Antivirus, Någon som provar Kaspersky?

Permalänk
Avstängd

Antivirus, Någon som provar Kaspersky?

Jag tillhör den minoritet här som kör AVAST, men jag har en tid varit sugen på att testa Kasperskys gratisversion, är det någon här som har synpunkter kring detta?

(Även om jag inte tror det så bekymrar det mig inte om Putin vill titta på min porr... I allafall inte mer än om någon annan nationsföreträdare gör det...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag använder Kasperskys gratisvariant och har flitigt använt deras Internet Security-paket mellan kanske 2006 och 2018. Märker inte av någon prestandaförlust när jag spelar tunga spel, så som Ghost Recon: Breakpoint och Red Dead Redemption 2. Programmets speloptimeringsinställning är aktiverat som standard, vilket pausar uppdateringar, sökningar och eventuellt något mer, fram tills du har slutat spela.

Kan varmt rekommendera gratisvarianten och självklart även andra av deras datorsäkerhetsprogram.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

största skillnaderna idag mellan Antivirus är främst hur snabba de är på att uppdatera sina databaser över kända hot i övrigt så brukar det generellt sett vara väldigt små skillnader.

Kasperskys är väl ett av varianterna som brukar hamna i top ihop med typ avira, bitdefender, malwarebytes och ett gäng andra vid div antivirus tester.

t.ex.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Själv var jag också inbuten Avast fan tills de gick bananas med sitt spam i free versionen...

bytte personligen till Avira Free istället och är väldigt nöjd med det.
https://www.avira.com/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kört kaspersky sedan 2004 är riktigt nöjd

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Hade aldrig kört kaspersky:
https://arstechnica.com/information-technology/2017/10/russia...
De kan förneka detta hur mycket de vill, med högsta sannolikhet är kaspersky på din dator=tillgänglig för rysk underättelsetjänst.

Windows defender anses vara bra nuförtiden, ingen mening slösa pengar på annat.
tex: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

Jag resonerar att om man väljer att lita på microsoft genom att köra deras OS, så är det onödigt att introducera en trejde part för något som redan finns inbyggt med så bra resultat man i princip kan få.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Hade aldrig kört kaspersky:
https://arstechnica.com/information-technology/2017/10/russia...
De kan förneka detta hur mycket de vill, med högsta sannolikhet är kaspersky på din dator=tillgänglig för rysk underättelsetjänst.

Windows defender anses vara bra nuförtiden, ingen mening slösa pengar på annat.
tex: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

Jag resonerar att om man väljer att lita på microsoft genom att köra deras OS, så är det onödigt att introducera en trejde part för något som redan finns inbyggt med så bra resultat man i princip kan få.

största problemet är väl att deras Realtids skydd är mer eller mindre obefintligt och hittar bara hot som redan laddats ner till din dator inte innan, många av 3e part programmen är suveräna på det och många låser dig t.om. ute redan innan du besökt sidan du kan ladda ner den skadliga filen.

Om du ska ha bara defender måste du leva med väldigt säkra surfvanor I princip endast lokalt nätverk iom att trycka på fel sökresultat när du googlar något kan infektera dig.

Inte äns Youtube är ju säkert iom att det serverade cryptominer reklam ett tag för nått/några år sedan och vem vet när det händer något liknande nästa gång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Detta är en dator som används till vardagsbruk av "civila" så ingen vet vilka sidor någon kan tänkas råka trycka på (med facit i hand... Det går inte att ha 100% koll på vad som besöks)
Jag räknar kallt med att man får blåsa allt på den om man måste, men det är några som använder den till internetbank och liknande också.

Jag utgår från att informationen redan är insamlad av både Svensk, Amerikansk och säkert även Kinesisk underrättelsetjänst på denna burk ändå...

Lutar åt att ge Kaspersky en chans, inget fel på AVAST i sig, men börjar också smått irritera mig på alla rutor nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har inte kört något annat än Windows Defender senaste åren, kan inte påstå att jag ser någon egentlig anledning att köra något annat.

De flesta antivirusprogram presterar i runda slängar likvärdigt, användaren har större påverkan än vilket antivirusprogram man använder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Har inte kört något annat än Windows Defender senaste åren, kan inte påstå att jag ser någon egentlig anledning att köra något annat.

De flesta antivirusprogram presterar i runda slängar likvärdigt, användaren har större påverkan än vilket antivirusprogram man använder

Som jag ser det är Defenders stora fördel att det antagligen inte introducerar nya säkerhetshål, vilket är ganska vanligt bland andra AV-program. Ska man ha ett program som måste ner på djupet och kolla alla processer, systemfiler och så, som ett AV måste göra, så är det väl ganska bra att ha ett program som har denna access från början och inte behöver ta till konstiga hacks eller så liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Som jag ser det är Defenders stora fördel att det antagligen inte introducerar nya säkerhetshål, vilket är ganska vanligt bland andra AV-program. Ska man ha ett program som måste ner på djupet och kolla alla processer, systemfiler och så, som ett AV måste göra, så är det väl ganska bra att ha ett program som har denna access från början och inte behöver ta till konstiga hacks eller så liksom.

Det är exakt det jag söker, det gör ingenting om prestandan sänks något, ju färre gånger jag behöver blåsa allt på hårddiskarna desto mer tid spara jag resonerar jag.

"Säker surf" i realiteten kan man fetglömma med student ungar som använder burken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är exakt det jag söker, det gör ingenting om prestandan sänks något, ju färre gånger jag behöver blåsa allt på hårddiskarna desto mer tid spara jag resonerar jag.

"Säker surf" i realiteten kan man fetglömma med student ungar som använder burken.

Inte funderat på att ta avbildningar (images) av systemdisken? Ha dessa offline när de inte används så går det väldigt snabbt att återställa vid eventuella problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Inte funderat på att ta avbildningar (images) av systemdisken? Ha dessa offline när de inte används så går det väldigt snabbt att återställa vid eventuella problem.

Jo, det ligger på "att göra listan" att göra en riktig hårdvaruspegling på den...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number