Permalänk

nån här som har benq xl2546?

skulle gärna vilja veta hur denna skärm beter sig när/om ens framerate dippar under 240, blir det mycket stutter och känns det kasst helt enkelt? eftersom skärmen inte har free/g sync och vad jag vet i alla fall så funkar strobing som dyac/ulmb osv bäst när man kan hålla framerate samma som refreshrate stadigt hela tiden, men kanske är annorlunda på denna skärm?

sugen på att skaffa denna eller asus pg258q iaf, tar gärna emot förslag på om det är en vettig idé eller inte enligt er!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Du tyckte inte att det räckte med svaren på andra forum? Köp bara hem en och testa, skicka tillbaka om du inte gillar den. Tänk dock på att det är en väldigt gammal panel för pengarna och en 2546S borde komma inom snar framtid.

Permalänk
Bildexpert 📺

@alexander_1986: XL2546 beter sig som alla andra skärmar när du inte kan driva spelen i 240 FPS där du antingen får ett kortvarigt ryck med V-sync eller tearing med V-sync: Off. Ingetdera brukar märkas allt för tydligt i de frekvenserna dock. De flesta verkar föredra att hålla v-sync: off för att någon slags konsekvens i koordinationen öga/hand men det landar nog mer på vad man är van med och föredrar som person.

DyAC har effekten att det minskar eftersläpen och nedsläckningen kan möjligtvis förstärka intrycket av tearing och ryck.

Generellt som en första god tumregel vill du hålla 240 FPS på 240 Hz-skärm. Finns inget som är annorlunda med XL2546 i det hänseendet. Asus PG258Q är en G-sync-skärm och där är poängen mer att behålla flytet för de spel som inte går att köra i 240 FPS.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Du tyckte inte att det räckte med svaren på andra forum? Köp bara hem en och testa, skicka tillbaka om du inte gillar den. Tänk dock på att det är en väldigt gammal panel för pengarna och en 2546S borde komma inom snar framtid.

är väl inget fel med att posta på lite olika vettiga forum / reddit / whatever för att få så mycket info som möjligt från olika användare? gör jag ofta om jag verkligen vill veta något hårdvarurelaterat eller få feedback från flera håll , stämmer att jag frågat runt lite om xl2546 och även pg258q på en del olika siter, ser inte problemet med det

Skrivet av Laxpudding:

@alexander_1986: XL2546 beter sig som alla andra skärmar när du inte kan driva spelen i 240 FPS där du antingen får ett kortvarigt ryck med V-sync eller tearing med V-sync: Off. Ingetdera brukar märkas allt för tydligt i de frekvenserna dock. De flesta verkar föredra att hålla v-sync: off för att någon slags konsekvens i koordinationen öga/hand men det landar nog mer på vad man är van med och föredrar som person.

DyAC har effekten att det minskar eftersläpen och nedsläckningen kan möjligtvis förstärka intrycket av tearing och ryck.

Generellt som en första god tumregel vill du hålla 240 FPS på 240 Hz-skärm. Finns inget som är annorlunda med XL2546 i det hänseendet. Asus PG258Q är en G-sync-skärm och där är poängen mer att behålla flytet för de spel som inte går att köra i 240 FPS.

mjo jag vet i alla fall hur min asus vg248qe upplevs med lightboost aktiverat när fps dippar alltför långt under 120 fps @ 120 hz alternativt 240 fps @ 120 hz, blir mer och mer ryckigt som du säger ju längre ifrån refreshrate min fps hamnar, kör jag utan lightboost t.ex. på 144 hz så försvinner dessa ryck eller egentligen blir dom nog endast "maskerade" av all suddighet/motion blur och ghosting som istället uppstår :S är inte alls känslig för tearing vid vsync off men väldigt känslig för ghosting och motion blur kan man säga, alla upplever inte allt likadant antar jag, men är uppväxt med quake1 på CRT skärm och att köra med eftersläpsreducering på en snabb lcdskärm kommer rätt nära den gamla känslan tycker jag i alla fall

undrar nog egentligen mest hur dramatisk eller inte dramatisk denna effekt av ryckighet är, med eftersläpsreducering påslaget på dessa nyare 240hz skärmar när fps dippar under refreshrate jämfört med min gamla skärm, lite synd att xl2546 inte har stöd för freesync eller gsync som ett alternativ, då med dyac avslaget i de spel som kan vara svåra att bibehålla 240 fps konstant..

finns ju ELMB-sync också som ska kombinera adaptiv synk med eftersläpsreducering på några asus skärmar, men verkar inte vara så jättefinslipat än, kan förstå att det inte är lätt att kombinera de två teknikerna också men men! jag får leta vidare och helt enkelt testa skärmen eller någon annan skärm kanske och se hur det känns antar jag !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Bildexpert 📺

@alexander_1986: Att det blir ryckigare på din skärm när FPS sjunker beror på att FPS sjunker. Inte på skärmen i sig. Däremot kan panelens egenskaper förstärka eller mildra den effekten. Ju rappare panel man har, desto tydligare brukar förändringar bli där eftersläpsreducering gör dem än tydligare.

Fördelen med 240 Hz är den temporala upplösningen. Det finns fler tillfällen i tiden att uppdatera panelen vilket kan jämna ut ryckigheten. Samtidigt kan den snabbare responsen också göra rycken tydligare.

Inte helt hundra på vad du frågar efter? Ifall du upplever ett problem vid låga FPS på din nuvarande skärm och att detta blir "bättre" när du stänger av Lightboost, då lär en rappare och effektivare skärm som XL2546 med DyAc göra samma problem – låga FPS – ännu tydligare.

Så är du ute efter att maskera lägre FPS som ett mjukare flyt, sikta mot adaptiv synk med en paneltyp som inte är lika rapp, likt IPS. Då är XL2546 fel väg att gå.

Om det var det du ville uppnå då?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@alexander_1986: Att det blir ryckigare på din skärm när FPS sjunker beror på att FPS sjunker. Inte på skärmen i sig. Däremot kan panelens egenskaper förstärka eller mildra den effekten. Ju rappare panel man har, desto tydligare brukar förändringar bli där eftersläpsreducering gör dem än tydligare.

Fördelen med 240 Hz är den temporala upplösningen. Det finns fler tillfällen i tiden att uppdatera panelen vilket kan jämna ut ryckigheten. Samtidigt kan den snabbare responsen också göra rycken tydligare.

Inte helt hundra på vad du frågar efter? Ifall du upplever ett problem vid låga FPS på din nuvarande skärm och att detta blir "bättre" när du stänger av Lightboost, då lär en rappare och effektivare skärm som XL2546 med DyAc göra samma problem – låga FPS – ännu tydligare.

Så är du ute efter att maskera lägre FPS som ett mjukare flyt, sikta mot adaptiv synk med en paneltyp som inte är lika rapp, likt IPS. Då är XL2546 fel väg att gå.

Om det var det du ville uppnå då?

ptja, kan väl säga att jag gillar starkt eftersläpsreducering i alla fall och hade helst velat köra med det påslaget som jag gör idag, fast på en nyare och snabbare 240hz+ panel, typ ! rycken som uppstår stör mig inte alls lika mycket som "smetigheten" och ghosting utan eftersläpsreducering, blir typ yr utan eftersläpsreducering i snabba fps spel

förstår dock att det inte är optimalt med detta i de fall fps inte är helt stabil och når upp till refreshrate i alla ingame scenarion, men tydligen ska problemet med ryck när fps sjunker från 240 med eftersläpsreducering påslaget, upplevas som mildare på dessa nya 240hz skärmar i alla fall jämfört med de lite äldre 144hz ulmb skärmarna och speciellt jämfört med min gamla asus , aja! lite därför jag frågar runt och försöker hitta folks egna upplevelser av en eller annan skärm men väldigt subjektivt såna här saker också kanske, ser fram emot 480hz/1000hz skärmar den dagen de kommer

tftcentral har förresten en recension på asus nya 280hz IPS skärm med elmb-sync som blir tillgänglig för offentligheten denna fredag vad jag kan se, går att läsa redan nu om man är patreon supporter eller något i den stilen om jag inte såg fel, men får nog läsa den i dagarna och sen bestämma mig för en skärm helt enkelt!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Bildexpert 📺

@alexander_1986: Eftersläpen dämpas helt klart med en skärm som XL2546 och andra moderna 240 Hz-paneler och DyAC med flera. Därför skadar det inte med en modernare skärm än den du har. När tillfället kommer har du mindre av eftersläpen och mer av flytet än vad din skärm kan ge idag. Ryckigheten vid låga FPS är fortfarande ett problem med låga FPS så där lär inte skärmen hjälpa något, utan är väl mer av den trista verkligheten.

Jag går igenom ganska mycket av hur det fungerar med dyAC här: https://www.sweclockers.com/artikel/27924

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@alexander_1986: Eftersläpen dämpas helt klart med en skärm som XL2546 och andra moderna 240 Hz-paneler och DyAC med flera. Därför skadar det inte med en modernare skärm än den du har. När tillfället kommer har du mindre av eftersläpen och mer av flytet än vad din skärm kan ge idag. Ryckigheten vid låga FPS är fortfarande ett problem med låga FPS så där lär inte skärmen hjälpa något, utan är väl mer av den trista verkligheten.

Jag går igenom ganska mycket av hur det fungerar med dyAC här: https://www.sweclockers.com/artikel/27924

najs ska läsa artikeln nu och kanske kan passa på att fråga dig om du vet då just denna fråga inte har varit lätt att få ett svar på, är det någon skillnad i ghosting och motion blur med gsync på jämfört med gsync av vid samma fps och refreshrate? dvs finns det någon positiv sidoeffekt på en skärms overdrive funktion eller dämpning av motion blur och ghosting generellt när man använder gsync?

om vi bortser från att tearing elimineras med gsync och förutser att vi håller oss inom gsync spannet säg att vi ligger på 237 fps stadigt för att inte slå i gsync-taket på en 240hz gsync skärm, finns det med andra ord någon positiv inverkan alls på motion blur och ghosting med gsync på i denna situation jämfört med gsync av och 240 hz / 240 fps på samma skärm i samma spelscenario?

magkänslan säger nej, men kanske en liten förbättring? på en "native" gsync skärm då de tydligen ska ha variabel overdrive och anpassar den i realtid på samma sätt som de anpassar skärmens hz efter fps, vad jag förstått i alla fall, om det nu låter vettigt

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Bildexpert 📺

@alexander_1986: G-Syncmodulen kan inte få en panel att prestera bättre än vad den redan gör. Däremot kan den i en ideal situation göra att panelen behåller sin egenskaper trots varierande frekvens. Du kan sänka frekvens utan att panelen beter sig märkbart sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Fakta på det? Är det nya paneler i XL2746S eller?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

@odjur: Fakta på vad? Att det är nya paneler i XL2746S? Eller att en 2546S är på G?
Den ligger listad hos AMD redan som en freesync certifierad skärm om det är fråga två.
https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@odjur: Fakta på vad? Att det är nya paneler i XL2746S? Eller att en 2546S är på G?
Den ligger listad hos AMD redan som en freesync certifierad skärm om det är fråga två.
https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors

Nice. vad gissar du och ni andra på , pris och release, förmodligen några bra uppdateringar vad kan de vara, så gissningar på spec?

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

@odjur: Det är Benq så release kan vara idag eller till jul. Tog ju flera år för dom att komma ikapp på sensorsidan när det gäller möss och dom är fortfarande ofattbart långt efter när det gäller musknappar.

Panelen som används i moderna 25" 240 Hz TN släpptes 2018 så det har inte direkt gått fort.
Priset lär också vara klart högre än konkurrenter pga gaming brandingen. 6000-6500 skulle jag tro och då kan du få samma panel för under 4000 kronor från Acer.

Nu lät det lite som jag hatar Benq men det gör jag inte, har faktiskt en XL2730z hemma men nog har dom legat på latsidan länge när det gäller att hänga med teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag tror också att Acer har nice skärmar, men jag har en benQ xl2430t. och jag gillar denna skärmen. benQ är nice, vill ha en ny variant bara. Kan tänka mig vänta på xl2546s.

Det här är ju bara en personlig smaksak, men jag jämnförde justeringsmöjligheten i foten för de acer och benq, och jag skulle gärna vilja ha skärmen i samma höjd (står placerad under bordet) och jag använder maxhöjden 14cm.

Benq Xl2430
Fotstödet 14 CM

Benq XL2546
Fotstödet 14 CM

Acer Predator XN253QX
Fotstödet 11 CM

Acer XF252Q
Fotstödet 12 CM

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag mejlade komplett, inet, webhallen & Benq frågade om denna modell.
Fick svar från inet, Glada nyheter

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

@odjur: Intressant att Inet säger det innan Benq ens presenterat den. Trevligt, ska bli intressant att se vad som händer.
Själv hoppas jag på att AG273QZ kommer ut snart hos någon vettig ÅF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja, mycket intressant.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.