Erfarenheter av Elgiganten Outlet? Skick "Synliga skador"

Permalänk

Erfarenheter av Elgiganten Outlet? Skick "Synliga skador"

Hej,

Satt och letade på EG Outlet och hittar ett par beg bärbara varav en del har bra pris. En del har beskrivning "Använt skick – Synliga skador, fullt funktionell". Vad betyder detta i EG termer? Hur länge/mycket kan de ha använts och sedan säljs via Outlet?

Häromåret köpte jag en Synology 718+ från Amazon outlet (Tyskland) som hade "cosmetic defect - bump or scratch", bra pris. Var orolig för skicket men den "repa" som beskrevs kunde jag bara hitta eftersom jag visste att den fanns, 2-3 mm lång, enbart synlig i mycket bra ljus i rätt vinkel. Deras definition gillade jag, men är elgigantens skador typ halvtrashade datorer med komponenter som hänger löst?

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Medlem

@Dr Gluttonius:
Nu vet jag inte hur Elgiganten gör sin bedömning, men benämning "Använt skick – Synliga skador, fullt funktionell" enligt min tolkning tyder på att det syns att produkten har varit använd och har synliga skador som inte påverkar dess funktion, de synliga skadorna kan te.x vara tydliga repor.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Gluttonius:

Hej,

Satt och letade på EG Outlet och hittar ett par beg bärbara varav en del har bra pris. En del har beskrivning "Använt skick – Synliga skador, fullt funktionell". Vad betyder detta i EG termer? Hur länge/mycket kan de ha använts och sedan säljs via Outlet?

Häromåret köpte jag en Synology 718+ från Amazon outlet (Tyskland) som hade "cosmetic defect - bump or scratch", bra pris. Var orolig för skicket men den "repa" som beskrevs kunde jag bara hitta eftersom jag visste att den fanns, 2-3 mm lång, enbart synlig i mycket bra ljus i rätt vinkel. Deras definition gillade jag, men är elgigantens skador typ halvtrashade datorer med komponenter som hänger löst?

Som ovan säger. Deras Outlet system är relativt nytt och därmed inte helt utvecklat än men min erfarenhet av det så är varorna fullt funktionsdugliga med eventuella synliga repor etc dvs att det syns att de har varit använda, dock så får man räkna in den mänskliga faktorn att det kan slarvas med test av funktion och att det kan förekomma att en vara faktiskt kan vara defekt pga att den inte testats ordentligt innan den läggs ut till försäljning.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Dr Gluttonius:
Nu vet jag inte hur Elgiganten gör sin bedömning, men benämning "Använt skick – Synliga skador, fullt funktionell" enligt min tolkning tyder på att det syns att produkten har varit använd och har synliga skador som inte påverkar dess funktion, de synliga skadorna kan te.x vara tydliga repor.

Tack. Jag förstår att den är använd, och det finns ju ingen standarddefinition av skick. Min erfarenhet av begagnat är ju av privatperson då man oftast kan få bilder av hur slitaget ser ut, av Inrego som har väldigt bra system för sina beskrivningar (som jag tycker stämmer väl efter 5 laptops därifrån) och som jag nämnde i första inlägget Amazon där jag blev positivt överraskad. Om jag förstår det rätt så är det returer via öppet köp el. dyl som säljs av EG, och då har man haft datorn hemma i en månad, hur mycket hinner folk repa en dator på en månad och hur mycket repor accepterar EG när de säljer den vidare? Minimala repor/skav tex på ett hörn eller typiska slitagepunkter är en sak, en annan är om den som returnerade datorn först gnuggade nycklar över skärmen och hällde cola i tangentbordet.

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en returnerad premiumskärm från Elgig, 10% rabatterad pga öppnad kartong med testad produkt. Inga synliga fel någonstans.
Testa att beställa, det går väl att returnera om det inte duger.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite sådär om man läser i dagens fynd diskussions-tråden..

Skrivet av r_b89:

När jag lämnade tillbaka ett 2080 Trio X så inspekterade dom det i en fleecejacka och snurra på fläktarna med handen och lukta på det med kommentaren: Ser bra ut

Skrivet av EagiZ:

Om någon nu är intresserad så var mitt kort DOA (dead on arrival), något skumt med strömförsörjningen, samma fel i 3st datorer (samtliga med bra nätagg). Får bli garantiärende men då får jag förhoppningsvis ett nytt kort i slutändan. Dock märkligt att Elgiganten kränger outlet-kort som inte är testade.

Men man har ju lika bra garanti och öppet köp som om man köpte en ny vara? Då kan man lika gärna chansa tycker jag

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Verkar vara lite sådär om man läser i dagens fynd diskussions-tråden..

Men man har ju lika bra garanti och öppet köp som om man köpte en ny vara? Då kan man lika gärna chansa tycker jag

Jag kan uppdatera lite kring detta. Var in i Uppsalabutiken och slutade efter typ 45min med att jag får åka till Stockholm och hämta ett nytt kort (utan att betala mer dock). Det kan jag tycka är lite dålig service men ingen skugga på den anställde hos Elgiganten som verkade göra det mesta han kunde, systemet tillåter inte flytt av varor mellan butiker pga logistik. Hade varit enklare att skött service direkt mot Asus troligen.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Grejorna är ju återlämnade till butiken av en anledning. Personen som köpte den var inte nöjd. Så jag SD kulle aldrig köpa något som returnerat. Skillnaden mot en ny vara är ju ofta väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Jag köpte två Hp Ryzenlaptops till riktigt bra pris på Elgigantens outlet till mina döttrar. Den ena skulle vara i nyskick och den andra skulle ha något spår av användning. Båda var i nyskick och har funkat klanderfritt i flera månader. Köper gärna där igen.

Permalänk
Medlem

Finns ju en branch standard annars när det komer till beg. Grade A+, A osv så konstigt att de inte använder den och lägger in en beskrivning av vad varje grade är istället.

Skulle inte vara allt för orolig att köpa beg genom EG då de har en jävla ruljans på sortimentet.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Köpte två enklare datorer till döttrarna:
Acer nitro i5-7300, gtx 1050, 8GB ram, 256GB ssd, begagnat skick, orginalemballage saknas, 4500kr st

Dom kom i packade i bubbelplast i en lite vek kartong. Dom fungerar bra och såg helt oanvända ut. Dock är det ju ngt fel på den som gjorde fläktkurvan, efter lite volt tweaking går dom hyfsat svalt men fläktkurvan är väldigt aggressiv runt 60 grader.