Diabotical by The GD Studio

Permalänk
Medlem

Diabotical by The GD Studio

Ett nytt FPS-spel med det bästa från Quake + mer?
Igår släpptes kickstartern för Diabotical.

Spelet verkar lovande tycker jag, vad tror ni?
Med 2GD (fd. Quake proffs) tror jag dessutom de kan bli extra roligt

länk till kickstartern: https://www.kickstarter.com/projects/84288219/diabotical-by-t...

Permalänk
Medlem

Tror Diabotical kommer bli riktigt bra! Har följt projektet i flera år nu och äntligen börjar det bli färdigt. Backade på £65 nivån.

En bonus är att man på £35 nivån även får 2 kopior av Battlerite utvecklat av svenska Stunlock Studios som även det verkar väldigt lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeebee:

Tror Diabotical kommer bli riktigt bra! Har följt projektet i flera år nu och äntligen börjar det bli färdigt. Backade på £65 nivån.

En bonus är att man på £35 nivån även får 2 kopior av Battlerite utvecklat av svenska Stunlock Studios som även det verkar väldigt lovande.

Ja, jag har också följt det i iaf två år. Tyvärr så räcker inte min budget till mer än den billigare.
Hade gärna fått en träff med någon av dotaspelarna men de kostar ju skjortan!

Permalänk
Medlem

Yes, har väntat på detta spel länge (har t.om användare på reborn.gg med "lågt" userID).
Tyvärr verkar väntan bli ett år till.

Blir nog £65 nivån för mig, men inte besämt mig än.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Oj finns 2GD kvar? Inte sett nått av dem sen Apollo lämnade för några år sen, sitter dom i sthlm än?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Oj finns 2GD kvar? Inte sett nått av dem sen Apollo lämnade för några år sen, sitter dom i sthlm än?

Ja, videon på kickstartern går igenom det bra.

TL:DW TheGDstudio är borta från twitch och gör nu spel.

Semmler är ju stor i CS:GO, 2GD har varit stor inom dota2 osv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pekkasteele:

Oj finns 2GD kvar? Inte sett nått av dem sen Apollo lämnade för några år sen, sitter dom i sthlm än?

De har varit aktiva, men med Dota 2. De har hållit turneringar och allt möjligt.
Lite mindre sen Bruno blev anställd av Valve.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Blir riktigt kul att se hur spelet kommer bli, hoppas det släpps innan nästa sommar.

Permalänk
Medlem

Kommer nog lägga precis så man får spelet. Skulle velat se mer ingame när de körde kickstartern. Dröjer väl inte länge förrän vi får se något mer ifrån Quake Champions också. Men återstår att se.

insight vill man ju ska komma på early access också så man får provköra det. Lite speciellt koncept så får se hur det spelas.

Med andra ord, är där rätt mycket att se fram emot

Permalänk
Medlem

Säkert trevligare att spela än quake reloaden... Återstår att se om det blir någon hype kring en äkta arena shooter år 2017, kidsen föredrar kanske att skylla ifrån sig och gnälla på varandra i nått cod tv-spel istället.

Visa signatur

Trädator(tm)

Permalänk
Medlem

2GD streamade en ny live uppdatering på twitch.

https://youtu.be/U-r67KDA3vM?t=356

Sammanfattning stulen från reddit

  • Double jump; delayed lateral second jump for further distance, quick second jump for better height.

  • Dashy thing. [I saw someone in discord say dash costs UPS, but James didn't say that in this stream]

  • D-jump & dash intended to make combat (as opposed to map traversal) more interesting.

  • Air-movement is not as aggressive as CPM (they think it would harm game modes they're planning to be that fluid in air)

  • COMMUNITY FUCKIN' HUBS

  • Ogrimmar for Diabotical. Alternative to sitting at a menu. A place to just hang out and socialize / be in queue. Non combat.

  • (Hopefully) dedicated official servers with official hubs

  • Feature in-game streams of Twitch (chat included); set to Swedish streams on the official Sweden server, admins of custom servers set it, etc.

  • Make&host-your-own hub.

  • Building a racetrack was mentioned, so you can defrag while you queue.

  • [Presumably in custom hubs] Your clan/community members are represented like figures on a shelf. When you spawn in, you spawn at your spot on the shelf, right into the model that was previously a representation of you. Placard with mouse-over-for-stats got mentioned, but was a "maybe/hopefully" kind of mention.

  • Wall-O-Leader-Boards! Top players in the region, currently active games, join / spectate them right from the hub.

  • Co-op survival: DOOM-like monster ai, "imp go here, imp shoot this type of target, marine go there, shoot this objective or this target if no objective" kinda stuff. Wave/persistent/blahblah didn't sound like this was super finalized.

  • Couple models designed for modders: the chaingun (which will also be used in co-op survival, should that goal be met) & a trash bot (cylindrical bot for modders who desire cylinder hitboxes). Talk of adding more models for modders, as well as more weapons to current core-four (magma/lightning-gun, shotty, rocket launcher, rail)

  • Ranked collect-coin challenge race things (solo). Designed to help teach / acclimate players to movement. S-tier style ranking. Also mentioned: Aim challenges (but no further details).

Permalänk
Medlem

Fick verifierat att T-shirt hade skickats. Nått händer iaf.

edit: https://www.youtube.com/watch?v=u42OKkhl9To&t=22s

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Shit va länge dom har hållit på. Men inte så långt kvar nu iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen är det dags för betan!
Weekend 1 Stress test: February 28 – March 1
https://youtu.be/AOFUZPTJRwA

Registrering för betan görs på hemsidan
https://www.diabotical.com/

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att pröva. Jag har i princip aldrig spelat arena shooters trots FPS-spelande under många år. Har gett kategorin en chans några gånger men har inte riktigt varit någonting som fått mig att fastna, och då är jag förtjust i ganska snabba spel (Dirty Bomb som exempel). Med det lilla jag sett på streams så ser det välpolerat ut och och det ser ut att flyta på väldigt bra in-game. Tufft med egen spelmotor och gillar saker som mapeditor som involverar communityt på ett helt annat sätt - något som många spel idag gått ifrån. Saker och ting känns genomtänkta och allt ifrån menyer till hemsida ser bra ut tycker jag.

Jag tror den absolut största utmaningen är att få in och behålla den "vanliga" spelaren. Det är ju fortfarande en rätt nischad genre som inte varit särskilt inne på många år. De flesta spelen idag är är byggda för att alla ska vara lika duktiga (väldigt casual) så många nya spelare har säkert inte upplevt spel med hög skillnivå. Samtidigt har CS löst det med matchmaking så det är inte helt omöjligt.

Så ja, kanske inte spelet för mig men kommer helt klart ge det en chans. Känns som det är byggt med kärlek och av folk som vet vad man gör.

Permalänk
Medlem

Hypen är riktig. Någon mer som testade betan i helgen?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av [SmR]BMF:

Hypen är riktig. Någon mer som testade betan i helgen?

Japp, testade i fredags, men gick inte att hitta några games. Antog att det inte var så många som spelade, och gav upp...

Kanske testar igen nästa beta-period.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Japp, testade i fredags, men gick inte att hitta några games. Antog att det inte var så många som spelade, och gav upp...

Kanske testar igen nästa beta-period.

Tråkigt att höra, du får på det igen nästa helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Japp, testade i fredags, men gick inte att hitta några games. Antog att det inte var så många som spelade, och gav upp...

Kanske testar igen nästa beta-period.

Det var strul med matchmaking-systemet (quick join) under fredagen så det var troligtvis anledningen till varför du inte hittade någon match. Vad jag sett från streams så verkar det fungera bättre nu, har inte prövat själv sedan i fredags. Det går också att ansluta sig mot custom games som folk har skapat.

Helgens beta är förlängd tills i morgon bitti (09:00).

Permalänk

Har två beta keys över -- någon som är intresserad?

Permalänk
Medlem

@SimonBest:
Jag är väldigt intresserad. Kollar min mail flera gånger per dag i hopp om att ha fått en key!

Permalänk
Keeper of Traditions

Alla backers (oavsett om man bad om pengarna tillbaks eller inte) har nu fått två extra nycklar, så det borde finns en hel del oanvända nycklar att ge bort

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt kul ut! Hoppas som många andra att man kanske får en key...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

@Sibbow91 och @firstofmay kolla era PM!
Ni reedemar koden genom Epic game store btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonBest:

@Sibbow91 och @firstofmay kolla era PM!
Ni reedemar koden genom Epic game store btw.

Tack, du gjorde min dag!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Har istortsätt bara spelat Quake Live senaste 8åren så skulle va kul med Lite variation. =P

Permalänk
Medlem
Permalänk

Meh, trodde de siktade på att göra det som quake utan bugg å lagg... =/

Permalänk
Medlem

Det känns rätt ok.
Men jag tror inte detta kommer ha en stabil playerbase.
Quake champions och Quake live har ju inte direkt massivt med spelare heller nu för tiden.

Får köra mer ikväll, ingen direkt som köar vid denna tiden

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Meh, trodde de siktade på att göra det som quake utan bugg å lagg... =/

Du har inte missat att det är en beta va?

På min primära dator (2500K, GTX 980, 8GB) har jag 140+ fps. På den här datorn (2600K, HD6870, 16GB) har jag 30 - 55 fps. Är det rimligt? Skruvat ner till 1280x720 och low på allt.

Edit: CPU load ca 30% GPU 95%. Jaja

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4