Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nä, du missförstår inget, men enkelt sätt för staten att tjäna extra pengar och de är den starkare parten i relationen, så vi har inget att sätta emot (mer än möjligen lämna landet permanent)

Jag har för mig jag slipper ränta, betalar ju direkt när det går.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har för mig jag slipper ränta, betalar ju direkt när det går.

Är underskottet större än 30k så börjar räntan ticka redan från 12 februari, d.v.s. innan de skickar ut deklarationerna,
så man måste ha koll på underskottet själv. Också otyg, hade varit mest rättvist om man fick en vecka på sig efter mottagen deklaration att peta över pengarna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ingen deklaration ännu! Vill så gärna veta om det blir plus eller minus!

Permalänk
Skäggig legend

3990:- tillbaka ex ränta - Förhandlade om mitt bolån och betalar lite mindre ränta, förståligt att det blev lite mindre än förra året Jobbigt det där med nya detaljen: Public service-avgift...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Där kom den,
2002 kr tillbaka men det som sticker lite i ögonen måste ändå vara
Public service-avgift XD

Jaja jävligt glad att slippa dörrknackningarna
Jag lyssnar ju på radio i bilen till jobbet så det får man ju betala för nu då.

Ah, reagerade också på det. 1347kr för statlig propaganda jag inte kollar på. Svider lite extra nu när det är Melodifestivalen också.

Permalänk
Avstängd

Ca: 8600 kr tillbaka. Lite mindre än vanligt, men de är plus iaf

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

24013kr tillbaka, känns som de är värt att skatta extra varje månad 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ja det vet jag ju såklart. Är glad, vill inte låna ut pengar till staten

Nu får du ju ofrivlligt låna ut 34 kr till tidigast nästa år. Du får sikta på kvarskatt nästa år!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Då kom även min deklaration, jag hade beräknat fel, så 81kr mer restskatt än beräknat... ooo noes, gröt de närmsta dagarna således!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

(intressant f.ö. att det fortfarande är ränta (1.25%) på underskott på skattekontot, men 0% på det staten är skyldig medborgarna...)

Detta ändrades den 1 januari 2017.

Det enkla svaret är att folk nyttjade skattekontot som ett sparkonto. Inlåningsränta var förr motsvarande på 0,8 procent.
På skattekontona fanns det under 2016 (tror jag) ca 22 miljarder kronor vilket "kostade" staten mycket då de betalade ränta till de som hade överskott av pengar på sina konton.

Permalänk
Skrivet av nutsukao:

24013kr tillbaka, känns som de är värt att skatta extra varje månad 👍

Varför? Det är ju pengar du ligger ute med utan att få någon ränta för det.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Varför? Det är ju pengar du ligger ute med utan att få någon ränta för det.

Har fått tillbaka runt 15k dem 8 senaste åren genom att skatta extra så varför inte.
Ser inte dem pengarna ändå tycker jag, dem man skattar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

"Belopp under 100 kronor betalas inte ut, utan står kvar på skattekontot." https://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalaochfatillbak...

Tji fick du om du inte redan har minst 66 kr på skattekontot

Jag gissar att den här principen inte följs när det gäller att betala tillbaka?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Jag gissar att den här principen inte följs när det gäller att betala tillbaka?

Man MÅSTE ju egentligen inte betala förrän skulden är på 2 000 kr (för privatpersoner). Det går inte till Kronofogden innan dess

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

inget än men för första gången ska jag deklarera resor till och från arbetet. Hoppas på feta pengar! kör inte varje dag men har 9 mil enkel resa till jobbet.
Min kollega sa att har man 5+ mil enkel resa, så får man 1 resa (dag) / vecka gratis. Stämmer det? bäst att ringa när jag ska skriva in för hittar inget om det.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd

JAG FRÅGAR DETTA VARJE ÅR FÖR JAG GLÖMMER BORT VARJE ÅR: Jag har enskild firma och fick nyss deklarationsbrev hos Kivra. Jag kan skicka in deklarationen samtidigt som privatpersoner men det tar dock längre tid för enskilda firmor att få ut eventuella skattepengar till skillnad från privatpersoner?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

JAG FRÅGAR DETTA VARJE ÅR FÖR JAG GLÖMMER BORT VARJE ÅR: Jag har enskild firma och fick nyss deklarationsbrev hos Kivra. Jag kan skicka in deklarationen samtidigt som privatpersoner men det tar dock längre tid för enskilda firmor att få ut eventuella skattepengar till skillnad från privatpersoner?

ja firmor får vänta längre, privatpersoner får alltid före.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

ja firmor får vänta längre, privatpersoner får alltid före.

Ja just det. Ja, jag har bara skatt att betala tillbaka, så i princip går det lika fort för mig!

Ser att senast är 4 maj att ha deklarationen inskickad. Blir nog att fixa det där redan i april så är skiten gjord.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Det enkla svaret är att folk nyttjade skattekontot som ett sparkonto. Inlåningsränta var förr motsvarande på 0,8 procent.
På skattekontona fanns det under 2016 (tror jag) ca 22 miljarder kronor vilket "kostade" staten mycket då de betalade ränta till de som hade överskott av pengar på sina konton.

Dessutom hade staten inte koll på hur mycket pengar de egentligen hade att röra sig med eftersom de inte visste innan man hade deklarerat om de hade dessa 22 miljarder att spendera på "lösgodis och annat skoj" eller om det faktiskt var någon annans pengar som skulle betalas tillbaka.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Rest på 6k ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Tillbaka 4500 kr

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv

rest på 20K. Bara betala och se glad ut =P

Permalänk
Medlem

11800kr tillbaka! Får bli bensinpengar till sommarbilen!

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av nutsukao:

Har fått tillbaka runt 15k dem 8 senaste åren genom att skatta extra så varför inte.
Ser inte dem pengarna ändå tycker jag, dem man skattar extra.

Lägg in en överföring till något annat konto (helst ett fondkonto), så ser du inte heller pengarna, men har dom lätttillgängliga, från fabror staten får du inte ut dom hur mycket du än bönar och ber förren året efter när du deklarerat.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Lägg in en överföring till något annat konto (helst ett fondkonto), så ser du inte heller pengarna, men har dom lätttillgängliga, från fabror staten får du inte ut dom hur mycket du än bönar och ber förren året efter när du deklarerat.

Detta görs redan också både till mig och mina pojkar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fimpade ett sidospår om kyrkor. Håll er till trådämnet, att tramsa om annat platsar ej i tråden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

får en hel del tillbaka, mest för att jag betalade in pengar i förebyggande syfte när vi sålde bostad med vinst. Men nu har vi beslutat att ta uppskov på det istället och ligga likvida så då åker det tillbaka igen.

Permalänk
Föredetting

Var inställd på att behöva betala in, men så ser inte ut att bli fallet. Alltid trevligt när det blir så.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är underskottet större än 30k så börjar räntan ticka redan från 12 februari, d.v.s. innan de skickar ut deklarationerna,
så man måste ha koll på underskottet själv. Också otyg, hade varit mest rättvist om man fick en vecka på sig efter mottagen deklaration att peta över pengarna.

Jag brukar få betala någon tusenlapp eller två, så det är inga majestätiska summor

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

får en hel del tillbaka, mest för att jag betalade in pengar i förebyggande syfte när vi sålde bostad med vinst. Men nu har vi beslutat att ta uppskov på det istället och ligga likvida så då åker det tillbaka igen.

Använd inte uppskov det är så dumt sedan dom gjorde om det för 10-11 år sedan.
Du får betala 0,5% av hela vinsten inte av det beloppet du ska betala så i praktiken efter 10-12 år har du betalat uppskovet i ränt fast du inte blivit av med det du är skyldig staten i vinst.
så säg att du ska betala 20.000:- i vinst vilket är 20% av 100.00:- (är väl 22% eller nåt man betala i vinst skatt orkar inte kolla exakt nu)
så får du betala vinstskatt på dom 100.00:- så inte på dom 20.000:- som du är skyldig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro