Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Mittenfilen - i Göteborg är det nästan en överlevnadsnödvändighet att ligga där då det kan hända på många ställen att antingen högerfil eller vänsterfil bara försvinner ut som en avfart.

Det är ju trist att de inte skyltar för sådant. Det tror jag det görs i andra delar av landet i alla fall...

Permalänk
Avstängd

Fyfan för knott (och myggor)!
Om man nu måste klaga över någonting annat än katter och cyklister just nu...

Jag klagar över att jag inte ens kan klaga över knott och myggor just nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Verkligen inte ironiskt. Men ganska symptomatiskt att folk generaliserat förringar det som tidigare generationer byggt upp.

1. Och? Alla som är pensionärer bidrar heller inte till vår välfärd.

2. Nej och det gör de generellt inte heller. Dock får man inse att med ålder kommer problem med omgivningsuppfattning och det kan ställa till en del problem. Nu kan man som rask och pigg "ungdom" ta hänsyn till att det inte är lika lätt att hantera vardagen när man blir gammal.

3. Nu håller vi på att rasera välfärden och det är inte pensionärerna som är drivande där direkt. Så, till en del kan jag ge dig rätt; välfärden har ökat under vår tid också men är på tillbakagång nu. Men utan den tidigare generationen så hade vi inte haft något att stå på så tacksamhet för deras uppbyggnad av vårt samhälle vore klädsamt.

4. Nu tror jag inte ett ögonblick på att Agda (70) kör något rally med sin kundvagn. Om du inte är handikappad (eller har snigelgener) så lär du hinna ur vägen utan problem. Se även punkt 2.

1. Korrekt.

2. Och? Folk kan inte bete sig hur man vill för det? Sedan handlar det inte om omgivningsuppfattning utan antagligen om ren och skär ovilja att ta in att andra existerar. För om man är förvirrad så brukar man be om ursäkt eller på något sätt inse att man gjort fel. Inte tuta och köra över nästa person.

3. Inte är det en generation som byggt upp välfärden utan det är en drös med generationer som bedrivit verksamhet vars kollektiva resultat har byggt upp den välfärd som Sverige varit stolt över. Så att säga att det är de som idag är pensionärers bedrift enbart är inte bara okunnigt utan direkt en skymf på alla som dragit sin strå till stacken.

4. Du menar att du vägrar acceptera att vissa pensionärer kör som dårar i varuhusen? Oberoende vad du tror så händer det konstant.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Om tidigare generationer skall belönas för att man bygge upp landet borde det vara fullt legitimt att döda de som deltog efter 80-talet framöver... (Det ser jag fram mot! om man nu lever så länge...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

1. Korrekt.

2. Och? Folk kan inte bete sig hur man vill för det? Sedan handlar det inte om omgivningsuppfattning utan antagligen om ren och skär ovilja att ta in att andra existerar. För om man är förvirrad så brukar man be om ursäkt eller på något sätt inse att man gjort fel. Inte tuta och köra över nästa person.

3. Inte är det en generation som byggt upp välfärden utan det är en drös med generationer som bedrivit verksamhet vars kollektiva resultat har byggt upp den välfärd som Sverige varit stolt över. Så att säga att det är de som idag är pensionärers bedrift enbart är inte bara okunnigt utan direkt en skymf på alla som dragit sin strå till stacken.

4. Du menar att du vägrar acceptera att vissa pensionärer kör som dårar i varuhusen? Oberoende vad du tror så händer det konstant.

1. Blev fel i hastigheten, skall förstås stå ett "inte" där (uppdaterat nu)

2. Konstigt att det aldrig, faktiskt aldrig, hänt mig. Kanske har vi lite annekdotiska data här att hantera? Även om jag är gubbgnällig ibland så känns detta väldigt världsfrånvänt för mig.

3. Jaja, men nu pratar vi om dagens pensionärer och det är otvetydigt så att de bidragit mycket till att vi har den välfärd vi har nu (som skulle varit ännu bättre om den bara förvaltats väl). Sedan är väl ingen så historielös att den inte förstår att vi pratar evolution. Men du kan ju fundera på om det kommer att vara så att nästa generation kommer att kunna säga samma sak om oss när vi väl drar oss tillbaka från våra produktiva liv.

4. Se punkt två ovan. Du hävdar det men jag tror inte alls att det skulle vara speciellt utbrett.

[EDIT]: Men nu kanske vi är i en meta-gnällfas här; dumt av mig att gnälla på ditt gnäll

Permalänk
Inaktiv

Alla idioter som fortfarande inte lärt sig vilken sida av gångvägen dom ska gå, skulle jag få 100 kr för varje person jag möter som går på fel sida så skulle jag bli rik, skulle inte behöva jobba mera.

Permalänk
Avstängd

Därför går man i mitten av den...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Därför går man i mitten av den...

Vilket också är fel och ännu värre speciellt om man kommer på cykel.

Problemet är värst när man cyklar speciellt om de är många som går och alla går överallt både på rätt sida och i mitten och på fel sida.

Man får pallnita stup i kvarten för att inte köra på folk.

När jag går så går jag alltid på rätt sida och möter jag folk som går på samma sida, alltså fel sida så flyttar jag inte på mig och ibland brukar jag säga åt dom att du går på fel sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nuförtiden blir man ju närmast sedd som konstig i huvudet om man ser sig för innan man går över gatan...

Jag är fortfarande förvånad över hur få gångare som dör trots att så få kollar sig för innan dom korsar en gata. Jag såg för ett år sen ca en kvinna med hörlurar som skulle korsa en väg med relativt lite trafik, där många korsar vägen. Hon kollade sig inte över axeln och hennes steg ut i gatan blev precis bredvid en buss. Busschaffören var ju uppmärksam och hade rejält avstånd från trottoaren samt sänkt hastigheten till gångfart, så det hände ju inget allvarligt. Kvinnan blev väl lite chockad men en kunskap rikare antar jag. Jag stod ca 10meter bort och mött busschafförens blick, och vi båda bara skakade på huvudet. En så pass enkel sak som att kolla innan man korsar en väg kan ju vara skillnaden mellan människa och pannkaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Vilket också är fel och ännu värre speciellt om man kommer på cykel.

Problemet är värst när man cyklar speciellt om de är många som går och alla går överallt både på rätt sida och i mitten och på fel sida.

Man får pallnita stup i kvarten för att inte köra på folk.

När jag går så går jag alltid på rätt sida och möter jag folk som går på samma sida, alltså fel sida så flyttar jag inte på mig och ibland brukar jag säga åt dom att du går på fel sida.

Jo, skämtade bara, givetvis gäller samma trafikregler där som på en vanlig väg även där (anser jag i allafall).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vilket också är fel och ännu värre speciellt om man kommer på cykel.

Problemet är värst när man cyklar speciellt om de är många som går och alla går överallt både på rätt sida och i mitten och på fel sida.

Man får pallnita stup i kvarten för att inte köra på folk.

När jag går så går jag alltid på rätt sida och möter jag folk som går på samma sida, alltså fel sida så flyttar jag inte på mig och ibland brukar jag säga åt dom att du går på fel sida.

Gäller att cykla defensivt och planera din cykling så är det inget problem. Vill du cykla räserfort så är det bilvägen som gäller.

Permalänk
Inaktiv

Får jag va lite typisk Svensk och gnälla på vädret.

Det har varit mulet sen november i princip, det är på senare tid solen har tittat fram lite.
Men så kommer denna blask idag med snö och regn kombinerat, mulet också.

Jag står inte ut med detta väder, känner mig som en zombie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag är fortfarande förvånad över hur få gångare som dör trots att så få kollar sig för innan dom korsar en gata. Jag såg för ett år sen ca en kvinna med hörlurar som skulle korsa en väg med relativt lite trafik, där många korsar vägen. Hon kollade sig inte över axeln och hennes steg ut i gatan blev precis bredvid en buss. Busschaffören var ju uppmärksam och hade rejält avstånd från trottoaren samt sänkt hastigheten till gångfart, så det hände ju inget allvarligt. Kvinnan blev väl lite chockad men en kunskap rikare antar jag. Jag stod ca 10meter bort och mött busschafförens blick, och vi båda bara skakade på huvudet. En så pass enkel sak som att kolla innan man korsar en väg kan ju vara skillnaden mellan människa och pannkaka.

Jo, typ alla verkar göra så i stan här, sedan verkar det som att det blir ett slags grupptryck att göra "som alla andra" uppenbart utan att själv tänka efter. Ingen som tänkte på att Lastbilar och bussar skulle kunna ha en viss bromssträcka även om man kryper fram... Liksom? Ännu mer imponerad blir man ju när samma kategori människor också förväntar sig att tåget skall kunna stanna med typ fem meters meters varsel om någon springer i en tunnel och liknande... (vilket det inte gjorde... (och, nej, han överlevde inte... Lärde folk sig någonting av detta? Svar: Nej. Började folk tänka efter och ändra på sitt beteende? Svar: Nej. ))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lindahlj:

Gäller att cykla defensivt och planera din cykling så är det inget problem. Vill du cykla räserfort så är det bilvägen som gäller.

Vilket är ännu värre, ingen lust att cykla efter motorvägen och dom få vägar man kan cykla på ligger utanför stan, ska man cykla inom stan är de cykelvägar som gäller och då får man hela tiden köra slalom runt folk, har el cykel och brukar hålla 25-30 km/h och så länge folk håller sig på rätt sida så är de noll problem, värst är ungdomar som kan gå i bredd över hela cykelvägen, dom tror dom är ensamma att gå där, man borde göra som killen i de här klippet från You Tube, skaffa en trycklufts tuta och skrämma livet ur folk.

https://www.youtube.com/watch?v=msMgQ1IvxtE&t=412s

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju trist att de inte skyltar för sådant. Det tror jag det görs i andra delar av landet i alla fall...

Jodå, det finns skylt, men den kommer så sent att när det är läge för filbyte så är det fullt i filen man skall byta till och sedan är det kört.

Mest spännande är det när det är en långtradare som upptäcker sent att de är i fel fil och skall byta. Händer nästan alltid när det är utlandsregistrerade dragbilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Vilket är ännu värre, ingen lust att cykla efter motorvägen och dom få vägar man kan cykla på ligger utanför stan, ska man cykla inom stan är de cykelvägar som gäller och då får man hela tiden köra slalom runt folk, har el cykel och brukar hålla 25-30 km/h och så länge folk håller sig på rätt sida så är de noll problem, värst är ungdomar som kan gå i bredd över hela cykelvägen, dom tror dom är ensamma att gå där, man borde göra som killen i de här klippet från You Tube, skaffa en trycklufts tuta och skrämma livet ur folk.

https://www.youtube.com/watch?v=msMgQ1IvxtE&t=412s

Gör som folk gör här då och cykla mitt i vägen, gärna i lätt zickzak så att folk verkligen förstår att det är du, just du, och ingen annan, som faktiskt äger vägen när du är där, luta dig lätt framåt mot styret för optimal strömlinjeform och halvstå för mer kraft i pedalerna (skit i sikten framåt, sådant är för mesar), gärna med packning, typ matkasse med hårda glasflaskor, tomglas eller någonting annat tungt, hårt och bastant som ökar massan i rörelse och kan tjäna som bra buffert och skydda dig mot eventuellt flygande fotgängare, sedan är det bara att trampa på för fulla muggar som en blådåre!! (Då bör ingen med självbevarelsedrift stå kvar i din färdväg... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vilket också är fel och ännu värre speciellt om man kommer på cykel.

Problemet är värst när man cyklar speciellt om de är många som går och alla går överallt både på rätt sida och i mitten och på fel sida.

Man får pallnita stup i kvarten för att inte köra på folk.

När jag går så går jag alltid på rätt sida och möter jag folk som går på samma sida, alltså fel sida så flyttar jag inte på mig och ibland brukar jag säga åt dom att du går på fel sida.

"Pallnita" ??

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

"Pallnita" ??

Tvärnita
Bromsa hårt

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv

Att varbergs kommun drar ner på maten i skolan. Framöver så är det max en macka per person och dag. Detta för att spara 200000 per år.
Alltså barn till folk som jobbar och betalar skatt ska inte få äta sig mätta i skolan.
Detta samtidigt som folk som aldrig jobbat i Sverige men ”flytt” hit kan ta ut pension här.
Invandringen kostar ca 90 miljarder per år (närmare 2% av BNP). Ej inräknat kostnader för sjukvård, polis etc..
Samtidigt som vålds-, sexual och vapenbrott skjutit i höjden i takt med invandringen.
Personligen så ser jag hellre att skattepengarna går till våra barn istället för vuxna lyckosökande män som bara ställer till med problem och har 0 vilja att anpassa sig, studera eller jobba.

Permalänk
Medlem

Många grejer jag stör mig på är redan nämnda men lägger till ett par jag inte sett:

Folk som inte vet var de har hörnen på sitt fordon, och därför kör mitt på vägen. Detta gäller småvägar utan mittlinje, alla bilar kan mötas om man bara vet hur man kör. Resultatet blir att jag ska välja mellan att köra ner i diket eller bli av med vänster backspegel. Konstigt nog sker detta fenomen uteslutande på sommaren, så jag väljer att skylla på alla jävla 08-or och andra upplänningar som ska på semester i Skåne. Håll er hemma och åk tunnelbana istället.

Folk som tutar och beter sig som idioter för att de hamnar bakom en traktor på vägen, traktorn kör så fort den kan och föraren kommer inte stanna och släppa förbi den som blinkar och tutar.

Folk som flyttar ut på landet men absolut inte har där att göra, de klagar på oljud, lukt, flugor, brist på snöröjning och leriga grusvägar. Landsbygden är inte bortskämd på samma sätt som städer där allt utanför husknuten sköts av kommunen, har man tillfartsväg får man själv underhålla alternativt anlita nån som gör det. Tänka sig att det låter och luktar när grannen driver lantbruksverksamhet med djurhållning, det borde man ju kunna klaga på så han slutar med sånt...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Folk som tutar och beter sig som idioter för att de hamnar bakom en traktor på vägen, traktorn kör så fort den kan och föraren kommer inte stanna och släppa förbi den som blinkar och tutar.

Såg en gång en lastmaskin med dekalen "Tuta hårt, föraren sover".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Många grejer jag stör mig på är redan nämnda men lägger till ett par jag inte sett:

Folk som inte vet var de har hörnen på sitt fordon, och därför kör mitt på vägen. Detta gäller småvägar utan mittlinje, alla bilar kan mötas om man bara vet hur man kör. Resultatet blir att jag ska välja mellan att köra ner i diket eller bli av med vänster backspegel. Konstigt nog sker detta fenomen uteslutande på sommaren, så jag väljer att skylla på alla jävla 08-or och andra upplänningar som ska på semester i Skåne. Håll er hemma och åk tunnelbana istället.

Folk som tutar och beter sig som idioter för att de hamnar bakom en traktor på vägen, traktorn kör så fort den kan och föraren kommer inte stanna och släppa förbi den som blinkar och tutar.

Folk som flyttar ut på landet men absolut inte har där att göra, de klagar på oljud, lukt, flugor, brist på snöröjning och leriga grusvägar. Landsbygden är inte bortskämd på samma sätt som städer där allt utanför husknuten sköts av kommunen, har man tillfartsväg får man själv underhålla alternativt anlita nån som gör det. Tänka sig att det låter och luktar när grannen driver lantbruksverksamhet med djurhållning, det borde man ju kunna klaga på så han slutar med sånt...

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Många grejer jag stör mig på är redan nämnda men lägger till ett par jag inte sett:

Folk som inte vet var de har hörnen på sitt fordon, och därför kör mitt på vägen. Detta gäller småvägar utan mittlinje, alla bilar kan mötas om man bara vet hur man kör. Resultatet blir att jag ska välja mellan att köra ner i diket eller bli av med vänster backspegel. Konstigt nog sker detta fenomen uteslutande på sommaren, så jag väljer att skylla på alla jävla 08-or och andra upplänningar som ska på semester i Skåne. Håll er hemma och åk tunnelbana istället.

Det här retar jag mig på dagligen när man blir omkörd. Många orkar inte ens åka över i omkörningsfilen utan är typ någon cm ifrån ens bil.

Och folk som inte kan köra in på en motorväg.. de saktar ner på påfarten till typ 60km/h.
Det är ju väldigt trafiksäkert att köra in på en väg där övriga håller 100km/h.

Sedan när de väl är på motorvägen, så ligger de i typ 90km/h i 1km, för att sedan gasa iväg i 130+

Liksom vad?

Eller personer som kör om en, för att sedan lägga sig 10cm framför ens bil. Vad hände med 3sekunders regeln?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vilket också är fel och ännu värre speciellt om man kommer på cykel.

Problemet är värst när man cyklar speciellt om de är många som går och alla går överallt både på rätt sida och i mitten och på fel sida.

Man får pallnita stup i kvarten för att inte köra på folk.

När jag går så går jag alltid på rätt sida och möter jag folk som går på samma sida, alltså fel sida så flyttar jag inte på mig och ibland brukar jag säga åt dom att du går på fel sida.

Värst är de som pratar i telefon och raglar fram och tillbaka över gångbanan. Oavsett om man springer eller cyklar är de inte lätta att undvika. När man springer kan man i alla fall flåsa till rejält när man är precis bakom dem, brukar skrämma dem så de hoppar till lite och står still den sekund det tar att komma förbi.

Permalänk

Folk som sitter och pillar på mobilen när de egentligen ska träna eller åtminstone lämna maskinen de sitter på.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vidarvega:

Folk som sitter och pillar på mobilen när de egentligen ska träna eller åtminstone lämna maskinen de sitter på.

Jag fattar verkligen inte hur man kan släpa sig till gymmet bara för att sitta och dega i benpressen med mobilen. Vilket enormt slöseri med tid. Samma med folk som sitter på utrustning och pratar med någon i en kvart eller halvtimme. Jag hade väldigt tydligt hintat efter max 2 minuter, då är setvilan slut och man kallnar och tappar tid. Träning är inte tid för socialiserande.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag irriterar mig på bilister som irriterar sig på cyklister.

Cyklar själv 22km om dagen till och från jobbet och kan säga att jag gör det mesta som folk "stör" sig på.

Jag har lyset rätt i ansiktet på bilister, har tom lampan på huvudet för att kunna lysa folk rätt in i själen när de kommer från sidan och tycker att de minsann har företräde för att jag är en lägre stående cyklist som kommer på bilvägen. Eller för att de helt enkelt inte ens tittar ordentligt.

Jag cyklar på bilvägen för att det är helt hopplöst att cykla på cykelvägar då det kryllar av folk som inte vet vilken sida man ska gå på eller cyklister som cyklar hursomhelst.

Jag har blivit påkörd mitt i en rondell en gång när en bilist "kollade så det inte kom bilar från höger" när han körde in i rondellen och rätt på mig (kan sätta min njure på att han telefonsurfa medan han körde) och det är anledningen till att jag numer lyser folk i ansiktet tills jag ser att de saktar ner när jag har företräde.

Jag gör säkert massvis med saker som bilister hatar, men har en anledning till det, och det är för att bilister inte kan bete sig i trafiken, "störst först" mentaliteten är helt sjuk.

Så, ni som stör er på "tajtabrallor racercyklister" på bilvägar, ställ gärna frågor till mig om ni undrar varför de flesta gör som de gör. Det finns oftast en anledning för det mesta.

PS. Självklart finns det rötägg i båda "lagen". Men vill nog påstå att bilister är betydligt värre än cyklister då de medvetet riskerar andras liv för att de tycker de är värda mer på vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Att varbergs kommun drar ner på maten i skolan. Framöver så är det max en macka per person och dag. Detta för att spara 200000 per år.
Alltså barn till folk som jobbar och betalar skatt ska inte få äta sig mätta i skolan.
Detta samtidigt som folk som aldrig jobbat i Sverige men ”flytt” hit kan ta ut pension här.
Invandringen kostar ca 90 miljarder per år (närmare 2% av BNP). Ej inräknat kostnader för sjukvård, polis etc..
Samtidigt som vålds-, sexual och vapenbrott skjutit i höjden i takt med invandringen.
Personligen så ser jag hellre att skattepengarna går till våra barn istället för vuxna lyckosökande män som bara ställer till med problem och har 0 vilja att anpassa sig, studera eller jobba.

Jag kan gnäll-skriva under på det angående pensionen. Nu har vi dom reglerna, oklart varför, där nån som kom hit som 64-åring som flykting och plocka ut pension efter ett år. Inga krav.
Men det största gnället relaterat till sånt rån är väl de som kommit hit och som har uppgivit att de har döda föräldrar i hemlandet och kan få efterlevandepension. Utan några som helst krav på t ex dödsintyg osv. Helt sjukt. Gnäll-index stiger.

Och det med 64-åringar och pension, jag har egen erfarenhet då jag sedan förra året jobbat i ett EU-projekt i en mindre kommun i Sverige, där vi är nån typ av resurs åt personer som går SFI, lära dom att utveckla språket, lära sig lite historia och kultur osv. På sommaren har vi mest att göra, då är många av de (ofta unga män i vapenför ålder) som går på gymnasiet där för att är de inte med i en aktivitet X antal timmar per dag så förlorar dom ersättning. Här återfinns även kvinnor i alla åldrar, ner till 18 år.
På sommaren ingår även att om man är kvinna/tjej (i vissa fall även män) att lära sig cykla. En syn för gudarna. (Oroa er inte, all utbildning sker med gammal damtralla, hjälm och gräsmatta.)
Hur som helst, jag kom av mig. Gnäll-toppen infinner sig när ett par av de socionomer som jobbar där (inget ont om socinomer men det verkar som att något händer med logiskt tänkande när man är socionom och jobbar med flyktingar...) gullar och klappar 64-åriga tanten och säger (till tolken) "men åååhh snart är det mindre än ett år tills du får pension".

Då inser man att öppna gränser är ett big mistake

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Att varbergs kommun drar ner på maten i skolan. Framöver så är det max en macka per person och dag. Detta för att spara 200000 per år.
Alltså barn till folk som jobbar och betalar skatt ska inte få äta sig mätta i skolan.
Detta samtidigt som folk som aldrig jobbat i Sverige men ”flytt” hit kan ta ut pension här.
Invandringen kostar ca 90 miljarder per år (närmare 2% av BNP). Ej inräknat kostnader för sjukvård, polis etc..
Samtidigt som vålds-, sexual och vapenbrott skjutit i höjden i takt med invandringen.
Personligen så ser jag hellre att skattepengarna går till våra barn istället för vuxna lyckosökande män som bara ställer till med problem och har 0 vilja att anpassa sig, studera eller jobba.

Vill bara tillägga, utan att redigera mitt tidigare inlägg, att om man sätter kostnaderna för asylinvandring och integration och den påverkan den har på resten av ekonomin, även tittar på t ex UNHCRs siffror vilka av de som kallas flyktingar verkligen har riktiga asylskäl (verkligen flytt från krig och bott länge i flyktingläger) så brukar siffran ligga mellan 7-8% internationellt. Vad den är i Sverige vet jag inte men jag gissar att den är bra mycket lägre.

I mitt projekt så är siffran bra mycket högre, i alla fall bland kvinnorna, där ligger den en bra bit över 75%. Finns så klart undantag. Jag har blivit bra polare med ett par av tolkarna, en talar t ex nio språk, bla dari, farsi, arabiska, kurdiska men även engelska, franska, ryska. Man får höra mycket när tolkarna översätter, bla så en ung kvinna som kommer från ett land som Rambo härjat i, men som är uppvuxen i ett land som hade en shah en gång. Hon uppger sig så klart vara yngre (varit 19 rätt länge) och även spelar lite bakom flötet. Jag har fått reda på att hon har man och två små pojkar som går på koranskola i hemlandet. Hon är typexempel på anchor baby, bara att hon inte är baby any more.

Mitt gnäll är oftast relaterat till onödiga kostnader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag irriterar mig på bilister som irriterar sig på cyklister.

Cyklar själv 22km om dagen till och från jobbet och kan säga att jag gör det mesta som folk "stör" sig på.

Jag har lyset rätt i ansiktet på bilister, har tom lampan på huvudet för att kunna lysa folk rätt in i själen när de kommer från sidan och tycker att de minsann har företräde för att jag är en lägre stående cyklist som kommer på bilvägen. Eller för att de helt enkelt inte ens tittar ordentligt.

Jag cyklar på bilvägen för att det är helt hopplöst att cykla på cykelvägar då det kryllar av folk som inte vet vilken sida man ska gå på eller cyklister som cyklar hursomhelst.

Jag har blivit påkörd mitt i en rondell en gång när en bilist "kollade så det inte kom bilar från höger" när han körde in i rondellen och rätt på mig (kan sätta min njure på att han telefonsurfa medan han körde) och det är anledningen till att jag numer lyser folk i ansiktet tills jag ser att de saktar ner när jag har företräde.

Jag gör säkert massvis med saker som bilister hatar, men har en anledning till det, och det är för att bilister inte kan bete sig i trafiken, "störst först" mentaliteten är helt sjuk.

Så, ni som stör er på "tajtabrallor racercyklister" på bilvägar, ställ gärna frågor till mig om ni undrar varför de flesta gör som de gör. Det finns oftast en anledning för det mesta.

PS. Självklart finns det rötägg i båda "lagen". Men vill nog påstå att bilister är betydligt värre än cyklister då de medvetet riskerar andras liv för att de tycker de är värda mer på vägarna.

Sluta hålla på din rätt så ska du se att det går bättre.

Cykla försiktigt!