Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

det är inte konstigt att det spridit sig så fort här i stockholm

Jag är med på att hygien är viktigt, men i alla fall de offentligt kända covid-19-smittade i Stockholm har ju smittats utomlands eller varit i direkt kontakt med sådana. Att antal smittade ökar i Stockholm därför att smittade reser dit är ju inte samma sak som att smittan sprids i Stockholm. Än så länge. Så länge man lyckas förhindra smittan att spridas okontrollerat kommer antal fall heller inte öka exponentiellt, vilket är målet för smittspårningen.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt var jag ska ställa den här frågan, men jag slänger väl ut den här ändå..

Dessa flygförbud / stängda gränser, någon som törs ge en utbildad gissning på hur länge de håller upp?

Vill köpa biljett från Tokyo till Sydney för flytt i slutet av Maj, och priserna går ju upp ju närmre man kommer trotts allt detta. Med min tur så stänger de väl gränserna för Japan dagen efter jag köpt biljetten. Visserligen får jag väl pengarna tillbaka, men det är mycket jag behöver planera kring datumet, och skulle jag inte hitta någon alternativ reseväg hade det blivit riktigt jävla surt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Jag är med på att hygien är viktigt, men i alla fall de offentligt kända covid-19-smittade i Stockholm har ju smittats utomlands eller varit i direkt kontakt med sådana. Att antal smittade ökar i Stockholm därför att smittade reser dit är ju inte samma sak som att smittan sprids i Stockholm. Än så länge. Så länge man lyckas förhindra smittan att spridas okontrollerat kommer antal fall heller inte öka exponentiellt, vilket är målet för smittspårningen.

Vi får se, fram tills igår så var kriterierna för att bli testad att man måste ha varit i de drabbade länderna eller varit i kontakt med någon som varit verifierad smittad, nu tog man igår med att även personer med oförklarlig lunginflammation ska få testas, så då kommer bilden bli klarare om detta sprids okontrollerat eller inte, kan dock vara många milda fall som man fortfarande missar då de helt enkelt inte "får" testas.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Sverige skulle bli som då i princip enda land med 100+ smittade att inte få okrontrollerad spridning med dom förutsättningar vi haft.

Alla dessa människor har på något sätt tagit sig hem ifrån de drabbade länderna, och några bör haft kontakt med omgivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha, det fånigaste jag hört 😂 (Men håll äggen i kylen så håller dom mycket längre än bäst före-datumet)

Förvara alltid äggen med den trubbiga änden uppåt, så att luftblåsan hamnar överst och därmed kan förhindra kontakt mellan den med tiden uppåtflytande äggulan och skalet. Ägg som förvaras i kylskåp, med den spetsiga sidan nedåt, håller sig färska i minst 2 månader.

Källa: http://www.svenskaagg.se/?p=19895

Men tillbaka till ämnet:
Man undrar ju varför det inte begränsas med resande, kolla alla resande om de varit i epedemiländerna och neka inträde eller erbjuda karantän som alternativ. Sedan är det ju inte nödvändigt med fest, evenemang, sport och sådana folksamlingar. Kan man inte ens göra avkall på lyxkonsumtion i dessa tider så kommer man heller inte kunna hindra en spridning.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Vill köpa biljett från Tokyo till Sydney för flytt i slutet av Maj, och priserna går ju upp ju närmre man kommer trotts allt detta. Med min tur så stänger de väl gränserna för Japan dagen efter jag köpt biljetten. Visserligen får jag väl pengarna tillbaka, men det är mycket jag behöver planera kring datumet, och skulle jag inte hitta någon alternativ reseväg hade det blivit riktigt jävla surt.

Du kanske kan försöka med ombokningsbar biljett? Jag har hört att en del flygbolag blivit generösare med det eftersom de inser att många låter bli att köpa biljetter annars.

Skrivet av Dredd:

Vi får se, fram tills igår så var kriterierna för att bli testad att man måste ha varit i de drabbade länderna eller varit i kontakt med någon som varit verifierad smittad, nu tog man igår med att även personer med oförklarlig lunginflammation ska få testas, så då kommer bilden bli klarare om detta sprids okontrollerat eller inte, kan dock vara många milda fall som man fortfarande missar då de helt enkelt inte "får" testas.

Ja, det kan mycket väl hända. Men ökningen av kända fall hittills i Stockholm beror inte på smittspridning i Stockholm, utan på smittade som rest till Stockholm. En viktig skillnad, kan jag tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Ja, det kan mycket väl hända. Men ökningen av kända fall hittills i Stockholm beror inte på smittspridning i Stockholm, utan på smittade som rest till Stockholm. En viktig skillnad, kan jag tycka.

Jag håller med, inga andra har ju fått blivit testade hittils. Det är väll lite såhär Anders Tegnell har räknat med att få ner siffrorna när han påstår att vi nu har "Peakat". Säg att man har testat alla som kommit ifrån Italien/Iran, då kommer de enda som får ett test vara de som har oförklarlig lunginflamation.

Inga personer alls med milda fall upptäcks då, och vips så har vi ingen okontrollerbar spridning.

Permalänk
Medlem

Jag börjar undra ifall Kjell ens har varit i Italien och om FHM snart får en fin faktura.. https://se.linkedin.com/in/kjell-mo-b214394

Autocorrect
Permalänk
Avstängd

Jag hade Skypemöte idag med en snubbe från sanna Norrland, Luleå, då jag själv bor i "mellersta Norrland". Hörde hur han hostade en hel del nu, garanterat något slags virus, men behöver inte nödvändigtvis vara coronaviruset för då är hela kontoret där drabbat inom kort, vilket skulle kunna innebära mindre arbete för mig...

(Och ja, jag håller med om vi tar ett steg tillbaka och frågar, "varför i sjutton var han ens på arbetsplatsen?!")

Tackar vet jag bonnsupen (coronaöl) + arbeta 100% hemifrån! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

Försvarsutbildarna har en hel del bra kurser.
https://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/kurser-for-dig-i...

Alltid lika roligt att se när tårgasen slår som en knytnäve mot de som fuskat med åtdragningen av skyddmasken

Tänk om vi hade haft kvar värnplikten så att något innött i ryggmärgen hos en stor andel av befolkningen hade slagit ut istället för denna bristande hygienförmåga och förståelse för "laget före jaget".

Vi har tonvis med ekonomisk och teknologisk utveckling, men hygienförmågan ligger på Medeltidsnivå. Till och med gänget från Hem till Midgård har bättre hygien än vissa kan jag tycka...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Försvarsutbildarna har en hel del bra kurser.
https://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/kurser-for-dig-i...

Alltid lika roligt att se när tårgasen slår som en knytnäve mot de som fuskat med åtdragningen av skyddmasken

Intressant om civila börjar intressera sig. Själv gjorde jag väl det mesta av det där i det militära. Nittonhundranittiofyra

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Tänk om vi hade haft kvar värnplikten så att något innött i ryggmärgen hos en stor andel av befolkningen hade slagit ut istället för denna bristande hygienförmåga och förståelse för "laget före jaget".

Vi har tonvis med ekonomisk och teknologisk utveckling, men hygienförmågan ligger på Medeltidsnivå. Till och med gänget från Hem till Midgård har bättre hygien än vissa kan jag tycka...

Dueee... Värnplikten återinfördes igen för några år sedan. 2017 närmare bestämt ;).
Däremot vet jag inte om det verkligen gjorde någon reell skillnad i hygien i samhället att värnplikten under 7 års tid ersattes med yrkesförsvar. Det tycker jag nästan låter lite långsökt faktiskt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rnplikt_i_Sverige

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Jag håller med, inga andra har ju fått blivit testade hittils. Det är väll lite såhär Anders Tegnell har räknat med att få ner siffrorna när han påstår att vi nu har "Peakat". Säg att man har testat alla som kommit ifrån Italien/Iran, då kommer de enda som får ett test vara de som har oförklarlig lunginflamation.

Inga personer alls med milda fall upptäcks då, och vips så har vi ingen okontrollerbar spridning.

Varva ner konspirationsteorierna ett snäpp tack. Det räcker nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Satan vad det flygs, bild ifrån Flightradar24 från just nu :

Edit : Jag tror jag nu har förstått vad en riktig Pandemi är, det är när vi smittar kors och tvärs över gränserna. Fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Det är väll lite såhär Anders Tegnell har räknat med att få ner siffrorna när han påstår att vi nu har "Peakat". Säg att man har testat alla som kommit ifrån Italien/Iran, då kommer de enda som får ett test vara de som har oförklarlig lunginflamation. Inga personer alls med milda fall upptäcks då, och vips så har vi ingen okontrollerbar spridning.

Det tror jag inte, eftersom det vore uppenbart att det i så fall kommer visa sig ganska snabbt. Än så länge litar jag betydligt mer på våra svenska myndigheter än t.ex. de nuvarande iranska eller de sovjetiska vid tiden för Tjernobyl-haveriet. Där har (hade) man betydligt större anledning att misstänka rapportering med konspiratoriska avsteg från verkligheten, vilket man bara straffas av i slutändan.

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Försvarsutbildarna har en hel del bra kurser.
https://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/kurser-for-dig-i...

Alltid lika roligt att se när tårgasen slår som en knytnäve mot de som fuskat med åtdragningen av skyddmasken

Hehe gjorde lumpen i slutet på 80-talet och tårgasövningen kommer man ihåg, regnrock och mask och överdragskläder, min mask var tät men sen när vi kom ut var jag tvungen att klia mig på näsan innan saneringen och sen var det kört, nu vet jag hur tårgas känns iallafall

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Nu börjar paniken sprida sig i Umeå och vi har inte ens några coronafall ännu, får se om det blir upplopp i helgen

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Nja, när jag gjorde min plikt så var det bara runt 5000 som fick rycka in. Och jag har för mig det var så iallafall 10 år innan jag ryckte in. Jämfört med 80-talets 45.000. Så under de senaste 25-30 åren har det varit en liten skara som fått äran att göra sin plikt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Satan vad det flygs, bild ifrån Flightradar24 från just nu :
https://i.imgur.com/R2E1pnO.jpg

Är väl rätt bra bild av hur mycket det är, det är 1+ miljon människor i luften varenda sekund på dygnet, året om och ändå är det krigsrubriker när en flygmaskin dimper ner. Det är en så ofantligt liten andel och risken är ofantligt liten, ändå dras vi människor som flugor till det och förfasas när något händer och sen sitter vi där skräckslagna i vårt säte nästa gång vi flyger.

Dra en parallell till detta virusutbrott och den mediarapportering vi ser...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

jag tycker också det är helt åt helsike, dom som kommer från länder där smittan fått stor spridning kan lika gärna gå tillbaka och jobba på äldreboende, sjukvården eller inom hemtjänsten.
Det skulle ju överbelasta sjukhusen snabbare ju mer detta sprids i högre takt också. Kanske vore rimligt att begära att folk ska stanna hemma som sagt i 14dagar efter dom kommit hem.

Men att kritisera folkhälsomyndigheten så klassas man som domedagsprofet. Läkaren från tidningen riskerar säkert få sin karriär dödad för att tala sanningen. Ungefär för läkarna som talade sanningen om dom apatiska barnen.
Sanningen är inte Sveriges starka sida direkt, bara vi följer ett moralisk konsensus och ingen säger nått annat, oavsett konsekvens.

"Sanningen™" är ett intressant koncept...vad är sanning? Det som denna doktorn säger? Det som FHM säger? Vad avgör vad som är en sanning? Har båda samma bakgrundsinformation? Om informationen/perspektivet skiljer, är det möjligt att båda parter har sin egen (och fullt korrekta) sanning?

Kort sagt, att tala om sanningar när det gäller den här typen av saker är inte speciellt lyckat.

Man kan definitivt kritisera FHM, men man bör nog försöka hålla sig saklig och när man börjar ta upp sanningar så är man oftast inte speciellt saklig längre. Sanningen i det här fallet är att doktorn som skrev debattinlägget tycker att FHM ger livsfarliga råd. Det är dock inte en sanning att FHM faktiskt ger livsfarliga råd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

"Sanningen™" är ett intressant koncept...vad är sanning? Det som denna doktorn säger? Det som FHM säger? Vad avgör vad som är en sanning? Har båda samma bakgrundsinformation? Om informationen/perspektivet skiljer, är det möjligt att båda parter har sin egen (och fullt korrekta) sanning?

Kort sagt, att tala om sanningar när det gäller den här typen av saker är inte speciellt lyckat.

Man kan definitivt kritisera FHM, men man bör nog försöka hålla sig saklig och när man börjar ta upp sanningar så är man oftast inte speciellt saklig längre. Sanningen i det här fallet är att doktorn som skrev debattinlägget tycker att FHM ger livsfarliga råd. Det är dock inte en sanning att FHM faktiskt ger livsfarliga råd.

Att folk börjar jobba direkt efter dom kommit hem från utlandsresa, och kanske med äldre/sjuka människor blir ju en livsfara för dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är väl rätt bra bild av hur mycket det är, det är 1+ miljon människor i luften varenda sekund på dygnet, året om och ändå är det krigsrubriker när en flygmaskin dimper ner. Det är en så ofantligt liten andel och risken är ofantligt liten, ändå dras vi människor som flugor till det och förfasas när något händer och sen sitter vi där skräckslagna i vårt säte nästa gång vi flyger.

Dra en parallell till detta virusutbrott och den mediarapportering vi ser...

80% är inrikesflyg, typ Skellefteå - Trollhättan

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Få se hur länge man kan hålla arbetsplatser stängda. När smittan nått något hundratal personer i Sverige har vi i alla fall en helt okontrollerad smittspridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Jag börjar undra ifall Kjell ens har varit i Italien och om FHM snart får en fin faktura.. https://se.linkedin.com/in/kjell-mo-b214394

Du, hattfolie Deluxe. Jag har träffat Kjell flertal gånger på kurser osv. Han kan nog få för sig att åka till Italien trots att han jobbar åt försvaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Att folk börjar jobba direkt efter dom kommit hem från utlandsresa, och kanske med äldre/sjuka människor blir ju en livsfara för dom?

Förutsatt att man faktiskt är smittad (vilket lär vara en försvinnande lite minoritet av alla som varit i utlandet) samt att man smittar om man själv är i inkubationstiden (dvs symptomfri) osv. Vart går gränsen för att det ska klassas som livsfara?

Ska man vara lite cynisk så spelar det knappast någon roll, antingen ser man hemkarantän i 14 dagar för alla som varit ute och rest, eller så struntar man i det för alla. Sedan ska man såklart vara medveten om att 14 dagar karantän kommer inte att följas av alla, det kommer alltid att finnas de som struntar i/kringgår karantänen eller helt enkelt missförstår något. Om viruset får fäste i landet så kommer de äldre/sjuka troligen att bli smittade förr eller senare ändå. Då spelar det ingen roll om det tagit vägen via ett antal personer innan vårdpersonalen/hemtjänsten för smittan vidare.

Vi får helt enkelt hoppas att FHM har rätt i att man inte smittar innan man utvecklar symptom. Om viruset är (påtagligt) smittsamt innan symtom bryter ut så spelar det ingen roll vad man gör, då finns det inget FHM kan göra för att stoppa det. Kan ju tilläggas att även om det finns rapporter om enstaka fall som eventuellt smittat utan symptom så verkar dessa fall vara väldigt ovanliga, om det nu stämmer till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Söderbäck: Nja, när jag gjorde min plikt så var det bara runt 5000 som fick rycka in. Och jag har för mig det var så iallafall 10 år innan jag ryckte in. Jämfört med 80-talets 45.000. Så under de senaste 25-30 åren har det varit en liten skara som fått äran att göra sin plikt.

Tror som lägst att ca 2000st gjorde lumpen. Snacka om att dom körde hela försvaret i botten, runt 1998 tog det ny fart och 10 år senare var alla mobförråd tömda och kasserade, typ alla oljelager tömda och plomberade, många bergrum igenstängda osv osv. Ifrån 3-400 fartyg runt åren 1950-1960 till 6-7 st rätt nyligen. Flyget ska vi inte prata om, ifrån top 4a i världen under sovjet/usa (beror en del också på alla som var inblandade i andra världskriget, typ till jag vet inte vad idag. Ifrån att kunna mobilisera 3-400 000 (mer kanske?) soldater till typ 15000 eller nåt liknande. Lite offtopic, men lite bitter är man ju. Inte sjönk kostnaderna för försvaret heller fast än vi kastade bort allt, hade varit bättre att lägga den energin på att mordenisera/effektivisera förråden och hela "företaget". Utifrån andra länders synvinkel så funderade många på vad f*n vi höll på med då vi strype allt som mest... Kan inte påstå att något i detta land har funkat bra sista 20 åren så det är lika bra att riva allt lixom

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Få se hur länge man kan hålla arbetsplatser stängda. När smittan nått något hundratal personer i Sverige har vi i alla fall en helt okontrollerad smittspridning.

Så länge man lyckas spåra var de blivit smittade samt håller koll på de de umgåtts med så är väl fortfarande spridningen under kontroll? Även om det skulle dra iväg till flera hundra fall? Det är först när man har spridning i samhället som man inte kan spåra till källan som det är okontrollerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Du, hattfolie Deluxe. Jag har träffat Kjell flertal gånger på kurser osv. Han kan nog få för sig att åka till Italien trots att han jobbar åt försvaret.

Tagga ner med din attityd, den leder dig ingen vart. Jag betvivlar inte en sekund att Kjell finns, och du har säkert träffat honom. Det gör dock inte den här historien mindre bisarr. Den enda media har pratat med, av de som är smittade, råkar vara konsult inom krisinformation och står likt Tegnell och co och bagatelliserar hela utbottet av Corona i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Hehe gjorde lumpen i slutet på 80-talet och tårgasövningen kommer man ihåg, regnrock och mask och överdragskläder, min mask var tät men sen när vi kom ut var jag tvungen att klia mig på näsan innan saneringen och sen var det kört, nu vet jag hur tårgas känns iallafall

Haha, för oss (k4) så såg de till att alla hade tät mask, men sedan lyfte de på masken inne i tårgasen så att alla skulle få "uppleva" den ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så länge man lyckas spåra var de blivit smittade samt håller koll på de de umgåtts med så är väl fortfarande spridningen under kontroll? Även om det skulle dra iväg till flera hundra fall? Det är först när man har spridning i samhället som man inte kan spåra till källan som det är okontrollerat.

Vi hinner redan träffat för många andra innan karantänåtgärder hunnit sättas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Vi hinner redan träffat för många andra innan karantänåtgärder hunnit sättas in.

Ok, så du är insatt i och vet detta? Eller är du lekman som spekulerar?

Vad jag förstått så är det inte så enkelt som att man gått förbi någon som har corona, det verkar krävas lite mer än så för att bli smittad. Inte heller verkar det som att man är speciellt smittsam innan man påvisar symptom. Men detta stämmer inte enligt dig?