Windows låser energi-plan

Permalänk
Medlem

Windows låser energi-plan

Problem: Windows byter mig titt som tätt tillbaks till "Balanced" energi-plan. När detta händer så kan jag byta till t.ex High Performance i 0.5 sekunder innan windows byter tillbaks igen.

Temp lösning:
Kör jag "powercfg –restoredefaultschemes" i cmd så återställer den alla powerplans och jag kan då byta till high performance och ställa in det som jag vill igen. Dock så håller detta som längst till nästa omstart. Ibland så märker jag att det har börjat strula igen utan att datorn har startat om (vad jag vet). Min dator står igång 24/7.

Program som alltid är igång: Steam, discord, chrome, Spotify, nvidia controlpanel, logitech gaming software, McAfee, corsair utility engine, onedrive. Dator i sign. Kör Win 10 Pro, build 17134. Märkte problemet för ca 6-8 veckor sedan.

Någon med en bra idé på vad jag kan göra åt detta? Börjar bli lite trött på att ändra om energischemat hela tiden efter återställningen.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8:
Är det en märkesdator (te.x HP, Dell, Acer etc.)?

I så fall kan det mycket väl vara att det finns någon egen energi-plan från tillverkaren och denna skriver över den som finns i Windows.

Det är i regel något installerat program från tillverkaren som har detta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Problem: Windows byter mig titt som tätt tillbaks till "Balanced" energi-plan. När detta händer så kan jag byta till t.ex High Performance i 0.5 sekunder innan windows byter tillbaks igen.

Temp lösning:
Kör jag "powercfg –restoredefaultschemes" i cmd så återställer den alla powerplans och jag kan då byta till high performance och ställa in det som jag vill igen. Dock så håller detta som längst till nästa omstart. Ibland så märker jag att det har börjat strula igen utan att datorn har startat om (vad jag vet). Min dator står igång 24/7.

Program som alltid är igång: Steam, discord, chrome, Spotify, nvidia controlpanel, logitech gaming software, McAfee, corsair utility engine, onedrive. Dator i sign. Kör Win 10 Pro, build 17134. Märkte problemet för ca 6-8 veckor sedan.

Någon med en bra idé på vad jag kan göra åt detta? Börjar bli lite trött på att ändra om energischemat hela tiden efter återställningen.

Som @Belzader frågade, är det märkesdator / paket som du har köpt? Isf så hade jag blåst om datorn med en Windows ISO ifrån microsofts sida. Tillverkare slänger in mycket skit som ställer till det, slöar ner eller lägger till "features" som man kan gnissla tänder åt (Som ev. i detta fall).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Chrisism8:
Är det en märkesdator (te.x HP, Dell, Acer etc.)?

I så fall kan det mycket väl vara att det finns någon egen energi-plan från tillverkaren och denna skriver över den som finns i Windows.

Det är i regel något installerat program från tillverkaren som har detta.

Skrivet av HoboCop:

Som @Belzader frågade, är det märkesdator / paket som du har köpt? Isf så hade jag blåst om datorn med en Windows ISO ifrån microsofts sida. Tillverkare slänger in mycket skit som ställer till det, slöar ner eller lägger till "features" som man kan gnissla tänder åt (Som ev. i detta fall).

Egenbyggd dator i signaturen. Haft datorn i ca 2,5 år. Senast ominstallerat windows för ca 1 år sedan kanske. Problemen började som sagt dyka upp från ingenstans någon gång efter årsskiftet. Det låter ju ganska rimligt att det är något program som gör detta, men som sagt så verkar det hända vid omstart. Alla program som startar med datorn är listade i originalinlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Egenbyggd dator i signaturen. Haft datorn i ca 2,5 år. Senast ominstallerat windows för ca 1 år sedan kanske. Problemen började som sagt dyka upp från ingenstans någon gång efter årsskiftet. Det låter ju ganska rimligt att det är något program som gör detta, men som sagt så verkar det hända vid omstart. Alla program som startar med datorn är listade i originalinlägget.

Har du något viktigt på datorn? Om inte - så installera om senaste Windows versionen. Jag misstänker att du har uppgraderat Windows några gånger utan att installera om rent?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag efter senaste windows installationen inte installerade några av Asus(moderkortets märke) program då de har fungerat under all kritik med felmeddelande och buggar.

Permalänk
Medlem

McAfee skulle jag misstänkt direkt. Vi har det på jobbet och IT-avdelningen ställer till problem titt som tätt med hjälp av detta. Kolla om det har någon finess för att "hjälpa" dig bevara dina windows-inställningar säkra.

Annars är Corsair Utility Engine det enda jag skulle misstänkt men det vet jag ingenting om.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Chrisism8:

Egenbyggd dator i signaturen. Haft datorn i ca 2,5 år. Senast ominstallerat windows för ca 1 år sedan kanske. Problemen började som sagt dyka upp från ingenstans någon gång efter årsskiftet. Det låter ju ganska rimligt att det är något program som gör detta, men som sagt så verkar det hända vid omstart. Alla program som startar med datorn är listade i originalinlägget.

Har exakt samma plåga på min maskin också, Windows10 ftw.

Felsökning: Fungerar ypperligt i Linux, tada!

Permalänk
Medlem

@Chrisism8 om powerplanen går sönder vid varje omstart är det ju nästan garanterat något program i autostart som gör något dumt.

Är det inget utöver de program du skrev i öppningsposten som är installerat och körs igång vid uppstart/login?
Du bör kunna se det mesta som autostartas i aktivitetshanteraren, utom det som eventuellt går med schemalagda aktiviteter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

McAfee skulle jag misstänkt direkt. Vi har det på jobbet och IT-avdelningen ställer till problem titt som tätt med hjälp av detta. Kolla om det har någon finess för att "hjälpa" dig bevara dina windows-inställningar säkra.

Annars är Corsair Utility Engine det enda jag skulle misstänkt men det vet jag ingenting om.

McAfee skulle verkligen inte förvåna mig heller. Dock har jag haft det i ett par år och har det på en annan dator också där problemet inte finns. Ska in och luska lite i inställningarna dock för att se ifall det kan finnas något tjafs Tack för tanken!

Skrivet av henkiii:

@Chrisism8 om powerplanen går sönder vid varje omstart är det ju nästan garanterat något program i autostart som gör något dumt.

Är det inget utöver de program du skrev i öppningsposten som är installerat och körs igång vid uppstart/login?
Du bör kunna se det mesta som autostartas i aktivitetshanteraren, utom det som eventuellt går med schemalagda aktiviteter.

Skickades från m.sweclockers.com

Man har ju alltid en hel services som startar med datorn, men det är de program som ligger aktiva i aktivitetshanteraren. Läste ett tips när jag sökte runt lite att man kan stänga ner alla services som inte är microsoft och sakta och säkert koppla på fler och fler tills man hittar vilken som inte fungerar. Blir nog att testa det i nästa steg

Permalänk
Medlem

Hittade tjuven: Det var en service från MSI - MSI_ActiveX_Service

Satte den som disabled, fungerar som det ska igen!

Permalänk
Medlem

@Chrisism8 bra att du hittade lösningen tillslut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bump, hur hittade du den felande processen? Jag har en Ryzen 3900X och jag blir inte klok, varje gång nånting krashar så går jag in och ser att Windows självmant bytt bort från "Ryzen Balanced" till vanliga "Balanced" eller "High performance".

Blir tokig! Kan man inte låsa den på något sätt?

EDIT:
Tror jag löste det, för framtida referens:

Lösning: https://forums.oculusvr.com/community/discussion/42165/breakt...

Hoppas detta kanske löser det för nån annan också. Detta ställde till det ordentligt då jag får en hel del skumma problem utan Ryzen-powerplan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Chrisism8:

Egenbyggd dator i signaturen. Haft datorn i ca 2,5 år. Senast ominstallerat windows för ca 1 år sedan kanske. Problemen började som sagt dyka upp från ingenstans någon gång efter årsskiftet. Det låter ju ganska rimligt att det är något program som gör detta, men som sagt så verkar det hända vid omstart. Alla program som startar med datorn är listade i originalinlägget.

Skulle titta på gruppprinciper och se om de spökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Bump, hur hittade du den felande processen? Jag har en Ryzen 3900X och jag blir inte klok, varje gång nånting krashar så går jag in och ser att Windows självmant bytt bort från "Ryzen Balanced" till vanliga "Balanced" eller "High performance".

Blir tokig! Kan man inte låsa den på något sätt?

EDIT:
Tror jag löste det, för framtida referens:
https://i.imgur.com/xOU3iFx.png

Lösning: https://forums.oculusvr.com/community/discussion/42165/breakt...

Hoppas detta kanske löser det för nån annan också. Detta ställde till det ordentligt då jag får en hel del skumma problem utan Ryzen-powerplan.

För mig var det en service från MSI - MSI_ActiveX_Service

Satte den som disabled, fungerar som det ska igen!

Permalänk
Medlem

@tcntad: Tack för tipset. Tråden blev necroad så mitt problem är löst sedan ett år tillbaka