Black Mesa 1.0 är ute i skarp version

Permalänk
Melding Plague

Black Mesa 1.0 är ute i skarp version

Den första versionen av Half-Life-modden Black Mesa släpptes redan år 2006, och 14 år senare lanseras spelet i sin slutgiltiga form.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul, men hur kan de har rätten att sälja detta? Det borde ju inkräkta på Valves immateriella rättigheter, eller har de licensierat storyn på något sätt?

Får hoppas det lever upp till dagens standard, en start 2006 med source motorn kan ju tänkas ha både en och två saker som ser gammalt ut med dagens mått, även om det är uppdaterat jämfört originalet.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Kul, men hur kan de har rätten att sälja detta? Det borde ju inkräkta på Valves immateriella rättigheter, eller har de licensierat storyn på något sätt?

Får hoppas det lever upp till dagens standard, en start 2006 med source motorn kan ju tänkas ha både en och två saker som ser gammalt ut med dagens mått, även om det är uppdaterat jämfört originalet.

Dom har en deal med Valve sedan många år tillbaka. Dom har uppdaterat motorn med mycket nytt så det ser betydligt bättre ut än t ex Half Life 2.

Permalänk
Medlem

Spelade nyligen igenom Black Mesa i väntan på Half Life Alyx. Är riktigt imponerad vad de gjort, speciellt med Xen. Kul att Half Life 1 fått den här fina behandlingen och speciellt med tanke på att Valve förmodligen aldrig gjort det själva. Allt från uppdaterad grafik, nya modeller (nu finns det mer än 3 vetenskapsmän och till och med kvinnor) och uppdaterade/helt nya levels. Det mesta passar riktigt bra. Glöm bara inte att auto save:a för checkpointsen är få och det kan dyka upp en och annan bugg (speciellt vid dörrar). Möjligt att de fixat de flesta buggar nu i 1.0 men det är ändå tråkigt att göra ett misstag, dö eller gå her till 6 hp och få spela om en längre del.

Permalänk
Medlem

Ett mästerverk baserat på ett mästerverk!

Undrar varför det inte görs nya spel av denna kaliber? Antar att kidsen tappar intresse om det inte är 100% adrenalinaction från de första minuterna.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Nice, måste provas drömmen vore ju om fler klassiker kunde få denna behandling, finns ju en uppsjö av grymma gamla spel som man vill spela men det svider i ögonen pga den gamla grafiken.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem

ÄNTLIGEN!!! *Allt i helgen avbokas*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle få se detta ske. Helt fantastiskt!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ett mästerverk baserat på ett mästerverk!

Undrar varför det inte görs nya spel av denna kaliber? Antar att kidsen tappar intresse om det inte är 100% adrenalinaction från de första minuterna.

Förstår inte riktigt hur du menar med "denna kaliber"?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Förstår inte riktigt hur du menar med "denna kaliber"?

Vanligt uttryck som betyder samma sak som "av denna kvalitet".

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snyft:

Förstår inte riktigt hur du menar med "denna kaliber"?

Half Life 1 = .50 kaliber

Flesta moderna spel = ärtbössa

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Spelade nyligen igenom Black Mesa i väntan på Half Life Alyx. Är riktigt imponerad vad de gjort, speciellt med Xen. Kul att Half Life 1 fått den här fina behandlingen och speciellt med tanke på att Valve förmodligen aldrig gjort det själva. Allt från uppdaterad grafik, nya modeller (nu finns det mer än 3 vetenskapsmän och till och med kvinnor) och uppdaterade/helt nya levels. Det mesta passar riktigt bra. Glöm bara inte att auto save:a för checkpointsen är få och det kan dyka upp en och annan bugg (speciellt vid dörrar). Möjligt att de fixat de flesta buggar nu i 1.0 men det är ändå tråkigt att göra ett misstag, dö eller gå her till 6 hp och få spela om en längre del.

Skulle du säga att det är denna eller originalet man skall spela om man väljer?

Jag har aldrig spelat originalet *duckar* (bara en massa CS 1.6), men är väldigt sugen att ge mig på det innan jag spelar Half-life 2. Men det tar emot lite att ge sig på ett spel från 1998, det har trots allt hänt en hel del sedan dess i både grafik och UI/kontroll. Det är absolut något jag kan leva med, men om Black Mesa är "same, but better" så är det kanske det bättre alternativet

De sista två punkterna är speciellt viktiga för min sambo som är väldigt ny till att spela och sugen på att testa denna milstolpe i spelhistorien. En UI/kontrollupplevelse med 20 års erfarenhet skulle kunna vara fördelaktig för nybörjare, förutsatt att det är bra gjort

Permalänk

Kommer ihåg att jag fick Half Life av min gudfar som liten. Familjens Hem-PC klarade runt 2-3 FPS när det var mycket som hände samtidigt. Jag lyckades på något sätt ändå komma halvvägs in spelet innan jag gav upp...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Vanligt uttryck som betyder samma sak som "av denna kvalitet".

Aha, det är ju rent skitsnack baserat på nostalgi.
Om vi pratar 2019: Red Dead Redemption 2 är inte kvalite? Control? Sekiro: Shadows Die Twice?
Resident Evil 2? The Outer Worlds?

Äldre: Bioshock, Prey(nyaste), Metro (de två första), Titanfall 2, Stalker: Shadow of Chernobyl,
Men visst de har inte varit i utveckling i 15 år. Så om du undrar varför spel inte har samma kvalite som Black Mesa, där har du svaret.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

@cheben: Jag skulle absolut säga att Black Mesa är det bättre alternativet.

För övrigt är hela Xen-delen grymt bra gjord, allt från musiken till de olika miljöerna, alla pussel, ect. Enorm förbättring från originalet skulle jag säga, utan att för den delen tappa känslan.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Aha, det är ju rent skitsnack baserat på nostalgi.
Red Dead Redemption 2 är inte kvalite? Control? Sekiro: Shadows Die Twice?
Resident Evil 2? The Outer Worlds?
Men visst de har inte varit i utveckling i 15 år. Så om du undrar varför spel inte har samma kvalite som Black Mesa, där har du svaret.

Förlåt, jag var inte tillräckligt tydlig i mitt inlägg. Jag syftade på FPS spel. Alla spel du nämner är fenomenalt bra.
Ledsen om jag gjorde dig upprörd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig att helstekt kalkon skulle vara på min top 5 grejer jag är rädd för!
Black mesa ichthyosaur lärde man sig ändå att behärska efter två, tre kalsongbyten.

Xen!? Är det samma som Black Mesa open sorce som kom för typ 10 år sen? ja fan tog ett tag att få det klart isåfall. typ 5 nya 3D motorer senare!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Förlåt, jag var inte tillräckligt tydlig i mitt inägg. Jag syftade på FPS spel. Alla spel du nämner är fenomenalt bra.
Ledsen om jag gjorde dig upprörd.

Cyberpunk 2077, Doom Eternal, Dying Light 2.
Som sagt bullshit.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Avhållit mig från att lira igenom HL1 i väldigt många år nu, i väntan på detta. Finns bara en sak att säga; ÄNTLIGEN!!!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Cyberpunk 2077, Doom Eternal, Dying Light 2.
Som sagt bullshit.

Inget av dom spelen är väl släppta? Hur vet du att dom är i samma kaliber som HL?

Anyway, laddar ner Black Mesa nu. 11,9 GB för den som undrar.

Permalänk
Medlem

Hur mycket har förändrats sen 2016 då jag klarade ut Black Mesa på Steam?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Inget av dom spelen är väl släppta? Hur vet du att dom är i samma kaliber som HL?

Anyway, laddar ner Black Mesa nu. 11,9 GB för den som undrar.

Då spelet fortfarande står under Early Access på Steam så antar jag att det inte riktigt släppts som "1.0" än, men bara en tidsfråga. Lär väl komma en patch under dagen för dom som har det installerat redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

@cheben: Jag skulle absolut säga att Black Mesa är det bättre alternativet.

För övrigt är hela Xen-delen grymt bra gjord, allt från musiken till de olika miljöerna, alla pussel, ect. Enorm förbättring från originalet skulle jag säga, utan att för den delen tappa känslan.

Tackar. Det det är framförallt din sista mening som känns viktig. Inte alltid som "uppdateringar" av gamla serier tar med sig känslan från originalförlagan.

Men gud vad bra timeing, blir att skaffa sig då! Nu behöver man bara tid att koppla in gamingdatorn och tid för att spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur mycket har förändrats sen 2016 då jag klarade ut Black Mesa på Steam?

Att dom har släppt Xen med ca 5 timmar mer gameplay, uppdaterat lite grafik och några av dom sista banorna har blivit finputsade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hur mycket har förändrats sen 2016 då jag klarade ut Black Mesa på Steam?

finputsingar och AI är aningen bättre, tycker dock spelet blev lite för lätt, även på hard nu efter release.
Helikoptern när man får rocketlauncher första gången är på tok för lätt nu.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Cyberpunk 2077, Doom Eternal, Dying Light 2.
Som sagt bullshit.

Cyberpunk är inte släppt (men jäääklar vad jag är peppad på det!), Doom eternal är inte heller släppt, Dying Light 2 är... whaaa, inte ens något release date!?

Det är inte många FPS spel idag som tar sin tid att bygga upp spänning lika bra som Half Life (både ettan och tvåan), samt har en bra "pacing" i spelets story. Return to Castle Wolfenstein är ett annat spel som gör detta bra. De tidiga Call of Duty spelen är galet bra också.

Observera också att jag pratar om mina egna åsikter. Inte dina eller någon annans. Så snälla, ta det lugnt med att kalla mitt inlägg "bullshit". Det är inte särskilt trevligt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Spelat det till och från under betan men aldrig från början till slut. Kommer definitivt bli en genomspelning nu för att få upp suget för HL-världen inför Alyx! Ser riktigt bra ut måste jag säga, här är några screen jag tog under början av spelet

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Finns också ett Half life 2 "updated graphics" att tanka ned som patch på steam om man vill spela om det något remastrat!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Ska du stjäla allt han säljer?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Skulle du säga att det är denna eller originalet man skall spela om man väljer?

Jag har aldrig spelat originalet *duckar* (bara en massa CS 1.6), men är väldigt sugen att ge mig på det innan jag spelar Half-life 2. Men det tar emot lite att ge sig på ett spel från 1998, det har trots allt hänt en hel del sedan dess i både grafik och UI/kontroll. Det är absolut något jag kan leva med, men om Black Mesa är "same, but better" så är det kanske det bättre alternativet

De sista två punkterna är speciellt viktiga för min sambo som är väldigt ny till att spela och sugen på att testa denna milstolpe i spelhistorien. En UI/kontrollupplevelse med 20 års erfarenhet skulle kunna vara fördelaktig för nybörjare, förutsatt att det är bra gjort

Det är lite som att jämföra Star Wars-triologin i orginalform och de reviderade Special Edition-filmerna som senare kom. I det stora hela är det samma verk men det visuella har fått ett stort lyft. Det är extra viktigt för någon som inte har nostalgi-glasögon på sig. Men det är inte bara det visuella som skiljer och därför finns de som föredrar originalet (Han Solo shot first!) och de som föredrar special edition.

I fallet med Black Mesa är det grafiska lyftet, tillsammans med den omgjorda Xen-delen, de största pluspoängen. Det finns även mindre aspekter som lyfter upplevelsen. Så som mer utvecklade dialoger mellan NPCs, mer variation av NPCs, några nya varianter på fiender, nya delar som förtydligar storyn (jag går inte djupare in på det för att undvika spoilers) m.m. Men det finns även aspekter som jag inte gillade. Vissa ljudeffekter lät "fel" t.ex. "hundarna" låter inte som i originalet och vissa musikstycken känns riktigt bra medans andra lite märkliga. Förmodligen reagerade jag för att jag spelat originalet, jag tror inte det är nåt en ny spelare kommer tänka på.

Jag velat spela igenom alla Half Life-spelen ganska länge men alltid skjutit på det. Nu blev det av endast för att Half Life Alyx snart är här. Precis som du funderade jag på vilken version av Half Life 1 jag skulle spela. Jag installerade både orginalet och Black Mesa och spelade dem parallellt. Jag hade nån slags idé om att det var "for science" och att jag skulle kunna få både det gamla och nya. jag skulle dessutom kunna jämföra versionerna. Allt eftersom jag spelade så gled jag sakta över till att spela mer Black Mesa och mindre Half Life 1. Kanske är det svaret på din fråga?