Byta processor, möjligt och effektfullt?

Permalänk

Byta processor, möjligt och effektfullt?

Hej,

Har två äldre laptops med vill använda den ena. Jag är novis gällande hårdvara så ha tålamod.
Den ena har en "Processor Intel Core i5-560M (1st Gen) Clock-speed 2.6 Ghz" och den andra en "Intel® Core™ i3- 330m 2,26 GHz"

Saken är den att den datorn med en i3 är helare rent fysiskt och vill därför använda den. Hade jag fått ut nått med av att få in i5 processorn i den?

Det är en dell och en acer om det gör er klokare.

Permalänk
Medlem

Med 99% säkerhet nej. Laptops är ofta ej gjorda för att kunna byta komponenter.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Skrivet av Fuskobot:

Med 99% säkerhet nej. Laptops är ofta ej gjorda för att kunna byta komponenter.

Okej låt oss leka med tanken att det är möjligt.
Hade det varit någon ide sett till prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadistovic:

Okej låt oss leka med tanken att det är möjligt.
Hade det varit någon ide sett till prestanda?

Skulle vilja säga nej, prestandavinsten i detta fallet är försumbar. Inte ens lönt att leka med tanken, det kommer inte vara möjligt att byta processor då dessa oftast är fastlöddade på laptops och det är större risk att du får två icke-fungerande laptops än en fungerande.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

@Zahedee:

sitter du och chansar att dom är fastlödda eller? en i5-560M och en i3-330m är inte fastlödd, (Socket G1/PGA988)

Jag hade gjort bytet om jag var dig (du har inget att förlora då det är såpass gamla laptops ändå och sen kan det ändå vara vettigt att byta kylpasta när du ändå är igång

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Rekordmedlem

Om cpun är socklad så kolla vilken cpu som var den största datormodellen levererades med för den är ofta den största som med stor säkerhet stöds av bios, över den får du chansa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Satsa på någon utav följande i7-720QM, i7-740QM, i7-820QM, i7-840QM, i7-920XM, i7-940XM
De är 4kärniga och passar i sockeln.
Bara dubbelkolla så processorn har integrerad GPU, annars krävs det i laptoppen ett separat grafikchipp.

Skulle nog rekommendera helt ny laptop istället vid denna ålder av hårdvara.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Von_OttO:

@Zahedee:

sitter du och chansar att dom är fastlödda eller? en i5-560M och en i3-330m är inte fastlödd, (Socket G1/PGA988)

Jag hade gjort bytet om jag var dig (du har inget att förlora då det är såpass gamla laptops ändå och sen kan det ändå vara vettigt att byta kylpasta när du ändå är igång

Ska nog pröva, är det bara smeta på kylpasta på processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadistovic:

Ska nog pröva, är det bara smeta på kylpasta på processorn?

Tvätta noga med t-sprit, och du ska inte "smeta" på. Utan ta på ungefär
storleken av ett riskorn ungefär ska det vara så kommer det åka ut av sig själv
av trycket när du monterar på + värme.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sadistovic:

Ska nog pröva, är det bara smeta på kylpasta på processorn?

Nja, du får ju demontera kylrören och rengöra allt och sedan montera ihop det igen med ny kylpasta.
Ofta så behövs det mer pasta på laptops men den ska ibland inte läcka hela cpun utan kolla rören och räkna ut hur den ska placeras så att den täcker ytan mellan rör och cpu och fyller upp mellanrummen men inte lägger sig utanför, du får studera konstruktionen lite mer noga än en en stationär för att förstå hur mycket och var pastan ska ligga utan att kladda i onödan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadistovic:

Ska nog pröva, är det bara smeta på kylpasta på processorn?

Det man vill undvika är att det skapas luftbubblor mellan kontaktytorna, så det vanligaste är att man sätter en lagom klick i mitten på processorn och låter det flyta ur när man monterar kylningen. Det finns inga risker med att ta för mycket pasta (förutsatt att man väljer något som inte är elektriskt ledande) annat än att det blir kladdigt.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk

Går det ta bort klistret i hörnen med hårtork eller lösningsmedel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sadistovic:

Går det ta bort klistret i hörnen med hårtork eller lösningsmedel? http://www.bilddump.se/bilder/20200305204341-98.128.229.184.jpeg

Är inte den cpun fastlödd ? Om jag läst rätt i databladet så finns cpun med 2 monteringsvarianter, löda eller sockel G1 och på bilden är det i vart fall inte en sockel G1.
Jag tror att man limmat fast cpun först och sedan kört kortet i lödmaskinen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en fastlödd krets du ser.
Den kan du dessvärre inte byta med enkelhet.
Där är dock för mycket kylpasta för att avgöra om detta är cpun eller något annat, tex gpu, eftersom den erfodrar kylning.
Kan du tvätta och läsa vad det står på den.
Finns det mer än en fläkt i datorn?
Ibland måste man lyfta ut hela moderkortet för att komma åt cpun.
Du kan kanske posta vad det är för modell på datorerna?

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Är inte den cpun fastlödd ? Om jag läst rätt i databladet så finns cpun med 2 monteringsvarianter, löda eller sockel G1 och på bilden är det i vart fall inte en sockel G1.
Jag tror att man limmat fast cpun först och sedan kört kortet i lödmaskinen.

"Sockets Supported: BGA1288, PGA988", det där ser onekligen ut att vara den fastlödda varianten.

Permalänk

Kan informera om att den var extremt fastlödd.
Det är en dell latitude E4310. Finns en fläkt. Ka. Varit så att jag behövde lyfta och titta under moderkortet men det är försent så att säga.

Permalänk

Beslutade mig för att kolla baksidan och mycket riktigt är processorn där. Även den limmad i kanterna, är det kört med andra ord?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sadistovic:

http://www.bilddump.se/bilder/20200305230925-98.128.229.184.jpegBeslutade mig för att kolla baksidan och mycket riktigt är processorn där. Även den limmad i kanterna, är det kört med andra ord?

Ja om du inte vill köpa verktyg för 10-20 tusen och lära dig lödtekniken kan du inte byta cpu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har läst mig till att en intel i7 640m skall va det bästa man moderkortet/bios klarar av. Kommer det bli en påtaglig skillnad av detta eller är den helt enkelt för gammal? Om jag även kör ssd-disk och max ramminne?
Jag gör även detta för nöjets skull ska sägas.

Skrivet av sadistovic:

Hej,

Har två äldre laptops med vill använda den ena. Jag är novis gällande hårdvara så ha tålamod.
Den ena har en "Processor Intel Core i5-560M (1st Gen) Clock-speed 2.6 Ghz" och den andra en "Intel® Core™ i3- 330m 2,26 GHz"

Saken är den att den datorn med en i3 är helare rent fysiskt och vill därför använda den. Hade jag fått ut nått med av att få in i5 processorn i den?

Det är en dell och en acer om det gör er klokare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sadistovic:

Har läst mig till att en intel i7 640m skall va det bästa man moderkortet/bios klarar av. Kommer det bli en påtaglig skillnad av detta eller är den helt enkelt för gammal? Om jag även kör ssd-disk och max ramminne?
Jag gör även detta för nöjets skull ska sägas.

Har du utrustningen och kunskapen att löda en bga krets ?

Lödningen är den lätta biten och antagligen inte hela proceduren för du kommer troligen även att behöva göra en reballing på cpun du ska montera dit och det kräver en del mer avancerade verktyg som antagligen kostar mer pengar än datorn är värd även om du köper de billigaste du hittar på Ebay, att skaffa verktyg bara för en dator är inte försvarbart och du lär också misslyckas några gånger innan tekniken sitter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du utrustningen och kunskapen att löda en bga krets ?
https://www.youtube.com/watch?v=L8EWqWj2srg

Lödningen är den lätta biten och antagligen inte hela proceduren för du kommer troligen även att behöva göra en reballing på cpun du ska montera dit och det kräver en del mer avancerade verktyg som antagligen kostar mer pengar än datorn är värd även om du köper de billigaste du hittar på Ebay, att skaffa verktyg bara för en dator är inte försvarbart och du lär också misslyckas några gånger innan tekniken sitter.
https://www.youtube.com/watch?v=0C80O7_galU

Det var alltså den datorn jag skulle ta processor ifrn det var problem. Datorn jag skall sätta in processorn verkar inte vara några problem med. Har öppnad och kollat. Är en acer 5741. Tror det bara är plocka ir ich in med den nya

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sadistovic:

Det var alltså den datorn jag skulle ta processor ifrn det var problem. Datorn jag skall sätta in processorn verkar inte vara några problem med. Har öppnad och kollat. Är en acer 5741. Tror det bara är plocka ir ich in med den nya

Men du visade en bild på vad som ser ut som en fastlödd BGA krets, är det nu helt plötsligt en socklad cpu det handlar om ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du visade en bild på vad som ser ut som en fastlödd BGA krets, är det nu helt plötsligt en socklad cpu det handlar om ?

Tolkar det som att dator 1 är lödd och dator 2 är socklad.

Permalänk
Medlem

Uppgradera minne och HDD till ssd kommer göra underverk.
Om det går.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Tolkar det som att dator 1 är lödd och dator 2 är socklad.

Korrekt, sorry för min otydlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Uppgradera minne och HDD till ssd kommer göra underverk.
Om det går.

ssd-RAM?

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Lite syftningsfel i den texten typ
Menar mer internminne och byta HDD till ssd såklart

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Lite syftningsfel i den texten typ
Menar mer internminne och byta HDD till ssd såklart

Har satt in ssd och ska öka ram från 4 till 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadistovic:

Har satt in ssd och ska öka ram från 4 till 8

Ja ok.
Jag gjorde samma med en i5 och gick nog till 8 med.
Och en ssd i stället. Blev som en helt ny dator.
Sonen lirar som bara den

Permalänk

Jaha då har jag bytt ut ”intel® Core™ i3- 330m 2,26 GHz" mot en i5 450m, https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/49022/in...

Problemet är att nu funkar inte dom nya minnena på 4gb x 2, skärmen är bara svart. Det ska enligt kraven funka. Stoppar jag in ett gammalt på 2 gb funkar det.
Går det lösa eller ska jag använda den gamla processorn för att få ut mina 8 gb minne?