AMD RDNA 2 "Navi 2X" får 50 procent ökad prestanda per watt

Permalänk
Melding Plague

AMD RDNA 2 "Navi 2X" får 50 procent ökad prestanda per watt

Den kommande grafikarkitekturen med kodnamnet "Navi 2X" bjuder på en rad nya funktioner och rejält ökad prestanda per watt ställt mot RDNA.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår från presentationerna så ska AMD släppa "Big Navi" end 2020, vilket känns sent... Å andra sidan så får vi se Zen 3 då någon gång också, så det känns som ett ypperligt tillfälle att ge sig själv en ny röd dator i julklapp

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna nåt, får man hoppas dem kan konkurrera ännu mer med Gröna Jätten nu då!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Nice, raytracing ska bli sjukt intressant. Hoppas det är mer prestanda än vad RTX-serien klarar.

Permalänk
Medlem

Bara de får ordning på drivrutinerna så kanske man kan börja sätta lite mer press på nvidia. Vill poängtera att senaste drivern (20.2.2) fungerar riktigt bra. Amd har lyssnat. Nu behöver de bara fortsätta så här

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att det är väldigt lätt att få 50% mer prestanda per watt med en ryzen 3700X
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/clbvo0/ryzen_3700x_edc_...
Halvera TDP så går effektiviteten upp med 80% poäng per watt.

Eftersom Nvidia också lovar 50% effektivare kretsar med Ampere så är det lätt att gissa att
både AMD och Nvidia kommer att offra effektiviteten och istället släppa överklockade kort som drar 250W.
Det är ju precis så de gjort några år nu inom både GPU'er och CPU'er, de säljer ju på prestanda och bechmarks.

Permalänk
Medlem

Värt att notera här är att de pratar om performance/watt, dvs inte om faktisk prestanda utan bara att det är betydligt mer effektivt än nuvarande generation. Det i sig är ju jättebra och välbehövligt med tanke på nya konsoller osv, men det säger ingenting om faktisk prestanda.

Jag ser flera i media som redan misstolkat dessa slides till att betyda "50% snabbare!!" och det vet vi ju ingenting om ännu.

Men ja, spännande med lite bra nyheter på en torr och trist marknad.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Värt att notera här är att de pratar om performance/watt, dvs inte om faktisk prestanda utan bara att det är betydligt mer effektivt än nuvarande generation. Det i sig är ju jättebra och välbehövligt med tanke på nya konsoller osv, men det säger ingenting om faktisk prestanda.

Jag ser flera i media som redan misstolkat dessa slides till att betyda "50% snabbare!!" och det vet vi ju ingenting om ännu.

Men ja, spännande med lite bra nyheter på en torr och trist marknad.

Så är det absolut, men eftersom de påpekar att både IPC och Frekvens ökas OCH att Lisa Sue för inte sålänge sedan hintade om att AMD vill in och fightas i topp-skiktet så lär vi förmodligen få se en bra ökning i prestanda.

Permalänk
Medlem

Inte dåligt, jo det gäller att dom får ner strömförbrukningen rejält för att göra prestanda monster. Amds 5700 xt som jag hade ett tag hade riktigt bra prestanda i princip i klass med mitt nuvarande 2070 super, bättre i vissa spel sämmre i andra, så prestandan finns där. Men det vart så extremt varmt att man trodde det skulle smälta, var äver 100 grader ibland. Sen var det dma error biten som gjorde att jag inte hade kvar kortet men du skulle vara fixat på navi 14.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Värt att notera här är att de pratar om performance/watt, dvs inte om faktisk prestanda utan bara att det är betydligt mer effektivt än nuvarande generation. Det i sig är ju jättebra och välbehövligt med tanke på nya konsoller osv, men det säger ingenting om faktisk prestanda.

Jag ser flera i media som redan misstolkat dessa slides till att betyda "50% snabbare!!" och det vet vi ju ingenting om ännu.

Men ja, spännande med lite bra nyheter på en torr och trist marknad.

Skrivet av dlq84:

Så är det absolut, men eftersom de påpekar att både IPC och Frekvens ökas OCH att Lisa Sue för inte sålänge sedan hintade om att AMD vill in och fightas i topp-skiktet så lär vi förmodligen få se en bra ökning i prestanda.

Jag kanske tänker fel, men 50% mer prestanda per watt borde teoretiskt sett kunna innebära 5700XT +50% prestanda. Eller?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nice, raytracing ska bli sjukt intressant. Hoppas det är mer prestanda än vad RTX-serien klarar.

Framförallt kommer det ju bli den Ray Tracing som spelutvecklarna satsar på eftersom det kommer sitta AMD hårdvara i både nya XBOX och Playstation. Frågan är hur Nvidia ska tackla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Värt att notera här är att de pratar om performance/watt, dvs inte om faktisk prestanda utan bara att det är betydligt mer effektivt än nuvarande generation. Det i sig är ju jättebra och välbehövligt med tanke på nya konsoller osv, men det säger ingenting om faktisk prestanda.

Jag ser flera i media som redan misstolkat dessa slides till att betyda "50% snabbare!!" och det vet vi ju ingenting om ännu.

Men ja, spännande med lite bra nyheter på en torr och trist marknad.

De har nog inte misstolkat att det rör sig om ~50% snabbare, de skulle givetvis kunna släppa nästa generation som presterar som dagens generation men drar mindre betydligt mindre ström men det känns osannolikt.

De kommer nog som vanligt att försöka få ut så bra prestanda som möjligt inom vettig strömbudget, så även nästa generations topp-kort kommer dra ~250W men prestera ~50% mer än dagens.

Tror inte de flesta kunderna skulle uppskatta om t.ex. 3080ti drar 150W men presterar som 2080ti.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Framförallt kommer det ju bli den Ray Tracing som spelutvecklarna satsar på eftersom det kommer sitta AMD hårdvara i både nya XBOX och Playstation. Frågan är hur Nvidia ska tackla det.

Det spelar inte så stor roll för nvidia. Xbox SX kör DXR och PS5 kommer köra Vulkan RT. Nvidia klarar att stödja både och. Det är bra för Nvidia att AMD också har det snart. Väntar mig att det blir krig om vem som kan erbjuda snabbast och snyggast raytracing framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag kanske tänker fel, men 50% mer prestanda per watt borde teoretiskt sett kunna innebära 5700XT +50% prestanda. Eller?

Inte säkert, de kan prata om mindre kretsar på <75w, när man kommer upp i prestanda brukar effektiviteten minska, jämför exempelvis mobilprocessorer med desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så är det absolut, men eftersom de påpekar att både IPC och Frekvens ökas OCH att Lisa Sue för inte sålänge sedan hintade om att AMD vill in och fightas i topp-skiktet så lär vi förmodligen få se en bra ökning i prestanda.

Ja, det hoppas vi verkligen! Det är för tidigt att spekulera än dock, vi får nog vänta en bra stund till.

Jag gissar att både AMD och Nvidia är väldigt angelägna om att göra rejäla skutt framåt, för att förhindra att Intel får en fot in i branschen. Även om vi som kunder älskar att det kommer en tredje part in i matchen kan jag garantera att vare sig AMD eller Nvidia gör det..

Det har också varit väldigt tyst om Nvidia under en väldigt lång tid nu så.. Jag tror inte de ligger och sover de heller, och har betydligt mer att förlora än vad AMD har om Intel får till en succé. "Ampere" eller vad den kommer kallas måste bli en dundersuccé om de ska ha en chans framöver, känns det som. Stort företag med mycket pengar - ja, men de har dock ingenting att falla tillbaka på som både AMD och Intel har. Lok'tar ogar!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Det stormar upp till blååst folkens!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

AnnieAreYouRammus
12 hours ago

No blower!

scottherkelman
10 hours ago

There will be no blower reference fans for gamers on next gen. So you are correct

Aquaticdigest
10 hours ago

End of year, is that Q4 release?

scottherkelman
8 hours ago

I think Rick said it best on stage, sorry that I can’t provide more detail and I hope you understand.

scottherkelman
VP & GM Radeon Business Unit72 points ·
8 hours ago
Silver

Our AIBs may choose to do a “blower” design on any of the next gen GPUs, however, the majority of feedback we received from the community at the launch of 5700 XT on AMD reference designs has guided us towards dual/tri-axial designs. I’m excited for you all to see them when the time is right!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inte säkert, de kan prata om mindre kretsar på <75w, när man kommer upp i prestanda brukar effektiviteten minska, jämför exempelvis mobilprocessorer med desktop.

Brukar dock fungera bättre att översätta ökad effektivitet till prestanda i GPU än i CPU. Att det sällan stämmer för CPU:er är ju för att de inte skalar så bra med fler kärnor och då istället kräver högre frekvens. En GPU parallelliserar väldigt bra...

Permalänk
Medlem

AMD får ju ofta kritik för att deras kort har usel energieffektivitet och blir varma, så om det här tämmer så är det ju väldigt lovande

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vore kul att köra AMD-grafikkort igen, senast var 290X, så jag hoppas på det bästa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ja, det hoppas vi verkligen! Det är för tidigt att spekulera än dock, vi får nog vänta en bra stund till.

Jag gissar att både AMD och Nvidia är väldigt angelägna om att göra rejäla skutt framåt, för att förhindra att Intel får en fot in i branschen. Även om vi som kunder älskar att det kommer en tredje part in i matchen kan jag garantera att vare sig AMD eller Nvidia gör det..

Det har också varit väldigt tyst om Nvidia under en väldigt lång tid nu så.. Jag tror inte de ligger och sover de heller, och har betydligt mer att förlora än vad AMD har om Intel får till en succé. "Ampere" eller vad den kommer kallas måste bli en dundersuccé om de ska ha en chans framöver, känns det som. Stort företag med mycket pengar - ja, men de har dock ingenting att falla tillbaka på som både AMD och Intel har. Lok'tar ogar!

Fördelen intel har är server och oem marknaden där de inte lär ha några problem att få in sina produkter även om de uppvisar sämre prestanda än motsvarande nVidia och AMD produkter. Medans de släpper beräkningskort och oem kort i det lägre skiktet kommer de att samla på sig erfarenhetet för att på sikt även utveckla high end konsument kort. Men som du säger har nVidia enormt mycket att förlora när intel kommer att börja skeppa kort till oem/pre-build marknaden, en marknad AMD inte är särskilt starka på. Ska bli kul att följa

Permalänk
Hjälpsam

@Jonathanknet: Jag tillhör den lilla skara som faktiskt är förtjust i blåsutkylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Grafikkortsutveckling i all ära men så länge AAA-spel med avancerad grafik fortsätter utnyttja köpare med lootboxes och mikrotransaktioner så känns det på något sätt menlöst.

Det var roligare förr vid tiden runt Crysis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Bara de får ordning på drivrutinerna så kanske man kan börja sätta lite mer press på nvidia. Vill poängtera att senaste drivern (20.2.2) fungerar riktigt bra. Amd har lyssnat. Nu behöver de bara fortsätta så här

Hoppas de verkligen lyckas få rejäl ordning på drivrutinerna. Den senaste verkade vara i god riktning samt att de tycks vara mer alerta när det kommer till att vara aktiva på medier såsom reddit.

5700xt skulle ha varit så galet perfekt för mig om det inte vore för de krångel korten hade. En 5700xt pulse för typ 4190 kr var ren stöld, men fps som strulade i båda 1080p och 1440p i spel såsom dota, rocket league, och Diablo 3 var inte särskilt mysigt med tanke på att en 1070 presterade bättre för mig då.

Hoppas även på att ryzen 4000 desktop blir finfint, grym prestanda än så länge från min 3600 med låga temps.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Artikeln behöver korrigeras.
AMD har förtydligat att "7nm" betyder "en 7nm node". Dvs 7nm+ (7nm EUV) är inte uteslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Jonathanknet: Jag till hör den lilla skara som faktiskt är förtjust i blåsutkylare.

Har inget emot blowerstyle kylare. Har 3, 2 och 1 fläktars grafikkort samt ett blowerstyle kort i mina datorer. Och skillnaden är att blåskylaren låter lite högre tidigare när man spelar nåt mer krävande spel. Efter 1 timme AAA spel med maxade inställningar så låter även mitt rtx 2070 (3st fläktar) och mitt rx 5700xt (2 stora fläktar) som 2 ilskna damsugare på steroider.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Mark Papermaster clarified in the Q&A section afterwards. TSMC are now just including N7+ in N7 as additional libraries, AMD are just following their nomenclature now. They're still 'N7+' products in that they use EUV for some layers

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

PS5 kommer köra Vulkan RT.

Kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det spelar inte så stor roll för nvidia. Xbox SX kör DXR och PS5 kommer köra Vulkan RT. Nvidia klarar att stödja både och. Det är bra för Nvidia att AMD också har det snart. Väntar mig att det blir krig om vem som kan erbjuda snabbast och snyggast raytracing framöver.

Förhoppningsvis betyder det att man kan köpa kort utan raytracing stöd till mycket lägre priser som ändå presterar ungefär lika bra i speltitlar, för att high-end korten lägger en stor del av sin transistorbudget på RT funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Brukar dock fungera bättre att översätta ökad effektivitet till prestanda i GPU än i CPU. Att det sällan stämmer för CPU:er är ju för att de inte skalar så bra med fler kärnor och då istället kräver högre frekvens. En GPU parallelliserar väldigt bra...

Helt rätt, fel av mig . Dock tror jag inte att det gäller 250w