en anledning är neka reklamationen.

Butiken har dock giltig anledning att neka reklamationen, baserat på vad TS skrivit.

Ja, och även här är språket lite av en barriär.

Rimligen så har inte företaget någon rätt att neka att TS genomföra en reklamation.
ÅF har dock rimligheten att avslå reklamationen när den väl kommit in. Detta var dock inget jag diskuterade utan jag syftade endast på att ÅF inte kan tvärvägra en reklmation bara för att de känner för det utan att det är reglerat i lag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De lämnar ett års garanti. Kommer man efter det så är det inte garanti, det är bara rätt att reklamera. Du behöver då bevisa att felet är ursprungligt och inte beror på slitage eller skador. Butiken har ingen skyldighet att hjälpa dig med detta. Butiken har ALL rätt att tvärvägra reklamationen om det inte finns nån särskild anledning att tro att felet är ursprungligt. Folk verkar inte fatta vad en reklamation ens är. En reklamation är att du säger att din vara är trasig och butiken bedömer om det är något som går på garanti eller reklamationsrätt. Inte att man ger dig rätt direkt eller gör nåt jätte-undersökning som en del verkar tro.
Vad ska man då göra som kund? Det beror lite på. Om man tidigare reklamerat varan och det finns en servicehistorik så har man ofta god chans att påvisa att felet är ursprungligt men om varan går sönder efter 2-3 år och har fungerar utan problem fram tills dess så är det enda man kan göra att hitta en servicefirma som kan ge en ett utlåtande som säger att felet garanterat är ursprungligt, annars kan man glömma att vinna hos ARN eller i annan instans.

I detta specifika fallet är det då redan kört så man ska anmäla fel inom skälig tid. Man bör inte säga att man haft varan liggande länge när man reklamerar då det ALDRIG är till ens fördel.

Jag jobbar med kundservice och hanterar reklamationer varje dag och har gjort detta i 14 år. Jag har god kunskap om hur detta faktiskt fungerar i praktiken och får höra folks konstiga ideér om vad de tror reklamationsrätten är varje vecka.
Så gott som alla som reklamerar säger alltid samma sak: Jag har skött sakerna pedantiskt och har inte orsakat skadan själv men det spelar faktiskt ingen roll om det faktiskt verkligen är så. Du måste BEVISA att felet som uppstått är ursprungligt, vilket i många fall är helt omöjligt.
Jag kan dock påpeka att företag sköter detta väldigt olika. Hos en del tar man nästan allt som reklamationer utan att klaga medan andra, som där jag jobbar nu, är man stenhårda med rutinerna och ger inte nån goodwill alls om man kan komma undan med det. Tråkigt tycker jag, som är mer benägen åt andra hållet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Hur gick det till? Saker spricker väl bara inte av sig själv? Har väldigt svårt att se någon godta en reklamation när det är handhavande fel.

Skrivet av Flygman:

Go svengelska

Det spelar ingen roll hur lång reklamationstiden är om skadan är osakad av yttre åverkan. D.v.s sprickor.

Fast som redan nämnts i tråden kan undermålig konstruktion/kvalité kan leda till att saker går sönder i förtid. Om exempelvis gångjärnet på din laptop blir uttjänt inom reklamationsperioden så behöver det på inget sätt bero på att produkten blivit vanvårdad och att reklamation därmed skulle vara uteslutet. En felkonstruerad produkt kan utan vidare spricka utan någon väsentlig yttre åverkan. Så det går inte att döma ut något som "handhavandefel" enkom för att en produkt har spruckit. Däremot så är blir det ju genast krångligare om felet är detsamma som förväntas uppkomma vid oaktsamt handhavande.

Skrivet av killawife:

De lämnar ett års garanti. Kommer man efter det så är det inte garanti, det är bara rätt att reklamera. Du behöver då bevisa att felet är ursprungligt och inte beror på slitage eller skador. Butiken har ingen skyldighet att hjälpa dig med detta. Butiken har ALL rätt att tvärvägra reklamationen om det inte finns nån särskild anledning att tro att felet är ursprungligt. Folk verkar inte fatta vad en reklamation ens är. En reklamation är att du säger att din vara är trasig och butiken bedömer om det är något som går på garanti eller reklamationsrätt. Inte att man ger dig rätt direkt eller gör nåt jätte-undersökning som en del verkar tro.
Vad ska man då göra som kund? Det beror lite på. Om man tidigare reklamerat varan och det finns en servicehistorik så har man ofta god chans att påvisa att felet är ursprungligt men om varan går sönder efter 2-3 år och har fungerar utan problem fram tills dess så är det enda man kan göra att hitta en servicefirma som kan ge en ett utlåtande som säger att felet garanterat är ursprungligt, annars kan man glömma att vinna hos ARN eller i annan instans.

Detta är gravt missvisande. Till att börja med så beror beviskraven på vilken typ av vara det är frågan om. I vissa fall kan kraven bli högre, i vissa lägre. Dock så beviskraven på en konsument är relativt lågt ställda (jämfört med de beviskrav som kan ställas mot säljaren). Det är på inga sätt ett krav att en oberoende servicefirma ska ta in varan och göra en bedömning om huruvida felet är ursprungligt eller inte för att ha rätt till en reklamation.

Om jag exempelvis kan visa att detta är ett vanligt fel hos denna produkt, så kan det gott och väl räcka för att bevisa att felet är ursprungligt. Lika så om exempelvis min TV hux flux slutar fungera (låt oss säga att det beror på att något kretskort felat), och det inte finns några som helst indikationer på yttre åverkan eller andra handhavandefel orsakade av konsumenten, ja då har jag oerhört svårt att se att ARN eller annan instans skulle kräva att en oberoende servicefirma konstaterar att felet är ursprungligt (även om det såklart aldrig skadar).

Skrivet av killawife:

I detta specifika fallet är det då redan kört så man ska anmäla fel inom skälig tid. Man bör inte säga att man haft varan liggande länge när man reklamerar då det ALDRIG är till ens fördel.

Jag jobbar med kundservice och hanterar reklamationer varje dag och har gjort detta i 14 år. Jag har god kunskap om hur detta faktiskt fungerar i praktiken och får höra folks konstiga ideér om vad de tror reklamationsrätten är varje vecka.
Så gott som alla som reklamerar säger alltid samma sak: Jag har skött sakerna pedantiskt och har inte orsakat skadan själv men det spelar faktiskt ingen roll om det faktiskt verkligen är så. Du måste BEVISA att felet som uppstått är ursprungligt, vilket i många fall är helt omöjligt.
Jag kan dock påpeka att företag sköter detta väldigt olika. Hos en del tar man nästan allt som reklamationer utan att klaga medan andra, som där jag jobbar nu, är man stenhårda med rutinerna och ger inte nån goodwill alls om man kan komma undan med det. Tråkigt tycker jag, som är mer benägen åt andra hållet.

Att du jobbar med kundservice betyder på inget sätt att du har full koll på de lagtekniska bitarna av KKL. Tvärtom så tycker jag att man påfallande ofta stöter på folk inom kundtjänst som mer eller mindre har noll koll på Konsumentköplagen och dess innebörd. Alternativt så vet man egentligen, men försöker spela på att konsumenten är ovetandes om sina rättigheter och försöker därmed komma undan "billigare". Du får det nästan att låta som att man måste ha en videokamera som spelat in hur produkten hanteras 24/7 för att ens ha en chans att reklamera. Vilket inte stämmer då det hade varit helt orimligt och även ogenomförbart.

Min erfarenhet är att vettiga återförsäljare gör en första bedömning på plats i butiken vid reklamationstillfället. Försöker man reklamera en mobil där det ser ut som att den har körts igenom en torktumlare med diamantborrar så säger man ifrån redan där. I annat fall vill man ofta själv ta in varan till sina egna tekniker för en "djupare" bedömning. Detta eftersom det oftast är betydligt billigare alternativ än om konsumenten själv ska hitta en oberoende servicefirma och betala denne för en undersökning, en undersökning som säljaren ändå blir skyldig att bekosta om felet visar sig vara ursprungligt. Om det däremot visar sig att felet inte är ursprungligt, så har ju säljaren rätt att ta ut en felsökningsavgift (förutsatt att detta klargjorts för konsumenten innan, etc.). Så i det fallet har ju återförsäljaren allt att vinna och inget att förlora (varför också de flesta vettiga återförsäljare väljer att operera på det sättet).

Företag som tar in uppenbart felhanterade produkter med uppenbart självvållade skador är nog väldigt få. Däremot är det ganska många företag som inte "dividerar" så mycket när det verkar troligt att skadan faktiskt är ursprunglig. Detta handlar inte främst om att dessa vinstdrivande företag sysslar med någon slags välgörenhet, utan snarare att de anser att de i det långa loppet tjänar mer pengar på att lägga så lite tid som möjligt på diskussioner, utredningar, ARN- och domstolsprocesser, samtidigt som man dessutom erhåller uppskattning av konsumenten där man troligtvis ökat sannolikheten för att denne eller någon i dennes umgängeskrets vid ett senare tillfälle väljer samma återförsäljare vid ett annat köp.

Permalänk
Medlem

För att avgöra om personalen på ICA har rätt i att neka reklamation så hade en bild på lurarna varit till stor hjälp. Har sett exempel på produkter där ägaren påstår att de tagit hand om den när produkten i själva verket ser ut som den blivit överkörd av en buss (eller annonser på mobiltelefoner där de beskrivs som varandes i nyskick, fast med det lilla tillägget att skärmen är sprucken pga att den tappats i marken). Att de använts "hårt" kan ju faktiskt leda till att de ser ut som att de gått sönder pga hårdhänt hantering, dvs något som normalt inte täcks av reklammationsrätt såvida produkten inte markandsförs eller kan anses tåla den typen av hantering.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Du skulle ha reklamerat direkt du upptäckte skadan. Nu är det nog "körrt" för dig på den fronten.

Permalänk
Medlem

Det jag hade reagerat på om jag var personal på Sony eller ICA är att du fortsatte använda den trots att den fått en synlig spricka. Att sprickan uppstått pga defekt produkt är inte orimligt (även om inte vanligt) men däremot kan man argumentera att det är ditt fel att den är i nuvarande skick som, gissningsvis, är bortom reperation.