Permalänk
Medlem

Gick ur för 50 år sedan, gifte mig borgerligt, varken döpte eller konfirmerade barnen. De får välja själva vad de vill eller inte vill tillhöra.

Permalänk
Medlem

Jag må vara gammaldags i mitt sett å se på saker, men för mig finns ingen anledning att gå ur Svenska Kyrkan pga följande anledningar:
- Jag ser mig själv som kristen, även om jag inte är "aktiv"
- Jag uppskattar kyrkans arbete med ensamma, äldre och fattiga
- Jag tycker kyrkan ger en bra värdegrund för barn och unga
- Jag tycker kyrkans roll i både glädje och sorg är viktig, från dop, bröllop till begravningar och en samlingsplats vid kriser eller sorg som drabbar flera
- Som historisk intresserad så tycker jag bevarandet av kyrkobyggnaderna är viktigt, bara av den anledningen hade jag varit kvar även om jag inte varit kristen
- Den sista punkten kanske låter luddig, men i en orolig värld tycker jag kyrkan är en trygg pelare att luta sig mot, något som jag i all fall uppskattar

Permalänk
Medlem

Gick ur för ett antal år sedan när kyrkan började lägga sig i politik och uppmana folk att gömma "flyktingar" osv. Om den återgår till att vara opolitisk så skulle jag kunna överväga ett inträde igen men väldigt tveksamt.

Hjälper hellre äldre via "Vid din sida".

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

Vi bygger om dom till serverhallar 😉

Hehe, vore kanske en intressant lösning på många vis.

Lite lätta spoilers från Black Mirror men där är en teknisk lösning en "cookie" som är en människas digitala medvetande. I en teoretisk framtida verklighet skulle en människa i ett post-mänskligt samhälle vid livets slut kunna digitaliseras och leva vidare i serverhallar i kyrkan.

Eller bara som samlingsplats, som personen ovan som nämner LAN vore dessa lokaler perfekta. Någon programmerar en RPi till att spela Boten Anna på orgeln för maximal känsla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoAim:

Gick ur för ett antal år sedan när kyrkan började lägga sig i politik och uppmana folk att gömma "flyktingar" osv. Om den återgår till att vara opolitisk så skulle jag kunna överväga ett inträde igen men väldigt tveksamt.

Hjälper hellre äldre via "Vid din sida".

Jag tänkte lite samma sak och gick också ur för ca 5 år sen. Är heller inte kristen på något sätt, har inga planer på att gifta mig då jag och min sambo är nöjda med samboskap och när jag dör så ska jag brännas och de pengar jag har kommer räcka både till att hyra en kyrka och en präst om nu någon vill vara med på min begravning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoAim:

Gick ur för ett antal år sedan när kyrkan började lägga sig i politik och uppmana folk att gömma "flyktingar" osv. Om den återgår till att vara opolitisk så skulle jag kunna överväga ett inträde igen men väldigt tveksamt.

Hjälper hellre äldre via "Vid din sida".

Jag har inte någon direkt problem med att hjälpa nödställda, snarare så skulle inte ens vissa av dagens kristna släppa in självaste Jesus. Inte för att värdegrunden i kristendomen är speciellt bra, mycket av det är rejält föråldrat men inte allt är av ondo. Jesus ska t.ex. ha ogillat de styrande på sin tid, så att koppla bort religion från politik går nog inte riktigt, men också därför det är en viktig orsak att ha rätten att kritisera denna religion (och övriga) som precis vilken politik som helst.

Att jag personaligen själv gick ut ur kyrkan för rätt länge sedan var p.g.a. att jag läste att kyrkan t.ex. hade aktier i vapenindustrin, de kanske gjorde sig av med dem till slut efter medial uppmärksamhet men tyckte det var ett tydligt tecken på att några av de bättre kvaliterna som religion kan ha inte egentligen fanns där. Utan vi kommer tillbaka till viljan att ha makt och pengar.

Och i grunden så är det ju en religion där man ska dyrka en som har total totalitär makt i all evighet, så jag är sjukt glad över att det inte finns ett endaste spår av denna diktatur i verkligheten... och inte ens Jesus var så bra på den här punkten. Bara genom mig till gud skickar de flesta till evig plågande.

Religion är ett av människans dummaste uppfinningar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

---
Sorgligt att folk fortfarande betalar för detta nonsens.
https://www.facebook.com/GaUrSvenskaKyrkan

MagI
-----

Visa signatur

"Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att bli beviljat"
Är Svensk Mästare i BlockOut2 på level: Out of control , https://blockout.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magi55:

---
Sorgligt att folk fortfarande betalar för detta nonsens.
https://www.facebook.com/GaUrSvenskaKyrkan

MagI
-----

Kyrkan hjälper väldigt många, att just du inte har nytta av denna hjälp är ett egoistiskt val av dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hå ur svenska kyrkan gjorde jag direkt jag blev myndig.
Föds man fortfarande in i svenska kyrkan?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hå ur svenska kyrkan gjorde jag direkt jag blev myndig.
Föds man fortfarande in i svenska kyrkan?

Ibland måste man växa upp innan man tar beslut, detta låter som att du inte var mogen nog.

Kyrkan gör mycket gott och är dels en kulturskatt men även en resurs i samhället.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Föds man fortfarande in i svenska kyrkan?

Nej, man blir medlem genom dop.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Kyrkan hjälper väldigt många, att just du inte har nytta av denna hjälp är ett egoistiskt val av dig.

Var det inte en kritik av att tjänster som den länkade tar betalt för att gå ur Svenska Kyrkan när det är gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Kyrkan hjälper väldigt många, att just du inte har nytta av denna hjälp är ett egoistiskt val av dig.

Lika egoistiskt som ditt val att inte vara med i Sveriges Muslimska Förbund? Eller Scientologerna?

Om man inte är religiös så är det helt ologiskt att låta välgörenhet passera via ett prästerskap som naturligtvis tar sin andel.

Permalänk

Har själv tankar på att gå ur men ej bestämt mig helt då de gör många bra saker och väldigt många intressen är kapitalistiska idag - de är någon form av motpelare. Jobbar inom vården och såg som någon annan nämnt att det finns präster på sjukhus. Något som folk kanske inte känner till är att man dygnet runt kan nå jourhavande präst via 112 vilket jag tycker är en viktig och fin resurs som de bidrar med. Däremot tror jag det används i en för liten utsträckning tyvärr då få personer känner till detta.

Edit: jourhavande präst måste man inte vara troende för och man får ha andra uppfattningar om tro, man har däremot alltid en person man kan samtala med om man inte mår bra, just präster brukar enligt min uppfattning vara ofta bättre än kuratorer på att samtala och då även utan att involvera tro.

Förtydligande.
Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ibland måste man växa upp innan man tar beslut, detta låter som att du inte var mogen nog.

Kyrkan gör mycket gott och är dels en kulturskatt men även en resurs i samhället.

Vilket trist påhopp. Låter inte som att du är särskilt mogen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Har själv tankar på att gå ur men ej bestämt mig helt då de gör många bra saker och väldigt många intressen är kapitalistiska idag - de är någon form av motpelare. Jobbar inom vården och såg som någon annan nämnt att det finns präster på sjukhus. Något som folk kanske inte känner till är att man dygnet runt kan nå jourhavande präst via 112 vilket jag tycker är en viktig och fin resurs som de bidrar med. Däremot tror jag det används i en för liten utsträckning tyvärr då få personer känner till detta.

Edit: jourhavande präst måste man inte vara troende för och man får ha andra uppfattningar om tro, man har däremot alltid en person man kan samtala med om man inte mår bra, just präster brukar enligt min uppfattning vara ofta bättre än kuratorer på att samtala och då även utan att involvera tro.

Jourhavande präst verkar vara en bra sak, även om jag kan tycka att det bästa vore om den tjänsten existerade helt utan kopplingar till en religiös organisation.

Men jourhavande präst och liknande representerar en försvinnande liten del av kyrkans ekonomi. Du betalar många tusenlappar per år till kyrkan om du är heltidsarbetande. De pengarna skulle kunna göra mycket större nytta om du gav ens en liten av dem till exempelvis en kvinnojour, som ju också har telefonjourer.

Och vill du ha en motkraft till kommersialisering så finns det många föreningar som du kan vara aktiv eller stödmedlem i som välkomnar alla oavsett religion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ibland måste man växa upp innan man tar beslut, detta låter som att du inte var mogen nog.

Kyrkan gör mycket gott och är dels en kulturskatt men även en resurs i samhället.

Stopp stopp nu, vad är det du menar egentligen?
Läste du mitt inlägg korrekt?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Dom flesta jag har runt omkring mig idag har gått ur. Jag har själv tänkt tanken men har kommit fram till att dom kan gått få några kronor av mig per år. När jag var mindre, typ 14, så var det i kyrkan man hängde på kvällar och helger (om man inte gjorde annat). Kommunen hade ingen fritidsgård och anordnade inga aktiviteter, det var kyrkan som gjorde det. Även om jag inte är religös och jag idag inte har något större behov av kyrkan så hejar jag fortfarande på präster, vaktmästare och gamla "fritidsledare" när man möts på Ica och liknande.

Så i slutändan så bestämde jag mig för att vara kvar, dom ställde upp mer än vad kommunen gjorde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom har man gått ur för längesedan!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Dom flesta jag har runt omkring mig idag har gått ur. Jag har själv tänkt tanken men har kommit fram till att dom kan gått få några kronor av mig per år. När jag var mindre, typ 14, så var det i kyrkan man hängde på kvällar och helger (om man inte gjorde annat). Kommunen hade ingen fritidsgård och anordnade inga aktiviteter, det var kyrkan som gjorde det. Även om jag inte är religös och jag idag inte har något större behov av kyrkan så hejar jag fortfarande på präster, vaktmästare och gamla "fritidsledare" när man möts på Ica och liknande.

Så i slutändan så bestämde jag mig för att vara kvar, dom ställde upp mer än vad kommunen gjorde.

Men vad är poängen med ditt medlemskap idag om du inte är religiös? Att betala tillbaka till de personerna som engagerade sig för dig en gång i tiden?

Är det inte bättre att "pay it forward" till de som är ungdomar idag och behöver en vettig fritidssysselsättning? Du ger ganska mycket pengar till kyrkan, flera tusenlappar per år om du har ett jobb. Tänk vad föreningarna som bedriver ungdomsidrott skulle kunna uträtta om 50 % av Sveriges befolkning gav dem några tusenlappar varje år istället för att ge dem till kyrkan.

Föreningslivet skulle kunna bygga många fritidsgårdar för de pengarna. Och de sakerna skulle vara tillgängliga även för den majoritet av ungdomarna som inte tillhör svenska kyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Men vad är poängen med ditt medlemskap idag om du inte är religiös? Att betala tillbaka till de personerna som engagerade sig för dig en gång i tiden?

Är det inte bättre att "pay it forward" till de som är ungdomar idag och behöver en vettig fritidssysselsättning? Du ger ganska mycket pengar till kyrkan, flera tusenlappar per år om du har ett jobb. Tänk vad föreningarna som bedriver ungdomsidrott skulle kunna uträtta om 50 % av Sveriges befolkning gav dem några tusenlappar varje år istället för att ge dem till kyrkan.

Föreningslivet skulle kunna bygga många fritidsgårdar för de pengarna. Och de sakerna skulle vara tillgängliga även för den majoritet av ungdomarna som inte tillhör svenska kyrkan.

Hade du invänt mot vad det än var jag gav mina pengar till eller är det just Svenska kyrkan du har emot?

Poängen är att Svenska kyrkan är något jag kan relatera till. Jag tycker dessutom att många av Sveriges kyrkor är värda att bevara. Jag bor i Uppsala, som har en av dom största kyrkorna i Norden, vem tror du tar hand om dessa? Jag tycker det är värt dom 4-5 tusen det kostar mig varje år.

Jag gick aldrig på fotboll som liten eller liknande. Idrottsföreningar, eller andra föreningar, kan jag därför inte alls relatera till. Dom får dessutom in pengar på många andra sätt och har därför redan en inkomstkälla. Jag vet inte hur det är idag, men när jag var 14 så var Svenska kyrkans fritidsgårdar tillgängliga för alla, vare sig du var med i kyrkan eller inte. Jag hade en vän som var troende muslim som hängde där med resten av oss.

Jättekul för dig om du lägger 5000 varje år på en förening, då lägger du antagligen dom pengarna på något som står dig nära och som du bryr dig om, som du kanske kan relatera till. Men jag tycker du får det att låta som att det finns ett rätt och ett fel i frågan och det håller jag verkligen inte med om.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Molotov:

Hå ur svenska kyrkan gjorde jag direkt jag blev myndig.
Föds man fortfarande in i svenska kyrkan?

Är upp till dina föräldrar om du ska vara medlem eller inte tills du är myndig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Jag gick ur kyrkan för typ 7-8 år sedan.

Personligen tycker jag att det är tragiskt att religion måste tas till för att kunna erbjuda något som annars är socialt stöd åt (utsatta i) samhället.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hade du invänt mot vad det än var jag gav mina pengar till eller är det just Svenska kyrkan du har emot?

Poängen är att Svenska kyrkan är något jag kan relatera till. Jag tycker dessutom att många av Sveriges kyrkor är värda att bevara. Jag bor i Uppsala, som har en av dom största kyrkorna i Norden, vem tror du tar hand om dessa? Jag tycker det är värt dom 4-5 tusen det kostar mig varje år.

Jag gick aldrig på fotboll som liten eller liknande. Idrottsföreningar, eller andra föreningar, kan jag därför inte alls relatera till. Dom får dessutom in pengar på många andra sätt och har därför redan en inkomstkälla. Jag vet inte hur det är idag, men när jag var 14 så var Svenska kyrkans fritidsgårdar tillgängliga för alla, vare sig du var med i kyrkan eller inte. Jag hade en vän som var troende muslim som hängde där med resten av oss.

Jättekul för dig om du lägger 5000 varje år på en förening, då lägger du antagligen dom pengarna på något som står dig nära och som du bryr dig om, som du kanske kan relatera till. Men jag tycker du får det att låta som att det finns ett rätt och ett fel i frågan och det håller jag verkligen inte med om.

Du har självklart all rätt i världen att ge dina pengar till Svenska kyrkan. Det enda jag säger är att eftersom du inte är religiös så kan du få ut mycket mer fritidsverksamhet för ungdomar om du ger dina pengar direkt till den saken i stället för att ge dem till Svenska kyrkan. Det var ju den orsaken du angav till att fortsätta vara medlem.

Jag tycker att det är synd att skapa en onödig barriär mot dem som inte känner sig hemma i kristna religiösa sammanhang, oavsett om de är icke-religiösa som dig och mig eller har någon annan religion. Det kanske inte var ett problem för din muslimske vän, men jag kan då säga att jag själv som fjortonåring aldrig hade satt min fot i en religiös fritidsgård.

De kulturhistoriskt viktiga kyrkobyggnaderna betalar alla skattebetalare för genom den ”kyrkoantikvariska” ersättningen som Svenska kyrkan får från staten. Om det inte finns nog många kristna för att finansiera de övriga kyrkobyggnaderna, som inte är kulturminnen, så kanske man skulle kunna bygga om dem till annat så att de kommer till större nytta. Det är bara någon enstaka procent av sveriges befolkning som deltar på gudstjänsterna, men av historiska skäl så finns det ändå en kyrka i varenda liten avkrok.

Permalänk
Medlem

Skatt !

Skrivet av ronnylov:

Gick ur för något år sedan och det känns jättebra att ha gjort detta. Lägre skatt och framförallt att man inte stöttar något man inte gillar. Jag vill inte gifta mig i kyrkan och vill helst inte ha någon präst närvarande vid min begravning och absolut ingen gudstjänst. Så "nackdelarna" ser jag enbart som fördelar.

Jag skickade ett brev och det var helt kostnadsfritt bortsett från brevportot. Gå inte på lurendrejarsajter som tar betalt för att göra något som man enkelt kan göra själv.

För övrigt har jag vägrat döpa mina barn, tycker barndop är helt fel. Man ska inte tvinga på någon en religion utan detta ska var och en få välja när man är gammal nog att ta det valet. Om barnen vill gå med i kyrkan när de blir vuxna så är det fritt fram men jag ska påminna dem att de får då betala många tiotusentals kronor under ett arbetsliv till något helt onödigt.

Men var och en gör som man själv vill.

Jag bor i Österåker med Sveriges lägsta skatt , så jag har råd att betala skatt till kyrkan. Stackars många andra som har hög skatt som går till olika politiska organisationer, och måste lämna kyrkan.

Permalänk
Medlem

Varje gång man får deklarationen så tänker man att man borde gå ur, men sen rinner det ut i sanden. Borde passa på att gå ur innan man är så gammal att det inte är någon mening längre. Är ju ändå 3000-4000 kr per år, om man ökar på pensionssparandet med motsvarande summa från ung ålder och får 7% avkastning i 40-45 år är det ändå ca en miljon kr extra till pension, inte illa. När skatten är så hutlös som den är så får man väl försöka undgå det som är möjligt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Bildexpert

Jag gick ur veckan efter förra Kyrkovalet (2017) då jag bestämde mig för att delta innan jag lämnade dem. Har flera närstående, även inom familjen, som är troende och jag respekterar det. Däremot har jag aldrig fått ut något personligen av Svenska Kyrkan och då jag är engagerad i frågor som rör HBTQ gör det hela saken ännu svårare att motivera. Under de omständigheterna vill jag inte bidra till kyrkan ekonomiskt utan att själv vara aktiv där.

Har även full förståelse om man är kvar i kyrkan för deras humanitära arbete eller att upprätthålla kyrkor, vilka förstås har ett stort historiskt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user789:

Jag bor i Österåker med Sveriges lägsta skatt , så jag har råd att betala skatt till kyrkan. Stackars många andra som har hög skatt som går till olika politiska organisationer, och måste lämna kyrkan.

Om du verkligen vill visa hur mycket pengar ni har i Österåker så gå med i Scientologerna istället. Där har jag hört att man får lära sig att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tycker det är bra att vara med, underhåll av fina byggnader samt att kyrkan gör mycket bra lokalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Chippen2188:

Hade du invänt mot vad det än var jag gav mina pengar till eller är det just Svenska kyrkan du har emot?

Poängen är att Svenska kyrkan är något jag kan relatera till. Jag tycker dessutom att många av Sveriges kyrkor är värda att bevara. Jag bor i Uppsala, som har en av dom största kyrkorna i Norden, vem tror du tar hand om dessa? Jag tycker det är värt dom 4-5 tusen det kostar mig varje år.

Jag gick aldrig på fotboll som liten eller liknande. Idrottsföreningar, eller andra föreningar, kan jag därför inte alls relatera till. Dom får dessutom in pengar på många andra sätt och har därför redan en inkomstkälla. Jag vet inte hur det är idag, men när jag var 14 så var Svenska kyrkans fritidsgårdar tillgängliga för alla, vare sig du var med i kyrkan eller inte. Jag hade en vän som var troende muslim som hängde där med resten av oss.

Jättekul för dig om du lägger 5000 varje år på en förening, då lägger du antagligen dom pengarna på något som står dig nära och som du bryr dig om, som du kanske kan relatera till. Men jag tycker du får det att låta som att det finns ett rätt och ett fel i frågan och det håller jag verkligen inte med om.

Utöver kyrkoavgift och begravningsersättning sedan 2000 får även kyrkan en statlig kyrkoantikvarisk ersättning (KAE) för underhåll årligen (460 miljoner för 2021) + kyrkounderhållsbidrag (KUB) / osäker på om det senare kommer från staten/kommunerna men gissar på det (framgår inte riktigt) väljer man att gå ur så är borde det bara vara kyrkoavgiften som försvinner. https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoantikvarisk-ersattning

För 2021 fick linköping 41.5miljoner (KAE) + 9.6miljoner (KUB) + övriga skattemedel som ligger utanför detta. https://via.tt.se/pressmeddelande/fordelning-av-kae-och-kub?p...
https://www.svenskakyrkan.se/filer/Sts%20beslutslista%20KAE%2...

För bevaring av byggnader borde man alltså inte behöva vara med men man givetvis välja att inte gå ur i alla fall då kyrkan bedriver andra verksamheter (körer, gemenskapsträffar, etc)

Permalänk
Medlem

Borde egentligen ha lämnat långt tidigare men valde för ett par år sedan att gå ur. Även om kyrkan gör en del gott känns det fel att jag ska ge mina pengar via en organisation jag inte står bakom. Så istället för att ge pengar via kyrkan som sprider sina sagor så skänker jag istället 200/mån till barncancerfonden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3