Surfplatta, expanderbart minne och netflix/Viaplay

Permalänk
Medlem

Surfplatta, expanderbart minne och netflix/Viaplay

Hallå forumet!

Snabb fråga, funderar på att köpa en surfplatta till min 8 åriga dotter. Kommer användas främst för film (Netflix,viaplay) och youtube men vill även att det skall finnas möjlighet till spel.

Tänker en android platta med minst 3 Gb minne

Nu till min fråga: android plattorna har ju expanderbart minne vilket jag såg som positivt då jag vill ha möjligheten att ladda ner film offline hos Netflix och viaplay.
Dock läste jag att en Samsung (kommer inte ihåg modell) inte kunde tillgodoräkna sig det expanderbara minnet då det inte räknas som intern minne.

Är det så på alla plattor, ex huawei m5 lite?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

3GB handlar om RAM-minne det kan du inte expandera.
16GB, 32GB är oftast inbyggt flash - där installeras appar, spel, bilder, videos.
SD-kort kan lägga till mer lagring typ 32 GB och funkar för bilder, videos men oftast inte för appar och spel.
Även om du kan installera appar på sd-kort på android för vissa märken så slöar det oftast ner mer än det är värt.

Så det kan vara en poäng att ha mycket inbyggt flash från början,
men android-tablets brukar ändå oftast vara lite budget och inte ge möjlighet till mer avancerade spel som fortnite.

Permalänk
Medlem

Hej,
Satt med precis samma "dilemma" som du och är därför lite extra nyfiken på hur responsen blir.

Jag resonerade mig fram till att Samsung Tab A 2019 (SM-T510) med 3GB ram + 64GB lagring för 2790:- på Elgiganten var en bra medelväg.
Ny modell = senaste OS och förhoppningsvis supportad några år framåt.
Hyffsat mycket ram och intern lagring.
Hörlursuttag för diverse filmtittningar i tex bil.
Hyffsat modern och tunn design.

Alternativet jag funderade på var att slå till på en Samsung S5e (SM-T720) men det är ganska dyrt att köpa en platta för nästan 5k till en 8-åring, och jag tror inte dom skulle märke någon större skillnad...

Huawei känner jag som ett osäkert kort efter spioneriproblemen...

Lenovo TAB M10 Plus (2nd Gen) 4GB RAM + 64GB lagring skulle jag kunna se som ett alternativ.
Ny modell, hyffsad spec, 2490:-, har dock inte läst så mycket om den av tidigare negativa erfarenheter av Lenovo surfaplattor...

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag landade i en lenovo som du nämner ovan. Köpte precis.
Har inte läst om dålig erfarenhet sedan tidigare dock.

Men 4 gb ram, ny processor(som skall vara mycket bättre än snapdragon) samt 64 gb inbyggt för 2500 är svårslaget. Dock något sämre batteri än ovan nämnda plattor. Att den släpptes i år känns bra med.

Var just en Samsung platta som jag läste att det inte gick att lagra offline video på. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt dock.

Tack för info Pacc! Är enbart för offline video i så fall - men bör väl klara sig rätt långt på 64 fb i byggt.

Permalänk
Inaktiv

Har haft en Huawei Mediapad M5 och den kunde man stoppa in extra minne i form av micro SSD kort, hade 200gb extra i min.
Man kan även köpa en kabel för typ 100-150 kr så att man kan koppla in en extern USB hårddisk och använda en sån om man vill ha massor med filmer och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Hallå!

Jag landade i en lenovo som du nämner ovan. Köpte precis.
Har inte läst om dålig erfarenhet sedan tidigare dock.

Men 4 gb ram, ny processor(som skall vara mycket bättre än snapdragon) samt 64 gb inbyggt för 2500 är svårslaget. Dock något sämre batteri än ovan nämnda plattor. Att den släpptes i år känns bra med.

Var just en Samsung platta som jag läste att det inte gick att lagra offline video på. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt dock.

Tack för info Pacc! Är enbart för offline video i så fall - men bör väl klara sig rätt långt på 64 fb i byggt.

Det jag menade med mina dåliga erfarenheter om Lenovo var inte mot deras nya surfplatta utan mot de jag ägde för några år sedan, de höll inte särskilt länge...
Har ingen erfarenhet av den du köpte men den ser helt klart bra ut på specen mot vad man betalar!

Permalänk
Medlem

Netflix kräver widevine lvl1 för HD. Se till köpa en platta som klarar det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|