Bästsäljaren Playstation 2 fyller 20 år

Permalänk
Melding Plague

Bästsäljaren Playstation 2 fyller 20 år

Sonys andra inlägg i Playstation-familjen är den bäst säljande spelkonsolen någonsin och såg världens ljus den 4 mars år 2000.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis jag minns titlar som Grand Theft Auto, Final Fantasy och Mortal kombat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Mina modernare system tog aldrig över platsen på tv-bänken eftersom dom äldsta sitter högst på tronen så mina goda minnen finns då och spelas än idag

Permalänk
Medlem

synd man inte får så mycket för dom när man säljer mer värda är nintendo 8 bits eller sega mega drive

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av pytonOrm:

synd man inte får så mycket för dom när man säljer mer värda är nintendo 8 bits eller sega mega drive

Det handlar bara om ålder och tillgång. Eftersom PS2 sålde så bra och finns i så många versioner så är det många som finns i omlopp men med tiden kommer även ett PS2 blir värt sin vikt i guld som de riktigt gamla systemen.

Jag är väldigt glad över mitt original PS2 som köptes på lanseringsdagen med Metal Gear Solid 2 bundlat. Eftersom jag aldrig ägde ett PlayStation 1 så var det så uppskattat att ha ett kommande med mitt PS2.

EDIT: Det var inte på lanseeingsdagen...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Levde länge utan en ps2, men blev ett köp till slut när Shadow of the colossus släpptes. Vilket spel!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Minns när Gran Turismo 2000 visades upp, då trodde man knappt på grafiken att den var sann, eftersom det såg bättre ut än pre-renderade grafiken på PS1.
Sedan när Gran Turismo 3 till slut släpps (efter ja prologue) så ser det ännu bättre ut än när det först visades. Sjukt egentligen.

Sedan när man såg Metal Gear Solid 2 på TGS-trailern för första gången, herregud!

I mitt tycke är Playstation 2 den bästa konsolen genom tiderna när det gäller spel.
Många klassiker, och framför allt stort utbud av alla möjliga genres som man knappt ser idag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Levde länge utan en ps2, men blev ett köp till slut när Shadow of the colossus släpptes. Vilket spel!

har aldrig haft playstation själv är Shadow of the colossus bra ? jag råkade få med det spelet när jag köpte Ps2 nydligen

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Härliga minnen när man inte hade köpt minneskort så man fick köra om vice city gång på gång.

Permalänk
Medlem

Glad att jag slutade spela Hockey på PS2. Hade jag fortfarande spelat lika mycket som när det begav sig skulle jag haft tummar som Hulken

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En kompis jobbade på Qbranch i Stockholm och där hade de en Japansk PS2, månader innan den kom till Sverige.
Vi spelade Tekken Tag Tournament, vilken upplevelse det var.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

har aldrig haft playstation själv är Shadow of the colossus bra ? jag råkade få med det spelet när jag köpte Ps2 nydligen

Det är svinbra! Skulle dock rekommendera remastern på ps3 eller remaken på ps4 om du vill spela det idag. Det tänjer verkligen på gränserna hos ps2, bilduppdateringen blir lidande ibland. Men absolut helt spelbart!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Bästsäljaren Playstation 2 fyller 20 år

Så skön fortfarande. Grattis! Har två PS4 och gillar dem.

Permalänk
Medlem

När PS2 var aktuell var jag ingen fantast av den. Jämfört med konkurrenterna var laddningstiderna sämre, checka och spara på minneskort tog tid och grafiken var sämre.
Nuförtiden har jag inte lika mycket emot den. Enormt utbud av spel och jag kör spel från intern SSD (OPL) så laddningstiderna är bra. Grafiken är ju fortfarande dålig men nu kan man se på den med nostalgi (bra kablar och upscaler hjälper).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Brorsan har fortfarande sitt gamla PS2 som vi spelade bland annat Sagan om den tredje tidsåldern på. Riktigt kul Sagan om ringen baserat spel, har för mig att en del av karaktärerna därifrån inkluderades som färdiga custom-hjältar i Slaget om Midgård 2. Det blev en del Sims 1 och 2 på den också. DVD-funktionen var praktisk på husvagnssemester också så kunde man se på film.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande en del ps2-spel med jämna mellanrum även om konsolen i sig oftast får vila eftersom den väsnas och scart-sladden glappar, men med PCSX2 får ens gamla spel verkligen nytt liv.

Permalänk

Förbeställde ps2 flera år innan släppet och jag fick den riktigt tidigt! Tidigare än alla i min högstadieskola!
King of the nerds!
Jag köpte med ett spel. Tekken tag var det. Otrolig grafik och jag och mina bröder spelade och spelade!
Tills min lillebror skulle hoppa över sladden till kontrollen på vägen ut ur rummet. Spelmaskinen föll till golvet och min lillebror fick veta att han levde!!!!

PS2:an fick inga skador. Dock blev spelskivan repig efter incidenten och fick bytas.
Lillebror fick inga bestående men vad jag vet 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

När PS2 var aktuell var jag ingen fantast av den. Jämfört med konkurrenterna var laddningstiderna sämre, checka och spara på minneskort tog tid och grafiken var sämre.
Nuförtiden har jag inte lika mycket emot den. Enormt utbud av spel och jag kör spel från intern SSD (OPL) så laddningstiderna är bra. Grafiken är ju fortfarande dålig men nu kan man se på den med nostalgi (bra kablar och upscaler hjälper).

Instämmer. Den förvisso något senare Xbox var så mycket vassare på alla sätt utom just spelfloran.

Kör också intern HDD/OPL + hemmabyggd komponentkabel som gissningsvis ger så bra bild man får ur en PS2 + OSSC numera. Med den setupen blir livet helt klart trevligare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

En kompis jobbade på Qbranch i Stockholm och där hade de en Japansk PS2, månader innan den kom till Sverige.
Vi spelade Tekken Tag Tournament, vilken upplevelse det var.

Inte nog med att Tekken Tag Tournament var ett bra spel, musiken var även den helt underbar. Lyssnar fortfarande ibland på låtar ifrån spelet.
Namco hade några av de bästa kompositörerna på denna tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=ZIJWw59tCh0 för er som undrar vad ni missade

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Köpte en begagnad konsol 2004 och spelade igenom det som kommit ut och kom fram tills jag åter började spela på PC 2007. Vid tidpunkten gillade jag konsollen hyffsat men nu efteråt har jag insett att det för mig varit en av de sämsta konsollerna jag haft. Många spelserier fick sina klenaste spel under denna generation och spelserier som Final Fantasy gick i fel riktining.

Hade dock gillat om Burnout 3 kunde släppas i remastrad form på PC. Emulation av PS2 är fortfarande inte speciellt bra. I övrigt en konsol jag inte saknar något till, allt vettigt har redan släppts eller portat/remastrats på andra plattformar.

Permalänk
Medlem

Jag sluta spela ungefär i samma veva som ps2 kom. Så för mig känns ps2 som en av de "nya" konsolerna eftersom jag aldrig ägt nån så modern. Börjar bli gammal. Har vi nån senil-del i forumet?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Köpte en begagnad konsol 2004 och spelade igenom det som kommit ut och kom fram tills jag åter började spela på PC 2007. Vid tidpunkten gillade jag konsollen hyffsat men nu efteråt har jag insett att det för mig varit en av de sämsta konsollerna jag haft. Många spelserier fick sina klenaste spel under denna generation och spelserier som Final Fantasy gick i fel riktining.

Hade dock gillat om Burnout 3 kunde släppas i remastrad form på PC. Emulation av PS2 är fortfarande inte speciellt bra. I övrigt en konsol jag inte saknar något till, allt vettigt har redan släppts eller portat/remastrats på andra plattformar.

Tycker final fantasy var helt ok. Nu var i och för sig mitt första FF nr 6 till SNES, men gillade storyn i FF X skarpt, pusslen helt ok även om spelet var rejält linjärt. Även FF XII föll mig i smaken, äntligen ett FF med en "mogen" story. Gillade hur man fick följa politiken och hur den formade världen snarare än att springa runt i 100 timmar tills man slår ner någon elak jävel. Var faktiskt grymt besviken när spelet tog slut, trots det för den tiden effektfulla Star Wars liknande slutfilmerna. FF XIII det spel då jag tröttnade ordentligt på FF dock.

I det stora hela så var PS2 en dröm för oss som gillade RPG. Atlus har varit min favoritutvecklare ända sedan jag testade Persona 4 en sådär 2009 och trots att de blivit större och större med tiden har de lyckligtvis inte svikit mig än.

Permalänk

Brukar fortfarande dra igång PS2an å köra igenom SSX spelen, riktigt kul!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Fyfan för de här jävlarna som kostade äckligt mycket. Grym konsoll annars.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

åh då måste man ju ta fram de och spela lite i kväll då!

Permalänk
Medlem

Köpte den dag 1, inget av spelen jag ville ha fanns att köpa så vi hade kul med SSX demot som medföljde, sjukt snyggt på den tiden.

Permalänk
Medlem

Eye Toy var utan tvekan det största tekniska överraskningen jag upplevt från en konsol och det var PS2.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Minns att mot slutet av eran så fick jag nys om att det skulle bli mycket bättre bild om man använde komponentkabel. Var skeptisk till att det verkligen var så stor skillnad, men fick syn på en i realådan på elgiganten vid något tillfälle så köpte den. Var ju som dag och natt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ni som snackar om upscalers.. De kan nog vara djävligt händiga att ha om du promt ska lira ps2 med mera på en HDTV.
Tycker dock att en rejäl Bang & olufsen TV ger grymt bra bild.
så jag kör mina äldre konsoler.
Allt från NES 8-bit till xbox finns instoppat i ett vitrinskåp bredvid datorbordet samt en Bang & Olufsen MX4000 bredvid datorskärmen.
Enligt mig SKA dessa konsoler liras på "tjocktv"

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Som en anekdot så kom andra försändelsen med Playstation 2 till Sverige den 13 december. Åhlens City i Stockholm hade fått in 25 maskiner.
Jag satt och köade utanför ingången nere i T-Centralen från klockan 05:30 (de öppnade 10:00), det var först bara jag. Sedan kom en mamma och anslöt någon timme sedan, hon hade lovat sin son att han skulle få en PS2 i julklapp.
Efter ett tag kom några väktare och undrade varför vi satt/stod där, jag svarade "Vi väntar på att köpa Playstation 2 på Åhlens!". Väktarna skakade på huvudet och sa något i stil med att det var likadant förra veckan, sedan skrattade dom och gick.
Med facit i hand hade jag kunnat varit där 09:50, men var en av de första som kom in och fick tag i en maskin, extra handkontroll, minneskort och FIFA hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts