AMD:s framtida grafikkort får referenskylare med axialfläktar

Permalänk
Melding Plague

AMD:s framtida grafikkort får referenskylare med axialfläktar

Med nästa omgång referenskylare är blower-kylare ett minne blott, meddelar AMD via Reddit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske en konsument referenskylare sedan 295X2 som faktiskt är bra eller iaf godtycklig från AMD då? Var god tid, dem kylarna har dragit ner AMDs mindshare enormt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kanske en konsument referenskylare sedan 295X2 som faktiskt är bra eller iaf godtycklig från AMD då? Var god tid, dem kylarna har dragit ner AMDs mindshare enormt.

Jo de har ju skapat dålig publicitet åt sig själva. Men kan tänka mig att Sapphire osv uppskattar när referens kylaren är dålig eftersom deras egna kylare ser mycket bättre ut då. Så kanske är för att hålla sina partners nöjda de gjort så?
Sen att de ska envisas med att vissa kort endast får komma med referensdesign förstår jag inte speciellt när kylaren på den inte är lyckad
(Ex Fury X som hade massa pumpproblem och Radeon vii)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Radeon 7 kylaren är varken dålig eller bra. undervoltad funkar Radeon 7 kylaren. men inte för stock.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hur kan ett företag som gör så avancerade chip inte kunna anställa folk som kan kylning?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Ok, noterat!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har dom äntligen fattat att deras kylare alltid varit det sämsta skrotet någonsin.
Bra att dom ändrar skrotet äntligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Radeon 7 kylaren är varken dålig eller bra. undervoltad funkar Radeon 7 kylaren. men inte för stock.

Ja och kylaren till r9 290x är riktigt sval och tyst när datorn är avstängd.
Kylaren till radeon 7 inte är dålig. Men den är underdimensionerad för kortet den är monterad på. Så kombinationen är dålig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Äntligen!! Denna nyheten borde ha kommit för längesen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att det borde gå att göra en bra blowerkylare..

Men jag antar att deras computing-kort kommer fortsätta ha i stil med dagens. Så jag kan nog hålla med om att det är ett klokt beslut för konsumentmarknaden.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Å jag som precis ljudisolerade med 2 meter gulvfiber i datorn.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Visst kan "hårtorksdesignen" ha en nisch i trånga chassin, men standard borde verkligen varit axialfläkt sedan länge.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Man tycker ju att det borde gå att göra en bra blowerkylare..

Men jag antar att deras computing-kort kommer fortsätta ha i stil med dagens. Så jag kan nog hålla med om att det är ett klokt beslut för konsumentmarknaden.

HUR gör man en bra blowerkylare? då behöver man ju en 45mm fläkt i bakkant i sådant fall å 3 slots minst. Jag har inget ont för blowerkylare men resten av hushållet håller nog inte med XD

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

@BooliBoo: av vad jag sätt från Noctua och coolermaster så läggs där ner enorm R&D för att få marginella ökningar, det är lixom inte bara att "göra en bra kylare" utan det tar tid att utveckla.

Kylaren kyler ju inte bara gpu utan oftast minne, vrm etc.

Blower kylare bör vara det snabbaste och billigaste sättet för AMD att göra då dom har mest erfarenhet av det.

Dessutom ifall man tittar hur en blower kylare är byggd så är det enkelt att få allting kylt då man har en kylfläns och en base plate som täcker det andra och som får luftflöde från blower kylaren.

Så det är min gissning efter att ha kollat på på väldigt många grafikkort. Blower kylaren är en mindre komplex design för att få allt kylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

HUR gör man en bra blowerkylare? då behöver man ju en 45mm fläkt i bakkant i sådant fall å 3 slots minst. Jag har inget ont för blowerkylare men resten av hushållet håller nog inte med XD

Tänker du på Windforce 5?

Var iofs 5 st 40 mm och inte i kortets längsriktning men ganska nära..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

HUR gör man en bra blowerkylare? då behöver man ju en 45mm fläkt i bakkant i sådant fall å 3 slots minst. Jag har inget ont för blowerkylare men resten av hushållet håller nog inte med XD

Har för mig att HIS Radeon HD 6970 IceQ var rätt tyst och sval faktiskt, TROTS en radialfläkt, så det går om man kan. Men det var inte igår inte... så kanske har de glömt hur man gör

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hjälpsam

Fan vad trist!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Fan vad trist!

Du kommer ju sannolikt kunna köpa tredjepartskort med blowerkylare? Precis som det finns RTX-kort med blower trots att referens är med axialfläkt.

https://www.computersalg.se/i/5701806/pny-geforce-rtx-2080-su...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur kan ett företag som gör så avancerade chip inte kunna anställa folk som kan kylning?

Handlar inte om kompetens utan om kostnad skulle jag tro. AMDs referenskort bara fungerande. Inte bra... inte katastrofalt dåligt utan de bara fungerande (Alltså de höll korten från att smälta). Och kan man spara pengar på detta och förvänta sig att folk ändå kommer att välja tredjepart så varför inte?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@BooliBoo: av vad jag sätt från Noctua och coolermaster så läggs där ner enorm R&D för att få marginella ökningar, det är lixom inte bara att "göra en bra kylare" utan det tar tid att utveckla.

Kylaren kyler ju inte bara gpu utan oftast minne, vrm etc.

Blower kylare bör vara det snabbaste och billigaste sättet för AMD att göra då dom har mest erfarenhet av det.

Dessutom ifall man tittar hur en blower kylare är byggd så är det enkelt att få allting kylt då man har en kylfläns och en base plate som täcker det andra och som får luftflöde från blower kylaren.

Så det är min gissning efter att ha kollat på på väldigt många grafikkort. Blower kylaren är en mindre komplex design för att få allt kylt.

Absolut är det så precis som att ta fram ett chip men om de ändå skiter i kylaren varför presenterar de ens då ett eget kort med en skit kylare som presterar fruktansvärt dåligt? Är det inte bättre då att låta tredje part gå in direkt med sina kyl lösningar?

Skrivet av Xinpei:

Handlar inte om kompetens utan om kostnad skulle jag tro. AMDs referenskort bara fungerande. Inte bra... inte katastrofalt dåligt utan de bara fungerande (Alltså de höll korten från att smälta). Och kan man spara pengar på detta och förvänta sig att folk ändå kommer att välja tredjepart så varför inte?

Men varför ens göra en egen kylare om man inte kan kylning?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo de har ju skapat dålig publicitet åt sig själva. Men kan tänka mig att Sapphire osv uppskattar när referens kylaren är dålig eftersom deras egna kylare ser mycket bättre ut då. Så kanske är för att hålla sina partners nöjda de gjort så?
Sen att de ska envisas med att vissa kort endast får komma med referensdesign förstår jag inte speciellt när kylaren på den inte är lyckad
(Ex Fury X som hade massa pumpproblem och Radeon vii)

Nvidia lyckades ju göra skapligt effektiva blower-kylare ett tag innan de bytte till axial, så det hade ju varit möjligt att göra bra blower.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@BooliBoo: Jag tror de kan kylning, förmodligen bättre än de flesta entusiaster till och med. Men det entusiaster anser vara bra, anser nog även ingenjörerna på AMD också är bra. Däremot måste de acceptera att de får montera på kylning som är acceptabel enligt ledning och chefer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nvidia lyckades ju göra skapligt effektiva blower-kylare ett tag innan de bytte till axial, så det hade ju varit möjligt att göra bra blower.

AMD:s grafikkort brukade dock i regel ha en högre effektförbrukning (och där med värmeutveckling) än Nvidias för samma prestanda (särskilt under den tiden), vilket gör att en sämre kylare inte räckte lika långt på AMD.

Om AMD slutar klocka sina kort precis vid bristningsgränsen så skulle säkert en halvdålig blowerkylare ha räckt långt för dem också.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

AMD:s grafikkort brukade dock i regel ha en högre effektförbrukning (och där med värmeutveckling) än Nvidias för samma prestanda (särskilt under den tiden), vilket gör att en sämre kylare inte räckte lika långt på AMD.

Om AMD slutar klocka sina kort precis vid bristningsgränsen så skulle säkert en halvdålig blowerkylare ha räckt långt för dem också.

Sant, folk har ju fått vettiga resultat på sina referenskort från AMD med undervolt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

Kan man undervolta och hålla kortet under 140w eller så föredrar jag absolut radialfläkt. Kommer man upp i 200w funkar det inte längre blir jetplan nivå. Men skulle kanske hellre köra 2+stk grafikkort med radialfläktar och klocka ner/undervolta så man kommer ner i 120w stk eller så ifall tanken är att låta grafikkorten jobba i långa perioder och man tänker vistas i rummet samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

HUR gör man en bra blowerkylare? då behöver man ju en 45mm fläkt i bakkant i sådant fall å 3 slots minst. Jag har inget ont för blowerkylare men resten av hushållet håller nog inte med XD

nVidia lyckades ju bra med sin blower kylare till första Titan. Den kylaren hamnade sedan även på 1080 och många fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nvidia lyckades ju göra skapligt effektiva blower-kylare ett tag innan de bytte till axial, så det hade ju varit möjligt att göra bra blower.

Inte använt något referenskort från nvidia de senaste generationerna, det är möjligt att deras versioner är av högre kvalitet än amds.
Närmsta är eviga gtx 580 classifield och msi gtx 1080 aero oc men de är inte riktigt referenskylarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Äntligen. Visst kan "hårtorksdesignen" ha en nisch i trånga chassin, men standard borde verkligen varit axialfläkt sedan länge.

Citerar mig själv, radialfläkten hade ju en viss mening när folk ville köra CF/SLI, men det verkar rätt dött numera så det är ännu en anledning till att ta steget bort från den lösningen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa blower-kylaren någonsin?

Permalänk
Medlem

Då RDNA/Navi är en konsumentprodukt så finns det ingen orsak till att kort levereras med hårföns design.
Axiala fläktar passar bättre på rena konsumentprodukter.
Jag fanns det konstigt att RX5x00 serien inte hade en referensdesign med axiala fläktar.