Permalänk
Medlem

För min egen del som gick från 24" 1080p till min LG 32GK850G som är 32" 1440p så är jag supernöjd!

Jag har inte kravet på den absolut lägsta pixel response time man kan få då jag inte spelar competitive shooters likt CSGO. Bildkvalitén är superbra efter kalibrering! För att inte glömma svärtan...

Har inte märkt av några problem med text eller liknande som beskrivs ovan. Men jag kanske bara inte är lika känslig. Jag använder min till största del för spel eller video.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PsyCor:

För min egen del som gick från 24" 1080p till min LG 32GK850G som är 32" 1440p så är jag supernöjd!

Jag har inte kravet på den absolut lägsta pixel response time man kan få då jag inte spelar competitive shooters likt CSGO. Bildkvalitén är superbra efter kalibrering! För att inte glömma svärtan...

Har inte märkt av några problem med text eller liknande som beskrivs ovan. Men jag kanske bara inte är lika känslig. Jag använder min till största del för spel eller video.

Har heller inga av dessa problem på min 35 tummare.

Permalänk
Skrivet av adzer:

@Grafikante: Som sagt så är det samma som 1080 på en 24". Om man tycker det är bra nog eller ej är upp till var och en och svärtan är ju inte nödvändigtvis sämre på en 32" jämfört med en 27".

Är det en IPS eller VA-skärm du har?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

För min egen del som gick från 24" 1080p till min LG 32GK850G som är 32" 1440p så är jag supernöjd!

Jag har inte kravet på den absolut lägsta pixel response time man kan få då jag inte spelar competitive shooters likt CSGO. Bildkvalitén är superbra efter kalibrering! För att inte glömma svärtan...

Har inte märkt av några problem med text eller liknande som beskrivs ovan. Men jag kanske bara inte är lika känslig. Jag använder min till största del för spel eller video.

Märkligt eftersom det i ditt fall verkligen rör sig om en VA-skärm

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

LG's 32GK850G 32" är en av få VA-paneler som har korrekt RGB-struktur. Sitter själv på en, är ägare av 3st 32" VA-skärmar, och denna är helt klart bäst!

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

LG's 32GK850G 32" är en av få VA-paneler som har korrekt RGB-struktur. Sitter själv på en, är ägare av 3st 32" VA-skärmar, och denna är helt klart bäst!

Tack för denna värdefulla information.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

LG's 32GK850G 32" är en av få VA-paneler som har korrekt RGB-struktur. Sitter själv på en, är ägare av 3st 32" VA-skärmar, och denna är helt klart bäst!

Enligt denna recensent så har 32GK850 nåt som kallas partial subpixel illumination, som bidrar till att texten har vad som ser ut som en liten suddig aura runt sig. Det var nåt jag märkte med mitt exemplar.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Köpte en BenQ PD3200Q i somras. Jag spenderade ca 5k på 1440p-modellen istället för 8k på 4K-modellen då jag trodde det skulle räcka bra. Den är faktiskt lite pixlig när jag redigerar eller tittar på foton. Men det stör inte så mycket. När det ser ok ut på min skärm vet jag att det ser bra ut på andra skärmar också. Skulle jag köpa en ny 32" skulle jag gå på 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Enligt denna recensent så har 32GK850 nåt som kallas partial subpixel illumination, som bidrar till att texten har vad som ser ut som en liten suddig aura runt sig. Det var nåt jag märkte med mitt exemplar.

Sant, det är något som jag kan se om jag trycker nyllet i skärmen. Men har aldrig noterat för än du påpekade det nu. Tar fortfarande den här skärmen över min asus pg348q. Man får tyvärr alltid offra något när man väljer LCD-teknik idag.

Permalänk

Åkäj

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Enligt denna recensent så har 32GK850 nåt som kallas partial subpixel illumination, som bidrar till att texten har vad som ser ut som en liten suddig aura runt sig. Det var nåt jag märkte med mitt exemplar.

Ajdå --> undvik! (tänker jag).

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Enligt denna recensent så har 32GK850 nåt som kallas partial subpixel illumination, som bidrar till att texten har vad som ser ut som en liten suddig aura runt sig. Det var nåt jag märkte med mitt exemplar.

Skrivet av Grafikante:

Ajdå --> undvik! (tänker jag).

Jag säger testa den innan om du har möjlighet. Jag vet inte om det är att jag är så extremt okänslig att jag inte märker av det. Jag är väldigt kräsen när det gäller bildkvalité generellt och alla skärmar jag haft har jag kalibrerat för att säkerställa rätt färgreproduktion.

Jag har suttit nu en stund och försökt titta på text på olika bakgrunder och jag har inte märkt av några problem överhuvudtaget.

Men å andra sidan så nyttjas denna skärm till kanske 80% för spel och videouppspelning snarare än att sitta och läsa text på.

Kanske får koppla in min Dell 24" IPS och ställa bredvid för att jämföra och se om man märker någon skillnad.

Jag undrar om det kan vara så att det är olika revisioner och olika paneler på skärmen som skapar det som beskrivits...

Permalänk
Medlem

@Grafikante: Jag är ingen expert, men jag tycker subpixlarna se bra ut på min skärm:

Är som sagt denna:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4441714

Permalänk
Bildexpert 📺

@adzer: Bra bild! Men: Åh, ledsen att kanske mosa någon form lycka/nöjdhet, får jag kommer påpeka vad som är problemet här nedan.

Bilden visar precis problemet med halva subpixlar som finns på flera VA-paneler: Bokstäverna ser ut som julgranar eller kanske TV-antenner. Titta särskilt på bokstaven W där halva subpixlar gör det till någon slags sågtandsstruktur. Rundade bokstäver – syns på e, o och d – får också artefakter eller vad som kan liknas vid ofrivilliga seriffer på fel ställen

Där är fullt synbart med den låga pixeltäthet som är med 2560x1440 på 32 tum. Sedan kanske man inte tänker på det, eller tänkte på det innan man läste denna tråd. Men för den som behöver arbeta med text och grafik på något sätt är det problematiskt. Du ser ett fel i din text/grafik men vet inte ifall det är skärmen eller din text/grafik som är felet.

Det finns värre varianter, likt de som postades innan. Här från min artikel i ämnet: https://www.sweclockers.com/artikel/26730

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ok inget jag tänkt på alls faktiskt. Bytte ifrån en ips till denna och jag är mycket nöjd. Tur att man har låga krav ibland

Förresten är det någon som har lust att lägga upp en jämförelsebild på en ips? Det är alltså bara anteckningar/notepad i windows och texten "Hello World"

Permalänk
Bildexpert 📺

@adzer: Det underlättar med mer modesta krav när man ska köpa utrustning. Man har så mycket mer att välja på.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Absolut. Jag har dock en hel del andra höga krav bara just detta problem jag inte ser. Jag är som tur var inte känslig för dlp regnbåge heller.
Att dock försöka vara så nöjda som möjligt är något som man tjänar på; det finns alltid något man kan störa sig på om man anstränger sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag köpte en 32-tummare med 4K och lärde mig lite om jämnhet i svärta när man sitter i mörka rum - stora skärmar verkar inte lättare ur denna aspekten.

Jag har också lärt mig att Windows och applikationer under Windows är mycket bättre än Linux och dess applikationer på att hantera den högre pixeldensiteten hos 4K på 32", i alla fall utan att pilla en hel del.

Mindre problem med Windows? Jag har förvisso bara haft motsatt problem - 1080p på 24" skalades till 150% innan justering och ändrade man på det värdet så hängde inte alla program med i "nedskalningen" och vissa kraschade till och med.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: Ja, mindre problem men kanske beroende på att 150% är ganska lagom för mig på den hårdvaran. En bra målvakt har tur.

Permalänk

Jag har varit nära att beställa en 2560x1440 skärm men varje gång ändrar jag mig med tanke på svindyra 4K som kommer i sommar; t ex Acer Predator X32. Det vore så häftigt att äga en sådan skärm som kommer att räcka bra i minst 15 års tid.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Har själv gått från iMac retina (5k) 27" till en Samsung 32" 1440p kurvad. Först när jag gick över till Windows köpte jag mig en Asus skärm 27" 1440p och trodde helt seriöst att "så här dålig färgåtergivning" kan det aldrig vara. Skärmen måste vara skräp. Det var pixligt och färgerna flöt ihop. Köpte sedan min Samsung skärm som jag börjar vänja mig vid. Nu har jag förstått att skärmar kostar en bra slant och att nästkommande blir minst 4k.

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 • PSU: Corsair Vengeance 650M • GPU: Nvidia RTX 2080 Super Dual Evo OC • CPU: AMD Ryzen 5 3600 • CPU-kylare: CM Masterliquid ML120L • RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB • MoBo: Asus ROG Strix B450-F • M.2/2,5": Kingston SA2000M 500GB/Samsung 860 Evo SSD 1TB • OS: Windows 10 Home Edition