Permalänk
Mattecoach

Högskoleprovet

Hej,

Då jag är säker på att många medlemmar här ska skriva högskoleprovet tänkte jag starta en tråd för detta. Jag tänkte lägga upp lite allmänna tips, sen välkomnar jag både tips och frågor från andra. Det är alltid nyttigt med nya perspektiv!

Allmänt om högskoleprovet

Högskoleprovet är ett verktyg tänkt att mäta hur bra man skulle prestera i en eftergymnasial utbildning. Detta är på inget sätt ett absolut sätt att mäta, det finns alltså de som presterar bra på högskolan trots ett sämre resultat och vice versa.
Då det finns en väldigt stor bredd med utbildningar är det också stor bredd på provet. Matematik förekommer inte på alla utbildningar men är ändå en stor del av provet. Däremot är denna del på grundläggande nivå och mäter då snarare logisk förmåga än hur mycket matematik man har läst.

Provet är normerat, vilket betyder att det ska vara lika lätt eller svårt att få ett visst betyg vid olika provtillfällen. Detta gör att det är små variationer i hur många poäng som ger vilket betyg.

Dold text

Om normering

Information från studera.nu
Det har genomförts två normeringar, en för den verbala delen och en för den kvantitativa delen. Medelvärdet av dessa två normeringar utgör den slutliga poäng som används vid antagningen.
Exempel på hur slutlig normeringspoäng räknas ut: Om normerad poäng för den verbala delen är 0.9 och normerad poäng för den kvantitativa delen är 1.2 blir medelvärdet (0.9 + 1.2)/2 = 1.05. Det normerade resultatet hamnar då på en skala från 0.00 till 2.00.

I antagningen till högskolan används två decimaler för högskoleprovsresultat.

Exempel:
Provet 2019-04-06:
På KVA gav 65-67 poäng 1.6, 3,7% av de skrivande fick detta betyg.
På verbal gav 67-68 poäng 1.6, 2,0% av de skrivande fick detta betyg.

Provet 2017-10-21:
På KVA gav 64-66 poäng 1.6, 3,2% av de skrivande fick detta betyg.
På verbal gav 66-68 poäng 1.6, 2,5% av de skrivande fick detta betyg.

Dold text

Provet och provdagen

Man skriver under provdagen fem prov. Det är två kvantitativa (matematik) och två verbala (språk) samt ett utprövningspass som används för att testa frågor till framtida prov och inte ingår i betygsättningen. Det avslöjas inte vilket som är utprövningspass i förväg.
Varje pass är 55 minuter och man ska lösa 40 uppgifter. Samtliga är flervalsfrågor och ger 1 p vid rätt svar, inget annat än svaret ska redovisas.
Typer av frågor på de olika passen (från studera.nu):
Kvantitativt provpass
Varje kvantitativt provpass består av uppgifter från fyra olika delprov:

  • XYZ, matematisk problemlösning: 12 uppgifter

  • KVA, kvantitativa jämförelser: 10 uppgifter

  • NOG, kvantitativa resonemang: 6 uppgifter

  • DTK, diagram, tabeller och kartor: 12 uppgifter

Verbalt provpass
Varje verbalt provpass består av uppgifter från fyra olika delprov:

  • ORD, ordförståelse: 10 uppgifter

  • LÄS, svensk läsförståelse: 10 uppgifter

  • MEK, meningskomplettering: 10 uppgifter

  • ELF, engelsk läsförståelse: 10 uppgifter

Dold text

Tips och förberedelser

Den verbala delen är svårast att förbereda sig för. Det man har nytta av är ett stort ordförråd, vana att läsa olika typer av texter och engelska. Det tipset som ger mest belöning på kortast tid är att läsa texter av en typ du inte är van vid, gärna på engelska om du är ovan med det. Läs t.ex. kulturartiklar om du inte är van vid det, naturvetenskapliga texter om du inte är van vid det osv. Sammanfatta texten för dig själv, försök att snabbt hitta vad som är författarens åsikt och vad som har stöd av fakta. Dela på detta sätt in texten i olika delar. Slå upp och skriv ner alla ord du inte känner igen. Det finns också appar designade för att lära sig ord, absolut bra att sitta med på bussen eller liknande.

Den kvantitativa delen är "lättare" att förbereda sig för, även om det också kan vara tidskrävande.
Till att börja med är det Matematik 1b som ingår i provet, inget annat. Om du läste matematik när det var andra indelningen så är det alltså kurs A för samhällselever på gymnasiet. Det är absolut ingen nackdel att ha läst mer matematik, men om någon ska repetera inför provet på begränsad tid är det 1b man ska fokusera på.
Här är en bra sida som ger överblick över innehållet i kursen: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1
Det som kan vara lite speciellt är att alla frågorna ska gå att lösa på ca en minut, men man kan behöva tänka på ett visst sätt för att klara det. T.ex. finns det många uppgifter som är svåra om man är obekväm med variabler, det krävs att man har gjort många uppgifter med variabler innan för att ha kunnat förstå konceptet och skapat sig en egen bild av vad det innebär.
Om jag skulle rekommendera två saker att öva på så är det enklare ekvationslösning (tre äpplen väger 6 kg, vad väger fyra äpplen) och räta linjens ekvation (y=kx+m).

Allmänt för båda delarna är att det är flervalsfrågor, vilket man måste utnyttja. Börja med att läsa uppgiften och frågan, gå sen snabbt vidare till svaren och stryk det som inte är troligt, alla alternativ måste inte utvärderas noga. Ofta står det mellan två alternativ som man kan kolla mer noggrant på.
Tiden är väldigt viktig och det krävs att man spenderar den bra. Varje fråga är värd ett poäng, så det är bättre att lösa två enkla uppgifter än en svår. Är det någon uppgift som du inte direkt vet hur man ska lösa så gå vidare till nästa. Får du tid över efter att ha löst alla uppgifter som du kan är det bara att gå tillbaka och göra sitt bästa. Man får heller inga minuspoäng för fel svar så det är viktigt att svara på alla uppgifter.
Det är viktigt att öva på gamla prov! Om man inte har skrivit innan skulle jag rekommendera att skriva minst en verbal och en kvantitativ del på tid för att testa hur det känns. Det är också viktiga att vänja sig vid hur frågorna ställs så att man ganska snabbt förstår vad man ska göra.

Dold text

Hoppas att det har hjälpt någon och ser fram emot frågor och funderingar!

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Riktigt bra initiativ för våra medlemmar som kanske snart ska göra högskoleprovet! (Såklart även för medlemmarna som ska göra det i framtiden också)

Permalänk
Avstängd

Mitt råd är att inte stressa upp sig för mycket. Det är inte så svårt egentligen, kunskaperna som testas ligger ju på grundnivå.

Det sagt så hade jag en flickvän för länge sedan som pluggade latin, och det var en stor fördel när det gäller ord-delen.

Permalänk
Medlem

Ett annat viktigt råd är att se till att vara utvilad och utsövd på provdagen. Sitt inte uppe och försök plugga till sent kvällen innan, utan kom i säng i tid istället.
Var ute i god tid till provet så du inte behöver stressa på vägen dit.

Permalänk
Medlem

Ett råd jag har är att ha ett alldeles vanligt osmart armbandsur. Första gången jag skrev provet hade jag jättesvårt att veta hur länge man skulle sitta med varje del. Andra gången hade jag koll på tiden, och då behövde jag aldrig stressa för att jag visste hur mycket tid jag la per del.
Och som TS var inne på så, kör man fast är det ofta en god idé att gå vidare, och sedan när man kört igenom allt gå tillbaka till delarna man kört fast på. Hinner man inte göra allt tappar man massor av "gratis" poäng.

Permalänk
Medlem

Jag har bara gjort det gamla, innan det gjordes om med mindre språk och mer matte. Mitt bästa tips då, som jag själv sparade mycket tid på, var att använda en timmermanspenna för att fylla i rutorna. Klart på en sekund i stället för typ 15-20 sekunder med 0.7 mm stiftpenna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är egentligen inga konstigheter när det gäller HP. De vanliga råden som upprepas hela tiden är de som gäller. Det jag kan trycka extra hårt på är att göra gamla prov under tidspress. Du identifierar dina svagheter, du blir bättre på den typ av uppgifter som HP har och du vänjer dig vid att göra provet under de omständigheter som gäller på riktigt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Har skrivit HP 4 gånger och kommer skriva det igen nu i april, här är några tips:

* Var inte rädd för att hoppa över uppgifter på mattedelen. Det är inte alls ovanligt att jag hoppar över 5-10 uppgifter för att sen gå tillbaka och kolla på dem igen. Många gånger ser jag inte lösningen direkt och hamnar i fel tankebanor, men om jag hoppar över den och kommer tillbaka till den senare är det rätt ofta lösningen är uppenbar och jag lyckas lösa uppgiften direkt.

* Nöta simpel huvudräkning, 55-17, 8*13 etc. Blir man bra på detta så sparar man rejält mycket tid på provet och kan lägga mer energi på själva uppgiften istället för att räkna.

* Lär dig alla primtal upp till 100 utantill.

* Om det blir svårt att få fram absoluta siffror eller räkna på något så är det oftast så att man inte behöver, utan svaret finns där direkt. Ett bra exempel från provet VT 2014 pass 1 fråga 14:

Citat:

Kvantitet I: Avståndet mellan punkten (–4, y) och punkten (22, y)
Kvantitet II: Avståndet mellan punkten (3, y) och punkten (–21, y)
A: I är större än II
B: II är större än I
C: I är lika med II
D: informationen är otillräcklig

Här behöver du inte räkna ut avståndet mellan några punkter, utan man kan direkt se att båda punkter i I längre bort från mitten än de i II, vilket gör avståndet längre. Svaret är alltså A.

*Något som inte inte brukar nämnas är att lära sig prefix och suffix. Detta hintar om vad ett ord betyder och kan ge några gratispoäng på orddelen.

Kommer säkert på fler grejer senare
___________________
Jag har några svagheter på mattedelen som jag inte riktigt lyckats bli bättre på varav en är den typen av uppgift nedan:

VT 2014 pass 1 fråga 12 (bild pga kan ej skriva alla tecken här)

Jag gissar att jag ska förenkla uttrycket för att få det lättare att jämföra, och då får jag fram x = 16x/2 + (8x^2)/3, men det gör det inte mycket lättare tycker jag. Någon som har en lösning eller något allmänt tips till denna typ av uppgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag har några svagheter på mattedelen som jag inte riktigt lyckats bli bättre på varav en är den typen av uppgift nedan:

VT 2014 pass 1 fråga 12 (bild pga kan ej skriva alla tecken här)
https://i.imgur.com/4CNrk08.png

Jag gissar att jag ska förenkla uttrycket för att få det lättare att jämföra, och då får jag fram x = 16x/2 + (8x^2)/3, men det gör det inte mycket lättare tycker jag. Någon som har en lösning eller något allmänt tips till denna typ av uppgift?

Inte mycket till förenkling. Förläng i stället den första termen med 3. Dvs. skriv om x/(2x/3) till x*3/((2x/3)*3) vilket förenklas till 3x/2x = 3/2.
Ekvationen blir då 3/2 = 8+4x. Löser men den helt så får man x= -6.5/4 = -1.625

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av friskybob:

VT 2014 pass 1 fråga 12 (bild pga kan ej skriva alla tecken här)
https://i.imgur.com/4CNrk08.png

Jag gissar att jag ska förenkla uttrycket för att få det lättare att jämföra, och då får jag fram x = 16x/2 + (8x^2)/3, men det gör det inte mycket lättare tycker jag. Någon som har en lösning eller något allmänt tips till denna typ av uppgift?

Klockrent exempel på en uppgift som jag hade sparat till sist

Här hade jag använt mig av alternativen för att utvärdera.
Börjar med C. Ett litet tal delat med ett mindre, kommer inte bli så stort som HL. Samma för B.
D, kanske. Det som ställer till det är +4x i HL. Därmed känns A mycket bättre.

Hade nog inte lagt mer tid på det än att vara nöjd med en 50/50.