SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

En Festina som jag ärvt. Min pappa hade köpt den på rea och jag trodde att det var en skräpklocka. Men det är en klocka som går exakt! Om det är tur eller typiskt för märket vet jag inte.

Har en Festina liggande här hemma. Håller tiden, men det gör ju de flesta kvarts-ur. Men jag har tröttnat på att behöva byta batteri två gånger om året. Min Certina däremot har jag nog bytt batteri i en gång de senaste 8 åren och den går finfint än

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

*uppmaning*

Tips om var/hur man köper piratkopior o.l. hör ej hemma här (§8).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

På Jobbet bär jag en Casio Pro Trek PRW-5000T-7ER , aldrig behövt göra någon service eller haft något problem, trots att jag jobbar som bilmekaniker och den har fått stå ut med MYCKET, i typ 5-6 år.

Privat Blir det antingen IWC eller Tag Heuer.
Jag gillar lite större ur med tyngd.

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Slutade med armbandsklocka 2001 när jag skaffade min första mobil. Sen hade jag en periodvis under 2009 när jag var tillsammans med en tjej som skulle lära mig simma crawl. Då hade jag en vattentålig, billig sak från Clas Ohlson, för att kunna ta tiden när jag simmade längder.

Efter det gick det tio år tills i somras när jag skaffade en GPS-klocka från Garmin. Har haft den som vardagsklocka av och till senaste halvåret. Tyvärr är den lite dåligt byggd. Glaset är så oskyddat att den förmodligen inte överlever ett år av vardagsbruk innan glaset krossats mot nåt vasst bordshörn eller nåt dörrhandtag eftersom det helt saknas nån upphöjd plastkant som kan ta smällen i stället för glaset. Enda skälet till att jag har den, trots mobilen, är att jag vill hålla koll på min puls i vardagen, av skäl som jag inte går närmare in på här. Tycker armbandsur är opraktiska och obekväma, så när mina pulsmätningsskäl försvinner återgår jag till att vara utan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Slutade med armbandsklocka 2001 när jag skaffade min första mobil. Sen hade jag en periodvis under 2009 när jag var tillsammans med en tjej som skulle lära mig simma crawl. Då hade jag en vattentålig, billig sak från Clas Ohlson, för att kunna ta tiden när jag simmade längder.

Efter det gick det tio år tills i somras när jag skaffade en GPS-klocka från Garmin. Har haft den som vardagsklocka av och till senaste halvåret. Tyvärr är den lite dåligt byggd. Glaset är så oskyddat att den förmodligen inte överlever ett år av vardagsbruk innan glaset krossats mot nåt vasst bordshörn eller nåt dörrhandtag eftersom det helt saknas nån upphöjd plastkant som kan ta smällen i stället för glaset. Enda skälet till att jag har den, trots mobilen, är att jag vill hålla koll på min puls i vardagen, av skäl som jag inte går närmare in på här. Tycker armbandsur är opraktiska och obekväma, så när mina pulsmätningsskäl försvinner återgår jag till att vara utan.

Vilken Garmin har du? Jag har en Vivoactive 4S och måste säga att jag är lite smärt missnöjd med min, funderar på om jag ska lämna tillbaka den eller inte.

Mitt exemplar är dålig på att visa exakt gps-position vilket är lite tråkigt när man använder den vid löpning. Extra tråkigt då den nästan alltid visar ~10 % för kort löpdistans, hade det varit tvärtom däremot...

En annan negativ aspekt som kanske är relevant för dig är att den även visar fel hjärtfrekvens då den är lite högre. Vid normal puls (~60-100bpm) visar den rätt men över det så är det sämre. Även syrgassaturationen visar den fel, ett par procent lägre än vad jag egentligen har.

Lite synd, för jag gillar klockan annars. Dryga tre dygn batteritid med syrgasmätaren igång 24/7, märkbart bättre tid när den är avstängd.

Funderar på om jag ska lämna tillbaka den och istället köpa en hybridklocka. Funderar lite smått på en från Withings då de är ganska snygga men jag måste läsa på litegrann först. En fördel med klockan från Garmin är att jag kan springa intervall med den, oklart om det går med en från Withings.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt, finns det andra klockor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swivl:

Nu förstår jag inte riktigt, finns det andra klockor?

Den berömda terroristklockan
Jag kör samma på jobbet. Skönt att inte behöva vara rädd om den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Swivl: Älskar den klockan! Armbandet är dock av rutten kvalité.

Just nu har jag ett Xiaomi Mi Band 4.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Precis införskaffat en Samsung galaxy watch 46mm. Väldigt nöjd hittills då jag kan följa upp min sömn, stress och puls på ett smidigt sätt. Batteriet håller ca 3-4 dagar

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Äger ingen men vore lite kul att ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Äger ingen men vore lite kul att ha...
https://i.imgur.com/NCT8vC2.jpg

Ett diktat-ur?

I'll see myself out...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Ett diktat-ur?

I'll see myself out...

Trumvirvel

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy watch active 2 44mm silver har jag nu. Underbar klocka. Inga jobbiga knappar som sticner ut och penetrerar handen om man böjer den osv. Verkligen nöjd! Smidig och riktigt snygg och, viktigast av allt, ruskigt funktionell.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag fick en ny klocka i födelsedagspresent. Ingen som jag har kikat på tidigare, men jag är riktigt nöjd. Den är bra storlek, inte för tjock, stilren och fin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag fick en ny klocka i födelsedagspresent. Ingen som jag har kikat på tidigare, men jag är riktigt nöjd. Den är bra storlek, inte för tjock, stilren och fin!
https://i.imgur.com/V0jtrzN.jpg
https://i.imgur.com/n6f8JVn.jpg

Stilig! Dom bästa är när man är riktigt nöjd 😀

Permalänk

Jag har skippat armbandsur under många år men har faktiskt i år, nådens år 2020, ramlat över ett par gamla "vintage" SEIKO automatic ur. Begagnade så klart med fin patina som det så "vackert" heter när de "ser" begagnade ut. Med originallänk och med matchande nummer (matching numbers) på boettlock och urtavla som det ska vara om allt är rätt. I vissa fall kan ju boettlocket blivit skadat och då överensstämmer ju inte dessa nummer.

Nu har jag iof sig bara kollat den äldsta klockan som troligen är från gissningsvis 70 eller 80-talet. Den sackar ca 10 - 15 sekunder per dygn. På den tiden jag hade Seiko quartz så kanske den sackade nämnda tid på en månad.

Men visst är det roligare med ett mekaniskt urverk än ett elektroniskt. Det ska bli otroligt intressant och se hur länge dessa klockor går innan de behöver servas dvs rengöras och oljas? Men vissa påstår att väl skötta ska dessa små miniatyrunderverk hålla längre än vad de elektroniska quartzuren gör. Framtiden får utvisa vad som gäller.

Större bild - LÄNK

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tissot Visodate Automatic

https://monochrome-watches.com/tissot-heritage-visodate-autom...

Vintageinspirerad med liten urtavla. Mer smycke än syfte.,

Permalänk
Medlem

Garmin Forerunner 245 Music.

Skulle inte rekommendera att man köper "Music"-varianten, men klockan i sig är grym, supernöjd!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

En citizen bullhead 8110

Permalänk
Medlem

huawei gt-watch passar perfekt till mig

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Just nu har jag ett Xiaomi Mi Band 4.

Jag har inte haft klocka på armen sen jag skaffade första mobilen. Men för en månad sedan skaffade jag denna, mest för stegräknaren tänkte jag men jag använder den mycket för att kolla klockan, läsa meddelanden, kolla väder och sömn osv också nu.

Inte det snyggaste man kan ha på armen men den ser okej ut och är ju liten iaf. Och den är väldigt bra med tanke på hur lite den kostar (350kr).

Kommer förmodligen någon gång att gå över till en större mer ordentlig smart klocka men dels så kostar det mycket och batteritiden är ju då extremt mycket sämre än på denna jag har nu så det får vänta.

Permalänk
Medlem

En Tissot som jag fick när jag fyllde 30 och det är 25 år sedan.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Garmin Fenix 6 Sapphire

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

En Huawei watch som införskaffades lite över tre år sedan. Otroligt att den fortfarande är av nytta och hänger med än idag

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Nån gammal certina.. osäker på modell

Verkar vara ett 919-1
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Min kinetic World Timer.
Med sina 43mm är den alldeles för stor för mina spinkiga handleder, men jag tycker så mycket om den att jag inte bryr mig. Oftast den klockan jag väljer när jag inte jobbar.
Egentligen ingen exklusiv eller sällsynt klocka, ändå tog det mig flera månader av aktivt sökande att få tag på den tillbaka i 2017. Jag föredrar egentligen den ursprungliga World Timer från 70-talet, men tänkte att denna var mera driftsäker...

Permalänk

För strax en månad sedan fick jag min Stowa Flieger 36mm.

Älskar hur simpel den är, utan logga, utan datum. Den blåa färgen är också perfekt och syns nästan bara från vissa vinklar under ljus/solljus.

Det går att välja om man vill ha manuell eller automatisk, jag gick för automatisk. Baksidan på den manuella är klart finare att titta på men jag tycker den automatiska duger den med

Permalänk
Medlem

Min samling.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Ny klocka idag!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inget super fancy, ca 10 år gammal Tissot. Vet inte vad det är för modell faktiskt, kul om någon här vet! Funkar fint men länken börjar bli ganska repig. Dessutom tycker jag länk är lite småjobbigt ibland när man skriver mycket. Funderar på att köpa läderrem och sätta på istället.

https://imgur.com/a/MOlTZqt

Lyckades putta ner den från hallbordet idag och den slutade ticka helt. Har testat sätta i och ur batteriet men det är nog något annat.

Har noll erfarenhet av klockreparationer. Funderar på att gå till en urmakare. Någon som är bättre än dom andra? Vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret? Snackar vi liksom 1000, 5000 eller 10 000Kr? Beror såklart på vad det är för fel givetvis men vill mest veta vad det kan ligga på ett ungefär. Är det mycket blir det nog att införskaffa något nytt istället.