Realtidselförbrukning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Uppvärmningen sköts av min tilltagande irritation över att det känns som jag blir korsförhörd av halva sveriges anonyma skeptikerförbund.

Tappvarmvattnet är tårarna över detta faktum. Så det är helt bortkopplat från elnätet.

Fjärrvärme på element och vatten.

Fast om nästan alla besökaren i din tråd börjar leta anmälningsblanketter till skeptikerförbundet efter att ha läst dina inlägg så kanske det säger något?

Jag hakar i alla fall på gänget som säger att det enklaste är att sätta en mätare i eluttaget. Efter att ha läst vad du vill göra med siffrorna känns det onödigt att krångla till det.

Har du frågat elbolaget/distrubitören? De kan ju faktiskt ha en smidig lösning åt dig.

(Jag är också skeptisk till att allt i ditt hem, förutom kylskåpet, har en konstant elförbrukning. Jag är visserligen okunnig men det känns som att t.ex. routrar, smarta hubbar, vissa apparater i stand-by m.m. drar lite olika. Inga större skillnader förstås men om du nu vill utesluta alla andra variabler och veta exakt till tiondelarna så kanske det spelar roll.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Uppvärmningen sköts av min tilltagande irritation över att det känns som jag blir korsförhörd av halva sveriges anonyma skeptikerförbund.

Tja, alltså, varför krångla till ett litet lättlöst problem med en så klumpig, inexakt och komplex lösning? Det blir lite som att använda ett 10-tons stenblock istället för en hammare bara för att slå in en spik.

En någorlunda påkostad mätare på vägguttaget är den tveklöst bästa lösningen. Själv kör jag med en NZR SEM, som åtminstone påstås vara bra (rekommendation från Råd & rön om jag minns rätt, men ska inte svära på det). Det finns en variant med logger och usb-anslutning också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Dimetikon: The term high-performance computing may evoke visions of biological and molecular systems, social systems, or environmental systems, as well as images of supercomputers analyzing human genes, massive data analysis revealing carbon evolution on the planet, and “Deep Blue” defeating world chess champion Garry
152 Z. Huang, Y. Chen, and D. Chavarría-MirandaKasparov or Watson’s victory in Jeopardy. Such achievements are exhilarating—but limited thoughts have been given to the electricity that powers these brilliant computational feats and the power system that generates and delivers it. Since the first commercial power plant was built in 1882 in New York City, the power grids in North America and elsewhere have evolved into giant systems comprising hundreds and thousands of components across many thousands of miles. These power grids has been called the most complex machine man has ever built. The reliable and relatively inexpensive electricity supplied by these power grids is the foundation of all other engineering advances and of our humankind’s prosperity. This critical electric infrastructure has served us remarkably well but is likely to see more changes over the next decade than it has seen over the past century. In particular, the widespread deployment of renewable generation, smart-grid controls, energy storage, plug-in hybrids, and other emerging technologies will require fundamental changes in the operational concepts and principal components of the grid. The grid is in an unprecedented transition that poses significant challenges in grid operation, planning, and policy decisions. In this transition, power system computation needs to evolve accordingly to provide fast results for power grid management as well as to take advantage of ubiquitous parallel computers. Power system computation can be generally classified as steady-state analysis and dynamic analysis depending on the models used. Steady-state analysis is based on a steady-state model, a.k.a. power flow model, which describes the grid topology and the associated impedance of transmission lines and transformers. Steady-state analysis determines a snapshot of the power grid, without considering the transition from a snapshot to the next. Dynamic analysis solves a set of differential-algebraic equations of dynamic models of generators, controllers and other dynamic devices in addition to the power flow model. The objective is to determine the evolving path of the power grid, giving a much finer details than steady-state analysis. Today’s power grid operation is based on steady-state analysis. Central to power grid operations is state estimation. State estimation typically receives telemetered data from the supervisory control and data acquisition (SCADA) system every few seconds (typically, four seconds) and extrapolates a full set of grid conditions based on the grid’s current configuration and a theoretically based power flow model. State estimation provides the current power grid status and drives other key functions such as contingency analysis, optimal power flow (OPF), economic dispatch, and automatic generation control (AGC), as shown in Figure 1 [Nieplocha 2007].

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tja, alltså, varför krångla till ett litet lättlöst problem med en så klumpig, inexakt och komplex lösning? Det blir lite som att använda ett 10-tons stenblock istället för en hammare bara för att slå in en spik.

En någorlunda påkostad mätare på vägguttaget är den tveklöst bästa lösningen. Själv kör jag med en NZR SEM, som åtminstone påstås vara bra (rekommendation från Råd & rön om jag minns rätt, men ska inte svära på det). Det finns en variant med logger och usb-anslutning också.

Självklart kommer jag använda en mätare också om jag inte är nöjd. Det är ju det absolut bästa och korrektaste sättet.

Och återigen. Jag bor i en etta. Jag har en ölburk och en säng. Typ det jag äger. Det jag kopplar in sätter jag på när jag använder det.
Jag vet precis vart allt elektroniskt finns och hur det ser ut på insidan i hela min lägenhet.

Och ja, det stämmer att mycket av dagens teknik varierar sin energiförbrukning. Nästan allt gör det. Men nu har jag ingen teknik förutom det jag använder för tillfället. DÄRFÖR skulle det fungera med enkel subtraktion och addition för att få ett mycket korrekt mätresultat.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Självklart kommer jag använda en mätare också om jag inte är nöjd. Det är ju det absolut bästa och korrektaste sättet.

Och återigen. Jag bor i en etta. Jag har en ölburk och en säng. Typ det jag äger. Det jag kopplar in sätter jag på när jag använder det.
Jag vet precis vart allt elektroniskt finns och hur det ser ut på insidan i hela min lägenhet.

Och ja, det stämmer att mycket av dagens teknik varierar sin energiförbrukning. Nästan allt gör det. Men nu har jag ingen teknik förutom det jag använder för tillfället. DÄRFÖR skulle det fungera med enkel subtraktion och addition för att få ett mycket korrekt mätresultat.

Bor du i en etta är det kört, du äger nämligen inte elmätaren tyvärr😂

Permalänk
Medlem

Glöm inte att resistansen i kablarna varierar beroende på temperatur. Resistansen ökar också med längden på kablarna, men jag kan ge dig lite hjälp på traven, P=I^2*R.

lycka till

Detta gäller förlusteffekten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jadu....... det är väl bra att du har lite variation i livet.....
det enda som nånsin kan ändras i mitt hem är mitt kylskåp resten är på killswitches.

Skrivet av ch1llone:

Självklart kommer jag använda en mätare också om jag inte är nöjd. Det är ju det absolut bästa och korrektaste sättet.

Och återigen. Jag bor i en etta. Jag har en ölburk och en säng. Typ det jag äger. Det jag kopplar in sätter jag på när jag använder det.
Jag vet precis vart allt elektroniskt finns och hur det ser ut på insidan i hela min lägenhet.

Och ja, det stämmer att mycket av dagens teknik varierar sin energiförbrukning. Nästan allt gör det. Men nu har jag ingen teknik förutom det jag använder för tillfället. DÄRFÖR skulle det fungera med enkel subtraktion och addition för att få ett mycket korrekt mätresultat.

Jag tror vi har väldigt olika defintion på vad "ett mycket korrekt mätresultat" är.
Jag mäter också effekt på min kyl [1]. Så här ser det ut den senaste timmen:

Ingen har rört någonting på kylen sedan lunch (12.30-ish). Du ser tydligt när kompressorn jobbar, men konsekvent kan det hoppa upp eller ner 5-10 W (se tex. 15.28-15.44).

Så, beroende på vad du mäter har du ju ett naturligt mått av osäkerhet inbyggt. Ska du mäta värmeelement i KW-klassen så fungerar ju metoden uppenbart (då är helt 5-10 watt bara någon % av totalen), men ska du mäta att en 6W led-lampa drar just 6W så har du det i som felmarginal i från en kyl.

Vad jag vill visa är att du kommer inte få ett korrekt eller exakt, utan i bästa fall ett ungefärligt mätresultat.

[1] = Mätt med med Qubino Smart Plug 16A. Specad nogrannhet för effekt är +- 2%.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

@Dimetikon: The term high-performance computing may evoke visions of biological and molecular systems, social systems, or environmental systems, as well as images of supercomputers analyzing human genes, massive data analysis revealing carbon evolution on the planet, and “Deep Blue” defeating world chess champion Garry
152 Z. Huang, Y. Chen, and D. Chavarría-MirandaKasparov or Watson’s victory in Jeopardy. Such achievements are exhilarating—but limited thoughts have been given to the electricity that powers these brilliant computational feats and the power system that generates and delivers it. Since the first commercial power plant was built in 1882 in New York City, the power grids in North America and elsewhere have evolved into giant systems comprising hundreds and thousands of components across many thousands of miles. These power grids has been called the most complex machine man has ever built. The reliable and relatively inexpensive electricity supplied by these power grids is the foundation of all other engineering advances and of our humankind’s prosperity. This critical electric infrastructure has served us remarkably well but is likely to see more changes over the next decade than it has seen over the past century. In particular, the widespread deployment of renewable generation, smart-grid controls, energy storage, plug-in hybrids, and other emerging technologies will require fundamental changes in the operational concepts and principal components of the grid. The grid is in an unprecedented transition that poses significant challenges in grid operation, planning, and policy decisions. In this transition, power system computation needs to evolve accordingly to provide fast results for power grid management as well as to take advantage of ubiquitous parallel computers. Power system computation can be generally classified as steady-state analysis and dynamic analysis depending on the models used. Steady-state analysis is based on a steady-state model, a.k.a. power flow model, which describes the grid topology and the associated impedance of transmission lines and transformers. Steady-state analysis determines a snapshot of the power grid, without considering the transition from a snapshot to the next. Dynamic analysis solves a set of differential-algebraic equations of dynamic models of generators, controllers and other dynamic devices in addition to the power flow model. The objective is to determine the evolving path of the power grid, giving a much finer details than steady-state analysis. Today’s power grid operation is based on steady-state analysis. Central to power grid operations is state estimation. State estimation typically receives telemetered data from the supervisory control and data acquisition (SCADA) system every few seconds (typically, four seconds) and extrapolates a full set of grid conditions based on the grid’s current configuration and a theoretically based power flow model. State estimation provides the current power grid status and drives other key functions such as contingency analysis, optimal power flow (OPF), economic dispatch, and automatic generation control (AGC), as shown in Figure 1 [Nieplocha 2007].

Ja precis, hur ett högspänningsnät fungerar är exakt precis lika som din lägehets elnät fungerar👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag tror vi har väldigt olika defintion på vad "ett mycket korrekt mätresultat" är.
Jag mäter också effekt på min kyl [1]. Så här ser det ut den senaste timmen:
https://i.imgur.com/p4BEQ1f.png

Ingen har rört någonting på kylen sedan lunch (12.30-ish). Du ser tydligt när kompressorn jobbar, men konsekvent kan det hoppa upp eller ner 5-10 W (se tex. 15.28-15.44).

Så, beroende på vad du mäter har du ju ett naturligt mått av osäkerhet inbyggt. Ska du mäta värmeelement i KW-klassen så fungerar ju metoden uppenbart (då är helt 5-10 watt bara någon % av totalen), men ska du mäta att en 6W led-lampa drar just 6W så har du det i som felmarginal i från en kyl.

Vad jag vill visa är att du kommer inte få ett korrekt eller exakt, utan i bästa fall ett ungefärligt mätresultat.

[1] = Mätt med med Qubino Smart Plug 16A. Specad nogrannhet för effekt är +- 2%.

Jag förstår. Just nu är dock inte mitt kylskåp nått problem då det är från 90-talet så jag har inte mätt på det men jag är ganska säker på att det bara drar ström när det arbetar (och det gör det när temperaturen sjunker under en viss grad)

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Ja precis, hur ett högspänningsnät fungerar är exakt precis lika som din lägehets elnät fungerar👍

Försökte få dig att förstå hur jag tänker. Har jag 220 watt RMS med datorn i idle. Och det går upp till 260 watt när kylskåpets kompressor jobbar. Då kan jag mäta hur mycket processorn drar vid en viss last genom att mäta värdet över tid (-watten för idle) samt ta bort ökningen av kylskåpet.
Kan också se intervallet mellan när kompressorn jobbar och när den inte jobbar och mäta under en tidpunkt då kylskåpet inte använder sin kompressor. Har jag då alla lampor släckta i lägenheten, eller jag helt enkelt stänger av kylskåpet ska INGET i hela lägenheten dra nån ström. Då ska det totala uttaget från elmätaren ligga på 0 watt. Kopplar jag då in något så ser jag det exakta mätvärdet te.x.

Kan e.x använda lampan från min telefon och se värdet på displayen från min elleverantör.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Köp Watty, den gör detta. Det är tre st tångemperemetere som knäpps över de tre inkommande faserna i elcentralen för att sedan kopplas till deras connectivity-box. https://watty.io/

*bort*/Mod

Marknadsföring med ref-länkar och liknande är ej tillåtet på forumet /Andreaz1, mod
Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Köp Watty, den gör detta. Det är tre st tångemperemetere som knäpps över de tre inkommande faserna i elcentralen för att sedan kopplas till deras connectivity-box. https://watty.io/

Haha, så fanns redan det jag flumma på tidigare! Kul! Ah, tack

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

@ch1llone: jo absolut, men hur ska du mäta det? Bor du i lägenhet så bör du inte ha tillgång till mätaren då du inte äger den, visst bostadsrättsföreningen/hyresvärden kan ju rimligtvis ha installerat en mätare innuti varje lägenhet med det hör till extrema fall.

Sen kan jag nästan garantera att även om du släcker alla lampor och drar ur kyl och frys så kommer aldrig mätaren visa 0, då du nästan alltid har en viss krypström samt andra fenomen, lite men finns fortfarande och denna kan variera under olika förhållanden och svårt att "räkna bort".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

@mrtnsko: jo absolut, men hur ska du mäta det? Bor du i lägenhet så bör du inte ha tillgång till mätaren då du inte äger den, visst bostadsrättsföreningen/hyresvärden kan ju rimligtvis ha installerat en mätare innuti varje lägenhet med det hör till extrema fall.

Sen kan jag nästan garantera att även om du släcker alla lampor och drar ur kyl och frys så kommer aldrig mätaren visa 0, då du nästan alltid har en viss krypström samt andra fenomen, lite men finns fortfarande och denna kan variera under olika förhållanden och svårt att "räkna bort".

Har du några exempel på krypströmmar som genererar något över 1-2 watt när allt är avstängt i ett hem?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

@ch1llone: beror lite på, men om din fastighet och transformatorstationen till din lägenhet har olika jordpotential så finns risk att ganska "stora" strömmar kan förekomma, vill du ha exakt mätning ner till hur mycket effekt din cpu drar beroende på hur hög belastning den utsätts för så vill du nog minimera antalet felkällor och då är ett sätt att slippa mäta hela din lägehets elnät med allt vad det innebär. Mina två cent iallafall

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden men jag gjorde detta galleri för ett antal år sedan:
https://www.sweclockers.com/galleri/9123-elmatar-plotting

Din leverantör kollar energiförbrukningen 1 ggn per timme och kan därför bara ge dig ett medelvärde.
Framöver kommer detta ändras till 4 ggr per timme och således ge dig ett medelvärde per 15 minuter, men vill du ha så nära realtid som möjligt bör du exempelvis göra enligt mitt galleri ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Har inte läst igenom hela tråden men jag gjorde detta galleri för ett antal år sedan:
https://www.sweclockers.com/galleri/9123-elmatar-plotting

Din leverantör kollar energiförbrukningen 1 ggn per timme och kan därför bara ge dig ett medelvärde.
Framöver kommer detta ändras till 4 ggr per timme och således ge dig ett medelvärde per 15 minuter, men vill du ha så nära realtid som möjligt bör du exempelvis göra enligt mitt galleri ovan.

Fan vad nice

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Köp Watty, den gör detta.

Alltid deprimerande att läsa användaravtalen för sånna här tjänster.. licensbrott om du postar graf på sweclockers som vissa andra gjort här med sin data.

The content, information, graphics, design, compilation, products, software source and binary code, services, energy consumption data and all other elements of the Services that are provided by Watty or collected by Watty through the Watty Device (the “Company Materials”) are the property of Watty or third party licensors (as the case may be) and protected by copyright, trade dress, patent, and trademark and tradename laws, international conventions, and all other relevant intellectual property and proprietary rights, and applicable laws to the extent possible. Except as expressly authorized by us, you agree not to sell, license, distribute, copy, modify, transmit, publish, edit, adapt, create derivative works from, or otherwise make unauthorized use of Company Materials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Alltid deprimerande att läsa användaravtalen för sånna här tjänster.. licensbrott om du postar graf på sweclockers som vissa andra gjort här med sin data.

The content, information, graphics, design, compilation, products, software source and binary code, services, energy consumption data and all other elements of the Services that are provided by Watty or collected by Watty through the Watty Device (the “Company Materials”) are the property of Watty or third party licensors (as the case may be) and protected by copyright, trade dress, patent, and trademark and tradename laws, international conventions, and all other relevant intellectual property and proprietary rights, and applicable laws to the extent possible. Except as expressly authorized by us, you agree not to sell, license, distribute, copy, modify, transmit, publish, edit, adapt, create derivative works from, or otherwise make unauthorized use of Company Materials.

De snodde ju min idé dessutom!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Superintressant. Jag är också intresserad av att få fram så exakta uppgifter som möjlig på min lilla lägenhet men jag litar inte på att elbolagen ska erbjuda någon vettig lösning. Just nu lutar det åt den här;
Trefas elmätare
Finns även för enfas.

@Undie 's lösning är ju också lockande men jag har lite för många öppna projekt och köper gärna något färdigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ch1llone:

Har du några exempel på krypströmmar som genererar något över 1-2 watt när allt är avstängt i ett hem?

Nån apparat som är inkopplad men avstängd, tex brukar nätfiltren på datornätdelar ge utslag så länge kabeln är inkopplad, det räcker inte att slå av den mekaniska brytaren. Kablarna i väggen lär också dra lite effekt så fort de är spänningssatta. Har man riktig otur och kopplar in dåligt designade nätdelar kan det leda till att det går ström mellan dem pga resonans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Signar du upp för tjänsten Gereenify så får du iaf förbrukningsinfo timme för timme.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nån apparat som är inkopplad men avstängd, tex brukar nätfiltren på datornätdelar ge utslag så länge kabeln är inkopplad, det räcker inte att slå av den mekaniska brytaren. Kablarna i väggen lär också dra lite effekt så fort de är spänningssatta. Har man riktig otur och kopplar in dåligt designade nätdelar kan det leda till att det går ström mellan dem pga resonans.

Låter spännande... milliwatt? watt? och detta ska då vara "osynlig ström" som du inte betalar för d.v.s den når inte din elmätare? För om signalförluster och passiva förluster (från nätdelar, spänningssatta kretsar) faktiskt måste matas med elektricitet från utsidan (vilket jag antar) så måste vi ju kunna mäta även detta genom att kolla på avg över 1 timma?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ch1llone:

Låter spännande... milliwatt? watt? och detta ska då vara "osynlig ström" som du inte betalar för d.v.s den når inte din elmätare? För om signalförluster och passiva förluster (från nätdelar, spänningssatta kretsar) faktiskt måste matas med elektricitet från utsidan (vilket jag antar) så måste vi ju kunna mäta även detta genom att kolla på avg över 1 timma?

Ja den är mätbar förutsatt att elmätaren är som den borde, finns en gammal tråd om en som fått en som mätte helt galet.
Men denna typ av förluster kan påverkas av den verkliga lasten så de gör det svårt att mäta med precision eftersom en del förluster inte är konstanta utan kan variera beroende på lasten,
Det är skitsvårt att mäta med hög noggrannhet om man inte isolerar testobjektet men om du är nöjd med några % i felvisning så duger kanske din metod att inte mäta lokalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det du vill göra, på det sätt du vill göra det på kommer inte att fungera i praktiken.

Skrivet av ch1llone:

Fast om det är på decimalen korrekt och jag sitter i köket och hör när mitt kylskåp använder sin kompressor (vilket jag gör) så är min elförbrukning 100% statisk då jag inte har några andra enheter igång under hela mitt elnät.

Jag har effektmätare men jag vill in i framtiden!

Om du mäter effektuttaget över kyl/frys så kommer du se att under tiden de är igång kommer effektkurvan variera kraftigt från sekund till sekund (eller vilket tidsintervall du nu vill mäta), den kommer göra det omöjligt att dra bort ett exakt värde från totalen.
Lasten/förbrukningen är aldrig 100% statisk.

Den mest exakta lösningen är att mäta vid datorn eller vad du nu vill ha en exakt mätning från.

För att travestera lite på ett gammalt ordspråk så i det här fallet är det dumt att gå över E.ON efter Watten, det bästa du kommer få är ett genomsnittsvärde, i Örebro om jag nu inte minns helt fel per timma.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Köp Watty, den gör detta.

Skulle inte göra det. Nu verkar den inte gå alls eftersom de håller på att utveckla version 2.

Men, har svårt att tro att den klarar av det de skriver. Att man skall kunna känna av vad det är som drar ström så att man får reda på om man glömt strykjärnet på.

Dåliga betyg för appen. Inget som fungerar.

Kan inte hitta någon som använder den...

Låter som en startup-företag som lovar guld och gröna skogar och som sedan inte leverar....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ch1llone:

Ja, jag kanske testar lite olika setups av prylar och vill se vad allt drar utan att jag ska behöva mäta allt och plussa...

Alternativt att jag sitter och konfigurerar en server och vill effektivisera energiförbrukningen. Kan jag se direkt vad en variable gör 4 watt, 8 watt, 16 watt...

tack för svar!

Du kan köpa energimätare EM-PRO från Phoenix Contact som har OPC-UA server i sig och plocka ut exakt de kurvor och värden du behöver. Kommer kosta dig ca 10-20 000kr För allt men du kanske tycker det är värt det. Har du företag och kan köpa vis grossist eller direkt så blir det givetvis billigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Alltså mitt huvud gör ont, så för att mäta så exakt som möjligt vad en enskild pryl drar så tänker du mäta hela lägenheten med prylen in- och urkopplad?

Som alla andra redan, helt rätt, påpekat så kommer variationen i din kyl orsaka större fel i din mätning än vad en elenergimätare gör om du bara mäta den enskilde prylen.

Kanske är ett alternativ att du drar ut allting, inklusive kylskåpet, och bara har prylen inkopplad dygnet runt i ett år. Sedan räknar du ut medelvärde vad den nu drar per pikosekund under ett helt år? Det känns ju som att det borde bli helt rätt då, eftersom du nu verkligen vill att det ska blir HELT rätt?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Jag och ett par polare har precis gjort ett projekt med Vattenfall där vi utvecklade en produkt som läser av data från de nya elmätarna. Till 2025 så ska alla hushåll i Sverige ha dessa nya smarta mätare, men de finns redan på marknaden om du är intresserad. Norge och Japan ligger före på den här fronten så vill du göra en DIY redan nu så är det fullt möjligt med lite googling. Den nya porten på mätarna heter HAN/H1, bara att googla lite så kommer du hitta folk som redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Jag har en elmätare som tar hela lägenheten som jag anslutit till HA med modbus där jag får ut stats (kwh, Amp, etc), mycket enkelt (månadsvis jämförelse bl.a), tror modbus usb stickan gick på 30 kr och elmätaren kostar nog någon tusenlapp.