Bästsäljaren Playstation 2 fyller 20 år

Permalänk
Inaktiv

Brorsan och jag sålde vår moped för att köpa ett PS2 och spela MGS2-demot som följde med Zone of the Enders. Fina minnen. No regrets!

Permalänk
Avstängd

Hade gått över till PC helt vid det här laget, men minns när kompisen skaffade det o några spel, varav ett var ett snowboardspel. Och... kan inte glömma hur besviken kompisen var när han insåg att grafiken inte var speciellt bra alls, det nådde verkligen inte upp till hypen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är väldigt glad över mitt original PS2 som köptes på lanseringsdagen med Metal Gear Solid 2 bundlat.

Fast PS2 släpptes ju i november 2000(EU) och Metal Gear Solid 2 i mars 2002(EU).

Visa signatur

Those aren't nades..they are his testicles. / Roligt Citat från Team Fortress.
PSN: wilcore

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilcore:

Fast PS2 släpptes ju i november 2000(EU) och Metal Gear Solid 2 i mars 2002(EU).

Kanske nån specialdeal?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Tycker final fantasy var helt ok. Nu var i och för sig mitt första FF nr 6 till SNES, men gillade storyn i FF X skarpt, pusslen helt ok även om spelet var rejält linjärt. Även FF XII föll mig i smaken, äntligen ett FF med en "mogen" story. Gillade hur man fick följa politiken och hur den formade världen snarare än att springa runt i 100 timmar tills man slår ner någon elak jävel. Var faktiskt grymt besviken när spelet tog slut, trots det för den tiden effektfulla Star Wars liknande slutfilmerna. FF XIII det spel då jag tröttnade ordentligt på FF dock.

I det stora hela så var PS2 en dröm för oss som gillade RPG. Atlus har varit min favoritutvecklare ända sedan jag testade Persona 4 en sådär 2009 och trots att de blivit större och större med tiden har de lyckligtvis inte svikit mig än.

Föredrar just VI själv faktiskt, VII tätt efter. X var något av en besvikelse första gången, hade haft stora förväntningar då jag spelade igenom spelet först något år efter lansering. Men att spelet var snudd på helt linjärt hade jag svårt för då. Storyn var den sista bra för min del faktiskt, gillar egentligen XII med, speciellt gameplayet, men X var sista med en story jag följde och brydde mig om. X har jag många fina minnen av, men jämför med spelen innan i serien så faller tyvärr även den efter. :/

Håller helt med dig om XIII dock. Ogillade spelet starkt första genomspelningen. Tyckte mer om den andra gången, många timmar med TV serier (blandannat hela amerikanska The Offie) medans jag spelade igenom och plockade alla achievements. Men storyn? Hur linjärt spelet är och lite det finns att göra? Troligen sämsta spelet i serien för mig. Gillade XIII-2 bättre, och likaså Lightning Returns bättre då men inte riktigt i klass med förväntningarna på serien.

Känns som man blir gnälligare med åren men så har JRPG-genren ändrats väldigt mycket under åren förstås.

Kan faktiskt hålla med om det! Första generationen spelkonsol då vi i Europa fick JRPGs. Inte ens PS1 med dess underbara JRPG utbud fick speciellt många hit till vår region. Det är faktiskt något som jag själv borde tänka mer på om PS2 då det bör ha varit rätt få titlar vi inte fick.

PS1 och avsaknaden av Chrono Cross och Xenogears, för att nämna två titlar jag själv gillar skarpt, är riktigt trist. Än mer så när dessa spel fortfarande inte släppts här, trots alla år som gått. :/

Skrivet av wilcore:

Fast PS2 släpptes ju i november 2000(EU) och Metal Gear Solid 2 i mars 2002(EU).

Troligen menas att det är ursprungliga versionen och inte Slim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Eye Toy var utan tvekan det största tekniska överraskningen jag upplevt från en konsol och det var PS2.

Detta! Om något så var det Eye-Toy-Play som fick mig att skaffa en PS2 så snart jag hade råd.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Skulle plocka fram min på nyaårs festen och hade tänkt köra buzz med vänner , men fick aldrig igång den. för de första är de ju inte HDMI eller SCART på videoutgången utan S-video vilket var ett helvete att försöka koppla in i mordern hårdvara ^^ När jag väl fick fram bild på tvn så ville inga spel ladda, mitt PS2 är moddat så man kunde spela brännda skivor men efter ha provat ca 50 brännda och orginal skivor fick jag igång 1 spel, Motogp 3, efter det startade inga fler spel hur mycket jag än provade. Plockade isär mitt ps2 och tog ur lasern och tog med den till jobbet för att göra rent den men det hjälpte inte heller. tror laser modulen har gett sig efter alla dessa år, funderar på att beställa en ny då de inte kostar många kronor.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

"Hjärtat i Playstation 2s hårddisk är en MIPS III-baserat modermodem"
Sorry kunde inte låta bli...

Köpte en färdigchippat PS2 på den tiden, härliga minnen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

"Hjärtat i Playstation 2s hårddisk är en MIPS III-baserat modermodem"
Sorry kunde inte låta bli...

Köpte en färdigchippat PS2 på den tiden, härliga minnen

HDLoader var fin med om man ville ha en softmodlösning ...har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

HDLoader var fin med om man ville ha en softmodlösning ...har jag hört.

Jo tror jag hört talas om den lösningen, men tyckte det var enklare att köpa med inbyggd hårdvaru-lösning
Det var ju lagligt på den tiden och såldes helt öppet.
Rätt säker att det vara denna butik som sålde det Psxcare

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Min första PS2:a köpte jag från PSXCare. Modchippad och fin.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wilcore:

Fast PS2 släpptes ju i november 2000(EU) och Metal Gear Solid 2 i mars 2002(EU).

Haha oops. Mitt minne fallerade nog mig där. Tack för påpekandet. Då köpte jag det inte på lanseeingsdagen. Förmodligen köpte jag det på MSG2 lanseringsdag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att spela Twisted Metal och Wipeout nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det handlar bara om ålder och tillgång. Eftersom PS2 sålde så bra och finns i så många versioner så är det många som finns i omlopp men med tiden kommer även ett PS2 blir värt sin vikt i guld som de riktigt gamla systemen.

Jag är väldigt glad över mitt original PS2 som köptes på lanseringsdagen med Metal Gear Solid 2 bundlat. Eftersom jag aldrig ägde ett PlayStation 1 så var det så uppskattat att ha ett kommande med mitt PS2.

EDIT: Det var inte på lanseeingsdagen...

Gäller nog inte spelen dock med vissa titlar som undantag.
De är betydligt lättare att hitta i bra skick till skillnad från nes och SNES då de flesta misshandlade eller kastade kartongerna.
Tycker dock det är bra, är inte jätte kul att vara på jakt efter kompletta SNES och NES spel idag, hoppas på att efterfrågan avtar lite i framtiden så man kan fynda äldre titlar igen

Sämst värde kommer nog denna generationens spel ha, finns så många inplastade ex så i framtiden så kommer väl inte titlar i bra skick vara något som är ovanligt 🤣

Permalänk

Hur stod sig PS2 emot dåtidens PC rent prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Mina största minnen med PS2 var nog "Disc read error". Annars alla timmar man satt med gran turismo.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Bästa konsolen helt klart!
Mycket Tekken, Gran Turismo och GTA på PS2.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Åh, nostalgi! Min chippade PS2:a var lillebrorsans som han skaffade på lanseringsdagen. Mycket Tekken och SSX, samt Wipeout och Gran Tourismo har gått på den. Idag är den kopplad till min OLED-TV genom komponent till scalern i min Denonreceiver. Grym bild!

Tänk om man kunde få ett modernt SSX i 4K på PS5!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Grattis PS2! Jag hade både PS2 och PSTwo. Tänka sig att jag fick en PS2 förra året som jag kompletterade med en kontroll, den fungerar fint! Tänk så mycket man kunde göra med konsollen och nu ännu mera! Det är enklare än någonsin att spela högupplösta spel på PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyllevask:

Hur stod sig PS2 emot dåtidens PC rent prestandamässigt?

PS2 var typ långsammare i det mests förutom i grafik, spelen var dessutom optimerade för just den maskinen. Var inte farligt långa laddningstider och grafiken var tillräckligt bra för den tidens teves. Betänk att filmsekvenser var ofta vcd, så ganska kass grafik i gameplay fick ett enkelt lyft. Finns en jämförelse här:
https://arstechnica.com/features/2000/04/ps2vspc/

Permalänk

oj nu känner man sig gammal... vet inte hur många timmar jag har lagt på att köra Grand Turismo 4

Permalänk
Medlem

Blev så nostalgisk av att höra detta så jag köpte mig en hdmi till ps2 och köpte ett antal spel på tradera haha nu ska de liras. vilka minnen. fick ett ps2 i julklapp då när de nyss hade kommit ut.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB