Permalänk
Medlem

Lenovo y27q-20 VS Asus XG279Q

Lenovo y27q-20 VS Asus XG279Q

Tjena!

Jag har 2 skärmar hemma ingen av dom har blb vad jag kan se och enligt dom testerna på nätet jag gjort.
Vet ej vilken jag ska behålla och vilken av dom som är bäst på papper.
Vad tycker ni personligen?

Ex lenovo är 10bit panel displayport 1.4
Asusen är 8bit displayport 1.2
Spelar det någon roll hur många bit och vilken dp den stödjer?

Jag kommer säkert få svaret välj den som du tycker känns bäst.
Men jag är inte så bra på såna här grejer därför jag frågar er som kan.

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tiiii86: Vilken tycker du själv fungerar bäst?

Hahaha visste den frågan skulle komma.
Jag vet faktiskt inte ärligt talat. Båda är grymma, jag har svårt att bestämma.

Jag vet att de här är its a you problem men jag är inte så värsta kunnig inom skärmar. Jag behöver hjälp med specsen på dom och pros and cons.

Typ ex de med 8bit vs 10bit o display port 1.2 vs 1.4 de säger inte mig mycket men för er kunniga är kanske det ett självklart val

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tiiii86: Specar betyder inte så mycket. Båda skärmarna har HDR och ingen skärm är 10 bitars, utan alla på den här nivån är 8 bitars-paneler. Bara specarna som skrivs olika. Båda använder VESA adaptive och båda skärmarna ligger på Nvidias vitlista över skärmar:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Specade DP-versioner säger heller inte så mycket, utan man måste kolla vad varje enskild produkt är kapabel till på plats. Så kolla om någon av dem kan köra 10 bitars signal i HDR i högre frekvens än den andra. Ifall det är begränsat till DP 1.2-bandbredder (HBR2) torde ingen av dem kunna köra 10 bitars signal, RGB och mer än 120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tiiii86: Specar betyder inte så mycket. Båda skärmarna har HDR och ingen skärm är 10 bitars, utan alla på den här nivån är 8 bitars-paneler. Bara specarna som skrivs olika. Båda använder VESA adaptive och båda skärmarna ligger på Nvidias vitlista över skärmar:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Specade DP-versioner säger heller inte så mycket, utan man måste kolla vad varje enskild produkt är kapabel till på plats. Så kolla om någon av dem kan köra 10 bitars signal i HDR i högre frekvens än den andra. Ifall det är begränsat till DP 1.2-bandbredder (HBR2) torde ingen av dem kunna köra 10 bitars signal, RGB och mer än 120 Hz.

Det funkade att lägga Lenovon på 10bit genom nvidias inställningar. Jag har också hört att den kan spela upp hdr genom Netflix.

Snälla kan du inte jämföra lite om du har tid över och se vilken du själv skulle behålla om du hade valt mellan dom

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tiiii86: Fungerar det med 10 bitars signal via XG279Q? Om inte så har du en uttalad fördel för Lenovo-skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tiiii86: Fungerar det med 10 bitars signal via XG279Q? Om inte så har du en uttalad fördel för Lenovo-skärmen.

Nej det går inte med asusen det står endast 8bit ingen 8+frc eller annat. testade en displayport kabel 1 4 på den också men jag fick ingen signal.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
@Tiiii86
Jodå det går att ställa in 10bit om man ställer in skärmen till 120Hz, jag använder den medföljande kabeln.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

@Laxpudding:
@Tiiii86
Jodå det går att ställa in 10bit om man ställer in skärmen till 120Hz, jag använder den medföljande kabeln.
https://imgur.com/0WdYz4p.png

Så du har också xg279q?
Får du flicker på din skärm när du klr 170hz+ elmb?

Läste en review på Amazon att någon hade samma problem men löste de med en kort displayport 1.4 kabel. Jag testade lenovons 1.4 kabel fick no signal. Köpte en dyr esl kabel 1m samma sak där. Men när man läser så är dom bakåt kompatibla. Fattar 0

Vf vill man köra skärmen 120hz när den är 170?
Lenovon har 10bit 165hz

Permalänk
Medlem

Jag har själv Lenovon, för mig var den självklar då priset låg på 4990kr på black friday. I dagsläget när priserna är närmare varandra är jag dock inte säker. Jag är iaf toknöjd. Dock är 500kr fortfarande 500kr så typ 10%, det kan man köpa något roligt för

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Så du har också xg279q?
Får du flicker på din skärm när du klr 170hz+ elmb?

Läste en review på Amazon att någon hade samma problem men löste de med en kort displayport 1.4 kabel. Jag testade lenovons 1.4 kabel fick no signal. Köpte en dyr esl kabel 1m samma sak där. Men när man läser så är dom bakåt kompatibla. Fattar 0

Vf vill man köra skärmen 120hz när den är 170?
Lenovon har 10bit 165hz

Yes, jag har haft min 2-3 veckor nu och är jättenöjd med den. Ja, jag fick också flicker när jag körde 170Hz elmb, men sänker man till 165Hz så ska det försvinna.

Jag ville bara visa att skärmen kunde ta emot 10bit i åtminstone 120Hz, jag kör min annars i 170Hz 8bit.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Så du har också xg279q?
Får du flicker på din skärm när du klr 170hz+ elmb?

Läste en review på Amazon att någon hade samma problem men löste de med en kort displayport 1.4 kabel. Jag testade lenovons 1.4 kabel fick no signal. Köpte en dyr esl kabel 1m samma sak där. Men när man läser så är dom bakåt kompatibla. Fattar 0

Vf vill man köra skärmen 120hz när den är 170?
Lenovon har 10bit 165hz

Jag har en LG Ultragear 27GL850 med samma panel som i Lenovo-skärmen och har även testat en Lenovo(den hade BLB och pixelfel). Om du hittat en Lenovoskärm utan synbar BLB och inte har problem med att skärmen blir svart korta stunder i spel (var ett problem när jag provade den men kan ha fixats i drivrutiner från Nvidia) så tycker jag du ska köra på Lenovo. Det är en nyare panel med bättre färgdjup och jag tycker generellt att designen på den skärmen med smala kanter och ett stativ i metall är attraktivt jämfört med Asus skärmen som börjar få ganska många år på nacken. Lenovon kan dessutom köra både VESA adaptive sync(freesync) och G-sync, av vad jag vet så kan bara Asus-skärmen köra G-sync och då är du låst till Nvidia-grafikkort. Snart har vi tre grafikkortsmärken på marknaden...

Är väldigt nöjd med min LG Ultragear 27GL850 med samma panel!

PS. Självklart vill man köra fullt färgdjup i så höga Hz som möjligt... Varför begränsa sig?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag har en LG Ultragear 27GL850 med samma panel som i Lenovo-skärmen och har även testat en Lenovo(den hade BLB och pixelfel). Om du hittat en Lenovoskärm utan synbar BLB och inte har problem med att skärmen blir svart korta stunder i spel (var ett problem när jag provade den men kan ha fixats i drivrutiner från Nvidia) så tycker jag du ska köra på Lenovo. Det är en nyare panel med bättre färgdjup och jag tycker generellt att designen på den skärmen med smala kanter och ett stativ i metall är attraktivt jämfört med Asus skärmen som börjar få ganska många år på nacken. Lenovon kan dessutom köra både VESA adaptive sync(freesync) och G-sync, av vad jag vet så kan bara Asus-skärmen köra G-sync och då är du låst till Nvidia-grafikkort. Snart har vi tre grafikkortsmärken på marknaden...

Är väldigt nöjd med min LG Ultragear 27GL850 med samma panel!

PS. Självklart vill man köra fullt färgdjup i så höga Hz som möjligt... Varför begränsa sig?

Tjena! Tack för svar!
Jag har inga pixelfel eller blb vad jag kan se jag har kör lite tester men ser inget. Tycker färgerna är riktigt vassa på lenovon faktiskt.
Jag tror nog att jag kommer behålla den om jag ska vara ärlig. Hur kör du 10 bit, med full rgb eller kör du ycbcr422 lr ycbcr444

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jag har själv Lenovon, för mig var den självklar då priset låg på 4990kr på black friday. I dagsläget när priserna är närmare varandra är jag dock inte säker. Jag är iaf toknöjd. Dock är 500kr fortfarande 500kr så typ 10%, det kan man köpa något roligt för

Jag fick min för 4500kr från som fyndvara på inet i tisdags men jag har ingen blb lr annat problem med den. Undrar varför den returnerades. Ser att andra liknande skärmar går på 5000kr på inet som fyndvaror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Tjena! Tack för svar!
Jag har inga pixelfel eller blb vad jag kan se jag har kör lite tester men ser inget. Tycker färgerna är riktigt vassa på lenovon faktiskt.
Jag tror nog att jag kommer behålla den om jag ska vara ärlig. Hur kör du 10 bit, med full rgb eller kör du ycbcr422 lr ycbcr444

Just nu kör jag 10 bit med full RGB. Satt faktiskt och funderade på detta igår när jag installerade nya grafikdrivrutiner, men kom inte fram till något vettigt så lät den stå i full RGB. Jag tror det är full RGB eller ycbcr444 som gäller men kan inte redovisa för skillnaden mellan dessa.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Tack! Precis det jag var ute efter. 10 bit/120 Hz men endast 8 bit över 120 Hz. Det vill säga kretsuppsättningen har begränsad bandbredd. Så fördel den skärm som kan köra 165 eller 170 Hz HDR utan att behöva sänka till 8 bit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reiker:

och jag tycker generellt att designen på den skärmen med smala kanter och ett stativ i metall är attraktivt jämfört med Asus skärmen som börjar få ganska många år på nacken. Lenovon kan dessutom köra både VESA adaptive sync(freesync) och G-sync, av vad jag vet så kan bara Asus-skärmen köra G-sync och då är du låst till Nvidia-grafikkort.

Asus xg279q är ju ny för i år och kör Adaptive sync så den stöder både AMD och Nvidia-kort. Sen kan designen vara flera år gammal i och för sig. Jag vet inte exakt vilken panel som används i den dock.

Det är inte så att du tänker på pg279q som kom 2015?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@220volt: Tack! Precis det jag var ute efter. 10 bit/120 Hz men endast 8 bit över 120 Hz. Det vill säga kretsuppsättningen har begränsad bandbredd. Så fördel den skärm som kan köra 165 eller 170 Hz HDR utan att behöva sänka till 8 bit.

Finns det en praktisk vinning i stort med 10 bit fördelen eller är den begränsad till vissa specifika fall? Tänker mig om skärmen mest används till spel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@jawik: Du kan köra HDR och full frekvens på samma gång. Vilket har en poäng med högre färgkvalitet. Spelen är dock inte riktigt där ännu. Skillnaden med HDR i 8 och 10 bitar från spelen är ganska liten i praktiken. I alla fall i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Med YCbCr422 så går det att köra 170Hz 10bit med XG279Q

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Med YCbCr422 så går det att köra 170Hz 10bit med XG279Q

Hur lyckas du med det?
När jag startar nvidias kontrollpanel går det inte att välja annat än 8bit (rutan går inte att klicka på)

Vad är skillnaden mellan full rgb och ycbcr422

Permalänk
Medlem

@Tiiii86:
Prova att ändra till 422 så skall du kunna ställa in 10bit. Jag kör med DP-kabeln som följde med kopplat till mitt RTX 2070 Super.

422 är reducerad färgupplösning, du kan läsa mer här https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de... en liten artikel som @laxpudding gjort.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

@Tiiii86:
Prova att ändra till 422 så skall du kunna ställa in 10bit. Jag kör med DP-kabeln som följde med kopplat till mitt RTX 2070 Super.

422 är reducerad färgupplösning, du kan läsa mer här https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de... en liten artikel som @laxpudding gjort.

Jag ska testa det sen när jag är hemma. Jag har Asus rog strix 2080 gaming oc. Jag testade även dp 1.4 kabel läste nån på amazon hade köpt för att bli av med flickering på 170 hz men jag får no signal. Vetifan hur han fick sin o funka. Plus när ja läser så är 1.4 bakåtkompatibel varför får jag då no signal

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Asus xg279q är ju ny för i år och kör Adaptive sync så den stöder både AMD och Nvidia-kort. Sen kan designen vara flera år gammal i och för sig. Jag vet inte exakt vilken panel som används i den dock.

Det är inte så att du tänker på pg279q som kom 2015?

Ahh, my bad, misstog den mycket riktigt för en PG279Q från 2015.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12