Permalänk
Entusiast

Får man en saftig summa i restskatt så är det ju bara att gratulera. Då har man ju gjort sig en redig vinst på nåt under året som var...
Fick tillbaka 6k, men måste redovisa för aktiesälj... så summan kommer korrigeras en aning

Permalänk
Medlem

Blir väl som alla andra år förutom att man kommer se avgiften till det där tv-skiten.

Så många som inte vill betala, och inte nyttjar varken radio eller tv. Så då lägger vi på en avgift och tar pengarna av dom istället! Jäkla ofog. Dom som vill lyssna på dravlet och faktiskt nyttjar tjänsen ska få betala för det. Kan dom inte finansiera det får dom lägga ner skiten så får dom skaffa sig ett riktigt jobb i den privata sektorn som faktiskt producerar något av värde, istället för att via skatten sno våra pengar och sitta och prata skit framför rutan/radion.

Folk säger "skitsnack du nyttjar säkert det ändå, du ser väl på mello" Nej, inte haft TV på 5 år, och i bilen har jag skruvat bort antennen för att inte riskera att råka höra på radio, antennet är kastad i ett hörn i garaget någonstans och bortglömd.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 13209kr. Borde kanske börja jämka för bolånet. Är ju dumt att låta staten sitta på mina pengar, de kunde ju vuxit till sig på börsen istället.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Får tillbaka mer än vanligt 🥳

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på kivra att de ska skicka ut något.. inget ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Mer detaljerade datum på skatteverkets hemsida än det aftonbladet publicerar

Användare här på forumet har ju svarat att dom fått idag

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Användare här på forumet har ju svarat att dom fått idag

Japp fick mitt för en timme sen.
TV avgiften betald o allt 😀
Fick tillbaka samma summa som vanligt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Japp fick mitt för en timme sen.
TV avgiften betald o allt 😀
Fick tillbaka samma summa som vanligt.

Nice då kan du sova lugnt inatt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Jag fick tillbaka 6tkr så det är väl ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har aldrig i hela mitt liv fått restskatt, alltid fått tillbaka pengar, beror väl mycket på hur mycket lån man har kontra inkomst.

Jag får det som en senare också sa, pga jag fått en vinst på annat
Så det är inget dåligt i mitt fall, bara surt att göra rätt för sig nu

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv

Får tillbaks ett par tusen även jag, tacksamt. Skönt också att det är första året jag inte betalar för Jesus flummet dessutom.

Schablonskatten för mitt investerande får anses vara acceptabelt med, inga straffskatter så långt jag kan se.

Permalänk
Medlem

Fick digital post idag. Ska få tillbaka. Men behöver fortfarande slänga på resavdrag. Så få tillbaka först runt midsommar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vi(Well jag först när jag bott ensam) var utan tv i ca 11 år.
Sen skaffade vi nyligen TV (fick en gammal sleten som på bilden).

Tagit bort igen(och andra saker på bilden) då vi tittade ungefär 10 minuter i vecka. Eller ja nu står den på vinden i en hörna då man ändå måste betala så spelar det ingen roll vart sakerna står.

Hon glor på paddan och jag på datorn om det är något, (PS detta kan du även hitta bevis på om du söker igenom mina trådar du som verkar gilla det ;).

Och nej, någon soundbar köptes inte heller

Men det är intressant att du gör dig besväret att gå in på min profil och kollar all skapade trådar historik för att försöka hitta en antydan till om personen i fråga har en tv, tråkigt hemma eller?

Okej, jo tvn såg inte ut som den senaste modellen, misstror dig inte var bara intresserad om det handlade om att du minsann inte ser på kanaler och bara har den ansluten till dator och skruvat bort antennkontakten inklusive rivit hela nätet i huset osv, brukar ju finnas en drös förklaringar
Ser själv inte på tv kanaler, lyssnar väl radio på väg till jobbet men vet att speciellt äldre ser en del på tv så tycker ändå det är okej att dra det på skatten... Kan hålla med om att max beloppet för ett hushåll blev lite i överkant men inte mkt jag kan göra åt det, tänker då inte sitta och va bitter över det iaf

Behövde inte söka så länge, var ju trots allt lite #metoo över det hela så gav det säkert 4 minuter

Permalänk
Medlem

kivra här.. inte fått nåt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

kivra här.. inte fått nåt ?

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Har du skaffat en digital brevlåda senast den 27 februari, får du din deklaration som en pdf-fil till din digitala brevlåda den 4–11 mars. Från och med den 17 mars kan du deklarera. Det gör du med din e-legitimation i appen Skatteverket eller i e-tjänsten på webbplatsen. Eftersom vi inte kan skicka med koder i det digitala utskicket kan du inte ringa eller sms:a in din deklaration.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Fick idag och kommer få tillbaka runt samma summa som ligger runt 8-10k

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@crew seven: Med tanke på att jag studerar och endast jobbar extra så är jag nöjd! Lite klirr i kassan som student är aldrig fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Från Pensionsmyndigheten vet man att det alltid går back xD. PPM, för dom jobbar med sådan dynga.

Att se PPM är ju kul, snitt på ca 10% upp per år sedan starten. 🙂

Skatteåterbäringen påminner mig varje år om att jag borde jämka och göra något av den där tusenlappen det blir per månad...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Inget besked idag, lite trist, men bör nog få en bra slant

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [SH]:

Att se PPM är ju kul, snitt på ca 10% upp per år sedan starten. 🙂

Skatteåterbäringen påminner mig varje år om att jag borde jämka och göra något av den där tusenlappen det blir per månad...

Du har nog gjort aktiva val? Jag har noll intresse i det där. Tycker det är skandalöst att tvinga börsen på folk. Men våra styrande gör vad de kan för att stimulera papperskyfflarmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Du har nog gjort aktiva val? Jag har noll intresse i det där. Tycker det är skandalöst att tvinga börsen på folk. Men våra styrande gör vad de kan för att stimulera papperskyfflarmarknaden

Har du inte gjort ett val så har du fått 10% varje år. Hade det varit som som jag antar du vill, dvs allt ligger i inkomstpensionen hade du fått 2% per år.
Jag hade gärna fått in allt i såfan och kunnat ha en pensionsålder på 60år med 100% av lönen men alla är vi olika.

Ap7s (om man inte väljer) resultat (rosa)
Snittet (orange)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 3500 innan avdrag för bilresor till jobbet. Räknar med 7000-10000kr.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tror inte du kan garantera något när du inte vet något om min situation.

Nu slant du antingen på tangentbordet eller så saknar du de mest grundläggande kunskaperna om vad som finansieras av skatt. Klart som fan att du drar nytta av skattemedel som inte jag drar nytta av. Om du nu inte har flytt Sverige men då ska du inte behöva betala skatt.

Skrivet av Nivity:

För övrigt så behöver "starka" ord inte alltid vara seriösa jättefarliga ord man inte får yttra, också därför det var smileys och rätt solklart att det inte syftade på ett seriöst fall utav våldtäkt.

Men du kanske har en extremt torr och seriös personlighet och tyckte det var värsta angreppet på ett ord, vad vet jag

Du får såklart tycka precis vad du vill, så fortsätter jag skriva och tycka precis som jag vill

Jag skrev i och för sig ingenting om att man inte får använda ordet, jag skrev bara att det var länge sedan jag hörde en vuxen person skriva/säga det bland okänt folk. Du är fri att tolka det hur du vill

Permalänk
Medlem

Jag fick brevet idag, måste dock göra lite avdrag innan jag vet hur mycket det blir. Jobbar extra som kontaktperson och då drar de skatt som man sedan måste göra avdrag för innan det stämmer. Iaf så hoppas jag på att få tillbaka någon tusenlapp så man överlever sommaren om det tryter med jobb.

Permalänk

Förhoppningsvis slipper jag betala 168000 och frugan dessutom 168000 som vi fick göra för ett par år sedan, det sved lite - men samtidigt gjorde vi saftig vinst på försäljning av hus.

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag fått mitt skattebesked. Blev positivt överraskad. Blev lite mer i år än i fjol.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Inte fått något besked ännu, men det borde då inte bli rest iallafall med tanke på att jag bett lön dra 500kr extra i månaden pga rest tidigare år.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Användare här på forumet har ju svarat att dom fått idag

Jadå! De börjar ge besked idag, betyder inte att alla kommer få idag

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jadå! De börjar ge besked idag, betyder inte att alla kommer få idag

Nej det sa jag inte heller utan jag sa att masen har börjat skicka ut idag inte att alla får

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata