Permalänk
Medlem

Hoppas på besked snart. Ligger nog mellan 10-15k tillbaka.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du har nog gjort aktiva val? Jag har noll intresse i det där. Tycker det är skandalöst att tvinga börsen på folk. Men våra styrande gör vad de kan för att stimulera papperskyfflarmarknaden

Du vill alltså ha en pension som inte följer med inflationen hela ditt liv. Låter briljant, någon tusenlapp i pension och soc direkt du går i pension då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

Du har nog gjort aktiva val? Jag har noll intresse i det där. Tycker det är skandalöst att tvinga börsen på folk. Men våra styrande gör vad de kan för att stimulera papperskyfflarmarknaden

Det är brist på intresse hos folk som gör att pengarna inte växer. Riskfri placeringar finns inte, inte ens på skattekonto. Staten kan ju defaulta den med. Lågränteklimatet gör att pengarna måste ut i börsen på jakt efter avkastning. Att pensionen är bråkdelar av slutlönen beror på att det betalas för lite in i systemet och att staten konfiskerar allt över 44K eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du har nog gjort aktiva val? Jag har noll intresse i det där. Tycker det är skandalöst att tvinga börsen på folk. Men våra styrande gör vad de kan för att stimulera papperskyfflarmarknaden

Både ja och nej, när PPM startade gjorde jag ett val, "glömde" bort det i flera år och allt gick åt skogen. Bytte jobb, några kollegor var lite engagerade och jag bytte fonder ett par gånger om året under några år. Jag är inte duktig på detta men det gick iaf år rätt håll.
Åren gick och jag hann inte med PPM riktigt (tre barn och hus...) och samtidigt började flera som brukat tipsa om PPM-fonder tipsa om Såfa AP7 istället så jag bytte dit och släppte detta med PPM nästan helt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon2110:

Det är brist på intresse hos folk som gör att pengarna inte växer. Riskfri placeringar finns inte, inte ens på skattekonto. Staten kan ju defaulta den med. Lågränteklimatet gör att pengarna måste ut i börsen på jakt efter avkastning. Att pensionen är bråkdelar av slutlönen beror på att det betalas för lite in i systemet och att staten konfiskerar allt över 44K eller nåt.

509 300/år alltså strax under 42 500/mån går gränsen 2020 (som de ändå höjt endel från föregående år)
Lite märkligt tänk det där, hit men inte längre signalerar den typen av trappor i inkomstskatten.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

509 300/år alltså strax under 42 500/mån går gränsen 2020 (som de ändå höjt endel från föregående år)
Lite märkligt tänk det där, hit men inte längre signalerar den typen av trappor i inkomstskatten.

Det spelar ingen roll om du tjänar 100K eller 50K i månaden när det gäller inbetalning till allmänna pensionen pga taket. Det menar att folk är orättvist eftersom de sociala avgifterna följer ju med ju högre lönen är. Det här duttande med 600kr sabbar ju systemet. Antingen får man pumpa in ett par hundra miljarder in i systemet och alla får en högre allmän pension, annars kommer ju vissa att hamna på gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Hoppas på besked snart. Ligger nog mellan 10-15k tillbaka.

Tragiskt att låna ut så mycket skattefritt till staten. Börja Jämka istället och investera dem pengarna i fonder eller nåt istället.

Permalänk
Medlem

Där fick man beskedet hem! Blir en fin liten summa tillbaka!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tragiskt att låna ut så mycket skattefritt till staten. Börja Jämka istället och investera dem pengarna i fonder eller nåt istället.

Äh sluta vara sådan glädjedödare

Permalänk
Medlem

Fick inte till jämkningen perfekt förra året. Strax över 3000 att återbetala. Brukar sikta på noll. Men jag bytte jobb mitt under året och underlaget för jämkningen var från röriga lönespecar på förra jobbet, plus bolåneränta som varierade en del.

Men för 2020 bör det bli nästan på öret. Låsta räntor och stabil inkomst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon2110:

Det spelar ingen roll om du tjänar 100K eller 50K i månaden när det gäller inbetalning till allmänna pensionen pga taket. Det menar att folk är orättvist eftersom de sociala avgifterna följer ju med ju högre lönen är. Det här duttande med 600kr sabbar ju systemet. Antingen får man pumpa in ett par hundra miljarder in i systemet och alla får en högre allmän pension, annars kommer ju vissa att hamna på gränsen.

Ser nu att jag inte svarade på frågan om taket för pensionen... utan inkomstskatten (missuppfattat). Statlig pension 538 700/år

Oavsett skatt eller pension så som alltid så ska pengarna in på något sätt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Tragiskt att låna ut så mycket skattefritt till staten. Börja Jämka istället och investera dem pengarna i fonder eller nåt istället.

Du menar att jämka genom att se till att betala in uppenbart för lite i skatt?

När man talar om jämkning är det väl ändå att betala in för mycket så man får tillbaks i skatt. Vissa gillar det av olika anledningar men helt klart får man inte någon ränta.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Tragiskt att låna ut så mycket skattefritt till staten. Börja Jämka istället och investera dem pengarna i fonder eller nåt istället.

Varje år ska detta nämnas av någon duktig. Jag tror nog att de flesta vet om att det inte är någon lotterivinst som kommer med skatten. Personer som blir glada av att få tillbaka pengar på skatten hade troligtvis inte sparat undan den summan under årets lopp för att eventuellt tjäna några kronor ändå.

Permalänk
Medlem

Jag får nog betala (som vanligt) har inga ränteavdrag eller annat festligt

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du menar att jämka genom att se till att betala in uppenbart för lite i skatt?

När man talar om jämkning är det väl ändå att betala in för mycket så man får tillbaks i skatt. Vissa gillar det av olika anledningar men helt klart får man inte någon ränta.

Nej, en korrekt jämkning har som mål att hamna på exakt rätt skatt under året. Lyckas man står det 0 kr på beskedet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Du vill alltså ha en pension som inte följer med inflationen hela ditt liv. Låter briljant, någon tusenlapp i pension och soc direkt du går i pension då.

Som lika gärna kan gå norrut som söderut. Sen är det bara en del av pensionen. Men jag tycker det ska finnas bättre val för folk. Att inte ens ha PPM.

Permalänk
Medlem

Fick min precis, får tillbaka runt 2200kr. Var rädd att man skulle få betala så känns bra 😁

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

@anon246659: Nu har jag fått uppfattningen att du tror marknaden är svart magi och bara siffertrix men du kan gärna säga under vilken period på 40 år marknaden inte gått upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du menar att jämka genom att se till att betala in uppenbart för lite i skatt?

När man talar om jämkning är det väl ändå att betala in för mycket så man får tillbaks i skatt. Vissa gillar det av olika anledningar men helt klart får man inte någon ränta.

Man jämkar för att man vill betala in korrekt skatt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Permalänk
Medlem

Dags att gå ur svenska kyrkan, herregud så mycket pengar han får.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Jubileumsmästare

Jaha, som vanligt betalat för mycket. 52679kr tillbaka innan avdragen är gjorda.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Som lika gärna kan gå norrut som söderut. Sen är det bara en del av pensionen. Men jag tycker det ska finnas bättre val för folk. Att inte ens ha PPM.

Välj en räntefond då?
Inkomstpensions delen är ett pyramidspel som om det skulle vara bättre. Du betalar mig idag så lovar jag att någon annan betalar dig imorgon.
Du får allt förklara vad du vill ha. Är svårt att diskutera med någon som bara säger ”det är dåligt” men inte har några egna förslag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Brukar få tillbaka runt 4000kr, men får alltid till midsommar då jag har aktier som ger automatisk avkastning (inte många kronor men det spärrar mig från att få till påsk).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Började betala 500kr extra varje månad i början av förra året så får tillbaka 6k

Vet att man kan lägga dom pengarna på sparkonto, men det fungerar inte för mig..

Får dock se om man får något avdrag för resorna till och från jobb!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Fick skattereduktion för att jag har så låg inkomst, får tillbaka samma som året innan, strax under 6k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Nej, en korrekt jämkning har som mål att hamna på exakt rätt skatt under året. Lyckas man står det 0 kr på beskedet.

Inte vad jag gick uppfattningen av personen jag skrev till var inne på. Läs det inlägget noggrannare. Men jag kanske missade något.

Visst vore det fint om det blev just 0 helt klart, men att få till det exakt lär ju inte vara det lättaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte vad jag gick uppfattningen av personen jag skrev till var inne på. Läs det inlägget noggrannare. Men jag kanske missade något.

Visst vore det fint om det blev just 0 helt klart, men att få till det exakt lär ju inte vara det lättaste.

Nä, exakt noll är svårt. Men jag har varit inom några hundra de senaste åren. Men nyss blev det som sagt lite mer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

Dags att gå ur svenska kyrkan, herregud så mycket pengar han får.

Lite synd på begravningsavgiften, jag hade hellre förvaltat den kostnaden själv så kan de dra kostnaden när jag väl dör. Men att lämna det som går rekommenderas om man vill det.

Finns en rätt bra tråd i forumet för intresserade: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1463247-att-ga-ur-svensk...
Man måste ha fått utträde beviljat senast i oktober har jag för mig så inget man bör dra på hur länge som helst.

Permalänk
Mattecoach

Fick beskedet idag! Ska betala 270 kr, perfekt.